T-Rex Skrevet 22. mars 2020 #961 Del Skrevet 22. mars 2020 20 hours ago, Djækklåsst said: Her er du ikke helt oppdatert. Ingen sier at JHA har gjort dette sammen med en annen enn VK, alle er enige i at det er en umulig teori. Det som er saken er derimot at JHA har gjort det alene, og benyttet muligheten til å skylde på VK da politiet fortalte ham at de trodde VK også var med på det i første samtalen etter at politiet fant JHAs DNA. Alle bevisene peker i retning av kun en gjerningsmann og det var også det politiets teknikere først trodde det var snakk om. Dette er jo blank løgn fra ende til annen. Hva er poenget med å holde på sånn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. mars 2020 #962 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) 23 minutter siden, T-Rex skrev: Dette er jo blank løgn fra ende til annen. Hva er poenget med å holde på sånn? Hva er blank løgn? Dette er den eneste forklaringen som passer med alle bevisene i saken. Det er godt kjent at politiet gav JHA ideen om at VK var delaktig, står i politiets egne rapporter: https://www.dagbladet.no/nyheter/rapport---politiet-lanserte-teori-om-viggo-kristiansens-rolle-i-baneheia-drapene-for-jan-helge-andersen/60308994 Det er også godt kjent at politet først mente tekniske funn tilsa en gjerningsmann: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRpQMW/gjerningsmannen-vendte-tilbake Endret 22. mars 2020 av Djækklåsst 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. mars 2020 #963 Del Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, Carolus skrev: Overfladisk, infantil og tendensiøs er mer treffende karakteristikker av podcasten. Og de som faller for så billige triks er ikke bare nedsnødd, men også uten kritisk sans. Det er godt gjenopptakelseskommisjonen ikke er befolket av sånne lettvektere. Podcasten er faktisk mer anti-VK enn pro, mtp faktaene i saken. Marstranders anonyme politikilde er ingen andre enn Arne Pedersen, som han hadde en dagslang bakgrunnssamtale med, og hvis feilaktige påstander blir referert til, nærmest uimotsagt. Men om du mener noe er feil i motsatt retning, pek gjerne på hva. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Professor Orm Skrevet 22. mars 2020 #964 Del Skrevet 22. mars 2020 Jeg følger tråden med stor interesse. Jeg må si jeg ennå har til gode å få servert noen saftig gode argumenter fra de som er overbevist om at Viggo er skyldig. Er dette det beste dere har å komme med? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 22. mars 2020 #965 Del Skrevet 22. mars 2020 Jeg tror han er uskyldig. Noen som vet når gjennomtakelseskomisjonen tar en beslutning? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. mars 2020 #966 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) 37 minutter siden, Professor Orm skrev: Jeg følger tråden med stor interesse. Jeg må si jeg ennå har til gode å få servert noen saftig gode argumenter fra de som er overbevist om at Viggo er skyldig. Er dette det beste dere har å komme med? Det er jo det påfallende her. Jeg har undret meg over det samme. Jeg er åpen for å skifte mening, jeg, men da må det jo komme noen argumenter som forklarer hele sammenhengen, og det har vi aldri sett noe til fra de som mener VK er skyldig. Arne Pedersens forsøk i gårsdagens kronikk var ytterst pinlig. Endret 22. mars 2020 av Djækklåsst 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 22. mars 2020 #967 Del Skrevet 22. mars 2020 2 timer siden, Djækklåsst skrev: Podcasten er faktisk mer anti-VK enn pro, mtp faktaene i saken. Marstranders anonyme politikilde er ingen andre enn Arne Pedersen, som han hadde en dagslang bakgrunnssamtale med, og hvis feilaktige påstander blir referert til, nærmest uimotsagt. Men om du mener noe er feil i motsatt retning, pek gjerne på hva. Sikkert vanskelig om man ikke har hørt podcasten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Professor Orm Skrevet 22. mars 2020 #968 Del Skrevet 22. mars 2020 2 timer siden, Djækklåsst skrev: Det er jo det påfallende her. Jeg har undret meg over det samme. Jeg er åpen for å skifte mening, jeg, men da må det jo komme noen argumenter som forklarer hele sammenhengen, og det har vi aldri sett noe til fra de som mener VK er skyldig. Arne Pedersens forsøk i gårsdagens kronikk var ytterst pinlig. Hvis de satte seg inn i saken, samt forstod hva vi mener er problematisk i denne saken.. Vel, det ville bli vanskelig. Men jeg savner å se noen prøve. Arne Perdersens forsøk er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Og at han kaller mobilbeviset "det såkalte mobilbeviset" er direkte provoserende. Ser frem til tilsvaret fra Sjødin (som det er bekreftet at kommer), håper det blir å lese i morgen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 22. mars 2020 #969 Del Skrevet 22. mars 2020 3 hours ago, Professor Orm said: Jeg følger tråden med stor interesse. Jeg må si jeg ennå har til gode å få servert noen saftig gode argumenter fra de som er overbevist om at Viggo er skyldig. Er dette det beste dere har å komme med? VK er dømt i tre rettsinstanser. Jeg anbefaler deg å lete fram dokumentene fra rettssaken, og gå gjennom disse. Da vil du forstå hvorfor VK er dømt, om du ikke er mindre begavet, og det er du sikkert ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 22. mars 2020 #970 Del Skrevet 22. mars 2020 3 hours ago, Flamme said: Jeg tror han er uskyldig. Noen som vet når gjennomtakelseskomisjonen tar en beslutning? Sannsynligvis til sommeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 22. mars 2020 #971 Del Skrevet 22. mars 2020 29 minutter siden, T-Rex skrev: VK er dømt i tre rettsinstanser. Jeg anbefaler deg å lete fram dokumentene fra rettssaken, og gå gjennom disse. Da vil du forstå hvorfor VK er dømt, om du ikke er mindre begavet, og det er du sikkert ikke. Klassisk hersketeknikk. "Enten er du enig med meg, eller så er du tilbakestående". Godt jobba. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Professor Orm Skrevet 22. mars 2020 #972 Del Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: VK er dømt i tre rettsinstanser. Jeg anbefaler deg å lete fram dokumentene fra rettssaken, og gå gjennom disse. Da vil du forstå hvorfor VK er dømt, om du ikke er mindre begavet, og det er du sikkert ikke. Jeg har ikke problemer med å forstå hvorfor han ble dømt. Jeg hadde også dømt ham om jeg ble fortalt at der var sikre DNA-spor fra to gjerningsmenn, at det ikke kunne utelukkes (for alle praktiske formål kan det det, vi snakker høyst teoretisk) at mobiltrafikk kunne gå over aktuelle mast på åstedet, samt JHA sin forklaring. Men så er det alt som har kommet frem i ettertid. Har du gått gjennom dokumentene fra rettsaken? Vil du i så fall fortelle oss mer om hvorfor du mener som du gjør? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest commeilfaut Skrevet 22. mars 2020 #973 Del Skrevet 22. mars 2020 32 minutter siden, T-Rex skrev: K er dømt i tre rettsinstanser. Jeg anbefaler deg å lete fram dokumentene fra rettssaken, og gå gjennom disse. Da finner man ut at VK er dømt uten noen tekniske bevis, ingen vitner som knytter ham til jentene eller inne i Baneheia på drapstidspunktet, misforståelser rundt DNA bevis og mobilmastenes betydning og JHAs stadig endrede historie om drapene. Er det dette du vil frem til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 22. mars 2020 #974 Del Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, Professor Orm said: Jeg har ikke problemer med å forstå hvorfor han ble dømt. Jeg hadde også dømt ham om jeg ble fortalt at der var sikre DNA-spor fra to gjerningsmenn, at det ikke kunne utelukkes (for alle praktiske formål kan det det, vi snakker høyst teoretisk) at mobiltrafikk kunne gå over aktuelle mast på åstedet, samt JHA sin forklaring. Men så er det alt som har kommet frem i ettertid. Har du gått gjennom dokumentene fra rettsaken? Vil du i så fall fortelle oss mer om hvorfor du mener som du gjør? Jeg fulgte med rettssakene da de gikk, og er ikke i tvil om at dommen er riktig. Som i alle alvorlige rettssaker med et mylder av diverse indisiemateriale, så må man se alt i sammenheng for å skjønne hva som er riktig dom. Og jeg gidder virkelig ikke å kjøre repeat på rettssakene og forklare hver detalj i disse, for jeg er ferdig med den saken. Og det er de fleste andre også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. mars 2020 #975 Del Skrevet 22. mars 2020 36 minutter siden, T-Rex skrev: VK er dømt i tre rettsinstanser. Jeg anbefaler deg å lete fram dokumentene fra rettssaken, og gå gjennom disse. Da vil du forstå hvorfor VK er dømt, om du ikke er mindre begavet, og det er du sikkert ikke. Jeg har lest alt dette. Kort sagt ble retten forledet til å tro at det var DNA-beviser for to gjerningsmenn, og gitt dette var det selvsagt ingen andre enn VK, som JHA fortalte om, som kunne være «den andre», derfor tillot man seg å se bort fra at VK var et annet sted og tekstet med mobilen samtidig. At JHA kunne vært alene ble aldri vurdert. Men når norske og internasjonale eksperter sier at det ikke finnes noen DNA-beviser for to gjerningsmenn, så må man se på muligheten for at JHA var alene. Og det er jo dette som passer med alle bevisene: -drapsmetoden var identisk, stikk i strid med JHAs forklaring -VK brukte mobilen sin et helt annet sted -JHA ble sett alene i Baneheia med rar oppførsel dagene før -JHA hevdet han ikke voldtok jentene, men i 2010 fant man hans DNA i sædrester i nye analyser, som beviser at han løy -Politiet gav JHA ideen om å legge skylden på VK -En voksen og to barn hvis farge på klær passer med det JHA og jentene hadde på seg ble observert av en pilot på joggetur, gående mot åstedet i det kritiske tidsrommet Det er også mye annen info som peker i samme retning. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. mars 2020 #976 Del Skrevet 22. mars 2020 4 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg fulgte med rettssakene da de gikk, og er ikke i tvil om at dommen er riktig. Som i alle alvorlige rettssaker med et mylder av diverse indisiemateriale, så må man se alt i sammenheng for å skjønne hva som er riktig dom. Og jeg gidder virkelig ikke å kjøre repeat på rettssakene og forklare hver detalj i disse, for jeg er ferdig med den saken. Og det er de fleste andre også. Som sagt er jeg åpen for å skifte mening, men da må du nesten presentere noen argumenter. Du kan jo begynne med DNA- og mobilbeviset. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 22. mars 2020 #977 Del Skrevet 22. mars 2020 Det er vondt å lese foreldrene i denne saken, jeg forstår godt at de vil ha fred etter 20 år. Samtidig skulle jeg ønske gjenopptakelseskomiteen faktisk så litt lenger enn de har gjort før. Hvis DNA-beviset kunne blitt gjennomgått med nye metoder (det er vel 10 år siden DNA-et ble sett på sist, da man fant JHAs DNA i en av jentene? rett meg hvis jeg tar feil) så tror jeg saken lettere kunne blitt lagt død. Jeg har hørt podkasten og lest det meste om denne saken som man finner på nett. Jeg forstår at Viggo at ble dømt etter hvordan man la frem bevisene den gangen. Man forstod ikke en del av bevisene, eller la dem frem på en måte man i dag vet var feil, ref. basestasjonene og at DNA-bevisene skulle være 2 menn. Han gav nok heller neppe et vitnemål som talte i hans favør. Som jeg tolket han i podkasten tenkte han ikke at det gikk ann å bli dømt i Norge når man (hans ord) er uskyldig. Jeg tror ikke han tenkte at han skulle forsvare seg i det hele tatt, han skulle bare la bevisene snakke sannheten. Men så er det jo sånn at man kan bli dømt uten de tekniske bevisene hvis omstendighetene taler sterkt nok for at man må ha gjort det, det har man jo sett i Orderud-saken. Og sånn sett forstår jeg godt at foreldrene mener han er skyldig. De har sittet i månedsvis og sett på en mann som ikke forsvarer seg selv. Som sikkert helt tydelig ikke har fremstått som en sympatisk karakter. Og som attpåtil har begått overgrep tidligere. Jeg tenker Viggo ikke har hatt en sjanse sånn som rettssakene gikk den gangen. En ting som står tydelig frem for meg er disse avkappede greinene. De må ha blitt kappet før drapene, da det ikke var noe blod på greiene. De er tydelig kappet av én person. Det samme er stikkskadene som fremstår identiske. Jeg finner det forunderlig at man finner DNA fra JHA, men ikke Viggo. Man har også vitnet som kun har sett jentene sammen med en mann, som hadde samme farge på klærne som JHA skal ha hatt. Og kanskje mest av alt - aktiviteten fra Viggos mobil, en rekke tekstmeldinger og telefonsamtale i samme tidsrom som ugjerningene. Og hvis vi skal velge å tro basestasjonene, en mobil som var slettes ikke var i Baneheia i det tidsrommet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Professor Orm Skrevet 22. mars 2020 #978 Del Skrevet 22. mars 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: Jeg fulgte med rettssakene da de gikk, og er ikke i tvil om at dommen er riktig. Som i alle alvorlige rettssaker med et mylder av diverse indisiemateriale, så må man se alt i sammenheng for å skjønne hva som er riktig dom. Og jeg gidder virkelig ikke å kjøre repeat på rettssakene og forklare hver detalj i disse, for jeg er ferdig med den saken. Og det er de fleste andre også. Nei, ingen var i tvil om det da saken gikk, der er vi helt enige. Vi her i tråden som tror Viggo er uskyldig ser i høyeste grad på den store sammenhengen, og vi kommer til en annen konklusjon enn deg. Hvis du er ferdig med saken, ikke gidder å forklare oss hvorfor du mener det du mener (høyt detaljnivå ikke påkrevd!), er det kanskje best å finne en annen tråd å diskutere i? I likhet med @Djækklåsst er jeg spesielt interessert i mobilbeviset og DNA-beviset. I tillegg til at det tyder på at han ikke var der, skulle jeg likt å vite hvordan det gir mening at han tok seg tid til å sende sms under ugjerningen. "Jan Helge, bare begynn å dekke likene til du, jeg må bare svare på denne meldingen". 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 22. mars 2020 #979 Del Skrevet 22. mars 2020 Ble saka tatt opp? (Masse poster...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra70 Skrevet 22. mars 2020 #980 Del Skrevet 22. mars 2020 2 minutter siden, mammahjarte skrev: Ble saka tatt opp? (Masse poster...) Nei, skal visst bli bestemt til sommeren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg