liljene Skrevet 19. juli 2016 #61 Skrevet 19. juli 2016 Jeg vet egentlig ikke hva du er på jakt etter, men jeg vet av erfaring; null sex = minimal interesse for samarbeid. Jeg er litt usikker med tanke på lånet siden dere har det felles. Kontakt økonomisk rådgiver i banken og sikre deg i fremtiden. Tenk over at du er en økonomisk rollemodell for dine barn.
Peter007 Skrevet 20. juli 2016 #62 Skrevet 20. juli 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han.. Anonymkode: cae00...115 Barna arver dere begge om der eg noe å arve. Noen barn arver gjeld også om sg overtar arven. Men det er i utgangspunkter eierbrøken som avgjør fordelingen av boligen. Større eier delerdom arv skal vanligvis holdes utenfor. Mener kontantarv brukt I felles bolig til f.eks. opppussing ryker vanligvis dette med og er vanskelig å få skilt ut igjen Har den ene bidradd mye mer enn den andre kan dette være gjenstand for sjevdeling men slik jeg forstår er dette ikke tilfelle her. 250 000 kr.hver ved lik deling vil gi deg muligheten til å kjøpe en bolig. Men vil det gi han en mulighet til å gjøre det samme? Kan det være dette som er bakgrunnen for hans valg? Jeg forstår det som om du TS.skal ha bosted barna ut fra hva du forteller om stønader. Dette gir barnas far større utgifter og han mottar ikke stønader som deg. Om dette er årsaken kan du finne greit ut gjennom å se hva du vil få I boutgifter. Han vil få de samme utgifter som deg om han skal ha en bolig til samvær. Du vet hans inntekt ovs.hva han har utbetalt. Han får mindre skattefradrag enn deg da bosted-forelder får fradrag for barna. Da er hans eneste mulighet slik han ser å gjøre som nå om han ikke har mulighet til boligkjøp på annen måte. Det blir for øvrig rettsforhandlinger før rettssak. Dette er langdrygt og kan slite på. Det hele vil koste økonomisk for dere begge. Vil den ene ikke selge blir retts-runde om skissert av andre her om en ikke blir enige på annen måte. Vil en annen fordeling av barna gi han mulighet til å kjøpe om dere deler boligen?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #63 Skrevet 20. juli 2016 Hvis du gir etter og lar han sitte med huset så risikerer du at han etterhvert får omsorgen for barna fordi han har en stabil bosituasjon, mens du havner på leiemarkedet og må flytte stadig vekk. Anonymkode: e12b1...9d3 10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #64 Skrevet 20. juli 2016 Han kommer aldri til å få omsorgen for barne så lenge du ikke er uegnet som mor. For din del og barnas så kontakter du en advokat så du slipper å bli rævkjørt økonomisk. Anonymkode: 61d00...365 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #65 Skrevet 20. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt,det er viktigere for meg at vi ikke går rettens vei,enn at jeg får huset..for selv om vi selger,kommer vi til å få ca 500.000kr etter alt alt er trukket fra. Hvis vi deler på halv,får jeg 250.000kr. da har jeg råd å kjøpe hus. MEN,da går han rettens vei,og jeg må bruke ca 100000kr på advokat,det må vi begge.og usikkerheten er om jeg får omsorgen eller ikke. Derfor ha jeg gått med på det.mn det er jo ikke det denne tråden handler om..? Anonymkode: cae00...115 Du, nå må du være smart for ungene dine. Og la han gå til retten. Du vinner garantert fordi ungene er så små. Dette vet han så han prøver å så tvil hos deg. Trekker du i fra advokat utgifter så går du ennå i pluss. Da blir du fristilt for lån og får ett godt hjem til deg å barna. Anonymkode: 547c7...2d9 2
Raven Emerald Skrevet 20. juli 2016 #66 Skrevet 20. juli 2016 Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #67 Skrevet 20. juli 2016 Ts her Nå har det tatt helt av,svarene jeg har fått,er jo ikke det jef har spurt om. Men,har sett pä lån. Og ingen bank vil gi meg lån med kun 100k i egenkapital og 2barn på slep. MEN,husbanken kan gi meg startlån,og resten finansieres av lokalbanken. Virker som de prioriterer vanskeligatilte og alenemødre. Men siden jeg har lån og hus fra før av,vil dette påvirke saken? Tviler nemlig på at husbanken gir lån når jeg "allerede" har hus. Hva tror dere?? Anonymkode: cae00...115
reiseglad Skrevet 20. juli 2016 #68 Skrevet 20. juli 2016 Det er jo det alle prøver å fortelle deg! Ja, det vil påvirke saken din, du vil ikke få så mye lån fordi du allerde må svare for halve lånet som du har i huset du eier sammen med din samboer. Er det vanskelig for deg å forstå? 12
Leo Skrevet 20. juli 2016 #69 Skrevet 20. juli 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men siden jeg har lån og hus fra før av,vil dette påvirke saken? Tviler nemlig på at husbanken gir lån når jeg "allerede" har hus. Hva tror dere?? Anonymkode: cae00...115 Selvfølgelig vil det ha noe å si. Det har alt å si og høyst sannsynlig får du ikke lån i det hele tatt. Og hvorfor i all verden skal du fortsette å ha lån på et hus ekssamboeren din bor i? Hvis han ikke har råd til å sitte med huset/lånet alene og løse deg ut, må huset selges og evt. overskudd deles. Hva han mener om det er strengt tatt helt uinteressant så lenge dere har bestemt dere for å skille lag. 11
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #70 Skrevet 20. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her Nå har det tatt helt av,svarene jeg har fått,er jo ikke det jef har spurt om. Men,har sett pä lån. Og ingen bank vil gi meg lån med kun 100k i egenkapital og 2barn på slep. MEN,husbanken kan gi meg startlån,og resten finansieres av lokalbanken. Virker som de prioriterer vanskeligatilte og alenemødre. Men siden jeg har lån og hus fra før av,vil dette påvirke saken? Tviler nemlig på at husbanken gir lån når jeg "allerede" har hus. Hva tror dere?? Anonymkode: cae00...115 Er du seriøs? Det har tatt helt av fordi det er så på trynet latterlig dersom du lar deg skremme og han beholder huset. HVORFOR kan du ikke ta til deg de rådene du har fått?! HVORFOR lar du han skakkjøre deg? Er huset oppdiktet? har du annen gjeld som gjør at du ikke får dette lånet? Jeg nekter å tro på dette her for da mister jeg helt tiltro til menneskeheten. Anonymkode: 93484...ea6 12
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #72 Skrevet 21. juli 2016 Nei.jeg har ikke gjort noe som gjør at jeg kan miste barna,men man går ikke gjennom en rettssak med mindre man er 100% sikker på å vinne,for det er snakk om de to viktigste personene i livet mitt!! Og ja,jeg har därlig samvittighet,fordi det er jeg som vil forlate han,selv om han også er enig at dette ikke gar lenger. For meg er ikke penger viktig,men jeg kan ikke se bort fra at det er nodvendig å ha for at vi skal kunne leve. Men jeg vil utforske muligheten,KANSKJE vi likevel greier oss uten å måte presse far til a selge huset? Hvis dere ser pa regnstykket mitt,vil vi greie oss,HVIS beregningene stemmer og jeg har rett på disse stønadene. Har vært inne på epenger.no og lagt inn tallene. Jeg kunne faktisk få lån på opptil 1.3mill. Selv med lånet jeg har på hiset,en halvpart som utgjør 1.7mill. Anonymkode: cae00...115
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #73 Skrevet 21. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei.jeg har ikke gjort noe som gjør at jeg kan miste barna,men man går ikke gjennom en rettssak med mindre man er 100% sikker på å vinne,for det er snakk om de to viktigste personene i livet mitt!! Og ja,jeg har därlig samvittighet,fordi det er jeg som vil forlate han,selv om han også er enig at dette ikke gar lenger. For meg er ikke penger viktig,men jeg kan ikke se bort fra at det er nodvendig å ha for at vi skal kunne leve. Men jeg vil utforske muligheten,KANSKJE vi likevel greier oss uten å måte presse far til a selge huset? Hvis dere ser pa regnstykket mitt,vil vi greie oss,HVIS beregningene stemmer og jeg har rett på disse stønadene. Har vært inne på epenger.no og lagt inn tallene. Jeg kunne faktisk få lån på opptil 1.3mill. Selv med lånet jeg har på hiset,en halvpart som utgjør 1.7mill. Anonymkode: cae00...115 Ok, da skjønner jeg det. Når det er tross alt du som vil forlate han (forutsatt at han ikke har vært slem mot deg), så er det også du som bidrar til kaoset her. Hadde du ikke ville forlatt han så ville den økonomiske situasjonen sett mye bedre ut og dere ville hatt et bosted begge to. Så skjønner han setter seg på bakbeina og nekter å gi fra seg huset uten kamp og at du dermed bør ligge litt lavt i terrenget. Tenkt på å fortsette å bo sammen? Dere kunne gått til samlivsterapeut eller liknende. Anonymkode: c0bd4...b3f
