Gå til innhold

Barnehage og uttalelse av navn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha skikkelige svar, tror jeg nesten du må si navnet!

Anonymkode: 1368e...204

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig? Navnet som uttales er ikke navnet til min datter. Navnet som uttales er Laggnvild. Hun heter Ragnhild. Løser det opp problemet for deg?

Anonymkode: 0831f...1c9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg også få høre navnet?:-) 

Jeg synes det er helt merkelig at ikke barnehagens ansatte bestreber å uttale alle barns navn riktig. Det er en så stor del av identiteten! Har en del damer på jobben (50+) som har så store problemer med dette med å uttale navn. "Bare kaller det det, jeg", for en teit holdning. Jeg synes du skal kreve at de skjerper seg.

Gjest hockeyfrue
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig? Navnet som uttales er ikke navnet til min datter. Navnet som uttales er Laggnvild. Hun heter Ragnhild. Løser det opp problemet for deg?

Laggnvild? Altså da er de jo bare ute etter å være vrange. Hadde ikke svart jeg heller hvis noen sa navnet mitt SÅ feil. Ville tatt det opp med dem igjen jeg, og vært ganske bestemt på at navnet skal uttales slik det er ment til å uttales. Stakkars jente, hun må jo bli helt forvirret. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du forsøker å si er at de som jobber i barnehagen har problemer med å snakke norsk? Jeg kan forstå at det ikke er noe styrer i barnehagen klarer å gjøre noe med.

Anonymkode: b80c3...e9a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det du forsøker å si er at de som jobber i barnehagen har problemer med å snakke norsk? Jeg kan forstå at det ikke er noe styrer i barnehagen klarer å gjøre noe med.

Nei, de er norske begge to. Morsomt nok så er det hun fra Slovakia som uttaler navnet til barnet riktig. 

2 minutter siden, hockeyfrue skrev:

Laggnvild? Altså da er de jo bare ute etter å være vrange. Hadde ikke svart jeg heller hvis noen sa navnet mitt SÅ feil. Ville tatt det opp med dem igjen jeg, og vært ganske bestemt på at navnet skal uttales slik det er ment til å uttales. Stakkars jente, hun må jo bli helt forvirret. 

Ja, hun er veldig forvirret. Hun blir veldig utrygg over hele saken spesielt når hun får tilsnakk om at hun skal "høre" når de snakker til henne, men hun forstår ikke at Laggnvild er Ragnhild. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de er norske begge to. Morsomt nok så er det hun fra Slovakia som uttaler navnet til barnet riktig.

Jeg sa da ikke at de ikke var norske. Men jeg kan gjenta meg selv:

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herlighet, folk gjør så godt de kan, det er jo ikke for å provosere at de gjør det. Da jeg jobbet i BHG hadde vi mange utenlandske barn med utenlandske navn og vi greide garantert ikke å uttale alle riktig. 

Hvis det er en dialekt greie, så tenker jeg du bør la det ligge. Jeg ( fra Vestlandet ) hadde f. Eks. Ikje greid å uttale et navn med rulle-R) sånn er det bare. Barn lærer bare at navnet deres uttales forskjellig. Barnet lærer fort at de i barnehagen tiltaler henne på en litt annen måte. Hun er neppe forvirret i en evighet. 

Anonymkode: b3bf3...42b

Som jeg skriver, så er det en ting å ikke få til å uttale det riktig. Det jeg reagerer på er at de ikke ønsker å forsøke. 

Jeg synes forøvrig det er stor forskjell på ansatte i barnehage og skole, og andre ellers i samfunnet. De ansatte i barnehage og skole har et ekstra ansvar for å møte barnet og foreldrene der de er, og barnets navn er faktisk veldig viktig. For eksempel i å skape trygge og gode relasjoner, noe som er det aller viktigste vi gjør i jobben med barn og unge. Det er forresten veldig få utenlandske navn man ikke ikke klarer å uttale riktig. Det handler om innsats og vilje, veiledning og øvelse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, hockeyfrue skrev:

De er jo ikke det. Mange mennesker vokser opp i Norge i dag uten å lære seg rett uttale av de mest vanlige norske lydene. Skal man klage til noen, så må det bli på samfunnet av voksne, som lar det hele gå...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa da ikke at de ikke var norske. Men jeg kan gjenta meg selv:

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen her? De greier fint å uttale alle andre av disse typiske norske navnene som er i barnehagen. Jeg bare antok at du mente at de var utenlandske men det er på min kappe. Det beklager jeg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen her? De greier fint å uttale alle andre av disse typiske norske navnene som er i barnehagen. Jeg bare antok at du mente at de var utenlandske men det er på min kappe. Det beklager jeg.

At de har talefeil.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke dette....mener du at de norskspråklige ansatte  i barnehagen har talefeil og ikke kan si R? 

Anonymkode: 95621...f1b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Hvis navnet virkelig er Ragnhild, så finnes det jo bare to måter å uttale det på... Det er Ragnill eller RaGnHilD, avhengig av dialekt... Da er de bare vrange, jeg har aldri møtt en utlending som ikke klarer å uttale Ragnhild ganske likt som oss nordmenn, enkelte kan slite litt med r'en men det er ganske likt...

I studietiden jobba jeg ett sted med mange nyankomne utlendinger, sjefen het Ragnhild, var ikke en eneste som ikke klarte å si navnet hennes...

Anonymkode: 48e82...c81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke dette....mener du at de norskspråklige ansatte  i barnehagen har talefeil og ikke kan si R? 

Nei, de greier jo å si Rikke begge to. Og alt annet med R i. Men de sier ikke Ragnhild, de sier Laggnvild. Uten at jeg helt vet hvorfor. De har bastant sagt siden hun begynte for noen måneder siden at "de sier det slik de vil." men de har ingen talefeil. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de har talefeil.

Skjole, skjosk, og alle de andre ordene som unge mennesker uttaler feil og som ingen korrigerer. Laggnvild glir rett inn i den rekken der.

Dessuten heter det "barnehage og uttale av navn" ikke "barnehage og uttalelse av navn", så du har vel ikke akkurat den sterkeste saken mot dem ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjole, skjosk, og alle de andre ordene som unge mennesker uttaler feil og som ingen korrigerer. Laggnvild glir rett inn i den rekken der.

Dessuten heter det "barnehage og uttale av navn" ikke "barnehage og uttalelse av navn", så du har vel ikke akkurat den sterkeste saken mot dem ;)

Jeg har tastaturet mitt på engelsk så det er absolutt min feil. Min norsk er ikke perfekt, men jeg har det heller ikke hevdet det? Jeg vil bare at navnet skal uttales slik det skal. Ragnhild. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tastaturet mitt på engelsk så det er absolutt min feil. Min norsk er ikke perfekt, men jeg har det heller ikke hevdet det? Jeg vil bare at navnet skal uttales slik det skal. Ragnhild. 

Men det du sitter igjen med da er enten en barnehage hvor man har ansatte som ikke klarer å uttale navnet hennes, eller som ikke vil uttale navnet hennes. I første tilfelle, så er det ikke så mye å gjøre med. I andre tilfellet vil jeg si det kan ses på som mobbing. Ta kontakt med foreldreutvalget og få hjelp til å ordne opp i dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg er overrasket over at barnehagestyrer sa at de uttaler navnet som de vil. Får meg til å lure på pedagog-nivået i den barnehagen du har datteren din i. Jeg er selv pedagog, og det å uttale navnet til barna riktig handler faktisk om respekt ovenfor barnet. Navnet vårt er en del av vår identitet, og da blir det helt feil at folk ikke gidder å lære seg å si det riktig. Det er utrolig irriterende når folk ikke gidder å si navnet til barnet riktig. Som svigermor som syns sååå synd på barnet mitt fordi når hun kom til å si navnet hennes så kom det til å bli så rart. Nei, barnet mitt endrer ikke navn bare fordi du skal si det. Og en annen gang, da jeg var i utlandet og presenterte meg var det en som sa navnet mitt tilbake på hans språk.Også sa jeg nei, det er xxx. Og da ble han irritert og sa "nei, nå er du her! Og da er navnet ditt xxx!". Nei, jeg endrer ikke navn bare fordi jeg er i et annet land. Folk altså, noen kan være så utrolig irriterende ;)

Anonymkode: 446ee...0cc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men det du sitter igjen med da er enten en barnehage hvor man har ansatte som ikke klarer å uttale navnet hennes, eller som ikke vil uttale navnet hennes. I første tilfelle, så er det ikke så mye å gjøre med. I andre tilfellet vil jeg si det kan ses på som mobbing. Ta kontakt med foreldreutvalget og få hjelp til å ordne opp i dette.

Jeg trodde jeg hadde greid å få frem i tråden at de velger å uttale det slik. De kan si Ragnhild. Når vi hadde innkjøring i barnehagen i Mars så brukte de navnet hennes korrekt de første dagene. Nå vet jeg ikke hvorfor de ikke sier Ragnhild lengre. Hele greia har blitt ukomfortabel. 

Jeg hadde ikke tenkt på FAU men jeg sitter der selv så jeg skal absolutt ta det opp. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg hadde greid å få frem i tråden at de velger å uttale det slik. De kan si Ragnhild. Når vi hadde innkjøring i barnehagen i Mars så brukte de navnet hennes korrekt de første dagene. Nå vet jeg ikke hvorfor de ikke sier Ragnhild lengre. Hele greia har blitt ukomfortabel. 

Jeg hadde ikke tenkt på FAU men jeg sitter der selv så jeg skal absolutt ta det opp. 

Ja, jeg hadde ikke fått med meg at du har hørt at de KAN. Ansatte i barnehage som mobber barn, det er jo helt utrolig!

Vil absolutt anbefale deg å ta det opp der, og de bør få sparken dersom de ikke gir seg med en eneste gang.

Endret av ninuska_
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo bare ut som om de irriterer seg over deg, hvordan fant du egentlig ut at de sier navnet feil? Har du kanskje blitt oppfattet som bisk, slik at de tuller med navnet for å irritere deg? Eller er det barnet ditt som uttaler navnet sitt sånn, slik at de bruker hennes uttale? Kanskje de syntes det var søtt at hun sa Lagnvild (e.l.) og derfor sa det selv, og så oppfattet de at du tok det dønn alvorlig og "klikka", og dermed fortsetter de å si feil i barnslig trass?

Løsningen må vel være at du smilende og hyggelig tar kontakt med dem enkeltvis og sier at det er jo litt søtt med Lagnvild, men at det blir litt rart for barnet som skal lære å snakke rent. Men at det er søtt og morsomt da. Eller har du fyrt av bredsiden allerede slik at en hyggelig tilnærming er for sent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...