Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt i ny jobb som helsefagarbeider på et sykehjem. Jeg spør her, fordi jeg allerede har tatt opp problemstillingen på jobb, men jeg føler at ingen tar tak i det. 

Det gjelder en pasient som "nekter" å bruke de hjelpemidlene hun får. Alt skal bli gjort på hennes måte. Det er helt ok at det er viktig med brukermedvirkning, men dette går da utover oss ansatte. Når vi ikke får gjøre ting på en måte som fungerer for oss, så får vi vondt i kroppen. Jeg merker allerede at jeg har fått vondt i skuldre og rygg, i tillegg til hodepine (vanskelig å si om hodepinen er relatert til plagene, men jeg har ellers aldri hodepine). F.eks vil ikke pasienten at vi skal ta opp sengen når vi hjelper henne i stell, noe som gjør at vi må bøye oss unødig (vanskelig å bøye i knærne når en må stå på nivå med henne i lang tid). Dette er bare et eksempel, men jeg håper dere forstår. 

Det er flere som prøver å unngå å stelle henne, forståelig nok. Men dette går da utover oss andre som må trå til oftere fordi noen vrir seg unna (men de har jo smerter i f.eks rygg). Jeg er derfor redd for at hvis jeg fortsetter slik som nå, så vil jeg bli sykemeldt. Det er jo verken bra for meg eller jobben. Vi kan heller ikke nekte pasienten hjelp, men det er dumt at hun ikke forstår at vi også må tenke på vår egen helse når vi hjelper henne. Pasienten er forresten oppegående. 

Råd tas i mot med STOR takk!

Anonymkode: 15833...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selv helsefagarbeider. Hadde en bruker som nektet at man hadde opp senga ved stell. Enkelt og greit sa jeg strengt i fra at om vedkommende ønsket hjelp så fikk h*n fint innfinne seg med at jeg heisa opp senga. Det er min rygg det går utover sa jeg, og ga beskjed om at senga kom til å bli heisa ned igjen når jeg var ferdig. Etter litt krangling på dette noen ganger så ble h*n inneforstått med det, og nå går både morgenstell og kveldsstell som lett som en plett😄 Har funnet ut at det enkleste ofte er det beste, vil vedkommende ha hjelp så skal de få det, men ikke om det betyr at ryggen min skal belastes unødig🙂

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et intervju en gang, og stilte akkurat det spørsmålet. Hva gjør man om pasienten nekter å bruke hjelpemidler? Jeg ble servert en haug med piss om at det var viktig å ta hensyn til pasienten, respektere pasienten og så videre, men ingen konkrete svar på hvordan problemet løses. Jeg fikk ikke tilbud om jobb der, det er kanskje like greit. De likte tydeligvis ikke folk som stilte slike spørsmål.

Jeg føler med deg, virkelig. Inntrykket mitt er at det altfor mange steder drives rovdrift på de ansatte. Jeg håpr dere klarer å komme frem til en løsning. Dere skal ikke måtte risikere helsa for å tilfredsstille henne. En viktig ting du må huske på er at dersom du blir skadet, kan du drite i å få yrkesskadeerstatning dersom du ikke har brukt hjelpemidler.

Jeg ville rett og slett si at du kan nekte å stelle dette damemennesket dersom hun ikke lar deg bruke hjelpemidler. Hun er oppegående, så hun kan ta et valg, og må ta konsekvensene av det. Men du risikerer jo at en sjef, som sitter med ræva godt plantet i kontorstolen begynner å belære deg om pasientenes verdighet, respekt, hensyn og diverse annet.

Anonymkode: 2c955...225

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om pasienten nekter å bruke hjelpemidler som hindrer dere for vonde rygger så steller du ikke pasienten.
Enten får hun hjelp med hjelpemidler eller så går dere ut der i fra. Så enkelt er det.

Anonymkode: bfe7b...b1b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det her høres ut som en sak dere bør ta opp med nærmeste leder så det blir slik at leder snakker med bruker, og at alle som er innom pasienten gjør det samme/likt: å bruke hjelpemidler.

Anonymkode: c01fc...4ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo spørre HVORFOR de ikke vil at dere bruker hjelpemidler! Har det ramla dere inn at det kan være grunner til det, annet enn at de bare vil være vrange? 

Anonymkode: efcb0...b65

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk har så mye for seg. Mange vil ikke bruke hjelpemidler, men jeg gjør ingenting som går utover min kropp. Jeg bøyer meg ikke unødvendig, jeg løfter ikke osv. Vil ikke pasienten bruke hjelpemidler så får h*n ikke stell. Og dere må stå sammen om dette, så kommer dette til å gå over. Men det er viktig med en god ledelse.

Snakk med pasienten, spør hvorfor, forklar hvordan hjelpemidlene virker og hvorfor dere bruker dem. Si at det må dere ellers går det utover deres kropper.

Anonymkode: 503e9...17d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel en hel kommune sitt tilbud til ansatte å spille på her? Hvem du har tatt dette opp med på jobb opplyser du ikke om, om det er nærmeste overordnede elelr verneombud gjør nemlig en forskjell i råd. For dette kan taes videre til verneombud og arbeidstilsynet, og det bør du gjøre før du går på kg og blir gjenkjent på jobb. 

Anonymkode: a3f7f...2ac

• Liker 6
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt i ny jobb som helsefagarbeider på et sykehjem. Jeg spør her, fordi jeg allerede har tatt opp problemstillingen på jobb, men jeg føler at ingen tar tak i det. 

Det gjelder en pasient som "nekter" å bruke de hjelpemidlene hun får. Alt skal bli gjort på hennes måte. Det er helt ok at det er viktig med brukermedvirkning, men dette går da utover oss ansatte. Når vi ikke får gjøre ting på en måte som fungerer for oss, så får vi vondt i kroppen. Jeg merker allerede at jeg har fått vondt i skuldre og rygg, i tillegg til hodepine (vanskelig å si om hodepinen er relatert til plagene, men jeg har ellers aldri hodepine). F.eks vil ikke pasienten at vi skal ta opp sengen når vi hjelper henne i stell, noe som gjør at vi må bøye oss unødig (vanskelig å bøye i knærne når en må stå på nivå med henne i lang tid). Dette er bare et eksempel, men jeg håper dere forstår. 

Det er flere som prøver å unngå å stelle henne, forståelig nok. Men dette går da utover oss andre som må trå til oftere fordi noen vrir seg unna (men de har jo smerter i f.eks rygg). Jeg er derfor redd for at hvis jeg fortsetter slik som nå, så vil jeg bli sykemeldt. Det er jo verken bra for meg eller jobben. Vi kan heller ikke nekte pasienten hjelp, men det er dumt at hun ikke forstår at vi også må tenke på vår egen helse når vi hjelper henne. Pasienten er forresten oppegående. 

Med dialog løser man det meste.

Empatisk kommunikasjon kan være et tips-

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så farlig om det kun er en pasient som ønsker ting litt annerledes da? Sats heller på å hjelpe vedkommende på den måten hun ønsker, man blir ikke invalid av å jobbe litt fysisk. 

Anonymkode: eb12d...c17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig om det kun er en pasient som ønsker ting litt annerledes da? Sats heller på å hjelpe vedkommende på den måten hun ønsker, man blir ikke invalid av å jobbe litt fysisk. 

En pasient blir fort til mange, og om det så kun hadde vært kun en pasient, blir det likevel mange løft i løpet av en arbeidsdag. Det skal ikke mye til før det skjer noe. For en tid siden leste jeg om en person som droppet hjelpemiddelet for å være snill med en pasient. Pasienten vred på seg, hjelperen mistet balansen og havnet på gulvet med pasienten oppå seg. Vedkommende brakk ryggen. Hjelperen altså, ikke pasienten. Så ikke bagatelliser det. De insisterer ikke på å bruke hjelpemidler for å være vrange.

Anonymkode: 2c955...225

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

For hvert stell uten hjelpemidler skriver du avviksmelding. Skjønner at det er vanskelig som ny å stille spørsmål ved ting som er gjort, så du bør kontakte tillitsvalgt eller fagforbundet ditt. Du skal ikke ødelegge ryggen pga pasient som ikke vil bruke hjelpemidler, uansett grunn. Da må isåfall ledelsen sette inn flere ansatte slik at belastningen ikke blir for stor. Så enten du velger å nekte stell (si til damen at hvis hun vil ha stell må du få heise opp senga, og la henne velge selv), eller gjør det uten hjelpemidler, skriv avvik. Da vil det i det minste bli registrert skikkelig. 

Anonymkode: 73d9e...e24

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å kommunisere med pasienten og forklart hvorfor dere ønsker å heise sengen og at sengen kan heises ned etterpå? Har du spurt hvorfor hun ikke ønsker at sengen skal heises? Har selv ligget i høy sykehusseng som ikke ble senket, hadde da problemer med å komme meg ut av den på egenhånd og da blir man ganske fanget. Eller kanskje hun er redd for å falle ut? Hvis man spør og forklarer, så kan man finne løsninger. (Da mener jeg ikke å beordre slik som Realitylife i post 2)

Anonymkode: 7a0cd...659

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg ikke jobber i helsevesenet:fnise: Slike pasienter kan ødelegge arbeidsgleden i flere år, til de går i grava..

Anonymkode: bcfc0...acd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange liknende pasienter. oftest er det sånn at de vil sitte oppreist i seng under stell, med puter både her og der. Dette gjør det kjempeutfordrende å få skiftet bleie/stelle nedentil. Forsøker å imøtekomme pasientens ønsker, men blir det for tungt så sier jeg at de må velge selv om de ønsker å ligge med bæsj oppetter ryggen, for jeg kan faktisk ikke trylle rent et anus jeg ikke får tilgang til...

Anonymkode: f1915...91d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt mange liknende pasienter. oftest er det sånn at de vil sitte oppreist i seng under stell, med puter både her og der. Dette gjør det kjempeutfordrende å få skiftet bleie/stelle nedentil. Forsøker å imøtekomme pasientens ønsker, men blir det for tungt så sier jeg at de må velge selv om de ønsker å ligge med bæsj oppetter ryggen, for jeg kan faktisk ikke trylle rent et anus jeg ikke får tilgang til...

Anonymkode: f1915...91d

For en aggressiv holdning du har til sårbare mennesker. Reflekterer du noen gang over det?

Anonymkode: 7a0cd...659

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt til pasienten at om du ikke får bruke hjelpemiddel, så får pasienten heller ikke stell. Om pasienten fortsatt nekter tvert etter flere forsøk på dette, så må man nok prøve jo prøve noe annet. 

Anonymkode: 084f3...b41

• Liker 9
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sier dere at dere må ta opp sengen og så tar dere den opp. Enkelt og greit. Hun må bare rett og slett forklares at det ikke kan gjøres på annen måte. Vedkommende har nok ikke innsikt i hvor pleietrengende han eller hun er så da må det til med realitetsoroentering. Stellet tar sikkert lengre tid men dere skal ikke ødelegge ryggene deres

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppegående fysisk? Hvorfor må dere da stelle henne liggende i seng?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli langtidssykemeldt med dårlig rygg. Riktig arbeidsstilling er superviktig  så jo det er faktisk så farlig

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...