regine Skrevet 21. juli 2016 #74 Skrevet 21. juli 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei.jeg har ikke gjort noe som gjør at jeg kan miste barna,men man går ikke gjennom en rettssak med mindre man er 100% sikker på å vinne,for det er snakk om de to viktigste personene i livet mitt!! Og ja,jeg har därlig samvittighet,fordi det er jeg som vil forlate han,selv om han også er enig at dette ikke gar lenger. For meg er ikke penger viktig,men jeg kan ikke se bort fra at det er nodvendig å ha for at vi skal kunne leve. Men jeg vil utforske muligheten,KANSKJE vi likevel greier oss uten å måte presse far til a selge huset? Hvis dere ser pa regnstykket mitt,vil vi greie oss,HVIS beregningene stemmer og jeg har rett på disse stønadene. Har vært inne på epenger.no og lagt inn tallene. Jeg kunne faktisk få lån på opptil 1.3mill. Selv med lånet jeg har på hiset,en halvpart som utgjør 1.7mill. Anonymkode: cae00...115 TS: Du FÅR ikke mere lån - ingen bank, verken husbanken eller andre, vil gi lån til deg når du allerede har et lån på 1,7 millioner. Pr i dag har du - iflg opplysninger i hovedinnlegget - en månedlig inntekt etter skatt på ca 22 000, (som blir rundt 300 000 på årsbasis grovt regnet) men når foreldrepermisjonen din er slutt, så har du INGEN jobb å gå tilbake til. Dvs at din framtidige inntekt = 0. Du har barnetrygd for2 barn, og etter et brudd hvor du får omsorgen vil du få for 3 barn, og så må far betale litt bidrag. DET er det eneste ekstra du har krav på. Samtidig tror du at noen bank vil være villig til å øke din lånebyrde til ca 3 millioner?!?!? Pr i dag har du allerede en for høy lånebyrde ifht inntekt, hvis vi tar utgangspunkt i at banker helst ikke vil gi deg mer enn ca 3x inntekten din i lån. Og du er ingen å satse på heller, 2 små barn og ingen jobb...... I denne situasjonen - fordi du har litt dårlig samvittighet fordi forholdet tar slutt - så vil du altså GI bort hele din og ikke minst - dine barns, økonomiske trygghet for å være "snill" med en mann som snart er din eks. Det er selvsagt bra å forsøke å ha minst mulig konflikt rundt et brudd, men man kan ikke gå så langt at man setter seg selv i et fullstendig økonomisk uføre for å være snill. Og det, kjære TS, er nettopp det du gjør dersom du godtar at han skal bli boende og du skal fortsette å betale på lånet..... Du skriver at han har betalt lånet og du alt annet. Da har dere delt på utgiftene og så lenge du også står som eier på boligen og som medlåntaker på lånet, så betyr dette at dere BEGGE har bidratt til felleskapet. Han ville ikke kunnet betalt utgiftene på lånet dersom du ikke sto for de øvrige utgiftene og du har dermed betalt din andel. Han har ikke råd til å betale deg ut = han kan ikke betjene et lån i den størrelsesorden alene. HANS løsning er altså at du fortsatt står som medlåntaker = du vil ikke få lån i tillegg til at når han misligholder lånet, så må du betale for hele lånet. Det ligger i medlåntakerbegrepet - betaler ikke den ene så må den andre betale. Samtidig må du (med 2 barn) ut på boligmarkedet for å leie, fordi du ikke vil få lån så lenge du er ansvarlig for deres felles lån. HAN sitter igjen med hus og med samme gjeldsbyrde som i dag. DU sitter igjen uten hus, men med såpass stor gjeld at du ikke vil få noe mer lån. HAN kan misligholde lånet og sette deg i enda større økonomisk uføre. HAN kan også, om noen år, selge huset, og du sitter igjen med ingenting. Du er altså villig til å gi bort et hus, din egen økonomiske framtid, dine barns økonomiske framtid for å være grei?? Mot en mann som helt åpenbart er 1) ute etter å utnytte din dumhet økonomisk og 2) overhode ikke ser sine barns beste i denne situasjonen. Siden du ikke har noen forståelse av disse tingene selv, så anbefaler jeg deg å ta et møte med banken og deres økonomiske rådgivere. De vil helt sikkert fortelle deg at dersom du gjør som mannen sier, så får ikke du lån. Og bare glem det du har lest om husbanken og kommunens startlån og sånt. Du HAR allerede hus og lån og kommer derfor ikke inn under de kategorier som kan ha rett på lån på slike betingelser. At du har dårlig samvittighet for at det blir slutt må ikke ende med at du nå tar valg på helt idiotisk grunnlag, valg som vil ødelegge dine BARNS framtid. Du skriver at de er de viktigste personene i ditt liv, hvis det er sant så må du faktisk være villig til å ta en kamp med deres far for at også du skal kunne sikre deres økonomiske framtid. Ellers tenker jeg at du er så tafatt og så dum at du ikke bør ha omsorgen for barna. Kanskje far, selv om han er egoistisk i sine forslag om økonomisk deling, faktisk burde får omsorgen, rett og slett fordi han i det minste kan ivareta barnas økonomiske framtid langt bedre enn deg, som er villig til å kaste alt over styr for å være "grei". Det er faktisk BARNA du må være greiest mot, ikke deres far. Selvsagt - det er ditt valg, men snakk med banken så vil du få klart svar om at du selvsagt ikke får mer lån. 21
Britt Banditt Skrevet 21. juli 2016 #75 Skrevet 21. juli 2016 Med mindre du er totalt uskikket som mor så er det faktisk 100% sikkert at du får hovedomsorgen for barna i en evt rettsak. MEN det kommer aldri til å bli noen rettsak, for jeg tviler på at noen advokat er dum nok til å la far gå til retten med dette, når de vet han ikke har noen sak. 1
Britt Banditt Skrevet 21. juli 2016 #76 Skrevet 21. juli 2016 Og nei, du vil aldri i verden få lån. Selv ikke husbanken gir deg lån når du: 1. Ikke har annen inntekt enn dagpenger etter foreldrepermisjon. 2. Allerede har lån over pipa ift din inntekt. Hvis du virkelig er så dum at du lar eksen din sitte igjen med huset alene så MÅ du bare leie. Det er ikke noen andre alternativer. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #77 Skrevet 21. juli 2016 2 timer siden, Britt Banditt skrev: Med mindre du er totalt uskikket som mor så er det faktisk 100% sikkert at du får hovedomsorgen for barna i en evt rettsak. MEN det kommer aldri til å bli noen rettsak, for jeg tviler på at noen advokat er dum nok til å la far gå til retten med dette, når de vet han ikke har noen sak. Tja..advokaten får jo pengene sine uansett. Om advokaten tenker kynisk.. Anonymkode: c0bd4...b3f
Mis(s)Understood Skrevet 21. juli 2016 #78 Skrevet 21. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei.jeg har ikke gjort noe som gjør at jeg kan miste barna,men man går ikke gjennom en rettssak med mindre man er 100% sikker på å vinne,for det er snakk om de to viktigste personene i livet mitt!! Og ja,jeg har därlig samvittighet,fordi det er jeg som vil forlate han,selv om han også er enig at dette ikke gar lenger. For meg er ikke penger viktig,men jeg kan ikke se bort fra at det er nodvendig å ha for at vi skal kunne leve. Men jeg vil utforske muligheten,KANSKJE vi likevel greier oss uten å måte presse far til a selge huset? Hvis dere ser pa regnstykket mitt,vil vi greie oss,HVIS beregningene stemmer og jeg har rett på disse stønadene. Har vært inne på epenger.no og lagt inn tallene. Jeg kunne faktisk få lån på opptil 1.3mill. Selv med lånet jeg har på hiset,en halvpart som utgjør 1.7mill. Anonymkode: cae00...115 Regnestykket kan jeg absolutt se på for deg. Kontrollspørsmål først: Du har i dag 1,7 mill i lån på huset du vil gi til ham? Og de 1,7 mill utgjør 50% av totallånet på det huset? Hvor mye betaler du per måned på lånet (1,7 mill)? Inntekten din, sånn grovt (altså ikke på krona, men i et rundt tall, type 700 tusen)
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #79 Skrevet 21. juli 2016 Vi har lån sammen 3,4mill. 50%eierandel hver. Jeg har bil står på meg,verdi 160k på markedet,ingen lån på den. Men jeg har derimot forbrukslån på 100k. Jeg har lønn på 360k brutto. Men hvis jeg flytter ut som alenemor,vil jeg få ca 4700kr i OS+2000kr barnetrygd+ 1000kr utvidet barnetrygd+ 1300kr småbarnstillegg, samt 22k lønn/foreldrwpenger netto. Hvis jeg flytter ut skal jeg ikke betale noe for det gamle huset.han betaler alt. Jeg skal skrive under p at jeg skal ikke ha noe for huset ved overskudd ved salg,men bare stå som medeier lån. Anonymkode: cae00...115
Britt Banditt Skrevet 21. juli 2016 #80 Skrevet 21. juli 2016 Så den dagen han selger så skal du ikke engang få ut pengene dine?? Hvorfor skal han få alle pengene den dagen han velger å selge huset? 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå