Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jammen var det ikke ei lita frøken inni der! :rodmer: Kudos til meg selv, @Beccy87 og @Frøkenanonym!

Alt så veldig bra ut med baby, men jeg har visst bare en arterie i navlestrengen (single umbilical artery). Så lenge det ikke var noe å utsette på baby var visst ikke dette noe å bekymre seg over. Men vi må inn på ultralyd vekstkontroll hver 4. uke (noe jeg syns er helt greit). Jeg måtte selvsagt google litt og, og det ser veldig ut som at SUA isolert ikke er farlig i det hele tatt (men sammen med andre feil kan det indikere mer alvorlige ting). 

Også ble jeg satt tilbake, ny termindato 2. juni. På grunn av navlestrengen vil jeg få tilbud om igangsettelse ved termin da, så jeg kan slippe å gå på overtid!

Endret av _marielle_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at jeg hadde rett for en gangs skyld! 
Hurra for jente! :nordvesta:
Det med navlestrengen har jeg aldri hørt om før, men godt alt stod fint til med baby og at dere får nøye oppfølging fremover. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mumsy skrev:

Leste igjennom dagboka de nå, gratulerer så mye med en liten jente i magen:nordvesta:

 

2 timer siden, Beccy87 skrev:

Så gøy at jeg hadde rett for en gangs skyld! 
Hurra for jente! :nordvesta:
Det med navlestrengen har jeg aldri hørt om før, men godt alt stod fint til med baby og at dere får nøye oppfølging fremover. :) 

Takk for det dere :) Det blir koslig med ei lita frøken!

--------------

GODT NYTT ÅR :nordvesta:

Vi hadde en del venner over på middag, med påfølgende fest. Siste året med sånn feiring på en stund, regner jeg med! Men det gikk rolig for seg da, som er fint, siden jeg ikke kan drikke :P Klokka 12 var jeg helt skutt, og ble inne og passa på voffsen istedet for å gå ut. Han brydde seg overhodet ikke om raketter! Dessuten var han ganske skutt han og, han elsker jo folk, og når det er mange på besøk får han jo masse oppmerksomhet. Kvart på ett kasta jeg inn håndkleet og la meg. Og jammen hadde ikke K rydda ordentlig opp i går og, så da slapp jeg det :) Fine mannen :rodmer:

2017 tror jeg blir et fint år med mye nytt som skjer (baby :bond:)! I dag hadde vi besøk av en på 4 måneder, og så skjønn han var! Og så utrolig lite peiling jeg har på sånne minimennesker! Håper det går seg til.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er visst ikke så flink til å skrive i min egen dagbok ser jeg :P 

Men, i dag har vi vært på første vekstkontroll-UL, og alt så fortsatt veldig fint ut. Frøkna (for det er fortsatt jente ja), var akkurat på gjennomsnittet stor. De siste dagene har jeg kjent litt mindre og svakere bevegelser, syns jeg, og nå fikk jeg jo se hvorfor. Hun stod med beina godt planta helt ned i bekkenet mitt, og hodet skvist inn mellom morkaka og navlen min helt øverst. Da blir det ikke så mye merkbar sprelling. Dessuten tror jeg hun er relativt rolig av seg, var ikke så mye bevegelse å se heller. Men hjertet slo fint. Navlestrengen hadde fortsatt tydelig bare en arterie, så ny kontroll om fire uker. 

Så egentlig skulle det vært en fin, rolig morgen med UL, og så rett på jobb. Det ble ikke helt sånn da voffsen vekte oss klokka 4 i natt, og var kjempehoven i ansiktet og klødde noe intenst. K la seg på sofaen sammen med han fram til vi måtte dra på sjukehuset, og etter UL var det rett til dyrlegen. Han har visst fått en allergisk reaksjon på noe.. :vetikke: Dyrlegen ga han hvertfall kortisonsprøyte, så reaksjonen skal gå ned. Ganske dårlig samvittighet for at han er alene hjemme mens vi er på jobb nå, men jeg håper at kløen har gitt seg så han får sove. Dakar voffsen!

Tenkte jeg skulle ta en ordentlig gravid-oppdatering seinere, er jo faktisk 22+2 allerede! Men det får bli fra laptopen og ikke mobilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første ordentlige gravid-oppdatering! (På tide, jeg har jo kommet litt på vei...)

Termin
2. juni 2017

Hvor langt på vei
22+2 og litt over halvvegs i andre trimester!

Dager igjen
127 dager

Kjønn
:babyjente:

Navn
Det er bestemt, og begynner på A.

Størrelse på baby
27 cm lang, og veier ca. 460 gram. Akkurat gjennomsnittlig stor, i følge vekstkontroll-UL.

Kjenner du bevegelser
Ja, jeg kjenner at det dulter og rører litt på seg, men ikke sånne helt tydelige spark. Det varierer og veldig hvor mye og ofte jeg kjenner. Morkaka ligger foran, så det demper nok litt, også tror jeg hun er ganske rolig av seg i tillegg.

Form
Bra, for det meste, men trenger mer søvn enn vanlig. Sjelden jeg er i seng etter 21:30, da er jeg stort sett helt skutt! De siste dagene har jeg fått brekninger når jeg pusser tenna om morgenen og, akkurat som i første trimester. Håper det er forbigående!

Plager
Kviser! I ansiktet, langs hele kjeven og på haka. Og ryggen min ser ut som et minefelt! :fnise: Godt det ikke er sesong for bar rygg altså. Og de på ryggen klør noe inni h... innimellom. Akkurat der jeg ikke rekker. Men det ser ut til at det har begynt å gi seg litt nå, så krysser fingrene for fin hud om en ukes tid :Nikke: Ellers er jeg ikke veldig plaga altså, og veldig fornøyd med det!

Cravings
Nei, ingenting! Spiser vanlig mat, har litt søtsug, men ikke noe mer enn før jeg ble gravid...

Humør
Det skal ikke så mye til før jeg griner, så er nok litt hormonell og oversensitiv... Men det er opp og ned med dagsformen det og!

Vektøkning 
Jeg tror det er ca. +5 kg, men badevekta har vært ødelagt ei stund... Får se på neste kontroll! Magen har begynt å poppe litt, men det er ikke kjempetydelig (mest sannsynlig fordi jeg hadde litt magevalk fra før, nå tyter den bare litt lenger ut :P)

Strekkmerker
Ja, på puppene. Eller mest på den venstre. Ingen på magen ennå.

Innkjøp og utstyr
Vi har ikke kjøpt noe som helst ennå, faktisk. Rede-instinktet har ikke slått til her! Men får kjøpe bilstol billig av en kollega samt arve masse klær, så det er en start.

Neste kontroll
Legekontroll på mandag, også skal jeg ha ny vekstestimering-UL 24. februar. På mandag får jeg svar på glukose-testen.

Fødselsforventninger
Det er over 4 måneder til termin, og fødsel virker fjernt!

Hodet ned/festet
Hodet er skvist opp mot navlen min, mens beina står godt planta i bekkenet. Så nei, men lenge igjen til hun må ha snudd seg uansett.

Utålmodig 
På en måte, gravid-dagene snegler seg avgårde, mens alt annet ser ut til å fly forbi (deadlines på jobb og sånn). Tror at graviditet foregår i et parallelt univers i forhold til resten av livet, der tiden er skrudd til ekstra sakte. Samtidig har vi jo ingenting klart ennå, så det er godt at det er lenge igjen!
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med gravid-oppdatering :) Kjenner meg egentlig veldig igjen i det siste avsnittet ditt. Og ellers er det jo kjempebra at alt ser bra ut. Morsomt at du vet akkurat størrelse på lille A :) (Hvis du føler for å dele, vil jeg gjerne vite navn på pm). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Så koselig med gravid-oppdatering :) Kjenner meg egentlig veldig igjen i det siste avsnittet ditt. Og ellers er det jo kjempebra at alt ser bra ut. Morsomt at du vet akkurat størrelse på lille A :) (Hvis du føler for å dele, vil jeg gjerne vite navn på pm). 

 

41 minutter siden, miore skrev:

Jeg er også veldig nysgjerrig på navn, hvis du er komfortabel med å dele på pm :)

Navn er sendt på pm!

Stakars voffsen er fortsatt hoven, men mye bedre enn i dag tidlig. Da var han helt klumpete på snuten. Nå har jeg henta kortisontabletter på apoteket, så håper jeg det går over fort!

IMG_2034.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Frøkenanonym skrev:

Åh nå ble jeg også nysgjerrig på navn😉 Tenker mye på det for tiden!

Sendt på PM :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med oppdatering! :)  
Og stakkars hunden, ekkelt å ikke vite hva han har reagert på da.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27/01/2017 den 19.55, Beccy87 skrev:

Så koselig med oppdatering! :)  
Og stakkars hunden, ekkelt å ikke vite hva han har reagert på da.. :( 

Han er frisk igjen nå ihvertfall, bortsett fra dårlig mage (som resulterte i ei skikkelig ruke på stuegulvet, jeg var heldigvis ute, så K måtte vaske :fnise: ). Han spiser jo alt mulig søppel ute, så det er helt umulig å vite hva han har fått i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på andre svangerskapskontroll! Blodtrykk og urinprøve var fint, og glukosebelastnings-testen (puh) var og helt fin. Så i grunnen er jeg i helt tipp topp form, sånn bortsett fra at jeg er tidvis umenneskelig trøtt da. Men det er nok mer mørket enn graviditeten, for jeg hadde akkurat samme følelsen i fjor og året før der. Og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke var gravid da! :fnise:

Også fikk jeg tatt symfyse-målet, som var akkurat på gjennomsnittstreken (legen sa det egentlig ikke var vits i å måle siden de sjekker vekst på UL jevnlig). Drt stemte jo bra med gjennomsnittlig stor baby iallefall :) Og hjertelyden var 140 (stemmer det med kjerringrådene?)

Neste kontroll blir hos jordmor i starten av mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mindre enn 4 måneder til termin :yvonne: Og jeg har ordna.. ca ingenting :bond:

Sparkinga har tatt seg opp de siste dagene, nå hender det jeg kjenner det utenpå magen og! :rodmer: Og K har også fått kjenne, veldig koslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er koselig det, med spark utenpå  :rodmer:.

Samboer her var helt sjokkert i mange dager etterpå, og syntes det var så rart - men koselig :fnise: 

Ikke tenk på alt du ikke har ordnet. Plutselig får du ånden over deg, og så er alt fikset! Hadde jo selv ikke ordnet noe før jul, men nå er mye i boks her altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med ny oppdatering!

Termin
2. juni 2017

Hvor langt på vei
24+1, så langt at baby kan overleve på utsida! Det er en stor milepæl!

Dager igjen
114 dager, det er ikke så langt unna 100 det... Nesten 60% av graviditeten unnagjort!

Kjønn
:babyjente:

Navn
Det er bestemt, og begynner på A.

Størrelse på baby
På størrelse med en aubergine i følge Ovia. Cirka 33 cm og 680 gram.

Kjenner du bevegelser
Ja, det dulter og sparker hver dag. Ikke sånn at det gjør vondt eller noe, bare merkbart. Det kan kjennes utenpå magen og innimellom
:rodmer:

Form
Hvis jeg ikke får nok søvn (mer enn åtte timer), så er den dagen ødelagt, da griner jeg for hver minste ting og er helt utafor. Men med nok søvn er jeg helt fin.

Plager
Fortsatt masse kviser på ryggen, men ellers er det lite altså.

Cravings
Nei, ingenting! Spiser vanlig mat, har litt søtsug, men ikke noe mer enn før jeg ble gravid...

Humør
Det skal ikke så mye til før jeg griner, så er nok litt hormonell og oversensitiv... Men det er opp og ned med dagsformen det og!

Vektøkning 
+5 kg, og det har stått stille de siste ukene. Magen har begynt å vokse da, merker at den tyter godt nå! Jeg har bestilt mine første gravidklær på nett, så håper de kommer i løpet av de neste dagene (og at de passer).

Strekkmerker
Ja, på puppene. Eller mest på den venstre. Ingen på magen ennå.

Innkjøp og utstyr
Nei, har igjen omtrent alt! Bare kjøpt to små bodyer, og avtalt litt om arving og kjøping av utstyr brukt, men ingenting er i hus enda.

Neste kontroll
Vekstestimering-UL 24. februar og time hos jordmor 3. mars.

Fødselsforventninger
Fødsel er leeenge til, så det har jeg ikke tenkt så mye på!

Hodet ned/festet
Niks, tror hun snur mye på seg!

Utålmodig 
Ja og nei, skal bli godt å ha henne her, men samtidig så er jo ingenting i orden. K er mer utolmodig enn meg tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

26+2 i dag, og lille frøkna er like stor som en butternut squash, og spreller og sparker godt :rodmer:

Redebygger-instinktet har plutselig slått til, så jeg skal igang å male barnerom (heldigvis har vi både maling og utstyr stående etter oppussinga i august), og jeg tråler finn på jakt etter ting og tang. Også er jeg i gang med å strikke babytøy, det første plagget blir ei rosa, stripete jakke! Også lurer jeg på om jeg skal prøve å sy babynest? Plutselig føltes ikke termin såå langt unna likevel! 

I morra er det ny UL vekstkontroll, jeg gleder meg og håper vi får noen bilder denne gangen! (Sist gjemte hun hodet bak armene og skviste det opp bak navlen min...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...