Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Dessuten er et faktisk ikke pleier som bestemmer, men pasienten jf. pasientrettighetsloven.

Anonymkode: c01fc...4ac

Pasienten bestemmer mye ja, og er beskyttet iforhold til pasientrettighetsloven. Men pasienter kan allikevell ikke bestemme alt, dersom det går utover pleier mtp HMS osv så kan de ikke kreve hva som helst selvsagt. HMS stiller sterk i alle yrker, og selvfølgelig også i dette. Så man må få lov å gi beskjed dersom noe går utover helsen. Det er ikke rett at pasientene feks skal bestemme på en slik måte at det kan skade helsepersonellet, slik fungerer det ikke. Men selvsagt skal en gi beskjed på en fin måte.

Anonymkode: e197a...450

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Den 7/7/2016 at 22.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt i ny jobb som helsefagarbeider på et sykehjem. Jeg spør her, fordi jeg allerede har tatt opp problemstillingen på jobb, men jeg føler at ingen tar tak i det. 

Det gjelder en pasient som "nekter" å bruke de hjelpemidlene hun får. Alt skal bli gjort på hennes måte. Det er helt ok at det er viktig med brukermedvirkning, men dette går da utover oss ansatte. Når vi ikke får gjøre ting på en måte som fungerer for oss, så får vi vondt i kroppen. Jeg merker allerede at jeg har fått vondt i skuldre og rygg, i tillegg til hodepine (vanskelig å si om hodepinen er relatert til plagene, men jeg har ellers aldri hodepine). F.eks vil ikke pasienten at vi skal ta opp sengen når vi hjelper henne i stell, noe som gjør at vi må bøye oss unødig (vanskelig å bøye i knærne når en må stå på nivå med henne i lang tid). Dette er bare et eksempel, men jeg håper dere forstår. 

Det er flere som prøver å unngå å stelle henne, forståelig nok. Men dette går da utover oss andre som må trå til oftere fordi noen vrir seg unna (men de har jo smerter i f.eks rygg). Jeg er derfor redd for at hvis jeg fortsetter slik som nå, så vil jeg bli sykemeldt. Det er jo verken bra for meg eller jobben. Vi kan heller ikke nekte pasienten hjelp, men det er dumt at hun ikke forstår at vi også må tenke på vår egen helse når vi hjelper henne. Pasienten er forresten oppegående. 

Råd tas i mot med STOR takk!

Anonymkode: 15833...169

Mitt svar til pasienten hadde vært : "jeg må tenke på min rygg..vil du ha hjelp til stell, må du hjelpe litt til, jeg går nå til neste pasient, kommer tilbake om ei stund for å høre om du vil ha stell eller ikke" 

Anonymkode: 184de...962

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, July 08, 2016 at 11.49, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig om det kun er en pasient som ønsker ting litt annerledes da? Sats heller på å hjelpe vedkommende på den måten hun ønsker, man blir ikke invalid av å jobbe litt fysisk. 

Anonymkode: eb12d...c17

Du har aldri jobbet som helsefagarbeider nei. :filer: 

Anonymkode: 30f87...5c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Den 8.7.2016 at 11.59, AnonymBruker skrev:

En pasient blir fort til mange, og om det så kun hadde vært kun en pasient, blir det likevel mange løft i løpet av en arbeidsdag. Det skal ikke mye til før det skjer noe. For en tid siden leste jeg om en person som droppet hjelpemiddelet for å være snill med en pasient. Pasienten vred på seg, hjelperen mistet balansen og havnet på gulvet med pasienten oppå seg. Vedkommende brakk ryggen. Hjelperen altså, ikke pasienten. Så ikke bagatelliser det. De insisterer ikke på å bruke hjelpemidler for å være vrange.

Anonymkode: 2c955...225

Den 8.7.2016 at 15.37, Maleficenta skrev:

Man kan bli langtidssykemeldt med dårlig rygg. Riktig arbeidsstilling er superviktig  så jo det er faktisk så farlig

Den 9.7.2016 at 10.00, AnonymBruker skrev:

Man blir selvsagt ikke invalid av å jobbe litt fysisk, da hadde jo alle ansatte på sykehjem vært nettopp dette da det er en veldig fysisk jobb.

MEN man kan bli invalid av feil arbeidsstillinger, av feil løft, når en må bye seg og ta tunge løft. Dette trodde jeg var allmennkjent. Råder deg til å sjekke opp i det, for det er ikke bare sykehjem disse prinsippene gjelder.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har aldri jobbet som helsefagarbeider nei. :filer: 

Anonymkode: 30f87...5c8

Selvfølgelig er det viktig å ha en god arbeidsstililng og løfte riktig (med beina) jevnt over, poenget var dog at det kanskje ikke er like kritisk hvis det gjelder en brøkdel av tiden eller kun en pasient. 

Nei, jeg har ikke jobbet i sykehjem men har jobbet i flere fysiske yrker opp gjennom årene. Løftet tungt i alle verdens stillinger, sjauet og stått i uten hjelpemidler. Man måtte titt og ofte trå til med stillinger eller løft som ikke hadde vært sunt over tid, men får man det tidsbegrenset er det ok, når man ellers løfter riktig. 

Slik svarene er skulle man jo tro at helsefagarbeidere nesten er invalide selv. Jeg ser mange med skrøpelig fysikk både i tidligere fysiske yrker og nåværende kontoryrke. Hver gang noe uhåndterlig på en 20-50 kilo skal løftes så behøver folk alltid hjelp fordi "de har dårlig rygg". Dette er da ofte folk i tredveårene, som fortsatt er i sin beste alder. Helt håpløst. Det er tydelig at mange folk ikke trener og vedlikeholder rygg og annen kjernemuskulatur spesielt mye hvert fall. Mitt råd er derfor å trene en del, og bygge opp god styrke i rygg og mage med markløft, knebøy osv. Med det kan man redusere risikoen for skade som følge av feilløft ganske så mye. 

Skrevet

Kjenner jeg blir litt oppgitt over holdninger som at pasienten bestemmer selv og vi skal finne oss i å ikke bruke hjelpemidler hvis pasienten ikke vil det. Vi kan faktisk ikke gå på akkord med egen helse og fysisk lempe på pasienter bare pga de ikke vil bruke ståheis eller stå som en krok med bøyd rygg og stelle en pasient i seng bare pga pasienten ikke vil at vi skal heise sengen opp sånn at vi får stelle pasienten med rette rygger. Å jobbe på ei sykehjemsavd er en veldig fysisk tung jobb. 

Pasienter som ikke er demente kan man snakke med å forklare, men tro det eller ei; det er faktisk enkelte pasienter som ikke vil forstå eller som ikke bryr seg så lenge de får det sånn som de vil. Da må vi bare si at hvis de ikke vil bruke ståheisen så kommer de seg heller ikke på  badet. Men ja, vi skal si ifra på en ordentlig måte. 

Jeg har jobbet i dette yrket siden jeg begynte som sommervikar i en alder av 16. Jobbet igjennom hele studietiden og ble fast ansatt allerede før jeg var ferdig med siste eksamen. I fjor så ble jeg 50% ufør nettopp pga ryggen. Utslitte skiver, stor operasjon som innebar transplantasjon av bein fra hoftekam til rygg. Og jeg er ikke 40 enda.. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som ufaglert i helsesektoren og når en pasient krever et eller annet som som er urimelig i forhold til helsen min eller avdelingen så sier jeg nei.

Anonymkode: 8223d...688

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, skruf skrev:

Kjenner jeg blir litt oppgitt over holdninger som at pasienten bestemmer selv og vi skal finne oss i å ikke bruke hjelpemidler hvis pasienten ikke vil det. Vi kan faktisk ikke gå på akkord med egen helse og fysisk lempe på pasienter bare pga de ikke vil bruke ståheis eller stå som en krok med bøyd rygg og stelle en pasient i seng bare pga pasienten ikke vil at vi skal heise sengen opp sånn at vi får stelle pasienten med rette rygger. Å jobbe på ei sykehjemsavd er en veldig fysisk tung jobb. 

Pasienter som ikke er demente kan man snakke med å forklare, men tro det eller ei; det er faktisk enkelte pasienter som ikke vil forstå eller som ikke bryr seg så lenge de får det sånn som de vil. Da må vi bare si at hvis de ikke vil bruke ståheisen så kommer de seg heller ikke på  badet. Men ja, vi skal si ifra på en ordentlig måte. 

Jeg har jobbet i dette yrket siden jeg begynte som sommervikar i en alder av 16. Jobbet igjennom hele studietiden og ble fast ansatt allerede før jeg var ferdig med siste eksamen. I fjor så ble jeg 50% ufør nettopp pga ryggen. Utslitte skiver, stor operasjon som innebar transplantasjon av bein fra hoftekam til rygg. Og jeg er ikke 40 enda.. 

Er det kun en pasient som nekter så går du jo heller ikke på akkord med egen fysikk. 

Trist å høre at du ble ufør, men håper du greier å trene rygg/kjerne i tiden fremover :) Så kanskje du slipper mer problemer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det kun en pasient som nekter så går du jo heller ikke på akkord med egen fysikk. 

Trist å høre at du ble ufør, men håper du greier å trene rygg/kjerne i tiden fremover :) Så kanskje du slipper mer problemer. 

Man kan ikke gi etter for en pasient, og stille krav til resten. Dessuten skal det ikke mer til enn ett feilløft før ryggen og nakken i verste fall er ødelagt. Slutt med å spre feiinformasjon nå.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke gi etter for en pasient, og stille krav til resten. Dessuten skal det ikke mer til enn ett feilløft før ryggen og nakken i verste fall er ødelagt. Slutt med å spre feiinformasjon nå.

Det har ikke noe med å gi etter å gjøre, men innse at man i en fysisk jobb noen ganger må foreta et litt mindre optimalt løft. Og nei, det er ikke feilinformasjon i å påpeke at en godt trent kjernemuskulatur reduserer sjansen for skader.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe med å gi etter å gjøre, men innse at man i en fysisk jobb noen ganger må foreta et litt mindre optimalt løft. Og nei, det er ikke feilinformasjon i å påpeke at en godt trent kjernemuskulatur reduserer sjansen for skader.

Pleierne må på ingen måte foreta uheldige løft bare fordi pasienter nekter heis. Feilinformasjonen er at du ufarliggjør det. Man kan knekke rygg og nakke av å godta slike krav.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Den 7/9/2016 at 13.56, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. 

Skam dere!

Anonymkode: 6c350...051

Da tror jeg ikke du veit hvor mange som har blitt invalidisert etter tunge og feilaktige løft i helsevesenet. Det er en knalltøff jobb, som jeg ikke vet om jeg hadde orket å ha. 

Anonymkode: ebbce...79e

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det viktig å ha en god arbeidsstililng og løfte riktig (med beina) jevnt over, poenget var dog at det kanskje ikke er like kritisk hvis det gjelder en brøkdel av tiden eller kun en pasient. 

Nei, jeg har ikke jobbet i sykehjem men har jobbet i flere fysiske yrker opp gjennom årene. Løftet tungt i alle verdens stillinger, sjauet og stått i uten hjelpemidler. Man måtte titt og ofte trå til med stillinger eller løft som ikke hadde vært sunt over tid, men får man det tidsbegrenset er det ok, når man ellers løfter riktig. 

Slik svarene er skulle man jo tro at helsefagarbeidere nesten er invalide selv. Jeg ser mange med skrøpelig fysikk både i tidligere fysiske yrker og nåværende kontoryrke. Hver gang noe uhåndterlig på en 20-50 kilo skal løftes så behøver folk alltid hjelp fordi "de har dårlig rygg". Dette er da ofte folk i tredveårene, som fortsatt er i sin beste alder. Helt håpløst. Det er tydelig at mange folk ikke trener og vedlikeholder rygg og annen kjernemuskulatur spesielt mye hvert fall. Mitt råd er derfor å trene en del, og bygge opp god styrke i rygg og mage med markløft, knebøy osv. Med det kan man redusere risikoen for skade som følge av feilløft ganske så mye. 

Det er vel også en viss forskjell på å løfte tunge DØDE objekter, enn å skulle løfte på et MENNESKE som både rører på seg, snakker og kan finne på å gjøre brå bevegelser. En kropp som gir etter og som det ikke er like lett å endre "tak/grep" på.

Tror du skulle prøvd deg på sykehjem en stund for å oppleve selv hvordan det føles på kroppen. Det er også en rimelig stor forskjell på å løfte noe på 20-25 kg, som du skriver, og en person på kanskje 100 kg. I tillegg er dette gjerne ikke tidsbegrenset, da man gjerne må stelle denne personen hver eneste arbeidsdag.

At det er viktig å trene styrke og ha god støttemuskulatur er jeg dog veldig enig i :)

• Liker 11
Gjest Jørild
Skrevet

Det man faktisk gjør er å be leder ta en samtale med pasienten, gjerne med pårørende til stedet. Leder bør da i samråd med pasient og pårørende komme fram til løsninger som bevarer pasienten autonomi, samtidig som man bevarer de ansattes helse. Dette pleier løse seg fint med kommunikasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

25-50 kilo, tror du en pasient veier dette? Noen gjør det men mange veier over 100 kg og de stritte gjerne imot. Det skal bare et lite feil løft til så er man skadet,og man få ingenting igjen på forsikringen om man ikke har følgt rette arbeidsstillinger osv. For jo bare en pasient kan faktisk være skadelig, fordi man har ikke kun det løftet denne dagen.

Selvsagt skal man trene, men ærligtalt man skal ikke trene for å kunne ta løft som kan være skadelig. 😛

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange løft er mindre optimale i helsevesenet, det er ikke lett å få dem alle optimale. Men man skal allikevell ikke ta de verste løftene uten at man har gjort det man kan for å gjøre det medt mulig optimalt. De løftene man kan gjøre optimale må man gjøre det eller så blir det fryktelig mange uoptimale løft og da er ryggen kjapt skadet.

Det et en grunn til at det er så mye slitasje i dtte yrket (også i andre selvsagt men nå snakker vi om helsevesenet).

Det du kommer med av feil informasjon er at et løft innimellom ikke er skadelig. Det er en sterk feilinformsjon og dessutten er det ikke i denne saken snakk om innimellom.

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke bare en pasient, jeg tok en som et eksempel her. Jeg har opplevd mange sånne "nektere" i min karriere, og det er mange som er tunge til tross for hjelpemidler. Der jeg jobber nå er det f.eks hovedvekt av slagpasienter, og veldig mange av de er  ingen lettvektere. Men som sagt, jeg trives veldig godt på jobben min, å jobbe med eldre er utrolig givende. 

Ang ryggen min så er det ikke pga manglende trening, jeg har trent hele livet og har en sterk kjernemuskulatur, og jeg trener 4-6 dager i uken nå (2-3 ganger kondisjon og 2-3 ganger styrketrening på treningsenter), samt går 1-2 ganger i uken til fysio :) En sterk kjernemuskulatur hjelper lite når det er skivene i ryggen som er utslitte. Jeg må mest sannsynlig operere en gang til pga skiven over avstivningen begynner å bli utslitt som følge av overbelasting pga nettopp den opprinnelige avstivningen. Jeg er uansett storfornøyd med å være i 50% jobb når jeg hadde et utgangspunkt med korsett og krykker før operasjonen. 

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleierne må på ingen måte foreta uheldige løft bare fordi pasienter nekter heis. Feilinformasjonen er at du ufarliggjør det. Man kan knekke rygg og nakke av å godta slike krav.

Ei jeg jobber med fikk skulderruptur som følge av et feilløft. Hun knakk sammen i smerte og ble 100% sykemeldt.

Så ja, det skal ikke så mye til alltid. 

Jeg måtte forflytte en pasient for endel år siden fra rullestol og over til do uten bruk av hjelpemiddel. Pasienten var tung og hadde lite kraft og styrke selv. Endte med at pasienten ramlet oppå meg. Slo meg skikkelig. Gikk bra med pasienten da, var jeg som tok fallet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

Ei jeg jobber med fikk skulderruptur som følge av et feilløft. Hun knakk sammen i smerte og ble 100% sykemeldt.

Så ja, det skal ikke så mye til alltid. 

Jeg måtte forflytte en pasient for endel år siden fra rullestol og over til do uten bruk av hjelpemiddel. Pasienten var tung og hadde lite kraft og styrke selv. Endte med at pasienten ramlet oppå meg. Slo meg skikkelig. Gikk bra med pasienten da, var jeg som tok fallet. 

Det er trist å høre om alle skadene som oppstår. Dere som jobber med pasienter ønsker bare å gjøre det beste dere kan, og så skjer det ett eneste løft, som aldri burde vært tatt i utgangspunktet, og som ødelegger helsa. Jeg tenker fortsatt med gru på dette, som jeg leste for en del år siden.

Den 5.8.2009 at 16.49, Noli skrev:

(...)

Jeg har ei venninne som også jobbet i pleien da hun var ung, og hun tenkte det samme som meg, at det ikke gjorde noe å løfte. Helt til den dagen pasienten hun løftet ble ombestemte seg, gjorde en brå bevegelse og de falt, hun med pasienten oppå seg. I dag er hun 30 år og uføretrygdet pga. flere kompliserte brudd i rygg og nakke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ufarliggjør det ikke, men jeg argumenterer mot krisemaksimering. Med fortsatt premiss om at dette gjelder en pasient, i tråd med åpningslinnlegget. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Caelyn skrev:

Det er vel også en viss forskjell på å løfte tunge DØDE objekter, enn å skulle løfte på et MENNESKE som både rører på seg, snakker og kan finne på å gjøre brå bevegelser. En kropp som gir etter og som det ikke er like lett å endre "tak/grep" på.

Tror du skulle prøvd deg på sykehjem en stund for å oppleve selv hvordan det føles på kroppen. Det er også en rimelig stor forskjell på å løfte noe på 20-25 kg, som du skriver, og en person på kanskje 100 kg. I tillegg er dette gjerne ikke tidsbegrenset, da man gjerne må stelle denne personen hver eneste arbeidsdag.

At det er viktig å trene styrke og ha god støttemuskulatur er jeg dog veldig enig i :)

Jeg kan forstå at det kan være noe annet å løfte et menneske som kan skifte kroppsstiling raskt, men slik er det jo med mange fysiske yrker også, selv om man ikke løfter noe levende. Store tunge bord/plank på tak, i vind og regn og der man balanserer for å klare løfte skal man ikke kimse av. 

Jeg er også klar over at folk stort sett veier mer enn 50 kg, eksempelet mitt på ting som veier 20-50 kilo var mer rettet mot folk som ikke greier løfte det i dagligdagse situasjoner, både i fysiske yrker (som også har langt tyngre objekter enn det) og i kontoryrker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...