Gå til innhold

Damer, hvis dere skal ha rett til abortere...


mr92

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, snusmumriken_ skrev:

OM du skal sette et barn til verden burde du ha råd til kost og losji, for ikke å snakke om at vi lever i et land med ufattelig gode velferdsordninger.

:laugh:

Anonymkode: 1fb8b...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Rotemor skrev:

Så på grunn av retten til selvbestemt abort så må jeg evt velge å ekskludere far fra mitt barn? Nå må du bestemme deg. Du kan jo ikke få begge deler.

Jeg ber ikke om begge deler. snusmumriken_ svarte for meg bedre enn jeg kunne. 

 

Og nei, denne tråden er ikke for å provosere. Dagens abortlover er et resultat av egoistiske kvinner, og svake menn uten ryggrad som ikke tørr å stå opp for seg selv.

Endret av mr92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt opp, Snusmumrikken. Personen du forsøker å få til en saklig diskusjon med evner ikke å komme opp med vettuge svar av noe slag.

Vi får heller vente og se om det kommer inn noen i tråden som faktisk klarer å snakke for seg, og forsøke å dra i gang en diskusjon der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
Et øyeblikk siden, godt skrev:

Jeg ville gitt opp, Snusmumrikken. Personen du forsøker å få til en saklig diskusjon med evner ikke å komme opp med vettuge svar av noe slag.

Vi får heller vente og se om det kommer inn noen i tråden som faktisk klarer å snakke for seg, og forsøke å dra i gang en diskusjon der heller.

Dårlige svar betyr ikke at jeg vil la latterlige utsagn stå usvart.

 

Er det ett tema som er tabu å diskutere, og kanskje spesielt på et forum med hovedsakelig kvinner, er det abort, vi får se hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forholdet mellom kvinnen og mannen så er det rettferdig at mannen kan frasi seg ansvaret og slippe å betale, men da må denne avgjørelsen tas før siste frist for abort og det bør da heller ikke være angrerett i ettertid (at faren vil treffe barnet og bli mer involvert i livet dets). Men da kommer problemstillingen om fars rettigheter i forhold til sitt eget avkom, hvor går grensene? Tenk om mannen angrer? Det finnes nok av historier her inne om menn som vil være tilstede for barnet sitt men moren sier nei. Det er jo også galt.
Sex er faktisk ingen menneskerett og uansett hvor godt man prøver å ta alle forholdsregler så kan samleie føre til befruktning. Hva hvis kvinnen ønsker abort mens mannen vil ha barnet? Skal da kvinnen tvinges til å bære fram barnet for så å fraskrive seg juridisk ansvar og la faren ta over? Hva med barnebidrag da? Skal hun slippe å betale?

Nei verden er alt annet enn svart/hvit og nettopp derfor kan man ikke innføre juridisk abort eller tvunget svangerskap for å rydde opp i voksne folks knipe.

Anonymkode: 921ea...f0e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, snusmumriken_ skrev:

Hva er best å vokse opp med tror du? En mor som er glad i deg, og en far som ikke vil ha noe med deg å gjøre bortsett fra å betale bidrag - eller en mor som er glad i deg, punktum?

Det beste i dette tilfellet er selvsagt å ha en mor som er glad i deg og en fjern far som hjelper til økonomisk for å sikre avkommet sitt en god fremtid.

Anonymkode: 921ea...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Både menn og kvinner burde ha anledning til å frasi seg sin ansvarsandel for barn de ikke ønsker, i og med at prevansjonmidler ikke er perfekte. Da slipper også kvinner som mener at abort er galt å gjøre dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mr92 skrev:

Jeg ber ikke om begge deler. snusmumriken_ svarte for meg bedre enn jeg kunne. 

 

Og nei, denne tråden er ikke for å provosere. Dagens abortlover er et resultat av egoistiske kvinner, og svake menn uten ryggrad som ikke tørr å stå opp for seg selv.

Man kan jo like gjerne snu på det og si at kvinner er egoistiske som står på kravene for å få beholde retten til å ta abort. Abortsaken er veldig damned if you do, damned if you don't, alt etter hvem man spør.

Anonymkode: 921ea...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forholdet mellom kvinnen og mannen så er det rettferdig at mannen kan frasi seg ansvaret og slippe å betale, men da må denne avgjørelsen tas før siste frist for abort og det bør da heller ikke være angrerett i ettertid (at faren vil treffe barnet og bli mer involvert i livet dets). Men da kommer problemstillingen om fars rettigheter i forhold til sitt eget avkom, hvor går grensene? Tenk om mannen angrer? Det finnes nok av historier her inne om menn som vil være tilstede for barnet sitt men moren sier nei. Det er jo også galt.
Sex er faktisk ingen menneskerett og uansett hvor godt man prøver å ta alle forholdsregler så kan samleie føre til befruktning. Hva hvis kvinnen ønsker abort mens mannen vil ha barnet? Skal da kvinnen tvinges til å bære fram barnet for så å fraskrive seg juridisk ansvar og la faren ta over? Hva med barnebidrag da? Skal hun slippe å betale?

Nei verden er alt annet enn svart/hvit og nettopp derfor kan man ikke innføre juridisk abort eller tvunget svangerskap for å rydde opp i voksne folks knipe.

Anonymkode: 921ea...f0e

Helt enig i det første du skriver her.

 

Men hva om far angrer? Det er da sånn at en kvinne kan ikke gjøre om på det om hun angrer på en abort, og det kan ikke mannen heller i så tilfelle. Om det er sånn at begge parter ønsker kontakt etter at barnet er født, er det så klart noe de voksne menneskene må avtale seg i mellom.

 

Vi kan ikke tvinge kvinner til å bære frem et barn, og burde heller ikke kunne tvinge menn til å betale for et barn. 

 

Sex er ingen menneskerett, og det er ikke barn heller. Eller økonomisk støtte fra en part som ikke ønsker seg barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste i dette tilfellet er selvsagt å ha en mor som er glad i deg og en fjern far som hjelper til økonomisk for å sikre avkommet sitt en god fremtid.

Anonymkode: 921ea...f0e

Det er jeg uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste i dette tilfellet er selvsagt å ha en mor som er glad i deg og en fjern far som hjelper til økonomisk for å sikre avkommet sitt en god fremtid.

Anonymkode: 921ea...f0e

Enig, man må ta konsekvensene :)

Anonymkode: 1fb8b...475

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du voksen nok til å ha sex må du kunne ta ansvaret for utfallet også. Skjønner godt at det må være kjempekipt for menn som ikke har noe de skulle sagt men alle vet at en baby kan bli utfallet av samleie, både med og uten prevensjon. Det fins helt sikker kvinner som lurer menn og sier de bruker prevensjon. Utrolig frekt og respektløst av disse kvinnene, men det blir jo umulig å bevise. Og uansett om vi hadde kunne bevise slikt, ville ikke et fritak fra barnebidrag fra barnefar vært en løsning.  Da straffet man jo i såfall barnet også (et barn som ikke har bett om å bli født og heller ikke kan stå til ansvar for sine forelderes handlinger). 

Om abort er OK eller ikke, vil ikke jeg kaste meg inn i en diskusjon om. Men nå er nå loven en gang sånn at kvinner har et valg. Og det et innlysende for meg at ingen andre enn kvinnen kan ta det valget. Det er hennes kropp fosteret vokser i, så det er hun som må leve med utfallet av valget om å bære frem barnet eller ta det bort. Å ta bort et foster eller bære det frem under tvang skjønner vell alle at ikke går. 

Men skjønner absolutt frustrasjonen til alle menn som bare blir stående på sidelinjen og enten må forsørge barn dere i utgangspunktet ikke ønsker eller må være vitne til at "barnet" dems blir tatt bort. Ja dere taper i denne saken og likestilling er det ikke, men det er en sak som umulig kan likestilles, like lite som kvinner kan kreve at dere tar deres del av svangerskapet og fødselen. 

 

Anonymkode: 5e6f0...674

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er premissene for dette? Skal menn kunne ha sex med hvem som helst uten kondom for så å ha mulighet til å frasi seg ansvaret dersom det blir barn? Hvordan kan dette sammenlignes med abort for kvinner? Som kvinne må du enten ta en form for prevansjon for å ikke bli gravid. Som kvinne må du enten igjennom en graviditet eller igjennom en abort, det du fremmer nå er å frata menn ALL mulig ansvar. Ikke skal de stå for prevansjon og ikke skal de ta konsekvensene som kommer av å ha sex uten prevansjon. Hvordan er det sammenlignbart? Det du egentlig sier er at menn skal få ha sex, men de skal slippe å ta all konsekvens eller fårhåndsregler. ALT skal kvinnen stå for. Prevansjon, eventuell abort og graviditet.
Hårreisende! Snakker du om menn som bruker kondom og det blir barn ut av det, så er jeg interessert i diskusjonen ellers mener jeg det er et latterlig forslag.

Anonymkode: bb110...961

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, snusmumriken_ skrev:

Det er jeg uenig i. 

Så et barn har det best i en familie med én inntekt?
Barn overlever ikke på luft og kjærlighet så selvsagt er det et stort pluss med større økonomisk sikkerhet. Det nytter ikke med en mor som er glad i deg og en far som har vett til å holde seg unna dersom barnet ikke får sine grunnleggende behov dekket.

Anonymkode: 921ea...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så et barn har det best i en familie med én inntekt?
Barn overlever ikke på luft og kjærlighet så selvsagt er det et stort pluss med større økonomisk sikkerhet. Det nytter ikke med en mor som er glad i deg og en far som har vett til å holde seg unna dersom barnet ikke får sine grunnleggende behov dekket.

Anonymkode: 921ea...f0e

Et barn har det bedre når den ene forelderen som er uinteressert i barnet er helt ute av bildet, det er fryktelig sjeldent at menn betaler barnebidrag uten å ha noe som helst å gjøre med barnet.

En flytende skikkelse som ikke vil annet enn å betale kan være mer belastende for et barn.

 

Uavhengig av det så har vi et veldig godt støttesystem i Norge.

 

I en perfekt verden synes jeg ikke du burde få barn i det hele tatt om du ikke kan være økonomisk uavhenig for å ta vare på det, men jeg innser det er urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Sitronvann skrev:

Fatter ikke hvorfor dette kommer opp gang på gang. Vil du ikke bli far, sørg for prevensjon eller dropp sex. 

 

På samme grunnlag bør jo abort være ulovlig...Vil du ikke bli mor, sørg for prevensjon eller dropp sex.

Anonymkode: 64d97...8ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snusmumriken_
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du voksen nok til å ha sex må du kunne ta ansvaret for utfallet også. Skjønner godt at det må være kjempekipt for menn som ikke har noe de skulle sagt men alle vet at en baby kan bli utfallet av samleie, både med og uten prevensjon. Det fins helt sikker kvinner som lurer menn og sier de bruker prevensjon. Utrolig frekt og respektløst av disse kvinnene, men det blir jo umulig å bevise. Og uansett om vi hadde kunne bevise slikt, ville ikke et fritak fra barnebidrag fra barnefar vært en løsning.  Da straffet man jo i såfall barnet også (et barn som ikke har bett om å bli født og heller ikke kan stå til ansvar for sine forelderes handlinger). 

Om abort er OK eller ikke, vil ikke jeg kaste meg inn i en diskusjon om. Men nå er nå loven en gang sånn at kvinner har et valg. Og det et innlysende for meg at ingen andre enn kvinnen kan ta det valget. Det er hennes kropp fosteret vokser i, så det er hun som må leve med utfallet av valget om å bære frem barnet eller ta det bort. Å ta bort et foster eller bære det frem under tvang skjønner vell alle at ikke går. 

Men skjønner absolutt frustrasjonen til alle menn som bare blir stående på sidelinjen og enten må forsørge barn dere i utgangspunktet ikke ønsker eller må være vitne til at "barnet" dems blir tatt bort. Ja dere taper i denne saken og likestilling er det ikke, men det er en sak som umulig kan likestilles, like lite som kvinner kan kreve at dere tar deres del av svangerskapet og fødselen. 

 

Anonymkode: 5e6f0...674

Det finnes det absolutt, og det er et problem.

 

Tror vi alle er enige om at selvbestemt abort er en selvfølge.

 

Kan ikke kreve tilstedeværelse, men kan kreve økonomisk støtte, det er veldig mye penger. 

 

Så sitter du der, du har gjort alt rett, brukt prevansjon og hele pakka. Allikevel ble hun gravid, og du, fordi du er mann, er nødt til å betale for det i mange mange år, fordi hun har tatt et valg uten deg.

 

Ja, de taper, nei det er ikke likestilling, og det er problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er premissene for dette? Skal menn kunne ha sex med hvem som helst uten kondom for så å ha mulighet til å frasi seg ansvaret dersom det blir barn? Hvordan kan dette sammenlignes med abort for kvinner? Som kvinne må du enten ta en form for prevansjon for å ikke bli gravid. Som kvinne må du enten igjennom en graviditet eller igjennom en abort, det du fremmer nå er å frata menn ALL mulig ansvar. Ikke skal de stå for prevansjon og ikke skal de ta konsekvensene som kommer av å ha sex uten prevansjon. Hvordan er det sammenlignbart? Det du egentlig sier er at menn skal få ha sex, men de skal slippe å ta all konsekvens eller fårhåndsregler. ALT skal kvinnen stå for. Prevansjon, eventuell abort og graviditet.
Hårreisende! Snakker du om menn som bruker kondom og det blir barn ut av det, så er jeg interessert i diskusjonen ellers mener jeg det er et latterlig forslag.

Anonymkode: bb110...961

Så klart du burde kunne frasi deg ansvaret, akkurat som at vi som er kvinner kan fra si oss ansvaret ved å abortere. Med eller uten fars samtykke.

 

Det som fremmes nå er likestilling mellom menn og kvinner.

Du som kvinne er da like ansvarlig for prevansjon som menn? "Bruk kondom"? Det er to parter som er involvert, men bare èn part som får bestemme om det skal bli barn eller ikke, og igjen to parter som er økonomisk ansvarlig.

 

Det er ikke likestilling, og jeg mener vi skal ha likestilling, ikke bare likestilling når det er gunstig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronvann
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme grunnlag bør jo abort være ulovlig...Vil du ikke bli mor, sørg for prevensjon eller dropp sex.

Anonymkode: 64d97...8ee

Nei. Abort skal aldri ulovliggjøres av den enkle grunn at mange blir gravide pga voldtekter/misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...