Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg har lest det. Intet nytt.

Det er jo mye nytt der i forhold til det Pedersen skrev. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Djækklåsst said:

Det er jo mye nytt der i forhold til det Pedersen skrev. 

Ikke noe nytt bevismateriale, nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tråden flommer over av gode argumenter for hvorfor Viggo Kristiansen er skyldig, ja.  :ironi:

Virker som om enkelte sliter med å ta til seg ny informasjon. Gitt at det advokaten hans skriver er sant, hvordan kan man likevel være sikre på at han er skyldig? Ikke bevist at der er to gjerningsmenn.. Mobilen viser at han var et annet sted.. Virkelig fascinerende, men jeg blir også litt trist på vegne av menneskeheten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, T-Rex skrev:

Ikke noe nytt bevismateriale, nei.

Du ser altså ingenting i argumentasjonen som tilsier at VK kan være uskyldig dømt? Det var den påstanden jeg linket artikkelen til.

Det stemmer at bevismaterialet ikke er nytt. Relevansen og tolkningen er derimot betydelig endret, noe som stiller det i nytt lys. 

Endret av Marixxx
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så åpenbart at dommen er riktig, er det rart at de som bidro til å få ham dømt er så utrolig redde for å la saken gå for retten på nytt. La dem kjøre saken og bli ferdig med det, da slipper de å tenke mer på det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror han er uskyldig. Er veldig spent på om saken blir tatt opp igjen. Blir skuffet om det ikke skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nå trygt si at denne saken stinker stort, på linje med alle de andre justismordene norsk rettsystem har hatt fingrene borti.

Ytringsinnlegg av Arvid Sjødin:
Lørdag den 21. mars 2020 hadde NRK en artikkel og et innslag i Lørdagsrevyen der foreldrene til ofrene i Baneheisaken står frem og ber om å få fred. De får av NRK fremføre uriktigheter om bevissituasjonen i Baneheia-saken. De har fått fremføre beskyldninger om at «det ikke er noe nytt.»

https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295

 

Endret av slask
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig merkelig å skulle kjempe så hardt for å få saken gjenopptatt hvis han ikke er uskyldig. Hadde det ikke da vært bedre å sone dommen og gå videre i livet, så godt det lar seg gjøre? 
 

Forstår det er vondt for familiene til jentene om saken blir gjennopptatt, men hvis en uskyldig mann risikerer å forbli dømt for voldtekt og drap han ikke har begått, så kan vi ikke vektlegge deres følelser. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, The Kitten said:

Jeg syns det er veldig merkelig å skulle kjempe så hardt for å få saken gjenopptatt hvis han ikke er uskyldig. Hadde det ikke da vært bedre å sone dommen og gå videre i livet, så godt det lar seg gjøre? 
 

Forstår det er vondt for familiene til jentene om saken blir gjennopptatt, men hvis en uskyldig mann risikerer å forbli dømt for voldtekt og drap han ikke har begått, så kan vi ikke vektlegge deres følelser. 

Nei, dette er det normale i seksualdrapssaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg syns det er veldig merkelig å skulle kjempe så hardt for å få saken gjenopptatt hvis han ikke er uskyldig. Hadde det ikke da vært bedre å sone dommen og gå videre i livet, så godt det lar seg gjøre?

Forstår det er vondt for familiene til jentene om saken blir gjennopptatt, men hvis en uskyldig mann risikerer å forbli dømt for voldtekt og drap han ikke har begått, så kan vi ikke vektlegge deres følelser. 

Han kan søke om prøveløslatelse og med stor sannsynlighet bli sluppet ut, men han ønsker ikke godta en dom for noe han aldri har gjort, derfor søker han ikke.

Viggo har aldri godtatt dommen og aldri tilstått. Heller ikke når alle trodde det kom sikkert DNA-bevis fra England tilsto han (understreker trodde, dette såkalte beviset er som vi vet verdiløst). Faren hans spurte han da hva dette var for noe, og han svarte at han visste ikke for han hadde ikke vært der. JHA tilsto når han ble konfrontert med det samme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Flamme skrev:

Jeg tror han er uskyldig. Er veldig spent på om saken blir tatt opp igjen. Blir skuffet om det ikke skjer.

Kan du være sikker på ikke skjer. dream on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Nei, dette er det normale i seksualdrapssaker.

Tror du, eller vet du? Altså, det er rimelig å nekte i begynnelsen, men de aller færreste fortsetter å nekte når de får vite at politiet har "sikre DNA-bevis". Det normale for en som er uskydlig dømt vil jo også være å nekte.

