Gå til innhold

Barnehage og uttalelse av navn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er da en selvfølge å fortelle folk at de uttaler navnet feil? 

Jeg har et navn som mange uttaler feil. Det er da ikke verre enn at jeg forteller med et smil hvordan det uttales. 

En ting er dialekter, det er helt ok å uttale et navn på sin egen dialekt (en bergenser og en østlending vil gjerne ha både ulikt tonefall og trykk i uttalelsen, samt uttale lyder som 'rst" annerledes). Min mor insisterer ikke på at en østlending skal uttale hver bokstav i 'rst' i stedet for å kalle helle 'kjesjti'.  Men uttalelse som ikke har noe med dialekt å gjøre, som bare er feil, det kan man selvsagt korrigere på. 

Anonymkode: e385b...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo være fordi de tror at de snakker koselig til henne, babyspråk, liksom? Ragnhild på babyspråk blir jo Laggnvild - sånn omtrent. "Haj du væjt ute og lekt i sanjkassa, da laggnvill?" Men latterlig at de ikke vil endre det når det er tydelig at jenta ikke skjønner at de snakker til henne!

• Liker 1
Skrevet

Dette blir en slags variasjon over "kjært barn har mange navn". Dere bor tydeligvis et sted hvor uttalen av dette navnet er annerledes enn den uttalen dere helst vil bruke. Den kampen er tapt. Så det er like greit å lære jenta at navnet hennes uttales på flere måter, og at alle er riktige.

Selv har jeg et enkelt tostavelsesnavn som jeg uttaler med tonem 1. Svigermor bruker tonem 2, da hun er fra et annet sted i landet, og jeg har også opplevd at trykket er lagt på siste stavelse, som om det er en apostrof over siste vokal. Ingen har feil, og jeg har i hvert fall ikke mer rett enn de andre bare fordi jeg har navnet i passet mitt.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde ikke fått med meg at du har hørt at de KAN. Ansatte i barnehage som mobber barn, det er jo helt utrolig!

Vil absolutt anbefale deg å ta det opp der, og de bør få sparken dersom de ikke gir seg med en eneste gang.

At voksne mobbere finnes, derimot, det ser vi jo stadig... :dry:

Anonymkode: b80c3...e9a

Jeg ser at hovedinnlegget mitt er grusomt rotete og jeg er full av skrivefeil. Jeg skriver hovedsaklig engelsk på pcen så jeg greier ikke selv se at jeg har skrivefeil når jeg er såpass trøtt som jeg var. 
Men far hadde innkjøring, de uttalte navnet hennes helt fint da. Så begynner hverdagen å komme og Laggnvild har blitt igjen. De vil jo ikke høre og er så bastante over at de kan si det som de vil. Men de ender jo opp med å snakke til datteren min opptil flere ganger hver dag pga dette. 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo bare ut som om de irriterer seg over deg, hvordan fant du egentlig ut at de sier navnet feil? Har du kanskje blitt oppfattet som bisk, slik at de tuller med navnet for å irritere deg? Eller er det barnet ditt som uttaler navnet sitt sånn, slik at de bruker hennes uttale? Kanskje de syntes det var søtt at hun sa Lagnvild (e.l.) og derfor sa det selv, og så oppfattet de at du tok det dønn alvorlig og "klikka", og dermed fortsetter de å si feil i barnslig trass?

Løsningen må vel være at du smilende og hyggelig tar kontakt med dem enkeltvis og sier at det er jo litt søtt med Lagnvild, men at det blir litt rart for barnet som skal lære å snakke rent. Men at det er søtt og morsomt da. Eller har du fyrt av bredsiden allerede slik at en hyggelig tilnærming er for sent?

Anonymkode: 95621...f1b

Nei, det var far som hentet henne en dag. Hun sier Ragnhild helt fint selv. Jeg tviler på at de irriterer seg over meg men det er jo en mulighet. Jeg har ikke klikket på de og jeg lotet det gå de første gangene jeg hørte det selv siden jeg var sikker på at det var tull. Men nå sier de jo bare feil. 

Jeg har sagt fint ifra 3 ganger om at hun blir veldig usikker over når de bruker feil navn. Det ble ikke tatt spesielt seriøst. Det var da jeg fikk høre at de fikk lov til å uttale navnet slik de vil. Jeg har prøvd å være snill og grei. Det virker ikke som det funker.

Anonymkode: 0831f...1c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rainbow skrev:

Det må jo være fordi de tror at de snakker koselig til henne, babyspråk, liksom? Ragnhild på babyspråk blir jo Laggnvild - sånn omtrent. "Haj du væjt ute og lekt i sanjkassa, da laggnvill?" Men latterlig at de ikke vil endre det når det er tydelig at jenta ikke skjønner at de snakker til henne!

