AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 Datteren min har et norrønt navn. Bare ei i barnehagen på avdelingen hennes greier å uttale det. Navnet er veldig normalt og hadde sin topptid i 1940-1950 årene. Vil det være overkill av meg å fortelle at navnet skal uttales slik som det skal? Jeg vil ikke fremstå som ei megge men det er jo forsåvidt litt viktig. Hun responderer halvveis på navnet når der blir uttalt feil. De i barnehagen blir frustrerte over at hun ikke responderer på feil uttalelse av navnet, men hun kommer/svarer når man bruker riktig navn. Det har hun som greier å uttale navnet bekreftet og vikarer feks. Det er bare to av de faste som bommer så veldig. Har snakket med styrer en gang men hun virket ikke å bry seg særlig. Anonymkode: 0831f...1c9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Ta det opp med dem! Anonymkode: 5018f...d07 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 Ta det opp en gang til. Det er en selvfølge at man uttaler navnet riktig. Anonymkode: 62094...ad6 16
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Dette r en klar minus med å velge navn til barna sine som er så særegne at folk ikke klarer å uttale dem. Jeg synes sund på mange barn med helt uvanlige navvn som alltid eller ofte blir uttalt feil eller blir til noe helt annet enn det barnet heter. Og, ja, jeg har et slikt navn selv og det har plaget meg fra barnehagen av. Anonymkode: fc81f...4de 29
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette r en klar minus med å velge navn til barna sine som er så særegne at folk ikke klarer å uttale dem. Jeg synes sund på mange barn med helt uvanlige navvn som alltid eller ofte blir uttalt feil eller blir til noe helt annet enn det barnet heter. Og, ja, jeg har et slikt navn selv og det har plaget meg fra barnehagen av. Anonymkode: fc81f...4de Bare gjør du deg til nå eller? Det er over 13 000 i Norge som har det navnet. Så det er ikke særegent egentlig. Det er rundt 40-50 stk hvert år som får dette navnet. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp en gang til. Det er en selvfølge at man uttaler navnet riktig. Anonymkode: 62094...ad6 Tusen takk. Skal forsøke å få tatt det opp en gang til. Jeg synes også det er en selvfølge men det virker ikke som styrer bryr seg. Men fikk der sparket jeg trengte i rumpa nå! 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp med dem! Anonymkode: 5018f...d07 Skal gjøre det! Tusen takk Anonymkode: 0831f...1c9 9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 Min datter har et navn som kom uheldig ut på dialekten der vi bodde. Vi måtte ta det opp gjentatte ganger både i barnehage og skole for å minne om korrekt uttale. Er bare å tenke seg forskjellen på en trønder og en fra Oslo som uttaler navnet Karoline for eksempel. (Etter jeg selv gav mitt barn navn som kan uttales på forskjellige måter er jeg veldig bevisst på å spørre om uttale på navn jeg ikke kjenner til.) Anonymkode: b70cd...46a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingeborg Anonymkode: 3fdc3...936 Hm, hvordan kan det uttales feil? Jeg vet bare om en måte å uttale dette på, har vokst opp med to venninner med dette navnet. Hvis du klarer å forklare da? Anonymkode: b70cd...46a 8
Dr. A. Kula Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingeborg Anonymkode: 3fdc3...936 Hvordan uttaler de dette feil? Er det trykket som plasseres feil, eller bruker de feil navn (eks Ingebjørg)? Jeg ville uansett tatt det opp med de, og gjentatt til de forstod, om jeg så måtte begynne å uttale personalets navn feil på trass. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Iiiinge-bårr eller Innngebårg Anonymkode: b80c3...e9a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 Men det er nok ikke det som er navnet, for Ingeborg var nok mer vanlig enda tidligere, på begynnelsen av forrige århundre (1910-20) om jeg skal tippe. De aller fleste navn kan uttales ulikt, bare tenk på Johan : Jooooann og Johannn, eller man bruker enkel/dobbelnavn om hverandre. Jeg har selv ett dobbelnavn, og mange kaller meg kun det første, da reagerer jeg sjelden. I tillegg har jeg hørt en svenske som dro navnene mine sammen slik at det som på norsk ville vært Anne Beeerit, på svensk ble Annnnnneberit. Anonymkode: b80c3...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 4 minutter siden, Sulosi skrev: Ingeborg, nydelig navn 😊 Enig! Men foretrekker Ingebjørg Anonymkode: b80c3...e9a
Hulderen Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Du sier at styrer ikke bryr seg. Ta det i stedet direkte opp med de ansatte det gjelder, 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingeborg Anonymkode: 3fdc3...936 Dette her er TS. Nei, hun heter ikke Ingeborg men storesøsteren hennes gjør det 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter har et navn som kom uheldig ut på dialekten der vi bodde. Vi måtte ta det opp gjentatte ganger både i barnehage og skole for å minne om korrekt uttale. Er bare å tenke seg forskjellen på en trønder og en fra Oslo som uttaler navnet Karoline for eksempel. (Etter jeg selv gav mitt barn navn som kan uttales på forskjellige måter er jeg veldig bevisst på å spørre om uttale på navn jeg ikke kjenner til.) Anonymkode: b70cd...46a Jeg er veldig på dette med å spørre selv. Jeg kommer ikke til å legge ut navnet nå. Men hadde datteren min het feks Emma så hadde navnet hennes vært Hehmma istedenfor. 4 timer siden, Hulderen skrev: Du sier at styrer ikke bryr seg. Ta det i stedet direkte opp med de ansatte det gjelder, Det er allerede gjort. De sier at de uttaler det slik de vil. Dermed jeg føler meg litt frustrert. Spesielt siden de blir irritert når de ikke får respons av henne. Anonymkode: 0831f...1c9 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 Nå er jeg hvertfall nysgjerrig på barnets navn. Skjønner ikke hvor feil man kan ta på et navn? Ofte at folk stokker om på min siste bokstav som er E også plutselig er det noen som sier med A. Jeg reagerer jo, men kommer an på settingen om jeg tror de mente meg eller om det faktisk er noen som slutter på A som er der. De "feilene" jeg kan tenker på et enten A-E feil eller trykkfeil som - kattrine eller katriine. Dette skal likevel ikke påvirke et barns reaksjon? Anonymkode: e5805...72b 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg hvertfall nysgjerrig på barnets navn. Skjønner ikke hvor feil man kan ta på et navn? Ofte at folk stokker om på min siste bokstav som er E også plutselig er det noen som sier med A. Jeg reagerer jo, men kommer an på settingen om jeg tror de mente meg eller om det faktisk er noen som slutter på A som er der. De "feilene" jeg kan tenker på et enten A-E feil eller trykkfeil som - kattrine eller katriine. Dette skal likevel ikke påvirke et barns reaksjon? Anonymkode: e5805...72b Hvis du legger ut innlegg uten navn så skal jeg sende deg pm Anonymkode: 0831f...1c9 2
Joe12 Skrevet 5. juli 2016 #19 Skrevet 5. juli 2016 Hvis de absolutt skal uttale det som de selv vil kan de jo ikke bli frustrert når hun ikke reagerer ordentlig på det 😝 Kan jeg også få pm med navnet, nysgjerrigheten tar over 😛 Og problemstillingen er stadig oppe her i huset.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #20 Skrevet 5. juli 2016 Jeg har også et typisk gammelt norsk navn som spesielt østlenninger uttaler (for meg) helt feil, og i hele min oppvekst nektet jeg svare - jeg korrigerer fortsatt andre som sier kaaaar`n og ikke ka-ren ta det opp med de! Anonymkode: 60e91...39c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå