Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, Coolaid skrev:

Her er det jo en pasient som vanskeliggjør og motsetter seg, som rett og slett hindrer helsepersonell i å utføre den på annet vis enn pasient selv bestemmer. Da er det naturlig å innta en strengere holdning: 

Det er mulig vi har forskjellige oppfatninger av hva 'være streng og vise pasienten at det er du som bestemmer' innebærer. For meg høres det ut som å behandle pasienten som et ulydig barn og fullstendig overkjøre vedkommende. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt svar til pasienten hadde vært : "jeg må tenke på min rygg..vil du ha hjelp til stell, må du hjelpe litt til, jeg går nå til neste pasient, kommer tilbake om ei stund for å høre om du vil ha stell eller ikke" 

Anonymkode: 184de...962

For meg høres dette ut som en perfekt måte å gjøre det på. Du setter ikke helsen din på spill eller bruker masse tid på å prøve å overtale pasienten, men han eller hun får likevel en følelse av at de er med på å bestemme.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet
53 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Det er mulig vi har forskjellige oppfatninger av hva 'være streng og vise pasienten at det er du som bestemmer' innebærer. For meg høres det ut som å behandle pasienten som et ulydig barn og fullstendig overkjøre vedkommende. 

For meg høres dette ut som en perfekt måte å gjøre det på. Du setter ikke helsen din på spill eller bruker masse tid på å prøve å overtale pasienten, men han eller hun får likevel en følelse av at de er med på å bestemme.

Prøv "vennlig men bestemt" holdningen du... den er en slager blant oss som på en eller annen måte jobber med mennesker. Dersom man lar pasient hindre en selv å gjøre jobben man er satt til og føyer seg, så er det jo også veldig respektløs ovenfor pasienten selv. Ikke alle vet hva som er best for en selv, spesielt i pleietrengende situasjoner.

Skrevet
10 minutter siden, Coolaid skrev:

Prøv "vennlig men bestemt" holdningen du... den er en slager blant oss som på en eller annen måte jobber med mennesker. Dersom man lar pasient hindre en selv å gjøre jobben man er satt til og føyer seg, så er det jo også veldig respektløs ovenfor pasienten selv. Ikke alle vet hva som er best for en selv, spesielt i pleietrengende situasjoner.

Jeg har jobbet med mennesker i mange år, hovedsakelig med barn og unge, og 'vennlig, men bestemt' er i hvert fall det som fungerer best for meg. Det handler ikke om å føye seg, men å gi den andre en følelse av å bli hørt. Man bør ikke være en dørmatte, men man trenger ikke være en bulldoser heller.

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet
2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg har jobbet med mennesker i mange år, hovedsakelig med barn og unge, og 'vennlig, men bestemt' er i hvert fall det som fungerer best for meg. Det handler ikke om å føye seg, men å gi den andre en følelse av å bli hørt. Man bør ikke være en dørmatte, men man trenger ikke være en bulldoser heller.

Vet ikke hva du leser ut av innleggene mine men jeg tror vi er enig... :fnise:

Skrevet
27 minutter siden, Cathrine88 skrev:

En annen ting som også kan virke bra er å "lokke" pasienten. F.eks pasienten nekter ståheis når hun skal til badet. Da kan det ofte hjelpe å si hvis hun skal dusje f.eks; "blir det ikke godt å få tatt en dusj og vasket håret til helga? Skal hjelpe deg sånn at du får rullet opp håret så blir det skikkelig fint". En annen ting jeg alltid gjør er å spørre hva hun kunne tenkt seg til antrekk akkurat den dagen. Går gjerne i skapet og henter forskjellige plagg så hun kan se hva hun har lyst på. Sånn småting som det kan fort snu en litt låst situasjon. Hvis det er en mann så frister det ofte med tilbud om barbering. Ikke alle får barbert seg skikkelig hver dag sånn som de er vant med fra da de gjorde det selv, enkelte har som tiltak i pleieplanen om å barberes 3 ganger i uken f.eks, mens de egentlig er vant hjemmefra med å ta skjeggstubbene hver morgen. Det tar meg 5min ekstra å barbere, så det gjør jeg gjerne selv om det egentlig ikke er barberingsdag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg ser denne tråden så tenker jeg, har ikke ts forstått at man ikke er pasient på sykehjem men beboer? 

Anonymkode: a3f7f...2ac

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

Vet ikke hva du leser ut av innleggene mine men jeg tror vi er enig... :fnise:

Ja, jeg tenkte at vi sikkert hadde helt forskjellige definisjoner av ordet 'streng'. Jeg får bulldoser-assosiasjoner av det. :ler: 

55 minutter siden, skruf skrev:

En annen ting som også kan virke bra er å "lokke" pasienten. F.eks pasienten nekter ståheis når hun skal til badet. Da kan det ofte hjelpe å si hvis hun skal dusje f.eks; "blir det ikke godt å få tatt en dusj og vasket håret til helga? Skal hjelpe deg sånn at du får rullet opp håret så blir det skikkelig fint". En annen ting jeg alltid gjør er å spørre hva hun kunne tenkt seg til antrekk akkurat den dagen. Går gjerne i skapet og henter forskjellige plagg så hun kan se hva hun har lyst på. Sånn småting som det kan fort snu en litt låst situasjon. Hvis det er en mann så frister det ofte med tilbud om barbering. Ikke alle får barbert seg skikkelig hver dag sånn som de er vant med fra da de gjorde det selv, enkelte har som tiltak i pleieplanen om å barberes 3 ganger i uken f.eks, mens de egentlig er vant hjemmefra med å ta skjeggstubbene hver morgen. Det tar meg 5min ekstra å barbere, så det gjør jeg gjerne selv om det egentlig ikke er barberingsdag. 

Dette var hyggelig å lese. Jeg synes du virker som en fantastisk sykepleier og jeg er sikker på at både pasienter og pårørende er veldig glad i deg. :) 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cathrine88 skrev:

Ja, jeg tenkte at vi sikkert hadde helt forskjellige definisjoner av ordet 'streng'. Jeg får bulldoser-assosiasjoner av det. :ler: 

Dette var hyggelig å lese. Jeg synes du virker som en fantastisk sykepleier og jeg er sikker på at både pasienter og pårørende er veldig glad i deg. :) 

Takk :) 

Jeg elsker jobben min og virkelig brenner for at de eldre skal ha det bra. Nå i ferien min så har jeg stukket innom avd noen ganger bare for å si hei, jeg vet de savner meg. Og jeg savner dem. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, skruf skrev:

Takk :) 

Jeg elsker jobben min og virkelig brenner for at de eldre skal ha det bra. Nå i ferien min så har jeg stukket innom avd noen ganger bare for å si hei, jeg vet de savner meg. Og jeg savner dem. 

God, gammeldags engel. :) Det skulle ha vært mulig å klone deg og plassere deg på sykehjem i hele landet!

Jeg beundrer dere som har en slik jobb og brenner for den, og forstår naturligvis at dere ofte jobber under ekstremt tidspress og at det blir vanskelig å ta seg tid til alt selv om man så gjerne vil.

• Liker 2
Gjest Sparkly*
Skrevet
5 timer siden, skruf skrev:

Dette er nok den vanligste metoden å gjøre det på, men slik jeg forstår TS er sikker dette prøvd. Vært i mange lignende situasjoner hvor dette absolutt ikke fungerer. Blant annet der pasienten fysisk motsetter seg og prøver å gå av ståheisen. Men for all del oftest fungerer denne måten toppers, og blir brukt mye hos meg. Man får dem nok mye mer på lag om man faktisk er vennlig og snakker og "lokker" som du sier. :)

Igjen er det mange som ikke bruker hjelpemidlene godt nok eller i det hele tatt. Feks en tung pasient skal reise seg opp av sengen, det er ikke alle som hever hjertebrettet for å gjøre det enklere for pasienten dessverre. Så selvsagt er ikke løft og tilfeller med engangs hovedgrunnen til slitne rygger osv men det gjør det absolutt ikke noe bedre.

Skrevet

Selvsagt er brukermedvirkning viktig og selvsagt skal man lytte til pasientene, men det betyr ikke nødvendigvis at pasienten alltid skal få viljen sin, eller nødvendigvis alltid har rett.

Du er en hjelper, men du er også et menneske med rett til å sette grenser og til å ta vare på din egen helse. Jeg ville tatt dette opp med ledelsen og ikke gitt meg før det ble gjort en endring. Du er ikke en maskin pasientene kan diktere og bestemme over. 

Jeg tror jeg enkelt og greit ville sagt noe slikt som at "Beklager, men vil du ha hjelp, så er vi nødt til å gjøre det på denne måten. Hvis ikke ender vi begge opp som pleietrengende. Take it or leave it"

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...