Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt podcasten og lest boka, og er ganske opprørt over hvilket bilde media og politi tegnet her, slik at vi alle som fulgte saken den gangen var helt overbevist om at Viggo Kristiansen var hovedmannen her. Det er skremmende hvordan forhold som kom opp underveis, bare ble feid under teppet fordi man hadde bestemt seg. I boka står det at mobilbeviset kom for sent i saken til å snu oppfatningen man hadde. Det er jo helt på trynet.

Hva som virkelig har skjedd er jeg ikke sikker på, men han burde absolutt få saken sin gjenopptatt. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har skjedd allerede, egentlig.

Anonymkode: 05a68...092

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir spennende hva kommisjonen kommer fram til den 22.01., siden de valgte å utsette avgjørelsen om gjenopptakelse. Jeg har hørt podcasten, og jeg har lest boka til Jahr, - og jeg må si at jeg er mer sikker på at dette er et justismord. Hvis det er det så må det jo være en av Norges største rettsskandaler i det hele tatt. Da er det å få saken gjenopptatt, og de pårørende får rippet opp gamle sår (som om ikke de har det etter alle forsøkene VK har fra før). Så er det spørsmålet Jan Helge, - burde han komme inn for mer soning? Forvaring? De har trodd på ham, selv om han har endret forklaring flere ganger. Han er en fri mann i dag, men bor på hemmelig adresse, har ny identitet og nye venner

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merker at jeg er forvirret etter podkasten. Sykt at det skal gå an.. Irriterende å ikke få vite sannheten.

lurer på hvor Andersen bor nå... 

Anonymkode: db882...26e

Han flyttet til Tønsberg etter han slapp ut.

Anonymkode: fed5b...5b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns helt seriøst denne saken er vanskelig og frustrerende. Har lest boka og fulgte saken tett da den var aktuell. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg mener her. Jeg føler på meg at han er skyldig, men juristen i meg sier at jeg ikke ser nok fellende bevis. Samtidig så river det i meg om han skal slippe fri. Jeg har ingen sympati for han. Føler vel dette er litt making a murderer norway edition. Jeg tror VK er skyldig. Jeg kan ikke stå inne for min mening 100% og i min rett kunne han derfor ikke blitt dømt - fordi for lite knytter han til det. Men jeg tror likevel han er skyldig. 

Anonymkode: 4d2f9...c33

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Syns helt seriøst denne saken er vanskelig og frustrerende. Har lest boka og fulgte saken tett da den var aktuell. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg mener her. Jeg føler på meg at han er skyldig, men juristen i meg sier at jeg ikke ser nok fellende bevis. Samtidig så river det i meg om han skal slippe fri. Jeg har ingen sympati for han. Føler vel dette er litt making a murderer norway edition. Jeg tror VK er skyldig. Jeg kan ikke stå inne for min mening 100% og i min rett kunne han derfor ikke blitt dømt - fordi for lite knytter han til det. Men jeg tror likevel han er skyldig. 

Jeg har tvilt så mye etter at jeg leste den boka, og det er vanskelig å vite hva man skal tro. Men jeg synes Jan Helge er stygg, ond og ekkel og jeg har ikke ord..., han er og skal være en forhatt mann som skulle vært der Viggo er nå. En av dem lyver om det som skjedde. Uansett om de var en eller to om det kan det virke som det var en planlagt handling hvor det var helt eller delvis klargjort på åstedet i forkant. Jan Helge hadde også en fotografisk hukommelse under åstedsbefaringen, og de som var med på den var "imponerte" over det. 

Det har snart gått 20 år. Det er pårørende som fortjener å få svar og få alt oppklart en gang for alle, - ikke bare Lenas og Stines familier, men også Jan Helges og Viggos familier. Det fortjener alle. Det ligger to jenter i hver sin grav, to jenter som opplevde det mest grufulle man kan oppleve. Bare de to vet hva som faktisk skjedde, så lenge en ekte sannhet ikke kommer fram for en dag. Det hadde vært godt å få et svar. Også for Lenas og Stines skyld.

Endret av Millimani
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troe det er mye tull fra fra denne tiden, orderudsaken og er merklig, tror Kristin gjorde alt

Anonymkode: d2b9d...1b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2020 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Slippe fri er jo for sent. Om han skulle bli frikjent senere har han sittet nesten 20 å i fengsel, så sonet har han om han er skyldig eller ei. 

Anonymkode: 0e393...529

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er saken utsatt enda en gang, denne gang til den 17. mars

https://www.tv2.no/a/11148753/

Hva skal man si om det? Er det håp for Viggo? Vil Jan Helge endre mening/forklaring, slik det er nå? Får man bevis på at dette er en av Norges største rettsskandaler? Jan Helge skal, ifølge boka til Jahr, en gang ha sagt til en medfange at han ikke angret på å ha tatt livet av Lena og Stine, men at han angret på at han dro Viggo inn i det. Én ting er å ta livet av to småjenter (nei, det er ikke greit å gjøre det!), men en annen ting er å ødelegge en annens menneskeliv for å prøve og slippe billigere unna i forhold til straff. For hvis det er sant at Viggo er uskyldig, så er det akkurat det som er tilfelle her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den som skriver at Viggo var tilstede sammen med Jan Helge; det er ingen bevis på det i det hele tatt. En annen bruker svarer med å forklare telefonsignalene, men det er også vitnebeskrivelse av én mann som ble sett sammen med jentene, de ble aldri sett sammen med to menn. Måten de ble skjult på er dessuten en teknikk som blir lært i Heimevernet, som Jan Helge var i.

Anonymkode: 38c3c...8e5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror du får svar på dette på kvinneguiden, så tror du vel på julenissen også. Folk her vet da knapt hva de driver med selv, så jeg tror ikke du skal spørre om noe de ikke har peiling på.

Anonymkode: 59d74...eee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du tror du får svar på dette på kvinneguiden, så tror du vel på julenissen også. Folk her vet da knapt hva de driver med selv, så jeg tror ikke du skal spørre om noe de ikke har peiling på.

Anonymkode: 59d74...eee

Hvis det er meg du sikter til her, så er jeg fullstendig klar over det. Jeg kan ikke svare, og jeg forventer heller ikke å få svar. Men akkurat som det står på boka til Jahr..."Hvorfor ble Jan Helge trodd Hvorfor ble Viggo det ikke?" 

Kanskje det kommer et nytt gjennombrudd i saken nå. Et gjennombrudd som viser den fulle og hele, og sanne sannheten. Poenget mitt er at det er nettopp det som burde skje nå, etter snart 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er skyldig eller ikke er egentlig revnende likegyldig. Basert på bevisene er det nok dessverre snakk om et justismord som har blitt begått, han ville neppe blitt dømt i en mindre alvorlig sak med så tynt bevismateriale.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart uskyldig hvis du spør meg. Jeg har ikke satt meg inn i denne saken før nå, men etter alt jeg leser så har de jo ingenting på han. Ikke mors beste barn på den tiden, men det er også ALT de har. Samt at han var venn med JHA. Og det er ikke nok til å dømme noen i rettssystemet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Baneheia saken husker jeg som om det skulle vært i går 😢  Leste faktisk just om dette i VG nå..

Har hele tida vært en av dem som har ment at han er skyldig og fortjener fengsel ,men må faktisk innrømme etter å ha lest nyere informasjon at jeg har tenkt tanker som " kan han være uskyldig ? "

Husker veldig godt hvordan ALLE prata om det her nede ,og alle kjente alltid noen som hadde enten vært inne til avhør eller visste hvem Viggo var,eller de kjente foreldrene til Lena og Stine. Husker også ei dame sa til meg at hennes datter hadde vært å bada i Stampa noen timer før det skjedde den samme dagen ..

Folk var jo livredde mens det stod på ,mange ville ikke la ungene leke ute om kveldene lengre og husker veldig godt hvor letta omgivelsene ble etter at de ble dømt. Da var saken liksom ute av verden ,(alle andre hadde ingenting å frykte) Har tenkt det samme nå i ettertid, at det virker som de den ganga måtte finne noen fortest mulig å legge skylda på ellers hadde folk gått av hengslene ,for å si det sånn..

Reagerte veldig på at han Jan Helge Andersen var ute de gangene det skjedde. Personlig synes jeg straffen er altfor lav 🙁

Helt grusomt å måtte være pårørende og vite at han går fritt rundt og lever livet (som det stod i en avis) ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de skal ha enda en ny vurdering av DNA- "beviset", det hersker vel ingen tvil nå om at dette ikke kan knyttes til Viggo?
Virker på meg som om de må ha noe å vise til for å endre mening, og at de kommer til en annen avgjørelse denne gangen. Sånn at de ikke ser ut som fullstendige idioter altså, i alle disse årene.

Jeg ble så utrolig opprørt over denne saken når jeg faktisk gikk inn for å sette meg inn i den...hva slags rettsprosess var dette, og hvordan kan de gang på gang si nei til gjenopptagelse? Det henger ikke på noen som helst slags form for greip, her har det blitt gjort grove feil, og gjenopptagelseskommisjonen dekker over det.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA-"beviset" er en ting. Det omstridte mobil-beviset er en annen ting. Viggos mobil var ikke innen rekkevidde for åstedet i tidsrommet overgrepene og drapene ble begått, den rapporten fra telenor var helt klinkende klar. Og det har de visst siden en fra telenor vitnet i rettssaken

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cleopatra70 skrev:

Merkelig at de skal ha enda en ny vurdering av DNA- "beviset", det hersker vel ingen tvil nå om at dette ikke kan knyttes til Viggo?
Virker på meg som om de må ha noe å vise til for å endre mening, og at de kommer til en annen avgjørelse denne gangen. Sånn at de ikke ser ut som fullstendige idioter altså, i alle disse årene.

Jeg ble så utrolig opprørt over denne saken når jeg faktisk gikk inn for å sette meg inn i den...hva slags rettsprosess var dette, og hvordan kan de gang på gang si nei til gjenopptagelse? Det henger ikke på noen som helst slags form for greip, her har det blitt gjort grove feil, og gjenopptagelseskommisjonen dekker over det.

Jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg leste saken! 

Det må være noe slikt, at de vil ha en ny sakkyndig til å se på DNA-bevisene for å kunne kalle det «ny» informasjon? Er iallefall det jeg leser ut av det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...