Gå til innhold

Aspergere og kjærester.


Mari Y

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest gjennom spørsmålene? For spørsmålene handler jo ikke bare om "sliter du sosialt", det handler også om man blir sliten av sosiale, om man føler seg annerledes enn andre, om man er litt guttejente, om det er vanskelig å få øyekontakt, om man liker best å gjøre ting alene osv.

Man kan synes det er vanskelig med øyekontakt, men klare å holde den bevisst allikevel. Man kan bli sliten av sosiale relasjoner, men det betyr ikke at man er klønete i formuleringen eller keitete sosialt. Man kan føle seg annerledes, men allikevel ha evnen til å tilpasse seg menneskene rundt og gjemme de sidene av seg som ikke passer inn.

Det du sier her er en simplifisering av noe mer kompleks. Når det handler om avvik i sosiale relasjoner, så er der mange flere punkt enn "er du keitete sosialt" eller "misforstår du ofte hva andre sier". Og de kan gi en diagnose selv om man har klart å passe inn sosialt som en kameleon. Men de føler da kanskje at de må late som de er noe de ikke er, føler at de ikke hadde blitt akseptert om de var så ærlige som de ønsker å være osv.

Anonymkode: 39d2c...15a

Jeg vet ikke om du har AS selv, eller om du har erfaring med det, men du beskriver veldig godt og gjenkjennelig hvordan det føles. Særlig dette med at man blir sliten av tilpassing, man trenger mer hvile og søvn etter å ha vært sosial. Jeg personlig lå rett ut i en time eller to, etter hver skoledag. Og jeg er likedan nå som jeg er voksen, bare at jeg vet litt mer om hvorfor.

Det er nok oftest jenter med AS som lærer dette "sosiale spillet" bedre enn gutter med AS, og de har ofte helt annerledes problematikk enn guttene.

På åttitallet var det en helt vanlig ting å "mobbe nerdene", sette dem nederst på den sosiale rangstigen. Noe skjedde da internett og Harry Potter kom, Lord of the Rings inntok almenheten, og siden har både film og tv vært full av nerder og andre særlinger. AS blir stadig mer vanlig i mediebildet, blant annet via The Big Bang Theory, House, Bones, Bron, etc. (Sikkert flere nye nå, jeg har ikke fulgt med) Men karikeringen av 'den sosialt utilpasse spesialisten' har nok bidratt til at man ser bare den ene siden av AS, og at den andre delen av denne verden forsvinner litt. Filmer som A Beautiful Mind og serier som Homeland får frem det komplekse bildet, hvor slitsomt det kan oppleves å ha en annerledes måte å tenke på, selv om de tar for seg helt andre utfordringer enn AS, så synes jeg de er gode. Det er nok også denne følelsen av ensomhet pga annerledeshet som har fått voksne mennesker til å kjenne seg godt igjen i og identifisert seg med Elsa fra Disney's Frozen.

Man står kontinuerlig i fare for å misforstå eller tilogmed skade andre. Selv har jeg opplevd både å bli slått og forsøkt kysset uten å være forberedt på det, jeg klarte ikke å se det komme.

For mange med AS så er det dette som er verst, det å bli så utmattet av sosial interaksjon at alt det gode går med til dette, og man ender opp med et valg om å 'bedøve, lobotomere eller flykte' versus å 'møte virkeligheten med de utfordringene og den kampen det innebærer'. Det er DET valget en med AS kontinuerlig står overfor med sin diagnose, og som ofte gjør det til en lettelse å ha en diagnose å henvise til, men samtidig gjør det utfordrende fordi mennesker er fulle av fordommer mot diagnosen. De ser bare den, og ikke mennesket bak den.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juanita
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om du har AS selv, eller om du har erfaring med det, men du beskriver veldig godt og gjenkjennelig hvordan det føles. Særlig dette med at man blir sliten av tilpassing, man trenger mer hvile og søvn etter å ha vært sosial. Jeg personlig lå rett ut i en time eller to, etter hver skoledag. Og jeg er likedan nå som jeg er voksen, bare at jeg vet litt mer om hvorfor.

Det er nok oftest jenter med AS som lærer dette "sosiale spillet" bedre enn gutter med AS, og de har ofte helt annerledes problematikk enn guttene.

På åttitallet var det en helt vanlig ting å "mobbe nerdene", sette dem nederst på den sosiale rangstigen. Noe skjedde da internett og Harry Potter kom, Lord of the Rings inntok almenheten, og siden har både film og tv vært full av nerder og andre særlinger. AS blir stadig mer vanlig i mediebildet, blant annet via The Big Bang Theory, House, Bones, Bron, etc. (Sikkert flere nye nå, jeg har ikke fulgt med) Men karikeringen av 'den sosialt utilpasse spesialisten' har nok bidratt til at man ser bare den ene siden av AS, og at den andre delen av denne verden forsvinner litt. Filmer som A Beautiful Mind og serier som Homeland får frem det komplekse bildet, hvor slitsomt det kan oppleves å ha en annerledes måte å tenke på, selv om de tar for seg helt andre utfordringer enn AS, så synes jeg de er gode. Det er nok også denne følelsen av ensomhet pga annerledeshet som har fått voksne mennesker til å kjenne seg godt igjen i og identifisert seg med Elsa fra Disney's Frozen.

Man står kontinuerlig i fare for å misforstå eller tilogmed skade andre. Selv har jeg opplevd både å bli slått og forsøkt kysset uten å være forberedt på det, jeg klarte ikke å se det komme.

For mange med AS så er det dette som er verst, det å bli så utmattet av sosial interaksjon at alt det gode går med til dette, og man ender opp med et valg om å 'bedøve, lobotomere eller flykte' versus å 'møte virkeligheten med de utfordringene og den kampen det innebærer'. Det er DET valget en med AS kontinuerlig står overfor med sin diagnose, og som ofte gjør det til en lettelse å ha en diagnose å henvise til, men samtidig gjør det utfordrende fordi mennesker er fulle av fordommer mot diagnosen. De ser bare den, og ikke mennesket bak den.

Anonymkode: a8cd9...378

Men det du skriver bekrefter jo bare at det må være slitsomt å være i et samboerforhold? For hvis du er så sliten etter endt arbeids/skoledag, og så kommer hjem til mer sosialt samspill med samboer, hvordan går det? Og hva med barn? Jeg ville vel også følt litt på at partneren var litt "uekte" hvis jeg visste at han syntes det var kjempeslitsomt å prate med meg, men at han anstrengte seg for å gjøre og si de riktige tingene :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke helt hvem som skrev hva i denne tråden, men - you can't have it both ways!

En med AS skrev her i tråden at.det var vanskelig å forstå og forholde seg til folk som snakket vagt og utydelig, som f eks eksemplet med hytta som var ferdig om så og så lang tid. Noen mente at det var dumt at ikke-AS-folk uttrykker seg så utydelig, og at de heller burde lære seg å være konkrete og tydelige.

Hvis det er et trekk hos mange med AS vil jeg jo si at de som har dette trekket i alle fall ikke passer som allmennleger. Å sitte og ta i mot pasienter på et legekontor vil jeg tro handler om å lese mellom linjene og tolke uklare beskjeder i stor grad. Mange er nervøse, noen kan være flaue, mange overdriver symptomer, andre bagatelliserer etc. Hvis du er avhengig av klar og konkret informasjon, er dette IKKE jobben for deg. Men forskning kan være en mulighet. Kirurgi som noen nevnte involverer jo mye kontakt med andre kolleger, om ikke pasienten, og det kan jo være livsfarlig med dårlig kommunikasjon der...

Anonymkode: ef3ef...c3e

Enig. Når man er på operasjonsstuen gjelder det faktisk å vite hva man gjør, kunne ta en avgjørelse, gi klare og tydelige beskjeder. Man kommer dårlig ut dersom man hele tiden skal tolke, vase, gi halve beskjeder:

"Ehm...jeg trooor jeg trenger en skalpell...eller vent litt, jeg trenger en sag!....nei forresten, en skalpell...og litt sutur, la meg tenke...skal jeg velge 1 eller 2 hva føler jeg for i dag tro?...i dag er det onsdag, la meg derfor velge nummer 1...åh så vakre øynene dine er i dag, jeg har ikke en gang lagt merke til at de stod så godt til de nye blå munnbindene, har du hatt en fin sommer? hvordan går det med din søster?....hvor var vi?...la meg se...jo, sag!"

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Juanita skrev:

Men det du skriver bekrefter jo bare at det må være slitsomt å være i et samboerforhold? For hvis du er så sliten etter endt arbeids/skoledag, og så kommer hjem til mer sosialt samspill med samboer, hvordan går det? Og hva med barn? Jeg ville vel også følt litt på at partneren var litt "uekte" hvis jeg visste at han syntes det var kjempeslitsomt å prate med meg, men at han anstrengte seg for å gjøre og si de riktige tingene :icon_frown:

Jeg har da ikke sagt at det ikke er slitsomt. Der har du et klassisk eksempel på at enkelte leser MASSE inn i noe andre ikke har sagt. Jeg ville ha syntes det var helt umulig å være sammen med noen som gjorde det hele tiden.

Det sagt, jeg synes det er veldig godt å være sammen med noen som forstår meg. Mitt inntrykk er at det er enklere for en AS kvinne å være sammen med en mann enn det er for en AS mann å være sammen med en kvinne. Men akkurat det lar jeg være opp til den enkelte å avgjøre hva de opplever. Det finnes mange med AS som har barn også, selv om jeg ikke har det.

Jeg vil anbefale deg, Juanita, å finne noen som liker å skravle mye uten pause. Jeg vil anta det blir en NT og ikke en AS.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Juanita skrev:

Men det du skriver bekrefter jo bare at det må være slitsomt å være i et samboerforhold? For hvis du er så sliten etter endt arbeids/skoledag, og så kommer hjem til mer sosialt samspill med samboer, hvordan går det? Og hva med barn? Jeg ville vel også følt litt på at partneren var litt "uekte" hvis jeg visste at han syntes det var kjempeslitsomt å prate med meg, men at han anstrengte seg for å gjøre og si de riktige tingene :icon_frown:

Og en ting til: svært mange menn (og kvinner) uten AS synes faktisk også at det er en lettelse å slippe å skravle hele kvelden etter å ha vært på jobb. Det er en tråd på forum nå, om hvorfor menn ikke "bidrar til god stemning ved å smile og skravle" og hun får svar på tiltale. Så den ulikheten i forventninger mellom kjønn er velkjent problemstilling også uten diagnoser.

Jeg opplever forøvrig også å være populær hos menn nettopp fordi jeg ikke forventer høflighetsfraser og kontinuerlig oppmerksomhet fra de.

Anonymkode: a8cd9...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke sagt at det ikke er slitsomt. Der har du et klassisk eksempel på at enkelte leser MASSE inn i noe andre ikke har sagt. Jeg ville ha syntes det var helt umulig å være sammen med noen som gjorde det hele tiden.

Det sagt, jeg synes det er veldig godt å være sammen med noen som forstår meg. Mitt inntrykk er at det er enklere for en AS kvinne å være sammen med en mann enn det er for en AS mann å være sammen med en kvinne. Men akkurat det lar jeg være opp til den enkelte å avgjøre hva de opplever. Det finnes mange med AS som har barn også, selv om jeg ikke har det.

Jeg vil anbefale deg, Juanita, å finne noen som liker å skravle mye uten pause. Jeg vil anta det blir en NT og ikke en AS.

Anonymkode: a8cd9...378

Hvor får du dette med skravlingen fra? Det er da kjempeslitsomt med folk som skravler hele tiden. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Jeg skrev at det ville være vanskelig å ha en partner som måtte anstrenge seg og ble sliten av å prate med meg. Mente "prate" i litt utvidet forstand, absolutt ikke nonstop skravling! - men å kommunisere i det hele tatt. Noen skrev at sosial kontakt var slitsomt, jeg forstår ikke det som bare samtale? Men hele samværet både med og uten prat. Tror du tok ordet "prat" bokstavelig her.

Altså...en som da helst vil være alene en time eller to etter jobb, som kanskje deretter anstrenger seg for litt sosial kontakt med meg, det høres bare litt trist ut. Men alle med AS er jo ikke like, så noen vil kanskje glede seg til å komme hjem fra jobb og være sammen med kjæresten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Juanita skrev:

Hvor får du dette med skravlingen fra? Det er da kjempeslitsomt med folk som skravler hele tiden. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Jeg skrev at det ville være vanskelig å ha en partner som måtte anstrenge seg og ble sliten av å prate med meg. Mente "prate" i litt utvidet forstand, absolutt ikke nonstop skravling! - men å kommunisere i det hele tatt. Noen skrev at sosial kontakt var slitsomt, jeg forstår ikke det som bare samtale? Men hele samværet både med og uten prat. Tror du tok ordet "prat" bokstavelig her.

Altså...en som da helst vil være alene en time eller to etter jobb, som kanskje deretter anstrenger seg for litt sosial kontakt med meg, det høres bare litt trist ut. Men alle med AS er jo ikke like, så noen vil kanskje glede seg til å komme hjem fra jobb og være sammen med kjæresten også?

Jeg tror du utnytter din kommunikasjonsferdigheter til å gjøre narr av AS, for mot vridning og kverulering har vi ingenting å stille opp med (igjen, som eksemplifisert med manipulative forhold tidligere).

Sosialt samspill som du nevnte er blant annet skravling. Jeg hentet også dette med smil og skravling fra en annen tråd, som nevnt. De aller fleste, om ikke alle, som lever i et godt samboerforhold gleder seg til å komme hjem til kjæresten sin. Dette vet du like godt som meg. Men samliv har også sine utfordringer, det gjelder kjønn såvel som diagnose.

Jeg forstår ikke agendaen din her. Hva består den i? Har du noe du ønsker å komme med? Eller er du her bare for å "skravle litt" og si at du personlig ikke liker AS? ;) 

Anonymkode: a8cd9...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Juanita skrev:

Hvor får du dette med skravlingen fra? Det er da kjempeslitsomt med folk som skravler hele tiden. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Jeg skrev at det ville være vanskelig å ha en partner som måtte anstrenge seg og ble sliten av å prate med meg. Mente "prate" i litt utvidet forstand, absolutt ikke nonstop skravling! - men å kommunisere i det hele tatt. Noen skrev at sosial kontakt var slitsomt, jeg forstår ikke det som bare samtale? Men hele samværet både med og uten prat. Tror du tok ordet "prat" bokstavelig her.

Altså...en som da helst vil være alene en time eller to etter jobb, som kanskje deretter anstrenger seg for litt sosial kontakt med meg, det høres bare litt trist ut. Men alle med AS er jo ikke like, så noen vil kanskje glede seg til å komme hjem fra jobb og være sammen med kjæresten også?

Du har et helt normalt spørsmål, men gjør deg nå klar til kommentarer om at du har fordommer og ser ned på de AS. 

Anonymkode: f4217...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du utnytter din kommunikasjonsferdigheter til å gjøre narr av AS, for mot vridning og kverulering har vi ingenting å stille opp med (igjen, som eksemplifisert med manipulative forhold tidligere).

Sosialt samspill som du nevnte er blant annet skravling. Jeg hentet også dette med smil og skravling fra en annen tråd, som nevnt. De aller fleste, om ikke alle, som lever i et godt samboerforhold gleder seg til å komme hjem til kjæresten sin. Dette vet du like godt som meg. Men samliv har også sine utfordringer, det gjelder kjønn såvel som diagnose.

Jeg forstår ikke agendaen din her. Hva består den i? Har du noe du ønsker å komme med? Eller er du her bare for å "skravle litt" og si at du personlig ikke liker AS? ;) 

Anonymkode: a8cd9...378

Du tillegger meg mye rart nå?

Hvorfor skal jeg gjøre narr av folk? Jeg diskuterer bare trådens tema, eller prøver på det, da. Mener da absolutt ikke å gjøre narr av noen, kan ikke forstå at du tolker det sånn. Kortversjon av innlegget mitt er vel omtrent: "Jeg tror det kan være vanskelig å være sammen med en med AS dersom vedkommende synes det er slitsomt å ha sosial kontakt med andre og trenger mye hvile pga dette, samt at det vil være vanskelig om partner skal ta seg sammen for å orke å være sammen med meg."

Dette er jo ikke noe jeg finner på, men noe en eller flere med AS har skrevet om i denne tråden.....at sosial kontakt kan være utmattende, at man kan lære seg å oppføre seg sosialt som andre men at det ikke kommer naturlig osv. Men alle er jo ikke like, så det gjelder sikkert ikke generelt.

Agendaen min er vel den samme som for de fleste på kg, diskutere ting. Har ikke noe skjult agenda, liksom....?

Hvorfor tror du jeg ikke liker personer med AS? Hvorfor skulle man ikke det? Jeg kjenner en med AS som jeg er veldig glad i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Juanita skrev:

Du tillegger meg mye rart nå?

Hvorfor skal jeg gjøre narr av folk? Jeg diskuterer bare trådens tema, eller prøver på det, da. Mener da absolutt ikke å gjøre narr av noen, kan ikke forstå at du tolker det sånn. Kortversjon av innlegget mitt er vel omtrent: "Jeg tror det kan være vanskelig å være sammen med en med AS dersom vedkommende synes det er slitsomt å ha sosial kontakt med andre og trenger mye hvile pga dette, samt at det vil være vanskelig om partner skal ta seg sammen for å orke å være sammen med meg."

Dette er jo ikke noe jeg finner på, men noe en eller flere med AS har skrevet om i denne tråden.....at sosial kontakt kan være utmattende, at man kan lære seg å oppføre seg sosialt som andre men at det ikke kommer naturlig osv. Men alle er jo ikke like, så det gjelder sikkert ikke generelt.

Agendaen min er vel den samme som for de fleste på kg, diskutere ting. Har ikke noe skjult agenda, liksom....?

Hvorfor tror du jeg ikke liker personer med AS? Hvorfor skulle man ikke det? Jeg kjenner en med AS som jeg er veldig glad i.

 

Ok. For å svare enkelt på ditt spørsmål som du stilte etter et innlegg som ABSOLUTT IKKE handlet om samboerforhold, men om samfunnsliv, så kan vi prøve på nytt. Jeg skrev om samfunnet. Du spurte "Men det du skriver bekrefter jo bare at det må være slitsomt å være i et samboerforhold?" Mitt svar er "Nei, det føles veldig deilig å komme HJEM til en kjæreste etter å ha vært ute blant mennesker med liten forståelse av hvordan det er å være meg!"

Jeg vil anta at de fleste med utfordringer i hverdagen synes det er fint å komme hjem :) 

Dersom du har flere spørsmål, vennligst les tråden først og unngå antagelser, spør høflig og uten å svare på spørsmålet selv. På forhånd takk.

Anonymkode: a8cd9...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. For å svare enkelt på ditt spørsmål som du stilte etter et innlegg som ABSOLUTT IKKE handlet om samboerforhold, men om samfunnsliv, så kan vi prøve på nytt. Jeg skrev om samfunnet. Du spurte "Men det du skriver bekrefter jo bare at det må være slitsomt å være i et samboerforhold?" Mitt svar er "Nei, det føles veldig deilig å komme HJEM til en kjæreste etter å ha vært ute blant mennesker med liten forståelse av hvordan det er å være meg!"

Jeg vil anta at de fleste med utfordringer i hverdagen synes det er fint å komme hjem :) 

Dersom du har flere spørsmål, vennligst les tråden først og unngå antagelser, spør høflig og uten å svare på spørsmålet selv. På forhånd takk.

Anonymkode: a8cd9...378

Vet du hva, jeg tror jeg bare gir meg, jeg. Jeg synes ikke at jeg har skrevet noe veldig dumt her, har bare diskutert som jeg ville gjort med en venninne over kafébordet. Jeg sitter nok ikke og finleser tråden eller finpusser innleggene, det er bare en spontan samtale og ikke en stortingsdebatt. Er jo kjedelig om folk skal lese inn ting som ikke står der og bli såret og opprørt, så da skal debatten få ligge for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt du skriver er helt greit. Likevel må de finnes noen fellestrekk når man snakker om en diagnose. Vi alle skjønner (og har skjønt) at den enkelte med diagnosen kan ha fellestrekkene i større og mindre grad. Men det som skjer i denne diskusjonen er at sentrale trekk med AS avvises. En diagnostisering skjer jo ved hjelp av historikk og samtale, og diagnosen gis jo fordi personen har en del av fellestrekkene for AS. Når vedvarende forstyrrelser med sosial interaksjon og kommunikasjon med andre er nevnt som 2 av 3 symptomdomener, så blir det ganske sært at folk her skal avvise dette. 

Kan tillegge at det jeg skriver ikke har noe med fordommer å gjøre. Jeg snakker om hvilke kriterier spesialistene går etter når de skal diagnostisere AS. 

Anonymkode: f4217...fdc

Jeg skrev legen har fordommer og mangler en del kunnskap når det kommer til Asperger. Dahl er en meget negativ person som beklager til foreldre for "denne sykdommen".  Han avviser at en kan jobbe i et yrke automatisk pga en diagnose, og dette mener jeg er feil. Jeg snakket ikke om diagnosekriterier.

Kan en Asperger ta imot folk på et legekontor; Ja. Ikke alle, men det finnes de som kan. Og de må få sjansen til det. Hvor mange har ikke møtt på NT leger som aldri burde vært i det yrket? NT betyr ikke automatisk skikket, og Asperger betyr ikke automatisk uskikket. Det er bare det jeg vil ha frem.

Jeg har ikke avvist sentrale trekk, jeg fremhever at alle har store forskjeller.  Det er så mye positivt med folk på spekteret:)

 


 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har et helt normalt spørsmål, men gjør deg nå klar til kommentarer om at du har fordommer og ser ned på de AS. 

Anonymkode: f4217...fdc

HI stilte spm til de med AS om hvorvidt de har kjærester som er såkalt "normale" eller ei. Det er et enkelt spørsmål.

Det at vi ender opp med å svare på "normale" spørsmål fra ignorante mennesker som har hørt om autisme i en eller annen undervisningstime, eller kjenner noen med AS, er ikke noe vi egentlig planla å gjøre. Så tilgi oss for vår kjølige mottagelse av deres utrettelige og umettelige behov for å tilkjennegi denne ignoransen uten å egentlig søke ny innsikt.

Som Juanita sier, det er bare spontan samtale, slik hun ville ha gjort med en venninne over kafebordet. Om ikke det sier det meste om deres intensjoner her, så vet ikke jeg.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, DesertRose skrev:

Jeg har ikke avvist sentrale trekk,

Jo, det er det du og andre gjør her. 

Anonymkode: f4217...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så tilgi oss for vår kjølige mottagelse av deres utrettelige og umettelige behov for å tilkjennegi denne ignoransen uten å egentlig søke ny innsikt.

Dette er dessverre bare intetsigende piss. Du har ingen forutsetninger for å vite hvem her som har mest kunnskap om temaet. Du snakker som om dine meninger skal ha en større verdi enn andres meninger, snakk om å ha et oppblåst ego.

Anonymkode: f4217...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dessverre bare intetsigende piss. Du har ingen forutsetninger for å vite hvem her som har mest kunnskap om temaet. Du snakker som om dine meninger skal ha en større verdi enn andres meninger, snakk om å ha et oppblåst ego.

Anonymkode: f4217...fdc

Jeg har flere ganger nevnt at jeg er i kommunikasjon med mange kvinnelige AS fra verden over, og at det er et savn at det finnes lite litteratur om den kvinnelige AS.

Til det svarte du kun at du ikke var spesielt opptatt av kvinnelige AS. Det later ikke til at du vet at det finnes en forskjell en gang.

Jeg har gjentatte ganger spurt deg om å vise til litteratur, samt si noe om din oppfatning av hva som skjer på det feltet som omhandler diagnostisering av AS.

Du ignorerer alt som omhandler faget.

Det eneste du refererer til av kjennskap til feltet er en times undervisning på skolen utført av fra mennesker som har forsket på AS, samt ett eneste kriterium som du vrir slik du selv ønsker.

Jeg behøver med andre ord ikke kunne noe som helst mer enn å stave, for å imøtegå din uvitenhet og kunnskapsløshet.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det du og andre gjør her. 

Anonymkode: f4217...fdc

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg svarte på hvorfor jeg mener den legen ikke er en troverdig kilde en bør stole blindt på. Han sier ingen kan jobbe som lege, jeg er uenig for jeg vet at noen kan klare et slikt yrke. Det er ikke å avvise trekk,  det er å vite at det ikke er så svart/hvitt enkelte skal ha det til. Flere Aspergere lærer å holde øyekontakt, de lærer å lese andre, lærer seg kroppspråk osv. Jeg påpekte at det er såpass forskjeller at en ikke kan utelukke et menneske i et yrke kun fordi vedkommende er på autismespekteret.

Vennligst ikke putt på meg noe som ikke stemmer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kom med faglig tyngde, gode argumenter, ta bort den barnslige og sutrete tonen, og du vil møte velvilje her, det er jeg sikker på. Vi trenger å komme oss over dette nivået av pjatt og neheeeei / johoooo-argumentasjon:

"Neimen lille venn, sa aspergerne at du var dum? Neste gang kan du huske på at du er snill med mennesker, det er ikke de! De er klumsete, det er ikke du. Det er sant, akkurat som julenissen finnes Kors på halsen og ti kniver i hjertet!"

Dessuten lurer jeg på hvor det ble av Snuppi. Hun forsvant akkurat i det du kom. Synd for deg, for dere har akkurat samme måte å diskutere på ;) 

Anonymkode: a8cd9...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/18/2016 at 14.39, Mari Y skrev:

Eller dem som har en utviklingsforstyrrelse og havner mellom psykisk utviklingshemning og 'normal'.

Har dere noensinne hatt en 'normal' kjæreste? Bare lurer, sånn av nysgjerrighet. For vet det er mange som påstår det ikke går, osv. Men tenkte jeg likevel skulle spørre. Takk for svar:)

du havner ikke mellom utviklingshemmet og "normal" om man har en utviklingsforstyrrelse...det hørtes bare litt merkelig ut. Har du asperger har du aspergers, går ikke på generell IQ.

Anonymkode: 5ce90...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du havner ikke mellom utviklingshemmet og "normal" om man har en utviklingsforstyrrelse...det hørtes bare litt merkelig ut. Har du asperger har du aspergers, går ikke på generell IQ.

Anonymkode: 5ce90...87b

Jo, det er ganske overbevist om at man kan. Ikke at jeg er noen ekspert, men har vært utredet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...