Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 minutter siden, Attami skrev:

Og hvorfor er det så viktig å dekke til småjenter på barneskolen med hijab? Det er helt sykt.

Det er ikke sykere enn at småjenter har på seg bikinitopp på stranda.

Anonymkode: 2ff71...aef

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyd og moral skal en stole på wiki linken over her, mer politisk og kulturelt betinget en religiøst

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man pent og langt hår blir man mer attraktiv. Du får prøve å ha langt hår og sminke deg og så gå på byen og se hvor mye oppmerksomhet du får. Så prøver du det samme med hijab eller hvis du barberer av deg alt håret. Så kan du se at hår faktisk spiller en rolle! Ikke at det er noe galt i det i mine øyne, men du må liksom prøve å forstå religionen også, og ikke bare argumentere mot det.

Anonymkode: a72c5...764

Jeg har langt blondt hår og bruker sminke. Får ingen oppmerksomhet av menn whatsoever. Ingen som har sperma meg i håret heller.. 

Anonymkode: ca26a...30f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener at de flinke til å sminke seg, er jeg uenig.

De er som regel veldig hardt sminket, såpass at det kan sammenlignes med ansikter fulle av botox.

Anonymkode: ba992...1c2

Flinke til å sminke seg hardt da. Veldig flinke til å tørre å bruke masse mørk øyenskygge og eyeliner samt leppestift. 

Likevel ser jeg ikke logikken i å sminke seg når man i utgangspunktet bruker hijab for å ikke tiltrekke oppmerksomhet 

Anonymkode: eae74...102

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo slik med ankler før i tiden.

Anonymkode: ef40c...2da

Seriøst? Ankelfetish? Er så mange skada mannfolk. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt blondt hår og bruker sminke. Får ingen oppmerksomhet av menn whatsoever. Ingen som har sperma meg i håret heller.. 

Nei, da får du barbere av deg håret og se om du får mer oppmerksomhet av menn da, hvis du faktisk mener at håret ditt ikke spiller noen rolle. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Ankelfetish? Er så mange skada mannfolk. 

Menn skal dekke til anklene i Islam (kvinnene og skal det) så da må jo kvinnene og være skada da

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor bruker jenter med hijab ofte masse sminke? De fleste jentene jeg ser som har på hijab er som regel ekstremt flinke til å bruke sminke, men jeg ser ikke helt logikken. 

Anonymkode: eae74...102

Ja, er det ikke rart?:) Det får en jo til å mistenke at det ikke handler så mye om å dekke seg til for å ikke vekke begjær likevel, men om å vise tilhørighet eller evt å vise avstand til majoritetskulturen.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi nå er det en forestilling om at akkurat det er seksuelt attraktivt. Det er som med kvinnebryster. Er kvinner toppløse til vanlig når det er varmt nok vil man reagere mindre på de. Dekker kvinnene alltid til brystene så blir de seksualisert og menn blir lettere opphisset av de. Det er en selvforsterkende effekt. Hadde kvinner gått toppløse men dekket til håret ville menn blitt mest opphisset av å se håret. I dag er f.eks. kvinnelige brystvorter veldig seksualisert og må skjules. Burkinier og de heldekkende badedraktene man hadde for hundre år siden viste brystvortene gjennom tøyet mens dagens vestlige badetøy ikke viser det. Så du kunne se oldemors brystvorter men ikke hennes mage. For oldebarnet er det motsatt.

Det er det første svaret jeg har sett som jeg faktisk kan forstå. Hadde jeg flyttet til et sted der det var forventet at kvinner gikk med brystene bare hadde jeg jo følt det ekstremt ubehagelig.  Men kvinner som er vokst opp i Norge må vel være såpass vant til å se hår at de ikke lenger ser på det som tabu?

• Liker 1
Skrevet

Menn skal dekke til anklene i Islam (kvinnene og skal det) så da må jo kvinnene og være skada da

Det visste jeg ikke. Men det er vel uansett mannfolka som bestemmer reglene i islam. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo slik med ankler før i tiden.

Anonymkode: ef40c...2da

Ja for 150 år siden kunne kvinner ha svært utringede og stramme overdeler mens de var godt dekket til under livet. I dag har jenter svært tettsittende benklær mens det blir mer og mer posete det de har oventil.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke. Men det er vel uansett mannfolka som bestemmer reglene i islam. 

Skal ikke se bort fra at det er et solid innslag av kvinner som passer på hverandre slik det også er i vår kultur.

