AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #21 Skrevet 19. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han.. Anonymkode: cae00...115 Herregud for et blåøyd nek du er...... Anonymkode: aa049...b2a 34
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #22 Skrevet 19. juli 2016 Selv har jeg foreslått å selge og dele 50% hver,slik at jeg kan skaffe et ordentlig leilighet til barna,da leiligheten min og hans nye leilighet tilslutt også går til barna. Det blir jo et samme.Er jo mye bedre enn at jeg skal leie et lite hybel. Mn nei da,det ville han ikke. Anonymkode: cae00...115
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #23 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv har jeg foreslått å selge og dele 50% hver,slik at jeg kan skaffe et ordentlig leilighet til barna,da leiligheten min og hans nye leilighet tilslutt også går til barna. Det blir jo et samme.Er jo mye bedre enn at jeg skal leie et lite hybel. Mn nei da,det ville han ikke. Anonymkode: cae00...115 Og du stoler likevel 100% på han? Høres litt selvmotsigende må jeg få si.. Anonymkode: c0bd4...b3f 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #24 Skrevet 19. juli 2016 Det er forslaget mitt. Men han vil ikke. Og ja,jeg stoler på han. Anonymkode: cae00...115
ViljaH Skrevet 19. juli 2016 #25 Skrevet 19. juli 2016 Du må ikke la han skremme deg eller lure deg her!! Stå opp for deg selv og barna! - Hvis dere ikke skal bo sammen mer, så MÅ dere kutte alle bånd økonomisk. Det vil være a) en kjemperisiko for deg å bli stående som eier, hvis noe skjer så kan han kreve at du betaler halve... (vannledninger ryker, nytt tak osv) b) å låse alle dine verdier i et hus du ikke bor i, er bortenfor uklokt. Da får du ikke selv startet på nytt, og med ansvar for to barn må det være din første pri. - Sjekk om din lønn kvalifiserer til advokat dekket av det offentlige. Da skal du ivertfall ikke være redd for å få hjelp. - Det med at det blir dyrt med advokat - det blir like dyrt for han, så press tilbake med det. Nå står du ved et veiskille som vil avgjøre om du vil ha stram økonomi eller ok økonomi i mange år fremover... Ikke gi bort store verdier du trenger! 10
ViljaH Skrevet 19. juli 2016 #26 Skrevet 19. juli 2016 Ang. ulike stønader du spør om - du må først skaffe deg egne verdier på egen hånd, før du ser hva du kan få av myndighetene. 7
Mis(s)Understood Skrevet 19. juli 2016 #27 Skrevet 19. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han.. Anonymkode: cae00...115 Da må huset selges og overskuddet (etter at lånet er betalt ut) deles på 2. Alternativet er at du bor i telt, enkelt og greit. Ditt valg. 12
Kittlingur Skrevet 19. juli 2016 #28 Skrevet 19. juli 2016 Du står ansvarlig får lånet også. Det skal du ikke gjøre lenger dersom du flytter ut. Du bør ikke høre på ham. Han enten må kjøpe deg ut eller selge. banken tillater ikke noe annet likevel. Skaff deg en advokat og ta din del for å sikre å barna kan ha det godt. Ikke stol på en som setter deg og barna ut på gaten. Om han havner i problemer så går det utover deg og barna får konsekvebser. Barna kan arve det nye huset du skal kjøpe deg og eventuelt hans nye hus. Slutt å ta hensyn til ham og fokuser på at sikre barna et tak over hodet. Han må selv finne løsning dersom han vil beholde huset. De skal ikke være på din kostnad. 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #29 Skrevet 19. juli 2016 2 timer siden, ViljaH skrev: Ang. ulike stønader du spør om - du må først skaffe deg egne verdier på egen hånd, før du ser hva du kan få av myndighetene. Helt enig. Logisk igrunn. Hvorfor skal vi skattebetalere fore en naiv alenemor som mener det er viktigere å være "snill" med ex enn å kreve penger som er hennes, for så å spørre staten etter penger. Maken til frekkhet. Anonymkode: c0bd4...b3f 18
ViljaH Skrevet 19. juli 2016 #30 Skrevet 19. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han.. Anonymkode: cae00...115 Hvis ingen har råd til å kjøpe ut den andre og stå som eier alene, da må huset selges ganske enkelt. Han må bare akseptere det. Du trenger ikke hans tillatelse til å selge, du sier at du vil selge din del enten til ham eller andre. Du gir huset til ham ja, det er jo han som får bolig ut av det. Han får bolig som er nedbetalt om 20 år, som han kan bo i til han er 80år. Når han dør, vil barna arve ham (de barna han har, dine + kanskje flere, de verdiene han har - han kan jo belåne huset igjen så det har lite verdi. Eller drite i vedlikehold). Bortsett fra at ungene dine arver ham når de er 50-60 år, så vil de vokse opp i små kår og ikke ha råd til det meste. Den arven blir en mager trøst å suge på i alle de årene... 15
Gjest PetterPanne Skrevet 19. juli 2016 #31 Skrevet 19. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.heller har han ikke råd til å stå som eier alene,da mister han huset. Jeg gir ikke huset til han,det skal gå til barna senere.jeg stoler på han 100%.han sier huset blir betalt ut om ca 20år,og det går jo til barna.så pengene går ikke til han.. Anonymkode: cae00...115 Så barna dine skal leve dårlig i 20 år, for så å få tilgang til disse pengene? Jeg vet du er usikker, men gjør som alle de andre her i tråden har påpekt. Krev din rett. Tenk på barna dine. La han finne ut av hvordan han skal løse alt. Ikke stol eller tro på det han sier. Bruddet er et faktum, og han prøver sikre seg selv så godt som mulig. Ikke vær redd for rettsak, du kommer til å vinne så det synger etter. Du kommer ikke til å miste en eneste krone av de 100 000. Kjør på, ikke vær redd. Forøvrig ville jeg anbefalt deg å holde mest mulig kommunikasjon skriftlig via meldinger eller liknende. Det kan være gull verdt ved en senere anledning.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #32 Skrevet 19. juli 2016 Du blir lurt så trill rundt... At det går an. Denne eksen din er manipulerende og får deg til å tro at dette er en god ide. Den eneste personen det er en god ide for er HAN. Anonymkode: 82207...65b 13
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #33 Skrevet 19. juli 2016 Dette må jo være tøys og tull for så dum er det vel ingen som er. Anonymkode: e12b1...9d3 21
RompeRusk Skrevet 19. juli 2016 #34 Skrevet 19. juli 2016 Men hvorfor er det du som.skal flytte ut? Hvorfor kan ikke du, som har hovedansvar for 2 barn, bli boende, og HAN kan fortsette å betale ned på sin andel av lånet mens han må fikse eget bosted i tillegg? Hvorfor er han ikke villig til det, tror du? Du må jo se at denne fyren driver med some kind of bullshit, ts. Han er ikke til å stole på når han er villig til å hive deg + 2 barn ut på gata, og lar deg betale på et halvt hus + ny bolig. Har han ikke råd til å betale på huset, så har han ikke råd. Det er ofte konsekvensen av å skille lag. Han får betale deg ut og leie ut dersom han må fortsette å bo der. Betaler han ut din andel og du får 250 000, får du plutselig 350 000 i egenkapital. Det er nok til en leilighet til kanskje 2 millioner det, ts! Slutt å gå i kvinnefella! Han kommer ingen vei med rettssak, det gjør han kun for å manipulere deg 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #35 Skrevet 19. juli 2016 Nei, nei, nei! Din ex har tullet med hodet ditt, kjære deg. Du ser åpenbart ikke klart. Tenk på barna dine hvis du ikke har selvrespekt nok til å tenke på deg selv. Ingen her vil gi deg noen råd på dette grunnlaget. Du kan ved å ta kloke valg legge grunnlaget for en god økonomisk hverdag for barna dine. Ta kontakt med banken som dere har lån på huset hos og forklar situasjonen. De hjelper deg med det som handler om lånet på huset. Den hjelpen er gratis. Dette handler om barna dine og den hverdagen de kan få. Anonymkode: c3d27...c0e 3
MaestroR Skrevet 19. juli 2016 #36 Skrevet 19. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heihei Jeg og samboer skal flytte fra hverandre,og jeg trenger råd. Kommer jeg til greie meg økonomisk hvis jeg flytter fra ham? Nei,jeg har ingen jeg kan flytte til,og det er ikke det denne tråden handler om.. Info om oss: 1 barn på 2år. Et annet på 2mnd Vi har felles hus. Han vil ikke selge,derfor får jeg ingenting. Vi holder på å komme til enighet om en samværsavtale,deriblant at huset ikke skal selges,han skal bo her fortsatt.men han har ikke råd å betale meg ut heller. Og jeg skal ikke ha pengene selv om han bestemmer seg for å selge,da jeg ikke har bidratt med husleia.han har alltid betalt husleia og forsikringene,mens jeg betaler ALT annet..likevel mener han at jeg ikke har rett til noe..det er en annen historie.. uansett,jeg har sagt at det er greit,jeg skal ikke kreve noe.vi må bli enige før at han ikke skal gå rettens vei.det vil koste oss mye,og jeg blir usikker på hvem som får omsorgsretten,derfor så jeg ja. Så,da skal jeg og barna flytte ut.Jeg har ikke bil, har 100000kr på konto. Her jeg bor er det dyr leiekostnader. Må ut med 9000kr for bare 50kvm. For oss 3,vil jeg ha minst 50kvm. Da 40kvm blir for smått. Men med strøm så blir vel ca 9500kr i mnd.. derfor tenker jeg å kjøpe en liten leilighet for ca 2.000.000 kr. Da får jeg ca 60-70kvm,men samtidig kaster ikke bort pengene,da jeg betaler ca 10.000kr i måneden. Men med 100.000kr kan jeg ikke få kjøpt et hus for 2 mill.. og med allerede et lån (3,5mill) med ekssambo,vil banken ikke låne mer til meg??? Som sagt,sambo vil ikke selge huset,heller ikke kjøpte meg ut da han sier jeg ikke har betalt husleia. For å slippe rettens vei,har jeg gått med på det.så her er det ingenting å hente..får ikke lån hos familie heller,de sliter selv.har bare en bror. Foreldrene mine er borte.. Jeg har foreldrepenger frem til februar 2017. Usikkerheten er jo hva som skjer etter dette. Bedriften jeg jobber i er konkurs,denne måneden.så je står uten jobb.om jeg ikke får jobb i februar,må jeg gå på dagpenger,som kun er 60% av det jeg har nå. Nå så greier jeg meg.j eg har utbet 22.000kr +2000kr barnetrygd.s å nå får jeg 24.000 i mnd,og greier meg om jeg klarer å skaffe leilighet og må ut med la oss si ca 12.000kr for leie og strøm. Resten som mat,klær,div som tlf,billån (skal skaffe bil),forsikring osv på 12.000kr. Men når jeg mister denne foreldrepenger og får kun 60%,v il dette bli 13.000kr+2000kr barnetrygd+1000kr utvidet barnetrygd+1300kr småbarnstillegg. Da blir dette 17.300kr.. hva vil jeg komme til å få i overgangsstønad?hvis vi beregner utifra dagpengesatsen som er ca 18.000kr brutto? For hvis jeg får ca 7000kr i overgangsstønad,vil jeg få totalt ca 24.000kr.og det er tilnærmet det jeg har idag,da vil jeg greie meg.men kommer jeg til å få dette?har jeg beregnet riktig? Spørsmålet er,hvordan kan jeg få kjøpt meg leilighet?vil vi greie oss etter at foreldrepenger perioden er gått ut og jeg må på dagpenger? Hvilke støtte har jeg rett på,og hvor mye? Hva får dere andre alenemødre?hvilke støtte får dere og hvor mye i måneden?? Anonymkode: cae00...115 Du skal selvfølgelig ha din del av felleseiet hvordan dere fordelte utgiftene har ikke noe å si, hvis ikke du hadde betalt "alt annet" hadde ikke han hatt råd til husleia, les artikkelen under 2.2 Felleseie og særeie Hjem/ 2. Under ekteskapet «Felleseie» og «særeie» er begrepet som brukes til å avgjøre hva som inngår i likedelingsgrunnlaget ved et ekteskapsbrudd, og hva som kan holdes utenfor. Begrepene er til dels misvisende ved at «felleseie» ikke dreier seg om at ektefellene eier noe i fellesskap. At en eiendel er i felleseie, betyr bare at verdien av eiendelen skal inngå i felleseiemidlene og dermed være gjenstand for likedeling. Det er bare felleseiemidler som skal likedeles. En ektefelle som har midler i sitt særeie, kan holde dette utenfor delingsoppgjøret. I utgangspunktet er alt ektefellene eier felleseiemidler. Dette er bakgrunnen for at ektefelles samlede formue i utgangspunktet skal deles likt mellom dem, jf. ekteskapsloven § 58. Særeie krever særlig vedtakelse. Slik vedtakelse kan for det første skje i ektepakt. For det andre kan en giver eller arvelater som overlater noe til den ene ektefellen bestemme at dette skal være i vedkommendes særeie. Det er viktig å huske at begrepet felleseie bare knytter seg til eiendelenes verdi. En eiendel kan være i den ene ektefellens eneeie samtidig som verdien er en del av felleseiet. Selv om eiendelen er i felleseie kan ektefellen som eier eiendelen kreve å beholde denne ved ekteskapets opphør. Dette gjelder også eiendeler som er i sameie dersom den ene ektefellens eierandel er vesentlig større enn den andres. Selv om den ene ektefellen har krav på å beholde selve eiendelen, skal verdien av denne likevel inngå i beregningen av de totale felleseiemidlene. Dersom verdien av den ene ektefellens eneeie overstiger vedkommendes andel av felleseiet, skal det skje en utjevning ved at vedkommende ektefelle betaler den andre det overskytende, jf. ekteskapsloven § 70.
Gjest AryaKillie Skrevet 19. juli 2016 #37 Skrevet 19. juli 2016 Dersom han selger huset er du gjeldsfri og kan få lån til å kjøpe egen bolig. Flytt på deg og du får fort et hus som er nyoppusset og med 3-4 soverom til under 2 mill. Han får ALDRI omsorgen for barna nå når de er så små, med mindre du er uegnet som mor. Jeg tror han truer deg med dette uten å egentlig mene det, slik at du gir deg angående huset. Og han vet tydeligvis hvor lett du gir etter. Du kan ha krav på overgangsstønad, stønad til flytting, utdannelse dersom du ikke har det, utvidet barnetrygd, småbarnstillegg, stønad til barnehage, bostøtte og barnebidrag. Men dersom du ikke krever pengene dine for huset(siden du har lån der) er du dum og fortjener ikke råd fra oss.
duplexx Skrevet 19. juli 2016 #38 Skrevet 19. juli 2016 Å kjøre seg selv i en økonomisk grøft er særdeles uansvarlig. Som mor MÅ du kreve 50% av det som er ditt - det reflekterer (dessverre) din omsorgsevne hvor vidt du velger å gi barna økonomisk spillerom. Skal dere med usikkerhet nærme dere fattigdomsgrensa mot februar fordi .. fordi hva egentlig? Eksen ikke vil selge? Det er ikke hans valg! Dere har to barn og må skjerpe dere begge to!! Du har ikke krav på noe fra staten (OSS skattebetalere) når du FRIVILLIG gir fra deg din private del. Markedet skal ikke fø deg - det skal du selv gjøre. Du hiver også barna under bussen fordi du velger å takke nei. Håper dette er en dårlig spøk... 12
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #39 Skrevet 19. juli 2016 Herlighet, hvor blåøyd går det an å bli? Du skal la eksem sitte med huset, fordi "barna skal Arve det"? Når da, om 60 år? Og hva er garantien for at mannen ikke har fått flere barn innen den tid som også har rett på en del av arven, eller at han tar opp lån på huset og bruker opp pengene, eller at han får seg en ny partner og fører sin del av huset over på henne slik at dine barn sitter igjen med skjegget i postkassa? Samtidig har du måttet leie hele veien fordi din egenkapital er bundet opp i et hus du ikke bor i, og ergo blir det ingen arv å få der heller? Ser du virkelig ikke at det er bedre for barna dine dersom du og eksen kjøper dere en mindre leilighet hver, betaler ned på disse og etter hvert får egenkapital nok til å kjøpe dere hver deres hus? Anonymkode: 830cc...9d9 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #40 Skrevet 19. juli 2016 Du må ikke tro på han, når han sier han aldri kommer til å selge huser. Jeg har to venninner som har vært igjennom det samme. Der x mannen lovet på tro og ære at de ikke skulle selge huset. Det var jo barndomshjemmet til barna. Begge solgte huset, når de fikk seg nye damer. Er jo ikke sikkert han vil gjøre det, men ville vært en smule skeptisk. Anonymkode: 5b51e...c2d 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå