Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev:

Muslimske menn skal hvis nok bli kåte av å se kvinne hår........forstå det den som kan

Det er nettopp for å forstå det at jeg startet denne tråden.  Men så langt har det ikke kommet et eneste svar som kan bekrefte dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er såpass sykt at de bør oppsøke psykologisk hjelp. 

Anonymkode: ca26a...30f

Ja det er helt sykt

Skrevet
8 minutter siden, Kara W skrev:

Se der var det mange fornuftige svar.  Takk for nyttig link.  Men ut ifra dette ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne forby hijab i visse situasjoner.  I følge disse svarene handler det om mote og et ønske om å vise tilhørighet.  Det samme kan man finne i mange subkulturer, uten at det er grunn god nok til at man skal endre på uniformsplikten eller kleskodene.

Tja, for min del vil jeg helst ha så få forbud som mulig, enten det gjelder hijab, synlige tatoveringer, piercinger eller lignende. I hvilke situasjoner tenker du at et forbud er nødvendig og ønskelig? (Og ja, jeg lurer av oppriktig interesse, ikke for å ta noen ;) )

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hijab er vel et symbol på politisk islam?

Det er mer vanlig å bruke hijab i dag enn det var for 20 år siden. I flere sekulære muslimske land var det tidligere forbudt å bruke hijab i det offentlige rom, fordi det ble forbundet med islamisme, som sekulære muslimske ledere anså som en trussel.

Anonymkode: bb019...e44

Hijab var først et symbol brukt av Det muslimske brorskap, og Brorskapet var ikke ensidig negativt. De gjorde mye bra i Egypt da de ble etablert, spesielt for å bringe folk ut av fattigdom og gi dem utdanning (inkludert jenter). I dag er det sikkert noen som bruker det for å vise tilhørighet til brorskapet, men det har også endret innhold som annen mote. 

Anonymkode: baaa5...bd0

Gjest Catalina Culès
Skrevet
Et øyeblikk siden, Kara W skrev:

Det er nettopp for å forstå det at jeg startet denne tråden.  Men så langt har det ikke kommet et eneste svar som kan bekrefte dette.

• Jeg kan i hvertfall ikke finne noe som gjør at jeg forstår det
Skrevet

Tja, for min del vil jeg helst ha så få forbud som mulig, enten det gjelder hijab, synlige tatoveringer, piercinger eller lignende. I hvilke situasjoner tenker du at et forbud er nødvendig og ønskelig? (Og ja, jeg lurer av oppriktig interesse, ikke for å ta noen ;) ) 

Det er mange yrker hvor man ikke nødvendigvis bør vise religiøs eller politisk tilhørighet.  Politi, dommer, lærer, lege og sykepleier er de første jeg kommer på.  Barneskolen spesielt tenker jeg at bør være fri for disse tingene, mens på videregående mener jeg at det er helt innenfor.  Jeg har også forståelse for at mange ønsker at sine ansatte i service yrker ikke skal vise dette, men det blir da opp til hver enkelt arbeidsplass.

Skrevet
6 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:
  • Jeg kan i hvertfall ikke finne noe som gjør at jeg forstår det

Men finner du noen som faktisk mener dette?  Hvis ingen mener det så er det heller ikke noe å forstå.

Skrevet
5 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Muslimske menn skal hvis nok bli kåte av å se kvinne hår........forstå det den som kan

Kjære deg, selvfølgelig blir de det hvis de er vant med å forbinde det kun med intimitet og sex!  Slik er det med alle. Hvis kvinner går nakne men bare viser frem venstreleggen til de som de har sex med så vil menn bli spesielt kåte av venstrelegger. Det menn er interessert i først og fremst er sex og alle symboler som signalerer mulighet for sex er opphissende.

Anonymkode: 2ff71...aef

Skrevet

Hvorfor bryr du deg såpass mye? Plager det deg at noen går med hijab? Plager det deg at noen kvinner velger å dekke til håret sitt? Stopper det aktivitetene du holder på med i hverdagen din? Ødelegger det for deg på noen som helst måte? Nei

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sparks skrev:

Hvorfor bryr du deg såpass mye? Plager det deg at noen går med hijab? Plager det deg at noen kvinner velger å dekke til håret sitt? Stopper det aktivitetene du holder på med i hverdagen din? Ødelegger det for deg på noen som helst måte? Nei

Ja det gjør det faktisk.

Siden jeg er en av veldig få på skolen som ikke bruker hijab, blir jeg sett på som fritt vilt.

Anonymkode: a1d0f...597

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Sparks skrev:

Det er uglamorøst og stygt. Og diskriminerende mot kvinner. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Sparks skrev:

Det foregår en ganske aktiv debatt i media om dette, og jeg prøver å forstå hva den går ut på.  Selvfølgelig plager det ikke meg at noen velger å dekke til håret på fritiden sin.  Jeg er sikker på at mange synes jeg går sært kledd uten at jeg bryr meg om det.  Men likevel så klarer jeg å innfinne meg med de kleskodene som gjelder, og unngår situasjoner hvor jeg ikke føler meg komfortabel med kleskoden.  Jeg prøver å forstå hvorfor disse jentene mener at sin egen personlige stil er viktigere enn f.eks uniformsplikten i politiet.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Kara W skrev:

Jeg tror aldri jeg har sett en god forklaring fra noen som bruker hijab på hvorfor de gjør det.  Jeg har sett mange motargumenter om ekstremisme, tvang og seksualisering, og vage argumenter om friheten til å velge selv eller bare "på grunn av religion", og ev alle tingene de ikke lenger kan gjøre dersom det blir forbud mot hijab.  Så er det noen som kan forklare meg hvorfor det er viktig for dem å bruke dette?  Hva mener brukerne selv?

Ikke jeg heller. Det er visst kyskhet som er argumentet. Men det jeg ikke forstår er at det liksom skal være en frigjøring mot seksualisering. Det høres jo litt da ut som at det er kvinnen som må tildekkes for at menn ikke skal voldta. Noe som høres helt fjollete og horribelt ut på samme tid.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør det faktisk.

Siden jeg er en av veldig få på skolen som ikke bruker hijab, blir jeg sett på som fritt vilt.

Anonymkode: a1d0f...597

Så pga du er en av de få som ikke bruker hijab, så skal alle de som bruker det slutte med det? 

Skrevet
8 minutter siden, Kara W skrev:

Det er mange yrker hvor man ikke nødvendigvis bør vise religiøs eller politisk tilhørighet.  Politi, dommer, lærer, lege og sykepleier er de første jeg kommer på.  Barneskolen spesielt tenker jeg at bør være fri for disse tingene, mens på videregående mener jeg at det er helt innenfor.  Jeg har også forståelse for at mange ønsker at sine ansatte i service yrker ikke skal vise dette, men det blir da opp til hver enkelt arbeidsplass.

Tja, jeg er ikke enig. Kanskje spesielt ikke når det kommer til lærere. Jeg mener elever i alle aldersgrupper har godt av å se at mennesker kan være svært ulike, og at man bør akseptere det, så lenge disse gjør jobben sin. 

Men forskjellen mellom oss, er kanskje at der du ikke skjønner hvorfor noen velger å bruke hijab, så skjønner ikke jeg hvorfor noen har noe imot at andre velger å bruke det. Og da blir kanskje resultatet også forskjellig. Jeg hadde forøvrig en ihuga SP-politiker som lærer på barneskolen. Makan til lærer skal man lete lenge etter, han var fantastisk, men jeg ble ikke preget av akkurat det i særlig grad ;) 

Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Ikke jeg heller. Det er visst kyskhet som er argumentet. Men det jeg ikke forstår er at det liksom skal være en frigjøring mot seksualisering. Det høres jo litt da ut som at det er kvinnen som må tildekkes for at menn ikke skal voldta. Noe som høres helt fjollete og horribelt ut på samme tid.

Men hvis du leser faktiske undersøkelser der man har spurt kvinner som bruker det, og det finnes som sagt flere av dem, så ser man at dette ikke er tilfellet. Så hvorfor fortsetter denne myten å spre seg? 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Kara W skrev:

Det foregår en ganske aktiv debatt i media om dette, og jeg prøver å forstå hva den går ut på.  Selvfølgelig plager det ikke meg at noen velger å dekke til håret på fritiden sin.  Jeg er sikker på at mange synes jeg går sært kledd uten at jeg bryr meg om det.  Men likevel så klarer jeg å innfinne meg med de kleskodene som gjelder, og unngår situasjoner hvor jeg ikke føler meg komfortabel med kleskoden.  Jeg prøver å forstå hvorfor disse jentene mener at sin egen personlige stil er viktigere enn f.eks uniformsplikten i politiet.

Er faktisk ikke så komplisert. Er flere grunner til at jenter/kvinner bruker hijab, og lett oppsummert så er de:

- De bruker hijab enten fordi det er et klart og tydelig symbol på deres religion, de vil representere at de er underkastet Islam

- Noen mener at håret er såpass feminint og nesten personlig at de må dekke det til for å ikke friste menn (det å friste menn er haram, iallefall når det ikke er ektemannen), ergo noen som er veldig ekstreme bruker burka og diverse for å skjule alt av hud og hår

- Noen blir påvirket av foreldre til å bruke det fordi de vil at datteren skal vise at hun er medlem av religionen

- Noen blir tvunget

Er ikke noe verre enn dette ;) 

Endret av Sparks
Skrevet

Det er uglamorøst og stygt. Og diskriminerende mot kvinner. 

Er enig i at hijab representerer undertrykkelse, men poenget er at det er DE SITT VALG. Det raker jo ikke deg hva noen velger å gå med? Om du synes det er ''uglamorøst og stygt'' så er det jo bare din mening 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg er ikke enig. Kanskje spesielt ikke når det kommer til lærere. Jeg mener elever i alle aldersgrupper har godt av å se at mennesker kan være svært ulike, og at man bør akseptere det, så lenge disse gjør jobben sin. 

Men forskjellen mellom oss, er kanskje at der du ikke skjønner hvorfor noen velger å bruke hijab, så skjønner ikke jeg hvorfor noen har noe imot at andre velger å bruke det. Og da blir kanskje resultatet også forskjellig. Jeg hadde forøvrig en ihuga SP-politiker som lærer på barneskolen. Makan til lærer skal man lete lenge etter, han var fantastisk, men jeg ble ikke preget av akkurat det i særlig grad ;) 

Ut ifra et mote. og tilhørighets-perspektiv har jeg ikke noe problem med å forstå hijab.  Som sagt så har de fleste subkulturer liknende symboler.  Det jeg prøver å forstå er hvorfor de mener deres rett til å bære hijab er så viktig at de ønsker at resten av samfunnet skal endre seg for å tilpasse seg det.  Hvorfor er muslimers rett til å bære hijab viktigere enn punkeres rett til å ha fargerik hanekam?

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sparks skrev:

Er enig i at hijab representerer undertrykkelse, men poenget er at det er DE SITT VALG. Det raker jo ikke deg hva noen velger å gå med? Om du synes det er ''uglamorøst og stygt'' så er det jo bare din mening 

Nei det er feil at vi aksepterer et kvinneundertrykkende plagg. I tillegg er det stygt som fy,følger de ikke med på moten lissom?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er feil at vi aksepterer et kvinneundertrykkende plagg. I tillegg er det stygt som fy,følger de ikke med på moten lissom?

Ok troll 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...