Gå til innhold

Og nå blir det bryllup...


smilepia

Anbefalte innlegg

Halloen. Hadde lyst til å hilse på og ønske god jul. :-) Bryllupsplanleggingen skrinlagt ja... Helt motsatt her... :wink: Gjør ikke så mye annet enn å tenke igjennom de siste tingene og tenke ut hva jeg rekker når... Men så er det jo litt nærmere enn deres enda da.

Du får kose deg videre med planleggingen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Dagene går fort og julen er for lengst over, og vi er en uke inn i det nye året. Og det helt uten at jeg har vært online en eneste dag i julen (egentlig litt deilig ettersom jeg er datanerd til daglig :))

Takk til Tabby, Delfia og Maki for hilsener. Det er selvsagt for sent å ønske god jul og slikt, men håper dere alle hadde en fin høytid, unslapp enhver flomkatastrofe (og andre) med alle deres i behold, og har møtt det nye året med glede og kanskje en smule forventning også. (det har nemlig jeg)

Vi har feiret jul i Bergen - første gang for min del, og det var med stor glede jeg konstaterte at hvit jul faktisk er mulig også her! :) Ble selvsagt ikke helt det samme som å feire jul hjemme, men det var hyggelig likevel. Kommer heldigvis godt overens med min kjæres familie, så det var/er ikke noe problem å være sammen med dem.

175 dager igjen til bryllupet!! Og det krymper stadig. på tide med litt seriøs planlegging og tenking igjen ja. Føler nesten behov for en liten "oppsummering" av gjort og ugjort på gjørelista. Kanskje jeg må lete fremm noen hjelpemidler. Men det skjer nok ikke i kveld (er litt sent nå)

Men vi har da fått gjort noen fremskritt i jula. Har laget et design for innvitasjonene (og bordkort) og kjøpt inn ark of prøvd oss frem litt. Kanskje vi får kjøpt inn flere ark i morgen (dag) slik at vi kan begynne å produsere noen? Hadde jo vært greit, ettersom jeg ser at dagene kommer til å fly også i 2005, og jeg har planlagt at vi skal sende dem allerede tidlig i februar. Dessuten får vi mye besøk fremover, og da forsvinner fort dagene.

Har også hørt og tenkt litt mer på byllupsmarsjer, tidskjema og slikt, men uten at det har kommet endelige resultater ut av det. Etter den siste inngangs-marsjen på bryllupsforumet har jeg faktisk revurdert litt mer tradisjonelle bryllupsmarsjer (Mendelssons inn og Nordaaks ut f.eks) - det gir jo utvilsomt veldi bryllups-feelingen når du hører melodiene. Hmm... men likte litt ideèn om å bruke tema fra Ringenes Herre også (husker ikke hvem på forumet som skulel det, men det var en) - skulle vi speilet våre interesser hadde vi jo kunne hatt Ringenes Herre tema inn, og Liverpool-sangen ut. :ler:

Jaja... har snakket med kirkekontoret i dag, og fått vite at kirken er fullbooket dagen vi skal gifte oss, så må kanskje etter hvert finne ut hvem de andre er for evt å ordne med felles pynt? Men hun jeg snakket med frarådet faktisk så mye pynt, da kirken er faktisk veldig fin i seg selv (det er jeg jo enig med). Også hadde de masse regler om hva som var lov/ikke lov. Best å passe på det også (ikke roseblader på gulvet f.eks, eller tape og eller tegnestiftbruk)

Nei, nå kaller sengen her. Må jo få litt skjønnhetssøvn innen juli?? ;-) Dessuten begynner det nå å bli nesten interessant å se hvilket bryllupsrelatert mareritt jeg skal få i natt. Har nemlig hatt opptil flere nå. F.eks at min kjære var med når jeg skulle prøve brudekjolen min og så likte han den ikke. (angst) Ha. Andre kan kanskje mobbe oss "bridezilla's", men det er sannelig ikke lett å være oss heller!! ;-)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok - må snike inn et lite PS

Egentlig er dette noe jeg/vi ønsker å holde hemmelig, men sammtidig har jeg tenkt så masse på det i det siste, og bare _må_ få si det til noen.

Så om dere lover å ikke sladre....

Vi har begynnt å legge planer for barn!! Ok - kanskje ikke noe revolusjonerende i seg selv, men dette er veldig stort, og et meget stort skritt å ta føler jeg (faktisk større enn å gifte seg). Prøver veldig å finne ut om jeg er klar for dette, og skifter stadig mellom panikk og forventing...

Siden jeg føler at vi nok bør prøve å få den første innen jeg blir 30 (sommeren 2006) betyr det at vi vil faktisk begynne å prøve rundt bryllupet... som betyr at neste år på denne tiden er jeg kanskje ikke bare gift, men også snart mamma. *gulp*

Sannelig godt vi har litt tid til mental forberedelse her!! Kommer til å trenge det.

<prøver forgjeves å se for meg meg selv som mamma>

Ah - det var godt å få fortalt det til noen. :-) Da kan jeg tusle videre til sengen...

natt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så søtt innlegg du hadde i dagboken din i natt!

Jeg har ikke begynt å få mareritt om bryllupet enda, og takk lov for det. Har ingen nerver og gjør egentlig fint lite med tanke på bryllupet.

Jeg vil også bli mamma snart! Har fem år på meg til jeg blir tredva og vil gjerne ha to før det. I hvertfall førstemann. Rart for meg også, men har nå hatt en liten oppvarming med en valp. Han er snart elleve uker gammel. Det er derfor jeg er så tidlig oppe.

Lykke til videre med planleggingen, så stikker jeg innom igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hannemor.

Heldige du som ikke har fått mareritt enda. Skulle gjerne vært de foruten, men så lenge de bare er humoristiske så... Frykter det skal bli værre jo nermere dagen jeg kommer. :roll:

Ang oppvarming til mammarollen, så vet jeg akkurat hvordan det er. Vi har nemlig en liten pusekatt. De er riktinok endel mer selvstendige enn hunder, men det hinder ikke mine morsinstinkter i å slå til. Han skal jo ha mat, stell og mye kos han også :-) Og han vekker meg tidlig når det er noe han vil! :ler:

Siste oppdatering på vår planlegging:

Booket hotellrom til våre tilreisende gjester i går. 10 rom! Hjelp - så mange hotellrom har jeg aldri reserver før. Fikk ordna det via en venninne av min søster, så vi fikk rimeligere pris (605,- ed/ 750,-dd), og avtalte at jeg skal bekrefte eller avbestille rommene i mai. (etter svarfristen)

Så da er det en ting til jeg kan krysse av på "todo" listen. :)

I morgen reiser vi med båt til Newcastle. Håper på å finne litt klær på januarsalget der. Og selv om jeg vanligvis hater shopping, gleder jeg meg til turen. Tenkte benytte sjansen til å se etter papir og pynt vi kan bruke i bryllupet også.

Ellers har jeg fått nedtelling i signaturen min, så nå blir det lettere å holde oversikt over hvor lang tid som gjenstår. (og det var ikke så lenge nei, så her må jeg få orden på planleggingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt med alt som er gjort, og kan "krysses av"!

Ønsker deg en riktig god tur til Newcastle, og gratulerer med nedteller! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ai ai ai...

Over en mnd uten aktivitet i dagboka.... :-?

Noe av forklaringen ligger kanskje i at det derimot har vært full aktivitet IRL (in real life på nerdespråket).??

Av bryllupsrelaterte aktiviteter den siste måneden kan jeg jo fortelle at jeg har kjøpt meg brudeslør!! Stakk innom en brudeshop i Newcastle, og fannt der et slør som lignet veldig på ett jeg prøvde til kjolen jeg valgte. Og siden jeg likte sløret, sjanset jeg og slo til! Det komm på ca 1000,- kr (norske) og det er jo ca halv pris i forhold til her hjemme har jeg forstått, så er litt fornøyd med det. Håper bare nå jeg ikke bommet helt på fargen... tror ikke det, men skal nå bli spennende å prøve det sammen med kjolen. (den kommer om 1mnd ca)

I tillegg har vi fått laget ferdig og sendt ut alle invitasjonene!! Det er kanskje litt tidlig, men vi vil at alle gjestene skal få vite om bryllupet i god tid, så de kan planlegge (datoen er jo i fellesferien) samt bestille rimelige flybilletter i god tid. (de aller fleste må jo reise til Harstad for å være med)

Tenkte desvere ikke på å lage en ekstra invitasjon til oss selv.. så den får vi lage i etterkant, så vi kan putte sammen med andre ting i fotoalbummet. Og siden vi ikke har invitasjoner til overs, har jeg desverre heller ikke skrytebilder til å legge ut her. Men de ble offwhite, med en utskjering på fronten (en rute med bord rund). bakom la vi et blått ark, med vårt monogram og datoen for bryllupet printet på, slik at det var synlig gjennom ruten på fronten. Fonten vi valgte heter "Edwardian Script" i Word (XP) og er en type snirklete pen skrift. Vi brukte den på invitasjonen samt konvoluttene (vi printet disse selv også)

I tillegg la vi med et ark med ekstra informasjon. Til de langveisfarende gjestene, skrev vi litt om kirken, selskapslokalet, overnattingsmuligheter, transport, drikke i selskapet (vi skal ikke ha fri bar, så de som vi ha alkohol utenom middagen må kjøpe det selv) o.l og til de lokalkjennte tok vi med det som gikk på felles transport, muligheten til å overnatte på selskapslokalet og ang baren.

Også har vi bestillt bryllupsreisen!! :briller:

Den 10.september reiser vil til Orlando, Florida, for å dagen etter gå ombord på RCCL's nyeste cruiseskip, Mariner of the Seas. Der skal vi tilbringe 2 uker på cruise i østlige og vestlige karibien. *drømme seg bort*

Etter 2 uker med karibisk sol og luksus, skal vi bruke noen dager til å farte litt i Florida før vi reiser hjemm til høstlige hverdager som nygifte. :hjerte:

Og sann helt til slutt, så har min kjære begynnt arbeidet med vår bryllupshjemmeside. Den er foreløpig offline da, men legger nok ut link så snart vi offentliggjør den.

Så det har jo skjedd noe den siste mnd.

Også får vi håpe det ikke går en mnd til neste gang jeg tar meg tid å oppdatere her. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

JUBEL :hoppe:

Kjolen min er kommet!!!!

De ringte i går ettermiddag og sa den var på kommet inn. Så nå kan jeg komme å prøve den igjen.

Litt skummelt, men gleder meg masse. Har bestillt sko også nå, så kan prøve med både sko, tiara og slør nå. oioioioioio...

Må finne en dag og time som passer snarest gitt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med kjoleprøving da, gleder meg til å høre mer. Gleder meg til å høre mer.

Tittet innom bryllupssiden, den var kjempefin, men jeg synes noe av det var litt vanskelig å lese... Ville kanskje vurdert å gjøre noe med fonten... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tomias.

Kan ikke huske å ha lagt ut link til bryllupssinden vår. Huff, jeg har blitt distrè allerede.

Uansett - vi har oppdatert den nå da. Forhåpenligvis er den mer leservennlig... (og ikke avhengig av XP for å vise den fine fonten)

URL for de andre som ikke vet (men titter innom her): www.lillepus.no/bryllup

Nå skal jeg hjemm å inspisere blomster og frisører i helgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry:

Kjempenedtur.

Var å prøvde kjolen min i dag, og da viste det seg at den er for liten!! Evt jeg er for stor over bysten.

6cm som mangler for å få igjen gidelåsen, som må vekk på 3mnd. Hjelp!! Hvordan skal det gå da?? jeg hater slanking, og dessuten er vel ikke punktslanking spesiellt lett å gjøre heller? (kan sikkert miste 6cm flere steder altså, men må jo sikre at de blir borte akkurat der jeg trenger det)

Var forberedt på at kjolen kanskje så hvidt ikke ville gå (den var akkurat så jeg måtte holde pusten for å få den igjen under prøvingen før jeg bestillte), men 6cm er fryktelig mye. Og jeg har vanskelig for å forestille meg at jeg har lagt meg så mye ut siden november. Har ikke økt i vekt og atpåtil vært flink å trene. Så må innrømme at jeg lurer på om det er forskjell i størrelsene selv fra samme leverandør??

Sukk. Nei, dette var ikke greit. Og er litt lost for hva jeg skal og ikke minst kan gjøre. Kan jeg be butikken bestille en ny? Har jeg overhode sjans å gå ned 6cm over brystet på 3mnd? (pokker ta disse store puppene)

Kjempenedtur. Og atpåtil tapte vi bl.no finalen i dag.

Har mest lysst å grine... :cry:

Ps- fikk gjort mye øvrig planlegging i helga mens jeg var hjemme, men får skrive om det en dag jeg er i bedre hummør enn nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å nei! :-x

Det er mitt mareritt også - at den ikke skal passe når den kommer!!! :o

Er det ingenting de kan gjøre?? Kan den ikke legges ut litt heller???

Eller, kan de legge inn snøring i ryggen kanskje???

Det kan de på den kjolen jeg har bestilt! Den har glidelås, og var veldig fin med det, men det sa også at de fint kunne legge inn snøring dersom jeg ønsket det - og at det gjorde de i salongen...

Det er jo en veldig pen og enkel kjole du har bestilt deg da...vet ikke hvordan den er bak jeg...men kan forestille meg at den kunne blitt flott også med en diskret snøring - eller er det IKKE aktuelt!?

Det er bare en tanke!

Dessuten - en centimeter tilsvarer ca 1 kg sånn sett...så du har jo fint en mulighet til å gå ned i alle fall noen kg...og sikkert 6 også, hvis du virkelig vil og biter tenna sammen. Men det er klart at hvis du ikke har så mye å gå på og mye og "ta i", slik som meg, så kan det være vanskeligere å gå ned da...

Hmmm, det med snøring er jo bare et tankekors!

Håper virkelig det ordner seg for deg - en nydelig kjole jeg håper og er sikker på du kommer til å se nydelig ut i på den store dagen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare at du trenger en :klem:

Det var jo utrolig kjipt med den kjolen. Sa ikke butikken noe om at de kunne sende den tilbake for deg og få rett str?? Det var vel de som anbefalte hvilken str du burde ha da du bestilte den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk TeddyT og Huldra for støtte og tips. Har kommet meg over den værste skuffelsen nå.

Har nok mer en nok å "ta i" på kroppen, men er lite interessert i å slanke meg, og tror uansett at 6cm over brystet kan bli vanskelig (har liksom alltid hatt store bryster selv da jeg var slankere).

Men jeg har fått tenkt litt og kommet til at forskjellen fra da jeg bestillte og i dag er at sist prøve jeg kjolen uten bh på, og da er jo brystene litt mer "flyttbare". Siden kjolen har korsettliv med spiler og det hele, trenger jeg antageligvis ikke bh under, selv om det kanskje er litt bedre med?.

Så på lørdag skal jeg tilbake til salongen for å få avklart hvilke muligheter jeg har forutenom slanking (det gidder jeg bare ikke ha hengende over meg fremover). Ser for meg at jeg enten kan gå uten bh den dagen, evt at de justerer kjolen noe (snøring-ideen din var super TeddyT! den skal jeg huske. Er bare glidelås bak nå). Dersom de ikke kan justere kjolen nok og/eller jeg må ha bh, så får vi bare returnere den og få en i en størrelse større.

Så da skal det nok ordne seg. (puste rolig)

Forøvrig har jeg også fått ordnet med følgende:

* Bestillt sko (Laura fra Rainbow mener jeg produsenten heter)

* Bestillt frisør til meg og forloverene

* Bestillt time til sminke

* Snakket med fotografen om steder og litt forsiktig kjøreplan for fotograferingen. Sett på noen bilder og rammer.

* Snakket med hotellsjefen der festen skal holders, så jeg vet litt mer hva jeg bør tenke på videre fremover. Vi skal møtes igjen i mai.

* snakket med en hyggeli dame i blomsterbutikken og fått tips og råd ang brudebukketten.

* bestemmt menyen til middagen

(fiskesuppe, braisert oksestek m/tilbehør og is og bær)

* Spurt og fått ja fra toastmaster (min tante)

* fyllt ut papirene som skal sendes inn. Mangler bare papiret fra min forlover, som jeg håper hun sender snart

* tenkt litt på potensielle borddekorasjoner

Så da har vi jo mye under kontroll :-)

kanskje jeg får sett litt mer på dekorasjoner og slikt i påsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:-)

Åh - nå kan jeg nyte påsken med god samvitighet.

Var å prøvde kjolen på nytt lørdags formiddag, og det var som jeg trodde: uten bh satt den som støpt. Og hun i butikken (en hyggeligere og mer erfaren dame enn hun jeg fikk hjelp av sist uke) var enig med meg at med korsettliv på kjolen så trenger jeg ikke bh.

Dermed kan jeg glemme hele slankehysteriet (hurra), og bare fortsette planleggingen som før. Godt å vite.

I dag har jeg også betalt kjolen, så da kan jeg krysse av for den på huskelisten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:-)

Stor dag i dag. 1 års jubileum for forlovelsen vår! :perebrus::gratulerer:

Har ikke tenkt å feire i dag da. Istedet "slår vi det sammen med" en planlagt tur ut på lørdag sammen med noen venner. Men det kan jo tenkes jeg kjøper en liten ting til ham etter jobb likevel :-)

Men tenkte på at dette kanskje var en fin anledning til å skrive ned hvordan frieriet var. Siden jeg ikke har gjort det tidligere (tenkte ikke på det i begynnelsen av dagboka).

04-04-04

En flott, rund dato. En søndag, faktisk palmesøndag.

Vi hadde jo helt siden begynnelsen av forholdet vårt snakket om giftemål, og var enige om at det var noe vi ville gjøre. Helst før vi fikk barn også. (greit å vite at man vil de samme tingene i livet :-)) Og vi hadde også snakket om hvordan vi ønsket et frieri. Dvs. jeg hadde funet flere passende anledninger til å si at jeg ville at han skulle fri, da jeg er litt gameldags og romantisk på akkurat det. Han hadde også spurt endel om hvordan jeg kunne tenke meg det. (f.eks privat eller bland folk, med ring/uten ring o.l) Men ingen av disse spørsmålene eller samtalene var kommet slik at jeg trodde det ville skje snart, selv om temaet bryllup stadig oftere dukket opp (slikt som skjer når vi og alle våre venner nermer seg 30?). Så denne søndagsmorgenen var som alle andre morgener, trodde jeg...

Som barnløse par flest sover vi lenge i helgene dersom ikke noe er planlagt. Denne morgenen sto han derimot opp litt før meg, og jeg fikk beskjed om å bli i sengen litt til, for han skulle lage frokost til meg. Det har han funnet på før, så det var jo helt greit. Hyggelig. Sjølsagt kunne jeg blitt misstenksom da jeg overhode ikke fikk komme opp i stuen (jeg var ikke trøtt lenger og ville stå opp), men jeg fannt meg i å måtte være på soverromet til han sa det var ok.

Endelig ble gitt klarsignal og jeg komm meg nesten opp hele trappa til stua før jeg stoppet og måpte. :hakeslepp: Stua var blitt helt transformert. Det lå roseblader på gulvet, med tente stearinlys rundt som dannet en form for allè. I enden sto min kjære, i dress, med en stooor bukett røde roser. :hjerter:

Jeg må innrømme at da skjønnte jeg nok hva som var i ferd med å skje :-) Hjertet dunket voldsomt mens jeg gikk de få skrittene over rosebladene og til min elskede. Vel framme tok han meg i hendene, og med nokså skjelven stemme sa han mange vakre ord før han avsluttett med å gå ned på kne, og spørre om jeg ville gifte meg med han.

Det er vel ingen som lurer på hva jeg svarte? *ler*

Det var helt erlig en "ut av mæsjæl" opplevelse, og det eneste som kvernet rundt i hodet mitt var "åherregud han frir! åherregud han frir!" Men jeg klarte da å stoltre frem JA på omentrent passe sted (tror jeg sa det litt før han var ferdig... ) :hoho:

Etter litt kyssing, klemming og gledeståra fikk vi summa oss nok til å spise frokost. Han hadde nemlig laget det også: Vaffelhjerter med syltetøy. :sjarmor:

Utover dagen begynnte vi allerede å snakke om bryllupet, når hvor og hvordan vil ville ha det. Alternativer. Vi ble enige om å gå å se på ringer dagen etterpå. Og familien ble informert etterhvert.

Og i dag er bryllupet bare 89 dager unna.

Gulp.

Under 3 mnd.

Begynner plutselig å merke presset, så denne uken må jeg oppdatere huskelisten min og sjekke at alt er udner kontroll og hva vi må fokusere på nå. Det største usikkerhetsmomentet vi må bestemme oss for er hva vi gjør med musikken. Skal vi ha liveband? Cd'er? Hva med i kirken? *gruble*

Har ringt Stiftelsen Anna Rogde i dag og forhørt meg om å leie skonnerten til en seiltur dagen før bryllupet. Det koster 6000,-for en 2 timers seiltur, inkludert mannskap. Usikker på om det er dyrt eller ikke, men det hadde jo vært en flott opplevelse da. Regner med vi går for den løsningen, i hvertfall om det kommer mange. Enda en mnd til svarfristen er ute, så foreløpig vet vi ikke hvem som kommer.

Skal også sende mail til min søster slik at bussen som transporterer gjestene blir bestillt.

Får lage en oppdatert liste her når jeg har fått gått gjennom tingene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh. Søsken altså!

Her sliter vi først med at min tilkommenes eldste bror m/samboer tilsynelatende ikke kommer til bryllupet vårt, uten at jeg helt forstår hvorfor de ikke skulle komme. (De selv har ikke sagt noe til oss, men resten av familien hevder det er fordi det blir for dyrt å reise for dem. Men gratis flybilletter vil de ikke ta imot. Og heller ikke vurdere andre reisealternativer... )

Og nå begynner sannelig min søster også å antyde at de ikke kommer. *sukk* Riktinok er ikke jeg og min søster venner (overhode), men jeg synes hun bør ha en god grunn til ikke å komme i bryllupet vårt!! Og at den nye kjæresten hennes har sine barn den helgen er _ikke_ en god grunn. De vet om bryllupet i 9 mnd i forveien - han kan skaffe barnevakt, eller de kan passe seg selv for noen timer (de er 16, 14 og 9år gamle, de eldste kan passe den yngste).

Men selvsagt har hun heller vært å klaget til mamma om at vi ikke har invitert hans barn i bryllupet. Dette fra samme dama som for noen mnd siden mente vi skulle ha skaffa barnevakt til hennes egne barn, fremfor å invitere dem med i bryllupet.

Jeg blir helt matt.

Lager hun vanskeligeher bare for nettopp å være vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... nok en strek i "regninga"/planlegninga i dag.

Har brukt den siste uken på å snakke med representanter for siftelsen Anna Rogde ang leie av skonnerten dagen før bryllupet. Tanken var en hyggelig seiltur for alle gjestene, for slik å la de både få treffes og hilse på før bryllupet. Og ikke minst gi en uforglemmelig opplevelse av Harstad og nordnorsk natur.

Fikk alle indikasjoner på at båten var ledig, og øvrig informasjon, og alt så ut til å gå etter planen. Men i morges kom kontrabeskjeden. Skonnerten var leid bort hele helga til noen andre :grine:

Hun sa jo bare at hun trodde (og regnet med) den var ledig, men selvagt har jeg da begynnt å tenke at dette skulle klaffe, så når hun nå har fått sjekket avtaleboka, så blir jeg ekstra skuffa at det ikke går.

Vel vel.

Vi får vel komme oss over skuffelsen, og prøve å finne på noe annet vi kan gjøre.

Ps- har fått navn og nr til både et band og en dyktig solist til kirken. Håper vi har mer hell med booking av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...