Det var det jeg også gikk ut ifra de første gangene jeg hørte det, og jeg synes i starten det bare var koselig. Men hun sier Ragnhild helt rent selv, og det er vel et av de få ordene hun faktisk sier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det for all del ikke opp i FAU! Det blir jo fullstendig overkill....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo bare ut som om de irriterer seg over deg, hvordan fant du egentlig ut at de sier navnet feil? Har du kanskje blitt oppfattet som bisk, slik at de tuller med navnet for å irritere deg? Eller er det barnet ditt som uttaler navnet sitt sånn, slik at de bruker hennes uttale? Kanskje de syntes det var søtt at hun sa Lagnvild (e.l.) og derfor sa det selv, og så oppfattet de at du tok det dønn alvorlig og "klikka", og dermed fortsetter de å si feil i barnslig trass?

Løsningen må vel være at du smilende og hyggelig tar kontakt med dem enkeltvis og sier at det er jo litt søtt med Lagnvild, men at det blir litt rart for barnet som skal lære å snakke rent. Men at det er søtt og morsomt da. Eller har du fyrt av bredsiden allerede slik at en hyggelig tilnærming er for sent?

Herregud. Det her er snakk om voksne mennesker som skal ivareta barn på daglig basis og hvor man bør kunne forvente profesjonalitet, og du snakker om dem som de skulle være fjortisser uten annet å gjøre enn blåse tyggegummibobler, bitche med hverandre og snakke om voksne mennesker som "klikker" hver gang de sier fra om noe som er utenfor deres barnslige verden.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ta det for all del ikke opp i FAU! Det blir jo fullstendig overkill....

Men hva mener du er den rette løsningen da? Jeg er åpen for alle ideer nå altså. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjole, skjosk, og alle de andre ordene som unge mennesker uttaler feil og som ingen korrigerer. Laggnvild glir rett inn i den rekken der.

Dessuten heter det "barnehage og uttale av navn" ikke "barnehage og uttalelse av navn", så du har vel ikke akkurat den sterkeste saken mot dem ;)

Laggnvild glir ikke inn i rekken der. Her er det snakk om uvilje. At to norske ansatte har akkurat samme "talefeil" og ikke klarer å si navnet i nærheten av riktig engang, blir for søkt. 

Anonymkode: 84e4f...4f1

Endret av ninuska_
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Men.. Laggnvild er jo ikke et navn? :klo:  har de ansatte funnet på det liksom? 

Anonymkode: 83c98...054

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hva mener du er den rette løsningen da? Jeg er åpen for alle ideer nå altså. :) 

FAU er aldeles ikke overkill. Den anonyme brukeren som sier det høres ut som en fjortis, jeg blir helt matt av måten folk svarer her inne. Dersom de ansatte i barnehagen med vilje uttaler navnet til datteren din feil, du sier fra og de ikke gjør noe, ville jeg ABSOLUTT tatt det opp med FAU.

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også et typisk gammelt norsk navn som spesielt østlenninger uttaler (for meg) helt feil, og i hele min oppvekst nektet jeg svare - jeg korrigerer fortsatt andre som sier kaaaar`n og ikke ka-ren :P ta det opp med de!

Anonymkode: 60e91...39c

Jeg har bodd på østlandet mesteparten av mitt liv, men har mye familie i vest, blant annet tante Ka-ren. Å kalle tante Ka-ren for tante Kaaaar'n vil aldri falle meg inn, selv om jeg snakker østlands-dialekt. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Hvis navnet virkelig er Ragnhild, så finnes det jo bare to måter å uttale det på... Det er Ragnill eller RaGnHilD, avhengig av dialekt... Da er de bare vrange, jeg har aldri møtt en utlending som ikke klarer å uttale Ragnhild ganske likt som oss nordmenn, enkelte kan slite litt med r'en men det er ganske likt...

I studietiden jobba jeg ett sted med mange nyankomne utlendinger, sjefen het Ragnhild, var ikke en eneste som ikke klarte å si navnet hennes...

Anonymkode: 48e82...c81

Rang-n-hill

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de greier jo å si Rikke begge to. Og alt annet med R i. Men de sier ikke Ragnhild, de sier Laggnvild. Uten at jeg helt vet hvorfor. De har bastant sagt siden hun begynte for noen måneder siden at "de sier det slik de vil." men de har ingen talefeil. 

Klarer barnet selv å si R? Hvis hun erstatter R med L så kan det være en "årsak"..., men det er jo ikke riktig at de ansatte ikke skal snakke rent uansett. Det er tross alt en barnehage da.. 

Skrevet

Trodde barnehage var et sted for læring jeg. Hvis det var jenta selv som uttalte navnet Langvild så burde ansatte i en b.hage heller være meget konsekvent på R-agnhild, for å hjelpe barnet å lære.

Ta det opp med styrer en gang til, hjelper ikke det, så går du videre. Slike folk vil vi ikke ha til å jobbe med barn. De tar ikke jobben alvorlig, og i tillegg mobber de en liten unge. Dette er totalt uakseptabelt.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis TS har tatt det opp med barnehagens ansatte som det dreier seg om og de velger ignorere saken, må foreldrene ta det til neste nivå - da kan de enten ta det i et møte med avdelingsleder (som jo kan være en av de ansatte for alt vi vet) Eller med styrer i barnehagen (kan også være en av de som ikke uttaler navnet riktig) og da er FAU neste steg - at du ber henne henvende seg til voksne er jo nesten litt søtt siden du svarer så veldig umodent selv..

Det er ikke greit at en ansatt i en barnehage ikke respekterer foreldrene til et barn når de konkret ber om noe, dersom den ansatte har problemer med å følge opp det foreldrene ber om er det rettningslinjer for hvordan den ansatte skal gå og forholde seg internt for å løse slike saker - det er IKKE greit å fortsette kalle Ragnhild for lagnillld fordi "de vil det"

Endret av ninuska_
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Wenda skrev:

Enig

Jeg møtte en som het Steve og uttalte det på den måten jeg følte det mest naturlig, og det er med engelsk uttale. Da sa han bare at hans navn helst skal uttales på norsk måte, altså ste-ve rett frem. Helt horribelt i mine ører, men jeg må jo respektere at hans navn uttales på den måten han ønsker siden det er hans identitet

Det der er absolutt horribelt!! Kanskje jeg vet hvem han er, hvis han er nordlending og ser en smule utenlandsk ut :P Jeg er dame altså, men jeg hadde også en Steve med norsk uttale i min omgangskrets for en tid siden. Jeg aner ikke hvorfor han uttalte det sånn

Anonymkode: 9be60...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klør meg i hodet over at det går an å uttale Ragnhild så feil (uten å faktisk ha en talefeil eller være baby selv) Seriøst, er de mindre begavet?

Anonymkode: 85bd4...fe1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om din konklusjon her er riktig så er det helt utrolig at barnehagen velger å straffe barnet ved å konsekvent uttale hennes navn feil bare fordi de er irritert på moren. Jeg ville i alle fall ikke hatt mitt barn i en sånn barnehage, med så barnslige ansatte. Det er ikke søtt og morsomt i det hele tatt, og jeg syns det er er utrolig at du syns denne løsningen du har kommet opp med er en god løsning. 

Anonymkode: 446ee...0cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Rainbow skrev:

Ja, og i en barnehage så skal ansatte snakke skikkelig til barna, og ikke babyspråk til dem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og i en barnehage så skal ansatte snakke skikkelig til barna, og ikke babyspråk til dem. 

Nemlig. Og uavhengig av hvorfor de gjør det, så bør det slås ned på.

AnonymBruker
Skrevet

Wow, dette tok av :)

Jeg skrev det med overkill som en kort kommentar, hadde ikke tid til å utdype, men kan gjøre det nå. Jeg tenker at hvis ts snakker med de aktuelle ansatte på tomannshånd, og går inn for å være hyggelig og imøtekommende, er det den beste måten å løse det på. Dette høres jo så pussig ut at jeg undrer på.motivet. Kan ikke helt se for meg at ansatte i en barnehage mobber et lite barn for å ha et helt normalt navn.

Men jeg KAN se for meg at unge (evt eldre), umodne folk på ett eller annet vis har enten

a) fått det for seg at det er søtt og morsomt å si navnet på babyspråk

eller

b) fått et eller annet imot mor slik at de sier feil for å irritere henne

For begge tilfeller tenker jeg at en hyggelig samtale på tomannshånd er tingen. I tilfelle a) kan man få de ansatte til å forstå at man faktisk mener det alvorlig og at dette er viktig. I tilfelle b) kan man rett og slett få den barnslige ansatte til å bli litt skamfull over sin egen barnslige oppførsel hvis man griper det an på rett måte.

Å ta opp saken i FAU blir overkill hvis det er tilfelle a)...da hadde det holdt med en samtale. I tilfelle b) kan det eskalere det dårlige forholdet (eller hva man skal si) å dra inn FAU. I tillegg kan det i FAU oppleves som noe selvsentrert å ta opp dette, selv om det ikke nødvendigvis er det. Selv har jeg ganske høy toleransegrense for foreldre som tar opp temaer som gjelder kun eget barn, men vet at enkelte (i min erfaring særlig flerbarnsforeldre) synes det er drepen.

Så mitt råd er altså å forsøke litt mer direkte dialog først. Men selvsagt kjenner jeg ingen av de involverte, så det kan være at det ikke vil fungere....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...