Skrevet

Sånn er det i kristendommen og. Bibelen er det menn som har satt sammen av tekster som også er skrevet av menn. 

Har sett en del muslimske menn dekke til ankler og håndledd. 

Skrevet
3 minutter siden, Kara W skrev:

Det er det første svaret jeg har sett som jeg faktisk kan forstå. Hadde jeg flyttet til et sted der det var forventet at kvinner gikk med brystene bare hadde jeg jo følt det ekstremt ubehagelig.  Men kvinner som er vokst opp i Norge må vel være såpass vant til å se hår at de ikke lenger ser på det som tabu?

Hvorfor ikke gå til en kilde som faktisk har undersøkt det, det finnes flere undersøkelser av bruk av hijab hos jenter i Norge, dette var den første artikkelen jeg fant ved å google. 

Sitat

Også tidligere amerikansk og europeisk forskning har vist at muslimske kvinners begrunnelser for å bruke hijab er svært varierte og sammensatte. 

Sitat

Religiøse vendepunkter var årsaken til at de begynte med hijab. Mange av dem hadde begynt først de senere årene. Beslutningen var basert på en overbevisning om at det å dekke håret var begrunnet i islam. Noen var også opptatt av en indre, personlig følelse.

Sitat

Mange har en forestilling om at menn påtvinger kvinner hijab, men dynamikken ser ut til å foregå mer blant kvinner selv. De lærer av andre kvinner. Da blir det noe «alle gjør», for eksempel venninnene på skolen, 

Sitat

Den moderne hijaben symboliserer en global islam som ikke er påvirket av foreldrenes bakgrunn. Denne type hijabstil kan bli et symbol på autentisk islam, slik man som ung kvinne i Norge tolker det.

Sitat

– De yngre jentene er veldig bevisste på at de bruker hijab på en annen måte enn den eldre generasjon. Uttrykket «tantehijab» var kjent for dem alle, selv om de nødig vil kritisere de eldre for sin stil

Sitat

Noen mente at du ikke bør gå med trange klær, mens andre mente det ikke spilte noen rolle så lenge du brukte hijab. Noen mente du kunne trekke hijaben godt tilbake, mens noen sa det kun var lov til selskap og fest, eller ikke i det hele tatt. Andre var opptatt av glitter og sminke

Anonymkode: baaa5...bd0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forøvrig samme inntrykk som forskeren. Mine muslimske venninner bruker hijab (eller ikke) av ulike grunner, felles for de fleste som bruker det, er en religiøs oppvåkning. Gjerne spirituell, ikke nødvendigvis i konservativ/islamistisk retning. Jeg tror enkelte som begynte, gjorde det for å markere et skille mellom personen de var før og den de var etterpå. Andre har lest seg opp på ulike kilder og ser det som en religiøs plikt. 

Felles for oss alle, er at hijab eller ikke, muslim eller ikke, ikke har noen betydning for vennskapet vårt. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke gå til en kilde som faktisk har undersøkt det, det finnes flere undersøkelser av bruk av hijab hos jenter i Norge, dette var den første artikkelen jeg fant ved å google. 

Se der var det mange fornuftige svar.  Takk for nyttig link.  Men ut ifra dette ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne forby hijab i visse situasjoner.  I følge disse svarene handler det om mote og et ønske om å vise tilhørighet.  Det samme kan man finne i mange subkulturer, uten at det er grunn god nok til at man skal endre på uniformsplikten eller kleskodene.

• Liker 2
Gjest asdas123
Skrevet (endret)

Jeg føler meg bra når jeg går med den. Jeg føler meg fin og det gjør at jeg er flinkere til å holde troen oppe i det daglige.

Og fordi det er digg å aldri ha en dårlig hårdag ;) 

Endret av Kronellermynt
Skrevet

Hijab er vel et symbol på politisk islam?

Det er mer vanlig å bruke hijab i dag enn det var for 20 år siden. I flere sekulære muslimske land var det tidligere forbudt å bruke hijab i det offentlige rom, fordi det ble forbundet med islamisme, som sekulære muslimske ledere anså som en trussel.

Anonymkode: bb019...e44

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Muslimske menn skal hvis nok bli kåte av å se kvinne hår........forstå det den som kan

Skrevet
Et øyeblikk siden, Loki Laufeyson skrev:

Muslimske menn skal hvis nok bli kåte av å se kvinne hår........forstå det den som kan

Det er såpass sykt at de bør oppsøke psykologisk hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...