Beltedyr Skrevet 8. juli 2016 #21 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, Maleficenta skrev: Man kan bli langtidssykemeldt med dårlig rygg. Riktig arbeidsstilling er superviktig så jo det er faktisk så farlig Dette! Jobber selv i helsevesenet, og er en av få som ikke har fysiske plager. Man er nødt til å legge til rette for arbeidernes arbeidsvilkår, sykefraværet er høyt nok som det er. 9
Paeonia Skrevet 8. juli 2016 #22 Skrevet 8. juli 2016 Kan du ikke kontakte HMS-ansvarlig eller verneombud ang dette?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #23 Skrevet 8. juli 2016 Blir helt skremt av de dårlige etiske holdningene som utvises i denne tråden. Ta det opp med leder! Anonymkode: c01fc...4ac 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #24 Skrevet 9. juli 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det så farlig om det kun er en pasient som ønsker ting litt annerledes da? Sats heller på å hjelpe vedkommende på den måten hun ønsker, man blir ikke invalid av å jobbe litt fysisk. Anonymkode: eb12d...c17 Man blir selvsagt ikke invalid av å jobbe litt fysisk, da hadde jo alle ansatte på sykehjem vært nettopp dette da det er en veldig fysisk jobb. MEN man kan bli invalid av feil arbeidsstillinger, av feil løft, når en må bye seg og ta tunge løft. Dette trodde jeg var allmennkjent. Råder deg til å sjekke opp i det, for det er ikke bare sykehjem disse prinsippene gjelder. Anonymkode: e197a...450 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #25 Skrevet 9. juli 2016 Dette er noe leder må ta tak i. Hver enkelt ansatt skal ikke være nødt til å gå inn i daglige forhandlinger med vedkommende - det må gjøres avtaler med brukeren som gjelder for ALLE de ansatte. Det er ikke akseptabelt at brukerens ønsker utgjør en fare for de ansattes helse. Er det nødvendig å bruke hjelpemidler, skal disse brukes. Men det er ikke ditt ansvar å ta det opp med vedkommende. Det er også mulig at det allerede finnes en avtale, men at denne ikke har blitt kommunisert til de ansatte, og at brukeren derfor prøver seg (ja, det skjer). Uansett, dette er en ledelsessak. Anonymkode: 37319...cc7 9
skruf Skrevet 9. juli 2016 #26 Skrevet 9. juli 2016 Der jeg jobber så har vi ei som er skikkelig vrang når det kommer til hjelpemidler.. Hun står ikke på beina, så vi må bruke ståheis når hun skal forflyttes fra seng til rullestol, og likedan fra rullestol til do. Hun prøver seg hver gang og nekter ståheisen. Vi forklarer henne at vi må bruke den, ikke bare for ryggene og nakkene til oss ansatte, men også for hennes egen del (blir mere skånsomt for henne også). Hun sier rett ut at hun driter en lang en i om vi får vondt i ryggen, det er ikke hennes problem (dama er ikke dement, hun er ved sine fulle fem). Det som er så dumt er at enkelte ansatte da forflytter henne uten bruk av ståheis, så hun prøver seg på dette hver gang. Nå har heldigvis ledelsen gjort tiltak på at det SKAL brukes ståheis, hvis ikke er vi i vår fulle rett til å ikke hjelpe henne. Hun får rett og slett bare sitte der til hun kommer på andre tanker. Det er også tiltak på at alle SKAL bruke ståheisen, sånn at vi alle gjennomfører på samme linje. Etter at alle har begynt å gjøre det samme så har det faktisk blitt bedre, og dama har mer eller mindre kapitulert. Merk: det er mere skånsomt for henne også med ståheisen, enn at vi skal hufste og dra i henne for å få henne over i rullestolen. Ts bør ta det opp med ledelsen sånn at det kjøres ei konsekvent linje på nettopp dette. Hjelpemidler skal brukes når det er behov for det. Det hjelper ikke at det er bare en pasient, og at akkurat den pasienten skal få slippe. Rygg og nakke blir ødelagt og man får belastningskader selv om det er bare en og ikke 10. Det skal ikke så mye til.. 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #27 Skrevet 9. juli 2016 Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. Skam dere! Anonymkode: 6c350...051 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #28 Skrevet 9. juli 2016 Den 7.7.2016 at 22.45, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt i ny jobb som helsefagarbeider på et sykehjem. Jeg spør her, fordi jeg allerede har tatt opp problemstillingen på jobb, men jeg føler at ingen tar tak i det. Det gjelder en pasient som "nekter" å bruke de hjelpemidlene hun får. Alt skal bli gjort på hennes måte. Det er helt ok at det er viktig med brukermedvirkning, men dette går da utover oss ansatte. Når vi ikke får gjøre ting på en måte som fungerer for oss, så får vi vondt i kroppen. Jeg merker allerede at jeg har fått vondt i skuldre og rygg, i tillegg til hodepine (vanskelig å si om hodepinen er relatert til plagene, men jeg har ellers aldri hodepine). F.eks vil ikke pasienten at vi skal ta opp sengen når vi hjelper henne i stell, noe som gjør at vi må bøye oss unødig (vanskelig å bøye i knærne når en må stå på nivå med henne i lang tid). Dette er bare et eksempel, men jeg håper dere forstår. Det er flere som prøver å unngå å stelle henne, forståelig nok. Men dette går da utover oss andre som må trå til oftere fordi noen vrir seg unna (men de har jo smerter i f.eks rygg). Jeg er derfor redd for at hvis jeg fortsetter slik som nå, så vil jeg bli sykemeldt. Det er jo verken bra for meg eller jobben. Vi kan heller ikke nekte pasienten hjelp, men det er dumt at hun ikke forstår at vi også må tenke på vår egen helse når vi hjelper henne. Pasienten er forresten oppegående. Råd tas i mot med STOR takk! Anonymkode: 15833...169 Ny i jobben og allerede fysisk plaget fordi ÈN pasient ikke gjør som du vil? Wow. Anonymkode: c6ada...22a 1
skruf Skrevet 9. juli 2016 #29 Skrevet 9. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. Skam dere! Anonymkode: 6c350...051 Skal vi skamme oss for at vi vil beholde ryggene våre så lenge som mulig? En annen ting er at hvis det står som tiltak i pleieplanen at vi skal bruke f.eks ståheis og det ikke blir gjort så får vi ikke noe fra forsikringen hvis uhellet skulle være ute og vi skader oss pga en pasient ikke vil bruke ståheis og vi forflytter han uten. Bare på min avd nå så er det to ansatte som er sykemeldt pga belastningskader og ei er 50% sykemeldt pga nettopp feilforflytning. Jeg tror ikke du helt forstår hvor tungt yrke det er å jobbe på et sykehjem med tunge slagpasienter som ikke har kraft i kroppen til å stå, gå og forflytte seg selv. Personlig så stortrives jeg i jobben min, og jeg har lyst å holde så lenge som mulig i yrket mitt. Jeg kunne lett fått meg en annen jobb som ikke er så fysisk tung, f.eks på ei dagenhet på sykehuset, men jeg trives veldig godt med de eldre. Og jeg vet jeg gjør en god jobb. Jeg virkelig brenner for yrket mitt og arbeidsplassen min. Selv om det av og til går på helsa løs. 18
Gjest Sparkly* Skrevet 9. juli 2016 #30 Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. Skam dere! Anonymkode: 6c350...051 Holdning som sier at vi vil ta vare på ryggene våre, slik at vi ikke bli skadet og ødelagt? Mener du det er rettferdig at pga noen feks nekter å innse de må bruke heis så ska de som jobber få ødelagte rygger og nakker?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #31 Skrevet 9. juli 2016 Et øyeblikk siden, Sparkly* skrev: Holdning som sier at vi vil ta vare på ryggene våre, slik at vi ikke bli skadet og ødelagt? Mener du det er rettferdig at pga noen feks nekter å innse de må bruke heis så ska de som jobber få ødelagte rygger og nakker? Holdning som gjør at folk sier at pasienten skal sitte i dritt i stedet for å gå til leder for å ta opp saken. Det er forferdelig dårlige holdninger. Glad jeg aldri har hatt sånne kollegaer der jeg har jobbet, og synes synd på pasientene deres. Alle møter vanskelige pasienter innimellom, og da må man på en god måte komme frem til hvordan det skal løses. Og det er ikke ved å si at man "ikke kommer frem til anus" eller "du kan sitte der i dritt". Anonymkode: c01fc...4ac 2
Gjest Sparkly* Skrevet 9. juli 2016 #32 Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Holdning som gjør at folk sier at pasienten skal sitte i dritt i stedet for å gå til leder for å ta opp saken. Det er forferdelig dårlige holdninger. Glad jeg aldri har hatt sånne kollegaer der jeg har jobbet, og synes synd på pasientene deres. Alle møter vanskelige pasienter innimellom, og da må man på en god måte komme frem til hvordan det skal løses. Og det er ikke ved å si at man "ikke kommer frem til anus" eller "du kan sitte der i dritt". Anonymkode: c01fc...4ac Beklager da misforsto jeg deg. Trodde du mente pga at de i utgangspunktet ikke ville jobbe med dårlig arbeidsstillinger. My bad. Selvsagt skal man ikke la dem sitte i dritt, jeg har nok lest gjennom tråden litt fort da jeg ikke har sett disse holdningene. Hos oss tar vi forsåvidt disse tingene opp med leder, og vi har fysioterapeut i kommunen som kommer å er med i stell for å kunne komme med tips det skal bli bedre for pasient og pleiere. Samt vi snakker om det på personalmøter osv.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #33 Skrevet 9. juli 2016 Den 8.7.2016 at 10.23, AnonymBruker skrev: Du har vel en hel kommune sitt tilbud til ansatte å spille på her? Hvem du har tatt dette opp med på jobb opplyser du ikke om, om det er nærmeste overordnede elelr verneombud gjør nemlig en forskjell i råd. For dette kan taes videre til verneombud og arbeidstilsynet, og det bør du gjøre før du går på kg og blir gjenkjent på jobb. Anonymkode: a3f7f...2ac Haha, gjenkjent på jobb? For det er selvfølgelig bare ett sykehjem i Norge. Anonymkode: 1f428...40b 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #34 Skrevet 9. juli 2016 Det var jeg som skrev det innlegget flest av dere tydeligvis har blitt provosert av. Selvsagt lar jeg ikke pasientene sitte i dritt. Det var for å sette det på spissen. Men si at dere har en pasient som er klar i hodet men ikke vil hjelpes ut av sengen. Som nekter deg å flytte henne til liggende posisjon. som nekter å heises opp. Du er alene på jobb. Pasienten er svært tung. Hva gjør du da når pasienten har avføring?? Det er ikke lov til å bruke tvang. Men jeg er ikke sterk nok til å ta nevene under henne og løfte henne opp, vaske og bytte bleie. Da MÅ man av og til si klart og tydelig ifra til pasienten for jeg får ikke noe klapp på skulderen og bonus for å ødelegge min helse. Anonymkode: f1915...91d 19
Ferny Skrevet 9. juli 2016 #35 Skrevet 9. juli 2016 Den 8. juli 2016 at 15.35, Maleficenta skrev: Oppegående fysisk? Hvorfor må dere da stelle henne liggende i seng? Hun mener nok oppegående som klar i hodet. 3
Ferny Skrevet 9. juli 2016 #36 Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var jeg som skrev det innlegget flest av dere tydeligvis har blitt provosert av. Selvsagt lar jeg ikke pasientene sitte i dritt. Det var for å sette det på spissen. Men si at dere har en pasient som er klar i hodet men ikke vil hjelpes ut av sengen. Som nekter deg å flytte henne til liggende posisjon. som nekter å heises opp. Du er alene på jobb. Pasienten er svært tung. Hva gjør du da når pasienten har avføring?? Det er ikke lov til å bruke tvang. Men jeg er ikke sterk nok til å ta nevene under henne og løfte henne opp, vaske og bytte bleie. Da MÅ man av og til si klart og tydelig ifra til pasienten for jeg får ikke noe klapp på skulderen og bonus for å ødelegge min helse. Anonymkode: f1915...91d Jeg hadde kanskje prøvd å vinkle ting på en måte som gjorde at pasienten forstod hvorfor du trenger å bruke hjelpemidlene. "Jeg er så plaget med bekkenet at jeg ikke får til å bøye meg så langt ned, og i dag er det bare jeg som er på jobb. Jeg trenger å heve sengen akkurat når jeg utfører stellet, ellers får jeg faktisk ikke til å hjelpe deg, dessverre. Jeg skal senke sengen igjen når jeg er ferdig". Sånne ting. Eldre mennesker er jo kjent med det å ha smerter i kroppen, så de aller fleste vil i så fall ha forståelse. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #37 Skrevet 9. juli 2016 Den 8.7.2016 at 14.33, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt å kommunisere med pasienten og forklart hvorfor dere ønsker å heise sengen og at sengen kan heises ned etterpå? Har du spurt hvorfor hun ikke ønsker at sengen skal heises? Har selv ligget i høy sykehusseng som ikke ble senket, hadde da problemer med å komme meg ut av den på egenhånd og da blir man ganske fanget. Eller kanskje hun er redd for å falle ut? Hvis man spør og forklarer, så kan man finne løsninger. (Da mener jeg ikke å beordre slik som Realitylife i post 2) Anonymkode: 7a0cd...659 Har du selv adekvat erfaring med stell av trassige sykehjembeboere? Anonymkode: 1f428...40b 6
Whiskas Skrevet 9. juli 2016 #38 Skrevet 9. juli 2016 har du tatt det opp med verneombud? Hos oss vet jeg om personalet som nekter å gå inn i leiligheter hvor de f.eks røyker ( hj.spl) og de er i sin fulle rett til det. Som regel løser det seg ved å inngå kompromiss. Vet også om saker der brukere har blitt nektet helsehjelp pga aggressiv/voldelig oppførsel men dette er jo ekstrem tilfellene. Poenget er at man har en lovpålagt plikt å yte helsehjelp men helsearbeidere har også samme arbeidsmiljølov og krav på hms som alle andre. Dette bør du ta opp med leder og verneombud, man har lov å stille noen krav til de en skal serve. 4
skruf Skrevet 9. juli 2016 #39 Skrevet 9. juli 2016 (endret) 1 time siden, Ferny skrev: Jeg hadde kanskje prøvd å vinkle ting på en måte som gjorde at pasienten forstod hvorfor du trenger å bruke hjelpemidlene. "Jeg er så plaget med bekkenet at jeg ikke får til å bøye meg så langt ned, og i dag er det bare jeg som er på jobb. Jeg trenger å heve sengen akkurat når jeg utfører stellet, ellers får jeg faktisk ikke til å hjelpe deg, dessverre. Jeg skal senke sengen igjen når jeg er ferdig". Sånne ting. Eldre mennesker er jo kjent med det å ha smerter i kroppen, så de aller fleste vil i så fall ha forståelse. Vet du, den har jeg prøvd også.. vedkommende som nekter å bruke ståheis er som tidligere skrevet klar i toppen. Jeg har prøvd å forklare at jeg har en rygg som ikke er bra, men fikk i retur at hun gir faen i ryggen min (direkte sitert). Så, hva skal man si og gjøre da? Jo, man må bare vente til pasienten tilslutt ikke gidder å "trosse" mere og går med på å bruke ståheisen. Jeg kan fysisk ikke løfte en pasient på ca 100kg som ikke står på beina. Endret 9. juli 2016 av skruf 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #40 Skrevet 9. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser tråder som dette, skrevet av mennesker som jobber i helsevesenet med den holdningen dere her viser, takker jeg en eller annen høyere makt for at mine foreldre aldri "rakk" å komme på gamlehjem. Skam dere! Anonymkode: 6c350...051 Du kan aldri ha jobbet innen pleie og omsorg. Anonymkode: 37319...cc7 13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå