Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holdning som gjør at folk sier at pasienten skal sitte i dritt i stedet for å gå til leder for å ta opp saken. Det er forferdelig dårlige holdninger. Glad jeg aldri har hatt sånne kollegaer der jeg har jobbet, og synes synd på pasientene deres.

Alle møter vanskelige pasienter innimellom, og da må man på en god måte komme frem til hvordan det skal løses. Og det er ikke ved å si at man "ikke kommer frem til anus" eller "du kan sitte der i dritt". 

Anonymkode: c01fc...4ac

Dette!

Anonymkode: 6c350...051

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stelle pasienten på badet istedet feks? Vi har hatt et par sånne pasienter, som oftest har det løst seg med dialog og vi har kommet frem til noe som fungerer for begge parter. Hvis ikke det har hjulpet har ergoterapeut eller avdelingsleder hatt samtale med pasienten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

På sykehjem er det alltid full bemanning, og de ansatte har alltid god tid til å drive forhandlinger med pasientene, tror du? Jeg skal fortelle deg noe annet. De ansatte løper bena av seg. Til enhver tid er noen sykmeldte, det blir mye ekstra på de som er der. Skylden for at ting er som de er, ligger hos folk høyere opp i systemet som sitter trygt bak sine skrivebord og bestemmer hvor ressursene skal gå,  og aldri i sitt liv har vært innom et sykehjem og sett hvordan de ansatte sliter.

Anonymkode: 1f428...40b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Shepherd skrev:

Stelle pasienten på badet istedet feks? Vi har hatt et par sånne pasienter, som oftest har det løst seg med dialog og vi har kommet frem til noe som fungerer for begge parter. Hvis ikke det har hjulpet har ergoterapeut eller avdelingsleder hatt samtale med pasienten. 

Hvordan skal man få gjort det når man er alene på vakt, pasienten veier 100 kilo, har hatt slag og kan ikke gå på egne ben, nekter ståheis. Har du selv forsøkt å løfte en slik pasient alene og greid å få vedkommende opp i en rullestol, ettersom vedkommende nekter heisen?

• Liker 11
Skrevet
19 minutter siden, Shepherd skrev:

Det absolutt beste er å stelle pasienten på badet, der jeg jobber blir ingen stelt i seng. Men....man må jo fysisk FÅ de på badet først fra senga! Og når noen blånekter ståheis for å komme seg i rullestolen så blir man litt stucked og pasienten må faktisk bare vente til han finner seg i å måtte bruke hjelpemidler. Det er jo en grunn til at hjelpemidler finnes, vi bruker de ikke for gøy liksom. 

• Liker 8
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man få gjort det når man er alene på vakt, pasienten veier 100 kilo, har hatt slag og kan ikke gå på egne ben, nekter ståheis. Har du selv forsøkt å løfte en slik pasient alene og greid å få vedkommende opp i en rullestol, ettersom vedkommende nekter heisen?

Det hadde ikke skjedd at jeg hadde løftet en person på 100kg alene, da hadde jeg selvsagt fått noen andre med meg. En slagpasient må du selvsagt bruke heis eller evt sklibrett på, er ikke forsvarlig for pasienten sin del å flytte uten hjelpemidler. Det må da en klare å forklare pasienten, eller få en overordnet til å forklare. 

• Liker 3
Skrevet

Eneste som funker er overtaling. Eller å rett og slett si at man ikke har lov å forflytte uten hjelpemidler.

• Liker 1
Skrevet

Må le litt av enkeltes holdninger til oss som jobber i helsesektoren. Nei, vil aldeles ikke se på meg selv som ett grusomt menneske fordi jeg setter ned foten til pasientene. Jeg yter mer enn gjerne jobben min og god pasientbehandling, men når jeg med mine 157 cm og 65 kg skal stelle folk alene på 90-100 kg og vedkommende slår etter meg fordi jeg ikke gjør akkurat hva pasienten sier (mtp å ikke få lov å heise opp/ned senga) så har jeg faktisk ikke så veldig mange andre muligheter enn å si klart i fra at dette finner jeg meg ikke i. Vil aldeles ikke kalle dette beordring, som tidligere sagt i tråden. Det handler faktisk om at jeg skal kunne være i yrket mitt i 40 år til... Forøvrig så kan jeg jo bare legge til at vedkommende pasient som jeg hadde problemer med når det gjaldt senga er meget fornøyd både når jeg kommer og når jeg går, og tydeligvis setter pris på den måten jeg hjelper på. Det hjalp å gi klar beskjed fra min side, og pasienten føler seg trygg på meg og at h*n får den hjelpen h*n skal😉

• Liker 19
Skrevet
Den 8.7.2016 at 9.24, AnonymBruker skrev:

Dere må jo spørre HVORFOR de ikke vil at dere bruker hjelpemidler! Har det ramla dere inn at det kan være grunner til det, annet enn at de bare vil være vrange? 

Anonymkode: efcb0...b65

Det hjelper ikke ts hvilke grunner pasienten har, når ts sitter igjen med en rygg som er ødelagt for livet.

• Liker 11
Gjest chisandra
Skrevet
Den 8.7.2016 at 15.28, AnonymBruker skrev:

Har hatt mange liknende pasienter. oftest er det sånn at de vil sitte oppreist i seng under stell, med puter både her og der. Dette gjør det kjempeutfordrende å få skiftet bleie/stelle nedentil. Forsøker å imøtekomme pasientens ønsker, men blir det for tungt så sier jeg at de må velge selv om de ønsker å ligge med bæsj oppetter ryggen, for jeg kan faktisk ikke trylle rent et anus jeg ikke får tilgang til...

Anonymkode: f1915...91d

Dette innlegget ga meg frysninger på ryggen, og jeg håper så inderlig at ikke så mange snakker slik til pasienter. 

Skrevet
Den 9. juli 2016 at 17.48, skruf skrev:

Vet du, den har jeg prøvd også.. vedkommende som nekter å bruke ståheis er som tidligere skrevet klar i toppen. Jeg har prøvd å forklare at jeg har en rygg som ikke er bra, men fikk i retur at hun gir faen i ryggen min (direkte sitert). Så, hva skal man si og gjøre da? Jo, man må bare vente til pasienten tilslutt ikke gidder å "trosse" mere og går med på å bruke ståheisen. Jeg kan fysisk ikke løfte en pasient på ca 100kg som ikke står på beina. 

Jeg skjønner at det ikke alltid vil fungere, har jobbet mange år i helsevesenet selv (også på sykehjem). Men har man sagt ting som de er, og pasienten faktisk er oppegående nok til å forstå situasjonen - vel, det er jo pasientens rett å nekte stell om det ikke skjer på vedkommendes egne premisser. Men som du sier, en del av oss kan faktisk ikke løfte et mennesker på hundre kilo, og da kan man ikke stelle personen uten hjelpemidler. Så da får pasienten heller velge å vente til det er andre på jobb som klarer (og er villig) til å løfte uten heis eller whatever.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, chisandra skrev:

Dette innlegget ga meg frysninger på ryggen, og jeg håper så inderlig at ikke så mange snakker slik til pasienter. 

Enig der. Man trenger ikke bruke slik et språk. Jeg hadde heller sagt at vi må legge ned hodeenden på senga så vi får snudd deg skikkelig for vi er nødt til å få det skikkelig rent bak, for hvis ikke blir du sår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 9. juli 2016 at 13.56, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. 

Skam dere!

Når jeg leser innlegg som dette takker jeg en eller annen høyere makt for st jeg ikke fikk foreldrene dine som pasienter, med deg som pårørende. Mindre respekt for at vi ønsker å forebygge slitasjeskader har jeg aldri sett før

Anonymkode: c51fa...a58

• Liker 9
Gjest Coolaid
Skrevet

Dersom du ikke får gehør hos din nærmeste leder, ta det videre med verneombudet på arbeidsplassen. I tillegg tror jeg du kan lære å være mer streng og vise at det er du som bestemmer, ikke pasienten. 

Skrevet
9 timer siden, chisandra skrev:

Nå har vedkommende forklart at hun satte det på spissen i innlegget og at hun ikke sa noe på denne måten til pasienten.

• Liker 5
Skrevet

De ansatte på avd blir enige om hvordan de skal utføre stellet, skriver en prosedyre, -deretter informere pasienten med begrunnelse og at interessen er å ivareta hennes hygiene og gi henne godt stell, men og å ivareta de ansattes arbeidshelse. Når alle arbeider likt blir det fort rutine og for pasienten. Man skal så langt mulig imøtekomme pasientens ønsker, men man skal ikke ofre egen helse. Man må bare være litt obs på framgangsmåten. Vært med på dette mange ganger og alltid hatt gode resultater!

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Coolaid skrev:

Dersom du ikke får gehør hos din nærmeste leder, ta det videre med verneombudet på arbeidsplassen. I tillegg tror jeg du kan lære å være mer streng og vise at det er du som bestemmer, ikke pasienten. 

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, men ser for meg at dette er noe av det verste man kan gjøre mot et menneske i en sårbar situasjon, som forsøker å tviholde på noe av verdigheten og bestemmelsesretten over egen kropp.

De ansatte skal selvsagt ikke la jobben gå ut over egen helse, men det går an å si ifra uten å umyndiggjøre voksne mennesker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Cathrine88 skrev:

Jeg har aldri jobbet på sykehjem, men ser for meg at dette er noe av det verste man kan gjøre mot et menneske i en sårbar situasjon, som forsøker å tviholde på noe av verdigheten og bestemmelsesretten over egen kropp.

De ansatte skal selvsagt ikke la jobben gå ut over egen helse, men det går an å si ifra uten å umyndiggjøre voksne mennesker.

Nettopp. Dessuten er et faktisk ikke pleier som bestemmer, men pasienten jf. pasientrettighetsloven.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Dessuten er et faktisk ikke pleier som bestemmer, men pasienten jf. pasientrettighetsloven.

De bestemmer til en viss grad, ja. Men akkurat i dette tilfellet bestemmer pleier(ne).

Anonymkode: 2c955...225

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
8 timer siden, Cathrine88 skrev:

Her er det jo en pasient som vanskeliggjør og motsetter seg, som rett og slett hindrer helsepersonell i å utføre den på annet vis enn pasient selv bestemmer. Da er det naturlig å innta en strengere holdning: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...