Gå til innhold

Aspergere og kjærester.


Mari Y

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Snuppi skrev:

De har sine interesser som de vier mer tid på en annet for eks skolearbeid. Det er ikke alle som ser poenget med å gjøre oppgaver som de ikke liker. 

Et menneske kan være lynende intelligent, men allikevel dum som et brød. Aspergers og underervisnig blir i dette tilfellet helt feil. Når en ikke skjønner mennesker og viser manglende interesse for menneskers samspill og relasjoner,  har en ingenting å bidra med.  uten evne til å kunne se hvordan en selv opptrer er negativt.

Kan du være så snill å slutte å spre dine egne vanvittige fordommer om AS som om de var sannheter, takk?

Det er som du sier, når man ikke skjønner mennesker har man ingenting å bidra med. Når det gjelder diagnosekriterier kan du heller lenke direkte til de enn å forsøke å gjengi de slik du har forstått de.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Mari Y skrev:

Det er fordi at jeg tenker på de som havner mellom 'to stoler', dvs at man ikke er slik man som oftest definerer psykisk utviklingshemmede( IQ under 70), og de som er 'normaltfungerende'. Ergo, de som er et sted midt i mellom de to. 

Du vet at personer med Asbergers ofte har særdeles høy IQ? Kjenner to.. Begge ligger over 130. Han ene er godt gift med en "normal" dame, som du kaller det, og er utdannet sivilingeniør. Og hun andre holder på å ta medisinutdanning, men sliter med å finne en kjæreste.. Noe mange jenter med høy IQ gjør, dessverre. 

Hos høytfungerende personer med Aspergers kan man sammenligne det med personlighetstrekk. Noen er høysensitive, andre er ikke det, og faller gjerne inn i katetgoriseringen "Aspergers" ;) 

Anonymkode: 7835f...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at personer med Asbergers ofte har særdeles høy IQ? Kjenner to.. Begge ligger over 130. Han ene er godt gift med en "normal" dame, som du kaller det, og er utdannet sivilingeniør. Og hun andre holder på å ta medisinutdanning, men sliter med å finne en kjæreste.. Noe mange jenter med høy IQ gjør, dessverre. 

Hos høytfungerende personer med Aspergers kan man sammenligne det med personlighetstrekk. Noen er høysensitive, andre er ikke det, og faller gjerne inn i katetgoriseringen "Aspergers" ;) 

Anonymkode: 7835f...620

Nei, de fleste er normalintelligente. 

Og en medisinstudent med AS skal få vanskeligheter med å få utdanningen godkjent som skikket. Men hun kan jo jobbe som forsker. 

Anonymkode: 4ee45...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.7.2016 at 14.39, Mari Y skrev:

Eller dem som har en utviklingsforstyrrelse og havner mellom psykisk utviklingshemning og 'normal'.

Har dere noensinne hatt en 'normal' kjæreste? Bare lurer, sånn av nysgjerrighet. For vet det er mange som påstår det ikke går, osv. Men tenkte jeg likevel skulle spørre. Takk for svar:)

Hei! Jeg har hatt flere kjærester og er nå samboer. Alle var og er normale. Jeg har Aspergers selv.

Anonymkode: a7f74...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste er normalintelligente. 

Og en medisinstudent med AS skal få vanskeligheter med å få utdanningen godkjent som skikket. Men hun kan jo jobbe som forsker. 

Anonymkode: 4ee45...2a3

Kilder, takk!

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder, takk!

Anonymkode: a8cd9...378

Bl a lege som har fortalt meg det. Samt egne kunnskaper om skikkethet til visse yrker. 

Ikke mitt problem om du ikke tror på meg. Google sjæl!

Anonymkode: 4ee45...2a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen

Eg har en mild form for asperger syndrom og fekk den fyrste kjærasten min i år. Me er framleis saman :) Og han er "normal", han har ADHD, men det er det. No er det veldig mange folk som seier at dei aldri ville ha gjetta at eg har asperger når eg seier det, men eg sliter definitivt sosialt. Men det meste er usynleg for andre. Så det går definitivt an å få ein "normal" kjærast sjølv om du har asperger :) Det det kjem an på som regel er personene i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bl a lege som har fortalt meg det. Samt egne kunnskaper om skikkethet til visse yrker. 

Ikke mitt problem om du ikke tror på meg. Google sjæl!

Anonymkode: 4ee45...2a3

Feil. Det er den som kommer med en påstand, ikke den som hører en påstand som har ansvaret for å skaffe tilveie brukbare kilder. Det er normal kutyme både innen forsknings- og debattkultur, og jeg trodde faktisk det var almenkunnskap.

Jeg kan forstå at det er bittert at andre mennesker gjør det bedre enn en selv, men det er ingen hjelp i å mobbe og slenge usannheter. Annet enn at du kanskje føler deg bittelitt bedre det lille sekundet før noen ber deg stå til ansvar for det du sier.

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at personer med Asbergers ofte har særdeles høy IQ? Kjenner to.. Begge ligger over 130. Han ene er godt gift med en "normal" dame, som du kaller det, og er utdannet sivilingeniør. Og hun andre holder på å ta medisinutdanning, men sliter med å finne en kjæreste.. Noe mange jenter med høy IQ gjør, dessverre. 

Hos høytfungerende personer med Aspergers kan man sammenligne det med personlighetstrekk. Noen er høysensitive, andre er ikke det, og faller gjerne inn i katetgoriseringen "Aspergers" ;) 

Anonymkode: 7835f...620

Jeg har hørt at noen av dem ofte sitter i  høye yrker. Som Stephen Spielberg( ryktes i hvert fall å ha AS). 

Autisme kan komme i veldig mange forskjellige former, det finnes autister som er veldig psykisk utviklingshemmede, og man har dem som er langt ifra dette( som Spielberg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Karou skrev:

Eg har en mild form for asperger syndrom og fekk den fyrste kjærasten min i år. Me er framleis saman :) Og han er "normal", han har ADHD, men det er det. No er det veldig mange folk som seier at dei aldri ville ha gjetta at eg har asperger når eg seier det, men eg sliter definitivt sosialt. Men det meste er usynleg for andre. Så det går definitivt an å få ein "normal" kjærast sjølv om du har asperger :) Det det kjem an på som regel er personene i forholdet.

Samme her. Tilfeldige mennesker peker på at det hadde de ikke trodd, dersom jeg ikke hadde sagt det. 

Men de aller nærmeste rundt meg ser det og legger merke til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier der er feil. Mange har det sånn, spesielt mannlige AS, men ikke alle. Få kvinner med AS er opptatt av bare en ting. Mange jenter jeg kjenner med AS har en større empati med dyr og naturen enn de har med mennesker spesifikt. De føler seg mer "hjemme" som en del av naturen enn i menneskeheten. Mange har dyr, mange spiser ikke kjøtt, mange har et annet forhold til kjønn og seksualitet (føler seg ikke spesielt vel med femininitet, mange er panfile). Ulikhetene mellom AS og andre er knyttet til både interesser og hvordan man opplever lys, lukt, klær, konsistens på mat og alt annet.

Han professoren er ikke dum, han er bare annerledes.

Anonymkode: a8cd9...378

Du glemmer at den største forskjellen er at de fleste av dere ikke forstår normale ord og uttrykk, men tolker ting som blir sagt helt annerledes enn andre. Typ dersom jeg sier at det er vanskelig å si, kanskje tar det 3 måneder, kanskje halvannet år, men jeg kan løst anslå at hytten blir kanskje ferdig om 6 måneders tid. Veldig mange av dere forstår det som om jeg da har sagt at det tar 6 måneder.

Anonymkode: f4217...fdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er den som kommer med en påstand, ikke den som hører en påstand som har ansvaret for å skaffe tilveie brukbare kilder. Det er normal kutyme både innen forsknings- og debattkultur, og jeg trodde faktisk det var almenkunnskap.

Jeg kan forstå at det er bittert at andre mennesker gjør det bedre enn en selv, men det er ingen hjelp i å mobbe og slenge usannheter. Annet enn at du kanskje føler deg bittelitt bedre det lille sekundet før noen ber deg stå til ansvar for det du sier.

Anonymkode: a8cd9...378

Men hva faen?? Kutt ut den tåpelige måten å snakke til meg på. Og det tullet med at jeg er bitter? Nei, finnes ikke det spøtt bitter på verken folk med skyhøy iq eller leger, hvis det er det du antar. Det står ingenting i retningslinjene om at man MÅ legge ved link til hver bidige uttale man kommer med, og du klarer fint å google selv om det er noe du lurer ekstra på. Hvem har jeg mobbet? Hvilke usakligheter har jeg kommet med? Jeg har kommet med faktaopplysninger som du ikke vil tro på og kommer mer tullete beskyldninger i stedet for. Sånn apropos debattkultur.... 

Jeg kan google "lege med asperger for deg. Dette treffet kom opp: http://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/?page=1  

Sitat

Du vil ikke fungere som lege med diagnosen asperger. Lege er et typisk relasjonsyrke der det å lese hele pasientens kommunikasjon er av vesentlig betydning.

Jeg vet av et par leger med typiske aspergertrekk. Det går svært dårlig med deres yrkesutøvelse

 

Anonymkode: 4ee45...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at den største forskjellen er at de fleste av dere ikke forstår normale ord og uttrykk, men tolker ting som blir sagt helt annerledes enn andre. Typ dersom jeg sier at det er vanskelig å si, kanskje tar det 3 måneder, kanskje halvannet år, men jeg kan løst anslå at hytten blir kanskje ferdig om 6 måneders tid. Veldig mange av dere forstår det som om jeg da har sagt at det tar 6 måneder.

Anonymkode: f4217...fdc

Ja. Selvfølgelig reagerer vi når dere ikke klarer verken å planlegge hyttebygging eller uttrykke dere korrekt. Hør på dette da: "Typ dersom jeg sier at det er...blablabla" Og når vi reagerer på deres måte å være på, så kaller dere oss arrogante og spesielle og at vi har problemer. Mens det egentlig er dere som er de med størst problemer.

Fordelen deres er at dere er i flertall. Det gir dere makt til å mobbe oss.

 

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva faen?? Kutt ut den tåpelige måten å snakke til meg på. Og det tullet med at jeg er bitter? Nei, finnes ikke det spøtt bitter på verken folk med skyhøy iq eller leger, hvis det er det du antar. Det står ingenting i retningslinjene om at man MÅ legge ved link til hver bidige uttale man kommer med, og du klarer fint å google selv om det er noe du lurer ekstra på. Hvem har jeg mobbet? Hvilke usakligheter har jeg kommet med? Jeg har kommet med faktaopplysninger som du ikke vil tro på og kommer mer tullete beskyldninger i stedet for. Sånn apropos debattkultur.... 

Jeg kan google "lege med asperger for deg. Dette treffet kom opp: http://forum.doktoronline.no/topic/354128-jobbe-som-lege-med-diagnosen-asperger/?page=1  

 

Anonymkode: 4ee45...2a3

Du høres ut som du ville passet som lege, du er jo virkelig et sånt hyggelig relasjonsmenneske ;) 

(Tro det eller ei, det var ironi fra en med AS))

Det den legen der uttaler er basert på hans fordommer. Dersom jeg ikke ser noen studier som viser at man har null sjanse til å komme gjennom legepraksisen, nei da får du også tåle at jeg ikke tror på deg. For det gjør jeg ikke. Mennesker med AS er ulike.

Og hva med kirurgi? Burde være store muligheter der for mennesker "uten empati".

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som du ville passet som lege, du er jo virkelig et sånt hyggelig relasjonsmenneske ;) 

(Tro det eller ei, det var ironi fra en med AS))

Det den legen der uttaler er basert på hans fordommer. Dersom jeg ikke ser noen studier som viser at man har null sjanse til å komme gjennom legepraksisen, nei da får du også tåle at jeg ikke tror på deg. For det gjør jeg ikke. Mennesker med AS er ulike.

Og hva med kirurgi? Burde være store muligheter der for mennesker "uten empati".

Anonymkode: a8cd9...378

Dette vet jeg fra andre tråder på KG at er umulig å ha en konstruktiv samtale om. Jeg har skrevet noe som er fakta. Og med det trekker jeg meg ut. Uansett hva jeg skriver eller lenker til, så vil du diskreditere det. Derfor er det ingen vits i å fortsette. Ha en fin kveld!

Anonymkode: 4ee45...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet jeg fra andre tråder på KG at er umulig å ha en konstruktiv samtale om. Jeg har skrevet noe som er fakta. Og med det trekker jeg meg ut. Uansett hva jeg skriver eller lenker til, så vil du diskreditere det. Derfor er det ingen vits i å fortsette. Ha en fin kveld!

Anonymkode: 4ee45...2a3

Takk det samme :) 

Anonymkode: a8cd9...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer at den største forskjellen er at de fleste av dere ikke forstår normale ord og uttrykk, men tolker ting som blir sagt helt annerledes enn andre. Typ dersom jeg sier at det er vanskelig å si, kanskje tar det 3 måneder, kanskje halvannet år, men jeg kan løst anslå at hytten blir kanskje ferdig om 6 måneders tid. Veldig mange av dere forstår det som om jeg da har sagt at det tar 6 måneder.

Anonymkode: f4217...fdc

Jeg mener det blir feil å si at de fleste med Asperger ikke forstår normale ord og uttrykk. (En med Asperger kunne like gjerne tatt det helt bokstavlig, altså at hytten kanskje blir ferdig om seks måneders tid.) Jeg mener også at spesielt dere uten Asperger (vs. de med) burde tenke litt mer over hvordan dere velger å uttrykke dere. Det er lett for at den med Asperger oftest ender opp som den som "tar feil." Enten forstår han ikke, eller så tar han ting altfor bokstavlig. Dette trenger ikke stemme, men det er sånn det sannsynlig vil bli sett på. Hadde mennesker vært mer konsekvente i kommunikasjonen og bruken av ord og uttrykk, så hadde det blitt lettere for alle.

Anonymkode: 55aa9...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet jeg fra andre tråder på KG at er umulig å ha en konstruktiv samtale om. Jeg har skrevet noe som er fakta. Og med det trekker jeg meg ut. Uansett hva jeg skriver eller lenker til, så vil du diskreditere det. Derfor er det ingen vits i å fortsette. Ha en fin kveld!

Anonymkode: 4ee45...2a3

Jeg er ikke den du har diskutert med, men what. Du kan ikke bli fornærmet over at folk som ikke aner noe om hvem du er og hva du står for, etterspør utdypninger og gjerne kilder når du hevder noe som fakta? Du fremstår ganske feig her synes jeg. Den ene "kilden" du kom med klarte fint å diskreditere seg selv, men det er vel lett å gå til angrep når man ser at man har tapt. 

Anonymkode: 5cfff...b48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det blir feil å si at de fleste med Asperger ikke forstår normale ord og uttrykk. (En med Asperger kunne like gjerne tatt det helt bokstavlig, altså at hytten kanskje blir ferdig om seks måneders tid.) Jeg mener også at spesielt dere uten Asperger (vs. de med) burde tenke litt mer over hvordan dere velger å uttrykke dere. Det er lett for at den med Asperger oftest ender opp som den som "tar feil." Enten forstår han ikke, eller så tar han ting altfor bokstavlig. Dette trenger ikke stemme, men det er sånn det sannsynlig vil bli sett på. Hadde mennesker vært mer konsekvente i kommunikasjonen og bruken av ord og uttrykk, så hadde det blitt lettere for alle.

Anonymkode: 55aa9...59e

Er forsåvidt enig med deg. Men det er virkelig stor forskjell på nevrotypikere og!

Jeg går stort sett veldig lett overens med menn (er AS kvinne selv), og mennesker med høy evne til tydelighet og avgjørelser. Jeg har størst problemer med de som aldri klarer å ta avgjørelser og dermed må sikre seg med mange ord og leddsetninger (som det over her) og mennesker som snakker om mange ting på en gang.

Så vet jeg også at en del med AS tar ting bokstavlig fordi de nekter å jatte med mennesker som ikke klarer å uttrykke seg godt. De vet selv at de har rett, men de blir oppfattet som dum eller sta. Det er nok ikke uten grunn at man blir sett på som arrogant :) 

Et annet slikt element er løgn. NT skiller mellom mange typer: hvite løgner, bedrageri, overdrivelser m.m. En med AS oppfatter ofte alt som løgn dersom det ikke er sant. Enten sant eller løgn. Intensjonen bak usannheten spiller mindre rolle for en AS enn en NT, og AS tar det dermed ikke løgn så personlig eller negativt. 

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du har diskutert med, men what. Du kan ikke bli fornærmet over at folk som ikke aner noe om hvem du er og hva du står for, etterspør utdypninger og gjerne kilder når du hevder noe som fakta? Du fremstår ganske feig her synes jeg. Den ene "kilden" du kom med klarte fint å diskreditere seg selv, men det er vel lett å gå til angrep når man ser at man har tapt. 

Anonymkode: 5cfff...b48

Kilden er en lege med spesialitet i psykiatri. Altså kjenner han meget godt til både diagnosen og hva som kreves av en i legeyrket. At noen mener det er fordommer og at kilden klarer å diskreditere seg selv, samt at jeg visstnok angriper, er feig osv fordi jeg angivelig har tapt, får stå for deres egen regning. 

Anonymkode: 4ee45...2a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...