Gå til innhold

Skyting kjøpesenter Munchen.


debattanten

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du er ganske blond eller?" Er du fortsatt i tenårene? Jeg forventer ikke at folk er rasjonelle nei, men er det lov å bli rasist i en slik situasjon? Ikke i min verden. Hadde aldri falt meg inn å kalle noen sothue og jævla tyrker, heller ikke i en sånn situasjon. Dummeste unnskyldningen for rasisme jeg har hørt i hele mitt liv.

Anonymkode: 07adf...f11

Du vet ikke hvordan du hadde reagert i en slik situasjon hvor du både er livredd og sint. Nei, kanskje du ikke hadde sagt det samme, men ikke kom og belær andre hva som er riktig å rope til en fyr som plaffer ned uskyldige tenåringer og barn.

Anonymkode: 2d5ff...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hva trodde dere at muslimer er terrorister? Jeg er ikke kristen eller muslim for å informere.

18-åringen er tysker og ble mobbet på skolen.  Etter hva VG skriver så har mange av skolekamerater sagt at han hadde noe psykiske lidelser eller kan kalle det for problemer. 

Naboene har sagt at han var kjempesnill fyr hvor de fikk hjelp av han. Etter denne dagen han har utført så svarte han ingenting til naboene etter VG LIVE.

Anonymkode: fc2cd...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du er ganske blond eller?" Er du fortsatt i tenårene? Jeg forventer ikke at folk er rasjonelle nei, men er det lov å bli rasist i en slik situasjon? Ikke i min verden. Hadde aldri falt meg inn å kalle noen sothue og jævla tyrker, heller ikke i en sånn situasjon. Dummeste unnskyldningen for rasisme jeg har hørt i hele mitt liv.

Anonymkode: 07adf...f11

Du skjønner ikke at de er forbanna på en fyr som har skutt og drept folk?

Anonymkode: 95e22...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen IS forbindelse. 

Ikke overraskende, da fyren handlet alene og utifra videoer virker forvirret og usikker. Typisk lone wolf, som klikket til slutt.

 

Men  jeg kjenner KGs anti-muslimer så godt at selv om politisjefen går ut og sier det er ingen IS forbindelse og IS ikke har tatt på seg ansvaret heller, så vil de likevel påstå at han har noe tilknytning likevel, slik at uansett hva så er fyren her er "muslimsk terrorist fra den 3. verden", det vil si, brun i huden = muslim, muslim = terrorist, Iran = 3. verden (fordi de er litt brune i huden og det er sånn vi vet de er fra 3. verden. Spania er også 3. verden, de er skikkelig brune liksom)

Gråter på vegne av alle historie- og samfunnsfagstimer som har blitt kastet bort på folk som ikke klarer å lære seg grunnleggende fakta og som bruker terminologi på helt feil måte - "JEG syns det er 3. verden fordi..."

Til slutt så virker det som om det eneste som er viktig for disse folka er hvorvidt de "har rett" at muslimer er ditt og datt og hauser hverandre opp med fordommer og hat. De samme viser tydelig at de driter langt i 22. Juli, og terroren begått her i vårt eget land, og skulle helst sett at det aldri ble snakket om igjen, så slipper vi å forholde oss til at der finnes hvite norske terrorister også oppi det hele forskrudde verdensbildet deres.

Anonymkode: 2d5ff...170

Nå var det en iraner så selvom han ikke støttet IS hadde vi unngått problemet om vi stengte grensene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har vi det nok en gang svart på hvitt. Mobbing dreper folkens. Alle som har drevet med mobbing i skolen har blod på hendene sine her.

Anonymkode: 95e22...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva trodde dere at muslimer er terrorister? Jeg er ikke kristen eller muslim for å informere.

18-åringen er tysker og ble mobbet på skolen.  Etter hva VG skriver så har mange av skolekamerater sagt at han hadde noe psykiske lidelser eller kan kalle det for problemer. 

Naboene har sagt at han var kjempesnill fyr hvor de fikk hjelp av han. Etter denne dagen han har utført så svarte han ingenting til naboene etter VG LIVE.

Anonymkode: fc2cd...c11

Jeg tror du misforsto noe. Han er ikke tysker. Han er iraner som ble født i Tyskland. Riktignok har han ropt at han har vært mobbet i 7 år. Et direkte resultat av parallellsamfunnene som dannes rundt omkring i Europa med mye utenforskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, uranus skrev:

Nå var det en iraner så selvom han ikke støttet IS hadde vi unngått problemet om vi stengte grensene

Det var et mobbeoffer som gikk amok.

Anonymkode: 95e22...469

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, uranus skrev:

Nå var det en iraner så selvom han ikke støttet IS hadde vi unngått problemet om vi stengte grensene

Igjen gjør du poenget mitt klinkende klart, og jeg tror ikke du er klar over det selv engang. Så smart tror jeg neppe du er. 

Dessuten, av alle folkeslag man kunne stengt grensene for - Iranere er et av de som tar høyest utdanning og integrerer seg mest også. Men akkurat det forventer ikke jeg at du vet, eller bryr deg, noe om.

Det eneste som er viktig her er å bruke enhver sak, no matter what, å spre sitt hat og sin anti-muslim og anti- brun i huden agenda. Det begynner nesten å bli en anelse perverst slik dere holder på. Jeg hadde sjekket det ut hvis jeg var deg, tror ikke det er bra for helsa.

 

Anonymkode: 2d5ff...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Jeg tror du misforsto noe. Han er ikke tysker. Han er iraner som ble født i Tyskland. Riktignok har han ropt at han har vært mobbet i 7 år. Et direkte resultat av parallellsamfunnene som dannes rundt omkring i Europa med mye utenforskap.

Nei han er ikke iraner fordi han har tysk pass. Jeg må bare si at jeg har spurt mange nordmenn om dette når det gjelder til norsk pass. De har sagt at det spiller ikke noe rolle hvor han/hun ble født eller hvor foreldrene kommer fra.

Hvis hun/han har norsk pass så er han norsk.

Anonymkode: fc2cd...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg tror du misforsto noe. Han er ikke tysker. Han er iraner som ble født i Tyskland. Riktignok har han ropt at han har vært mobbet i 7 år. Et direkte resultat av parallellsamfunnene som dannes rundt omkring i Europa med mye utenforskap.

Eller et direkte resultat av dårlig fungerende helsevern, vis det medfører riktighet at han var under behandling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg tror du misforsto noe. Han er ikke tysker. Han er iraner som ble født i Tyskland. Riktignok har han ropt at han har vært mobbet i 7 år. Et direkte resultat av parallellsamfunnene som dannes rundt omkring i Europa med mye utenforskap.

Og det er nettopp disse holdningen som gjør at sånne folk blir løse kanoner og klikker tilslutt. Du får jo rett og slett ikke delta i fellesskapet på samme som den etniske befolkningen. Tenk deg å være født i et land der du snakker språket rent og bli fortalt at du ikke er et ordentlig medlem av landet. Sier seg selv at disse individene kommer til å bygge opp mye bitterhet og frustrasjon i stedet for å delta produktivt i samfunnet.

Anonymkode: 95e22...469

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som informasjonen er kommet ut nå, så har denne fyren blitt inspirert av ABB sin terrorhandling. Hvor ble det av alle ABB sympatisørene her inne nå?

Anonymkode: 2d5ff...170

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer det nå frem at flere har bekreftet at gjerningsmannen har blitt mobbet, og politiet har funnet ut at han har lestom/søkt på skoleskytingmassakrer. Hadde ikke det vært for at det er sommerferie så hadde ikke jeg blitt overrasket om han hadde gjort dette på skolen sin... Det har skjedd før og vil skje igjen. Barn som har levd lenge nok med mobbing som går rundt som tikkende bomber ( no pun intended)

Men er det bare meg eller ble det HELT stille i tråden her nå plutselig? Hvor ble det av alle ABB sympatisørene her inne og alle de muslimhaterne generelt?

Anonymkode: 2d5ff...170

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten, av alle folkeslag man kunne stengt grensene for - Iranere er et av de som tar høyest utdanning og integrerer seg mest også. Men akkurat det forventer ikke jeg at du vet, eller bryr deg, noe om.

Jeg er ikke den du svarte, men jeg bryr meg nok mer enn deg siden jeg slo det opp. Innvandrere med iransk bakgrunn hadde en sysselsettingsgrad på 53,9% for mennesker i alderen 15-74 i 2015. Det er godt under det etnisk norske og innvandrere fra vestlige land har, og heller ikke spesielt bra sammenliknet med ikke-vestlige innvandrere.

Anonymkode: 97352...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Parallellsamfunn, økende sosial ulikhet, vestlig inngripen i andres kriger og mye mer. At vi sender nedover soldater er etter min mening IKKE et tryggingstiltak og det er noe vi må slutte med. Antagelig vil vi heller se mer terror pga. det.

Anonymkode: ad9a9...06f

Du oppildner til hat mot vesten. Din retorikk er jo også veldig lik IS sin rekrutteringspropaganda. Slutt med dette. 

Anonymkode: 1d425...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du svarte, men jeg bryr meg nok mer enn deg siden jeg slo det opp. Innvandrere med iransk bakgrunn hadde en sysselsettingsgrad på 53,9% for mennesker i alderen 15-74 i 2015. Det er godt under det etnisk norske og innvandrere fra vestlige land har, og heller ikke spesielt bra sammenliknet med ikke-vestlige innvandrere.

Anonymkode: 97352...3f0

Du kan ikke bare slenge ut en sånn opplysning uten å sette det inn i en sammenheng. Da bruker du statistikk på en biased måte.

Flere iranere enn andre innvandrergrupper integreres godt og gifter seg med nordmenn/mennesker uten innvandrerbakgrunn. Disse forsvinner ut av "iranergruppen" og regnes ikke med. De ville antagelig trukket opp sysselsettingsgraden mye. 

I gruppen med iranere har en veldig stor andel flyktningbakgrunn (i motsetning til f.eks. pakistanere), og det gjør dem til en i utgangspunktet mer utfordrende gruppe.

Flere iranere har høyere utdanning enn i andre grupper. Hvorfor får de ikke jobb? De ligger faktisk på 35% med høyere utdanning, og det er det samme som nordmenn. Jeg vet fra egen arbeidsplass at de utenlandske lukes ut og ikke får jobb, selv om de gjerne er veldig godt utdannet.

Iranere mottar minst kontantstøtte og er på nivå med nordmenn.

Iranere får barn på samme nivå som nordmenn (2 barn).

Iranere ligger høyest i utdanningsdeltakelse av alle innvandrergrupper. 

Disse nevnte tingene gjør at de ligger nærmere nordmenn enn ikke-vestlige innvandrere.

Iranere har også flyktet på grunn av det religiøse regimet. De jeg selv kjenner var ateister og politiske aktivister.

Antagelig virker det mest inn på sysselsettingstallene at omtrent 20% av iranerne gifter seg med nordmenn og forsvinner ut av regnskapet. Disse er antagelig sysselsatt. Og iranere med like høy utdanning som den norske befolkningen bør det ikke være så vanskelig å få sysselsatt. 

 

 

 

Anonymkode: ad9a9...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bare slenge ut en sånn opplysning uten å sette det inn i en sammenheng. Da bruker du statistikk på en biased måte.

Flere iranere enn andre innvandrergrupper integreres godt og gifter seg med nordmenn/mennesker uten innvandrerbakgrunn. Disse forsvinner ut av "iranergruppen" og regnes ikke med. De ville antagelig trukket opp sysselsettingsgraden mye. 

I gruppen med iranere har en veldig stor andel flyktningbakgrunn (i motsetning til f.eks. pakistanere), og det gjør dem til en i utgangspunktet mer utfordrende gruppe.

Flere iranere har høyere utdanning enn i andre grupper. Hvorfor får de ikke jobb? De ligger faktisk på 35% med høyere utdanning, og det er det samme som nordmenn. Jeg vet fra egen arbeidsplass at de utenlandske lukes ut og ikke får jobb, selv om de gjerne er veldig godt utdannet.

Iranere mottar minst kontantstøtte og er på nivå med nordmenn.

Iranere får barn på samme nivå som nordmenn (2 barn).

Iranere ligger høyest i utdanningsdeltakelse av alle innvandrergrupper. 

Disse nevnte tingene gjør at de ligger nærmere nordmenn enn ikke-vestlige innvandrere.

Iranere har også flyktet på grunn av det religiøse regimet. De jeg selv kjenner var ateister og politiske aktivister.

Antagelig virker det mest inn på sysselsettingstallene at omtrent 20% av iranerne gifter seg med nordmenn og forsvinner ut av regnskapet. Disse er antagelig sysselsatt. Og iranere med like høy utdanning som den norske befolkningen bør det ikke være så vanskelig å få sysselsatt. 

 

 

 

Anonymkode: ad9a9...06f

Gifter seg med nordmenn og forsvinner ut av regnskapet? Er du full eller? Man regnes fremdeles som person med innvandrerbakgrunn selvom man gifter seg med nordmenn!

Og iransk utdanningssystem er selvsagt ikke på nivå med norsk. Uansett ligger de langt bak nordmenn, spesielt når man tar med i betraktningen at nordmenn er en eldre gruppe og flere eldre i alle grupper er i mindre grad sysselsatt. Ser man på sysselsettingsnivå etter alder så er situasjonen enda verre. Om du mener så mange utenlandske lukes ut i søknader, så start ditt eget firma da og ansatt bare utlendinger. Det burde jo være en gullgruve siden du mener firmaer bevisst driter i å tjene penger ved ikke å velge de beste. Kanskje du også burde støtte svakere stillingsvern som gjør det lettere å sparke folk. Knapt noe land har så sterkt stillingsvern som Norge.

Anonymkode: 1d425...d94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Iranere har også flyktet på grunn av det religiøse regimet. De jeg selv kjenner var ateister og politiske aktivister.

Og der er vi ved sakens kjerne. Du kjenner noen få iranere som du liker og rasjonaliserer derfor bort det som ikke passer i stedet for å se på hva tallene sier om gruppen som helhet. Så godt som alle "faktaene" dine er ren spekulasjon og ønsketenkning basert på de få personene du kjenner og situasjonene du har vært borti.

Anonymkode: 97352...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der er vi ved sakens kjerne. Du kjenner noen få iranere som du liker og rasjonaliserer derfor bort det som ikke passer i stedet for å se på hva tallene sier om gruppen som helhet. Så godt som alle "faktaene" dine er ren spekulasjon og ønsketenkning basert på de få personene du kjenner og situasjonene du har vært borti.

Anonymkode: 97352...3f0

Eh, nei, det er fra en SSB-rapport. Der det også står at de forsvinner ut av regnskapet. Google it

Anonymkode: ad9a9...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hvordan du hadde reagert i en slik situasjon hvor du både er livredd og sint. Nei, kanskje du ikke hadde sagt det samme, men ikke kom og belær andre hva som er riktig å rope til en fyr som plaffer ned uskyldige tenåringer og barn.

Anonymkode: 2d5ff...170

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke at de er forbanna på en fyr som har skutt og drept folk?

Anonymkode: 95e22...469

Dere klarer kanskje ikke å lese, men hvis dere prøver en gang til, så ser dere at denne samtalen utspant seg FØR han begynte å skyte. Så nei, jeg har ingen forståelse for at de snakker til en desperat fyr på en rasistisk og nedlatende måte istedenfor å prøve å forhindre han i å begynne å skyte. Vitner for meg om at det var mindre intelligente og fornuftige mennesker som sto og snakket til han. Både måten de taklet det på og hva de sa. Synes det er skremmende at dere i det heletatt kan forsvare en slik måte å oppføre seg på, særlig når han IKKE HADDE SKUTT ennå.

Anonymkode: 07adf...f11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...