ara Skrevet 8. juli 2016 #1 Skrevet 8. juli 2016 Jeg var i barnebursdag her en dag hos nabojenta som fylte 4 år. Hadde med mine egne barn på 4 og 2,5 og det var mange flere barn og foreldre der. Da vi skulle spise ble det altså servert øl til de voksne. Jeg takket nei for jeg synes absolutt ikke alkohol hører hjemme i et sånt lag. Det var fedrene som drakk øl. De drakk et par halvlitere hver, noen bare èn. Mannen var ikke med på bursdagen og da jeg kom hjem og fortalte om alkoholserveringen var det i følge han hysteri fra min side. Han mener at Norge er så forbanna trangsynt ang alkohol og at det absolutt ikke er noe problem å servere det i en barnebursdag. Jeg forstår at man har forskjellige syn på dette, og det respekterer jeg. Så lenge det ikke er fyll, så er det sikkert ikke så farlig..men for meg er det prinsipper. Og jeg har aldri vokst opp med mye alkohol i hjemmet så det har også sikkert litt å si for mitt syn på dette. Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva dere synes! 4
NumberSix Skrevet 8. juli 2016 #2 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er enig med mannen din i at mange i Norge har et hysterisk forhold til alkohol, men akkurat i barnebursdager synes jeg man kan la alkoholen være. Så der er jeg enig med deg. 27
Gjest SuperSonic Skrevet 8. juli 2016 #3 Skrevet 8. juli 2016 Det er unødvendig å drikke øl i et barneselskap. Da kunne de trukket seg bort. Hadde det derimot vært et grillselskap med naboer, venner med barn osv så ser jeg at det kan være mer naturlig, men øl i 4 års selskap? Give me a break.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #4 Skrevet 8. juli 2016 Jeg synes absolutt ikke barneselskaper og alkohol hører sammen. Makan.. Anonymkode: 10b2f...264 10
maria.magdalena83 Skrevet 8. juli 2016 #5 Skrevet 8. juli 2016 Jeg ville selv aldri ha servert det i en barnebursdag, og vet at mannen min er enig i det. For min del er ikke en barnebursdag den rette settingen å servere alkohol.... Men at andre gjør det reagerer jeg ikke på, folk er forskjellige. Hvis noen hadde blitt tydelig beruset hadde saken vært en annen, men de fleste tåler å drikke en øl eller to. 6
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2016 #6 Skrevet 8. juli 2016 Ikke en gang en barnebursdag kan være alkoholfri? Er det hysterisk? Jeg har ingen problemer med at man tar et glass vin eller øl til maten i de fleste anledninger. Men i familieburddag til et lite barn bør det gå an å servere/forvente alkoholfritt uten å bli kalt hysterisk.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #7 Skrevet 8. juli 2016 Enig med mannen din. Det er bare å takke nei. Anonymkode: 0eec5...10a 12
atropos Skrevet 8. juli 2016 #9 Skrevet 8. juli 2016 Når det er frontet som barnebursdag og ikke grillfest eller lign, synes ikke jeg at det er noe poeng med alkohol. Jeg ville ikke servert det selv i mitt barns bursdag. Men det å drikke en øl eller to i barns nærvær er jo egentlig ikke et problem. Det var mer settingen her med barnebursdag som gjør at jeg ikke synes det passer. 11
ara Skrevet 8. juli 2016 Forfatter #10 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, SuperSonic skrev: Det er unødvendig å drikke øl i et barneselskap. Da kunne de trukket seg bort. Hadde det derimot vært et grillselskap med naboer, venner med barn osv så ser jeg at det kan være mer naturlig, men øl i 4 års selskap? Give me a break. Helt enig med deg. Det blir en annen setting da. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #11 Skrevet 8. juli 2016 I utgangspunktet tror jeg ingen barn blir traumatisert av å se voksne drikke et par øl. Men likevel da, hvorfor er det nødvendig i en barnebursdag? Går det ikke an å ha noen alkofrie soner? Det minner meg litt om en venninne som bor i England, og i hennes miljø flyter alkoholen fritt ved alle barnearrangementer. Vin på playdates i parken, cider og øl på skoleavslutninger, alle mødrene snakker om wine'o'clock når de møtes for å hente barna på skolen. For de fleste går dette greit, men jo flere arrangmenter som alkohol blir en naturlig del av øker risikoen for at noen ikke klarer å holde helt kontroll. Og at det "rare" blir å ikke drikke. Er glad i både vin og øl selv, men tenker at vi som foreldre må være litt bevisste på hva slags signaler vi sender ut. Et signal om at øl er en naturlig del av ethvert selskap, også barnebursdag, ønsker i alle fall ikke jeg å sende ut. Anonymkode: 85ee1...e9e 16
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #12 Skrevet 8. juli 2016 12 minutter siden, NumberSix skrev: Jeg er enig med mannen din i at mange i Norge har et hysterisk forhold til alkohol, men akkurat i barnebursdager synes jeg man kan la alkoholen være. Så der er jeg enig med deg. Nordmenn er jo kjent for å drikke seg møkkfull,for mange er det umulig å drikke bare ett glass, nei de må tylle innpå til de ligger og kravler på gaten, så jeg er glad for at vi nå ser at mange ungdommer ikke drikker så mye lenger. Det er det som oftest den godt voksne mann og kvinne som gjør. Ps,synes det er helt unødvendig med alkohol i en barnebursdag,vi oppfører oss stort sett ikke som sør-europeere så da kan vi like godt slutte å late som vi er " kultiverte" når det kommer til alkohol. Det jeg har skrevet er en generalisering av nordmenn,alle er selvsagt ikke like når det kommer til alkoholbruk. Anonymkode: a264d...bee
Harlekin Skrevet 8. juli 2016 #13 Skrevet 8. juli 2016 Nei, vet du hva. Det synes jeg er helt malplassert. Voksne kan forandre adferd selv etter bare litt alkohol. I tillegg får man senere reaksjonsevne, og det er virkelig teit når man har ansvar for masse små barn. Det der hadde jeg absolutt reagert på, og sikkert sagt i fra om også. 6
ara Skrevet 8. juli 2016 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2016 Takk for svar folkens! Jeg synes det er interessant å lese meningene deres. Jeg er ikke hysterisk til alkohol, og jeg takket jo nei. Som sagt så er det prinsippet som gjerder for meg her. Jeg personlig synes ikke alkohol har noe å gjøre i et barneselskap. Men jeg er ikke imot at barn ikke skal se foreldre eller andre voksne drikke alkohol til maten eller i trivelig lag. Bare ikke oppleve fyll!
Harlekin Skrevet 8. juli 2016 #15 Skrevet 8. juli 2016 Jeg hadde altså ikke reagert på en øl eller et glass vin i familieselskap, men det er forskjell på det kontra mange barn i barneselskap. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #16 Skrevet 8. juli 2016 Jeg synes det blir veldig feil. Ikke fordi barn ikke tåler å se voksne ta en øl, men fordi i mitt hode handler et barneselskap om at barnet skal være i fokus. Da serveres bursdagsbarnets favoritter, og for meg blir det da like sært å servere øl som å servere rakfisk. (Med mindre rakfisk er favoritten til bursdagsbarnet da.) Anonymkode: 9c295...6c7 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #17 Skrevet 8. juli 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet tror jeg ingen barn blir traumatisert av å se voksne drikke et par øl. Men likevel da, hvorfor er det nødvendig i en barnebursdag? Går det ikke an å ha noen alkofrie soner? Det minner meg litt om en venninne som bor i England, og i hennes miljø flyter alkoholen fritt ved alle barnearrangementer. Vin på playdates i parken, cider og øl på skoleavslutninger, alle mødrene snakker om wine'o'clock når de møtes for å hente barna på skolen. For de fleste går dette greit, men jo flere arrangmenter som alkohol blir en naturlig del av øker risikoen for at noen ikke klarer å holde helt kontroll. Og at det "rare" blir å ikke drikke. Er glad i både vin og øl selv, men tenker at vi som foreldre må være litt bevisste på hva slags signaler vi sender ut. Et signal om at øl er en naturlig del av ethvert selskap, også barnebursdag, ønsker i alle fall ikke jeg å sende ut. Anonymkode: 85ee1...e9e Dette! Jeg har vokst opp i et hjem med altfor mye alkohol, og er blitt veldig bevisst på alt rundt det. Jeg synes ikke alle settinger er like gode. Jeg er skikkelig f.eks skikkelig motstander av lønningspils (man er den sære, asosiale om man takker nei, man risikerer å gjøre det komplisert for seg selv i relasjon til kolleger om man er av typen som har problemer med å stoppe i tide osv), og jeg hater vinlotteri på jobb. Jeg synes heller ikke det å gi bort alkohol som takk for tjenester e.l er en god ting. Man vet aldri hvem som sliter. Anonymkode: 10252...1b0 6
smalls Skrevet 8. juli 2016 #18 Skrevet 8. juli 2016 Alkohol i barneselskap? Nei noen bare MÅ drikke alkohol uansett og i alle selskapene de er i. Er folk invitert i selskap hvor de ikke kan drikke alkohol, så er jo det helt krise! Jeg synes folk bør kunne klare å holde seg unna alkohol i barneselskap. Det er mye annet man kan drikke enn alkohol. De kunne vel i det minste drikke alkoholfritt øl? 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #19 Skrevet 8. juli 2016 31 minutter siden, Blondie65 skrev: Ikke en gang en barnebursdag kan være alkoholfri? Er det hysterisk? Jeg har ingen problemer med at man tar et glass vin eller øl til maten i de fleste anledninger. Men i familieburddag til et lite barn bør det gå an å servere/forvente alkoholfritt uten å bli kalt hysterisk. Ok, hva med 17 mai, julaften eller nyttårsaften da? Anonymkode: 3e635...a72
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #20 Skrevet 8. juli 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med mannen din. Det er bare å takke nei. Anonymkode: 0eec5...10a Tenkt på at ikke alle er istand til å takke nei? Jeg vokste opp med en pappa som ikke greide det, og han greide ikke stoppe heller. Jeg hadde ganske mange bekymringer som barn, og jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke vokste opp i en tid da det var vanlig å servere øl i barnebursdager, eller arrangere ost- og vinkveld i foreldregruppa på barneskolen. Anonymkode: 10252...1b0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå