Gå til innhold

Aspergere og kjærester.


Mari Y

Anbefalte innlegg

Eller dem som har en utviklingsforstyrrelse og havner mellom psykisk utviklingshemning og 'normal'.

Har dere noensinne hatt en 'normal' kjæreste? Bare lurer, sånn av nysgjerrighet. For vet det er mange som påstår det ikke går, osv. Men tenkte jeg likevel skulle spørre. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ei jeg datet som hadde aspergers, hun sa ingen ting om diagnosen, og jeg brukte tid på å forstå hva som var galt. Jeg kunne forklare henne noe, og hun forstod det jeg hadde sagt helt annerledes enn alle andre mennesker. Det ble alt for slitsomt å ha det sånn, noe jeg forsøkte å forklare, men det forstod hun jo også annerledes :) så var nødt å kutte all kontakt med henne.

Anonymkode: f4217...fdc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. 

Jeg har høytfungerende autisme (Aspergers) og har hatt 3 kjærester. Ingen av de ante at jeg hadde Aspergers. Bare to av dem var normale da. Han ene tror jeg må ha vært narcissist eller sosiopat. Jeg kan vel si at på grunn av min autisme så skjønte jeg det ikke tidlig nok. Jeg var i en sårbar situasjon og ble utnyttet for min naivitet. 

Folk er jo mer og mindre "normale" da. Kanskje ikke målet skal være å finne en som er "normal", men finne en man liker og trives godt med. Som spiller deg god! :) 

(Jeg antok at med "normal" så mente du NT.) 

Anonymkode: 22b75...e0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt normale kjærester.

Hva er grunnen til at du lurer på dette?

Endret av Yme
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner med aspergers har aldri hatt kjæreste, men de som har (og som oppfattes mer 'normale') har hatt kjærester uten diagnose.

Anonymkode: 08bfb...f22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på psykisk utviklingshemmet og asperger, syns det er litt rart at du tar med begge i samme innlegg. Blir som å spørre om deprimerte og psykisk utviklingshemmede kan få en normal kjæreste. Eller diabetikere og psykisk utviklingshemmede. De hører ikke sammen i det hele tatt

Anonymkode: 39d2c...15a

  • Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig stor forskjell på psykisk utviklingshemmet og asperger, syns det er litt rart at du tar med begge i samme innlegg. Blir som å spørre om deprimerte og psykisk utviklingshemmede kan få en normal kjæreste. Eller diabetikere og psykisk utviklingshemmede. De hører ikke sammen i det hele tatt

Anonymkode: 39d2c...15a

Det er fordi at jeg tenker på de som havner mellom 'to stoler', dvs at man ikke er slik man som oftest definerer psykisk utviklingshemmede( IQ under 70), og de som er 'normaltfungerende'. Ergo, de som er et sted midt i mellom de to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er fordi at jeg tenker på de som havner mellom 'to stoler', dvs at man ikke er slik man som oftest definerer psykisk utviklingshemmede( IQ under 70), og de som er 'normaltfungerende'. Ergo, de som er et sted midt i mellom de to. 

Skjønner. Men du har dessverre misforstått. Tror du må nesten lese deg opp på dette selv. Ville anbefale å gjøre det, for dersom du sier slike ting til folk, så vil de nok se litt skeivt på deg :P

Anonymkode: 39d2c...15a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Men du har dessverre misforstått. Tror du må nesten lese deg opp på dette selv. Ville anbefale å gjøre det, for dersom du sier slike ting til folk, så vil de nok se litt skeivt på deg :P

Anonymkode: 39d2c...15a

Ok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skala har du i tankene når du plasserer Aspergere midt mellom psykisk utviklingshemmede og "normale"? Tenker du IQ, eller hvordan personen fungerer i det daglige liv?

Anonymkode: 55aa9...59e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mari Y skrev:

Eller dem som har en utviklingsforstyrrelse og havner mellom psykisk utviklingshemning og 'normal'.

Har dere noensinne hatt en 'normal' kjæreste? Bare lurer, sånn av nysgjerrighet. For vet det er mange som påstår det ikke går, osv. Men tenkte jeg likevel skulle spørre. Takk for svar:)

Tror jeg forstår hva du mener, de med aspergere og de som ikke har en diagnose, men likevel tar ting i litt annet tempo emosjonelt enn de fleste? Kan det stemme? Er det ikke slik at de med asperger syndrom mest sannsynlig har arvet dette fra en i nær slekt, DVs mor eller far? Er det tilfelle, så har man jo gode eksempler på høytfungerende forhold som resulterer i familie med barn! Vet om mange tilfeller i begge situasjoner du beskriver, som har forhold, eller er gift med, og skapt barn sammen, der de er sammen med en de fleste ville kalle for en "normal" person! Sånn ellers ser jeg det lures på hvorfor du egentlig lurer på dette. Hvis det egentlig skulle bunne i annet enn det, vil jeg bare si at jeg får en sterk feeling opp om at it's gonna be ok! ;) 

Anonymkode: f9979...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exen min hadde Asbergers.

Han er en av de smarteste menneskene jeg kjenner. Og veldig velfungerende sosialt fordi han hadde lært seg de sosiale kodene. 

Så han var ikke akkurat mellom utviklingshemmet og normal. Han var mellom normal og geni. ;)

 

Jeg tror jeg er normal. ;) Så ja, det går. ;)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Mari Y skrev:

Eller dem som har en utviklingsforstyrrelse og havner mellom psykisk utviklingshemning og 'normal'.

Har dere noensinne hatt en 'normal' kjæreste? Bare lurer, sånn av nysgjerrighet. For vet det er mange som påstår det ikke går, osv. Men tenkte jeg likevel skulle spørre. Takk for svar:)

Jeg har Asbergers og iq typ 150+. (noe som er vanlig for høyt fungerende autister. Asbergers går som regel på den sosiale delen og det er langt flere godt voksne i dag en folk er klar over som har diagnosen men iløpet av livet har dem lært og passe bedre inn. 

Vet om et par som har vært sammen i 6 år snart så tror det er fullt mulig. ikke mer annerledes en andre par. alle har noe og jobbe med. 

Uansett. Det virker overhode ikke ut som du faktisk vet hva Asbergers er? Det er som med ADHD f eks. alle er like forskjellige. 

Anonymkode: 905a0...4aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skala har du i tankene når du plasserer Aspergere midt mellom psykisk utviklingshemmede og "normale"? Tenker du IQ, eller hvordan personen fungerer i det daglige liv?

Anonymkode: 55aa9...59e

Aspergere er sikkert veldig forskjellig, akkurat der. 

Jeg mente egentlig dem som ofte havner 'midt i mellom'. Kognitivt,sosialt, osv. Altså, dersom man er noe 'sent' utviklet på forskjellige områder, men kanskje ikke direkte det man normalt sett ville definert som psykisk utviklingshemmet. Det være seg om man har autisme eller en annen 'diagnose'. Jeg har noe tilsvarende, så brukte det bare som overskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har Asbergers og iq typ 150+. (noe som er vanlig for høyt fungerende autister. Asbergers går som regel på den sosiale delen og det er langt flere godt voksne i dag en folk er klar over som har diagnosen men iløpet av livet har dem lært og passe bedre inn. 

Vet om et par som har vært sammen i 6 år snart så tror det er fullt mulig. ikke mer annerledes en andre par. alle har noe og jobbe med. 

Uansett. Det virker overhode ikke ut som du faktisk vet hva Asbergers er? Det er som med ADHD f eks. alle er like forskjellige. 

Anonymkode: 905a0...4aa

Jeg vet hvel sånn ca hva det er, men ikke helt. Men at det ligger innenfor autisme-spekteret, eller noe. Har noe tilsvarende selv. Men SÅ opptatt av diagnoser er jeg egentlig ikke. Dersom man leser det jeg skriver, er det forøvrig ikke asperger syndrom jeg snakker om, men man må bruke noe i overskriften. Det var snakk om å falle midt i mellom psykisk utviklingshemning og såkalt 'normalt-fungerende', som folk alltid snakke om, og ha en kjæreste. Tror overskriften hadde blitt litt for lang ellers😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til dette er at noen jeg kjenner tror at fordi jeg utfordringer, så betyr det at jeg ikke kan få 'normalt oppegående' venner. Men jeg er noenlunde litt skeptisk. 

Ja, alle er forskjellige, og alle er mennesker til syvende og sist😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble antatt at hadde asbergers da jeg var yngre. Fikk aldri noen diagnose. Jeg har hatt en kjæreste med autisme, hvor forholdet fungerte særdeles dårlig. Nå har jeg sammen med en som har ADHD, men ellers har jeg bare hatt "normale" kjærester.

Anonymkode: 1481f...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble antatt at hadde asbergers da jeg var yngre. Fikk aldri noen diagnose. Jeg har hatt en kjæreste med autisme, hvor forholdet fungerte særdeles dårlig. Nå har jeg sammen med en som har ADHD, men ellers har jeg bare hatt "normale" kjærester.

Anonymkode: 1481f...110

Hvordan har forholdet vært for dine partnere? Har dem følt seg ivaretatt?

Anonymkode: 9c8fc...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Årsaken til dette er at noen jeg kjenner tror at fordi jeg utfordringer, så betyr det at jeg ikke kan få 'normalt oppegående' venner. Men jeg er noenlunde litt skeptisk. 

Ja, alle er forskjellige, og alle er mennesker til syvende og sist😊

:hjerte::klem:  De virker fordomsfulle, syns jeg.. Og du virker mange ganger mer oppegående enn de som har de meningene! ;) Ikke la de andres meninger og holdninger påvirke din hverdag og fremtid! Minner om feelingen jeg fikk som jeg skrev tidligere, it's gonna be ok! :hjerte:

Anonymkode: f9979...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hjerte::klem:  De virker fordomsfulle, syns jeg.. Og du virker mange ganger mer oppegående enn de som har de meningene! ;) Ikke la de andres meninger og holdninger påvirke din hverdag og fremtid! Minner om feelingen jeg fikk som jeg skrev tidligere, it's gonna be ok! :hjerte:

Anonymkode: f9979...411

Du høres ut som en klassisk nevrotypiker!

Anonymkode: a8cd9...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...