Jeg ser flere er 100% sikre på at saken aldri kommer opp igjen grunnet manglende bevis. Greit nok. Men sett at den likevel ble tatt opp: Ville dere akseptert en eventuell frikjennelse, eller ville dere fortsette å tro han er skyldig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2020 at 8:29 PM, Haakman said:

Ikke helt det debatten handler om de siste par sidene, men prøver meg allikevel. Er det noen som vet noe om dette:

Dersom dommen mot VK skulle bli omgjort, og han blir frikjent, hvilke konsekvenser vil det ha utover at han blir løslatt? Han har jo sittet inne i nærmere 20 år. Får han noen form for erstatning? 

Og vil JHA få noen slags ekstra straff for å ha avgitt falsk forklaring?

Spør de som jobber med saken, ikke spør oss som "jobber" her inne

 

17 hours ago, Beverly_Hills said:

For å gjøre det veldig enkelt. Den andre dømte hadde en eneste kamerat, nemlig Viggo Kristiansen. Det var spor etter 2 personer på drapsofferne.

Fornuft er gått av moten, men her er en dose uansett:

https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585

  • Sædceller fra det ene offeret omtales som sannsynlig blandingsmateriale fra to menn forenlig med de to forskjellige DNA typene til Kristiansen og Andersen, og ingen av dem kunne utelukkes som bidragsytere.
  • Analysen fra det andre offeret stemmer ikke med Jan Helge Andersens DNA type. Derimot stemmer den med Viggo Kristiansens DNA type (som over 50 prosent av den mannlige norske befolkningen tilhører).

 

I det usannsynlige tilfellet at VK er uskyldig, så har samfunnet uansett blitt spart for mye trøbbel og elendighet ved å ha ham buret inne.

Det at det var spor etter to personer på ofrene, kan også ha med at det ble lagt en skitten presenning over dem etter at de ble funnet. Istedenfor å dra på en bensinstasjon for å kjøpe en ren og ny presenning dro en politimann hjem til seg selv og henta den presenningen han hadde over båten sin i vinterhalvåret. Dermed kan DNA fra presenningen ha smittet over på jentene, klærne, eller kvistene de var tildekket med. Siden den DNA som ikke var Jan Helge sin kan stemme med 54% av alle andre norske menns DNA kan det like gjerne være DNA fra den aktuelle politimannen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil slippe Viggo fri... Er det ikke bedre å ha han innesperret for å spare samfunnet for mye trøbbel uansett? Fyren er 100% dysfunksjonell.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Beverly_Hills skrev:

Dere som vil slippe Viggo fri... Er det ikke bedre å ha han innesperret for å spare samfunnet for mye trøbbel uansett? Fyren er 100% dysfunksjonell.

 

Hvis han er uskyldig vil jeg selvfølgelig slippe ham fri. Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi sperrer inne folk bare fordi vi ikke liker dem. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Beverly_Hills skrev:

Dere som vil slippe Viggo fri... Er det ikke bedre å ha han innesperret for å spare samfunnet for mye trøbbel uansett? Fyren er 100% dysfunksjonell.

 

Hva får deg til å mene han er 100% dysfunksjonell? Ja, han hadde en veldig trøblete oppvekst. Men i årene før drapene så han ut til å fungere godt. Han hadde fast jobb han trivdes i. Ingen overgrep så vidt vi vet.

Vi kan ikke sperre inne folk fordi vi tenker at vi potensielt sparer samfunnet for trøbbel. Det kan fort bli skummelt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Professor Orm skrev:

Tror du, eller vet du? Altså, det er rimelig å nekte i begynnelsen, men de aller færreste fortsetter å nekte når de får vite at politiet har "sikre DNA-bevis". Det normale for en som er uskydlig dømt vil jo også være å nekte.

Jeg ser flere er 100% sikre på at saken aldri kommer opp igjen grunnet manglende bevis. Greit nok. Men sett at den likevel ble tatt opp: Ville dere akseptert en eventuell frikjennelse, eller ville dere fortsette å tro han er skyldig?

I motsetning til dere, så godtar vi dommeren(e?) sin avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bullehurk skrev:

I motsetning til dere, så godtar vi dommeren(e?) sin avgjørelse.

Hvis du er så sikker så er det vel greit at han får saken gjenopptatt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bullehurk skrev:

I motsetning til dere, så godtar vi dommeren(e?) sin avgjørelse.

Du ville akseptert det hvis han ble frikjent, altså. Interessant.

Og sånn ellers, jeg håper og tror de fleste blir korrekt dømt. Men jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at feil skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...