Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

30+0 i dag, og bare litt over 10 uker til termin! :nordvesta: 

Nå har jeg fått innvilga foreldrepenger fra NAV og, første dag i permisjon blir fredag 12. mai. Det er jo ikke lenge til i det hele tatt! Kjenner jeg er litt utolmodig og vil at tida skal gå fort fram til sommer og baby :babyjente: 

Også var vi på vekstkontroll igjen sist fredag. Frøkna er visst et tekstbok-eksempel på hvordan babyer skal vokse, hun er fortsatt akkurat på gjennomsnittskurven. Og er helt frisk og aktiv. Blodgjennomstrømminga i navlestrengen så og veldig fin ut, så jeg tror virkelig at dette går helt fint, altså :Nikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å så bra! Ingenting er som gode nyheter når man er inne på kontroll :) 

Og 12 mai kommer fortere enn du aner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ringte fastlegen min og fortalte at sykepleieren jeg hadde på sist ultralyd hadde sendt melding om at jeg burde ta en glukosebelastningstest til. Jeg blir ganske oppgitt. Denne sykepleieren har ikke spurt noe som helst om min generelle helsetilstand eller tatt noen prøver, hun skulle bare sjekke vekst på babyen med ultralyd, og har lagt merke til vekta mi på helsekortet (bmi har runda 30 nå, men jeg har lagt på meg kanskje 1 kg de siste 10 ukene...). Også spurte hun om jeg hadde tatt glukosebelastning (ja, i uke 23, med helt fine verdier). Det var det. Så hun har sett vekta og tenkt sitt (må vite at jeg tilbringer hver dag på sofaen med hånda nedi en chipspose :dry:). Vel, nå har jeg fått ny glukosebelastningstest på mandag, selv om legen min egentlig syns det var unødvendig, da jeg hadde helt fine verdier sist, og ikke har hatt noe utslag på urin, og ellers er i god form.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager da :klo:

Hadde hun oppdaget på ultralyden at baby var større enn normalt eller noe, så hadde jeg jo skjønt det. Men kun ut i fra et tall på helsekortet, er jo ekstremt merkelig. Det er jo bmi før svangerskapet de skal forholde seg til, og en vektoppgang på 8-12kg er vel helt innafor (og du var jo til og med langt unna det), så jeg skjønner at du reagerer. Men da får du nok helt sikkert en fin test igjen hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig! Hadde det vært noen indikatorer hadde det jo vært en helt annen sak, men nå var jo alt fint, og hun har bare synsa utifra vekt-tallet uten noe bakgrunnsinformasjon :dry: Jeg syns igrunnen ikke at det er helt greit.. 

Men regner med at testen går helt fint ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at alle gravide skulle glukosetestes fra og med høsten 2016 uansett før og ettervekt (og man kan fint få diabetes uten å være tjukk) fordi det vistnok var godt mulig å få svangerskapsdiabetes uten at det vistes på urinprøvene. 
Men om man da måtte ha flere enn en tester det aner jeg ikke, og det er jo litt rart at du må ha en til når det første var så fint. 
Jeg måtte ha to fordi den første testen lå rett under det som er akseptabelt og må derfor i tillegg ta en ny test nå 3 måneder etter fødselen.
Litt pesete men så tenker jeg at det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tjukkas måtte jeg ta 3 tester, selv om det aldri var antydning til noe på noen av de, heller ikke på vanlige urinprøver. Den eneste jeg kjenner som har hatt svangerskapsdiabetes er en treningsinstruktør som er tynn som ei flis, så det med vekt føles stigmatiserende ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet tatt den 2 ganger pga bmi. For min del syns jeg det er greit, da kan jeg spise der jeg har lyst på med ekstra god samvittighet :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med glukosebelastingstest blir jeg virkelig ikke klok på! Hva er greia med at du måtte ta en til, når alt tilsynelatende er fint? :vetikke: Virker som det varierer veldig fra plass, til plass. Jeg er overvektig, men har ikke fått tilbud om å ta testen (er i uke 23 nå). Glemte å spørre når jeg var hos Jordmor sist gang. Men det er jo veldig bra hvis det er ny prosedyre at alle må ta den uansett vekt og BMI, siden man ikke nødvendigvis trenger å være tykk for å utvikle diabetes. Normalvektige kan også ha dårlig kosthold, og være lite i aktivitet. Og som du sier: overvektige sitter ikke bare i sofaen å spiser:fnise: Virker som det er så mange som tror det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! Jeg har jo ikke noe imot å testes en gang til, bedre å se at alt er bra. Men det virker jo som om retningslinjene nå kommer mest an på synsing fra helsepersonell, mer enn noe fast :klo: (litt som å få kostholdsråd fra tannlegen - "nei, tennene dine er helt fine, men siden du er tjukk antar jeg at du drikker for masse brus uansett" :fnise:

I dag er det sooool ute :sol: og så kommer pappa innom en tur! Foreldrene mine bor på andre sida av landet, men han er på en jobbkonferanseting her, så da får vi besøk :) 

Også ringte helsestasjonen istad og sa at jeg har fått plass på gratis gravid-trening i varmt basseng en gang i uka! Det er i arbeidstida, men jeg har flexitid, så det er ikke noe problem. Vurderer og å finne fram sykkelen til og fra jobb, siden busskortet mitt går ut snart. Kanskje lurt med noen prøveturer først? :P Kjenner jeg har lyst til å komme i litt bedre form enn jeg er akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+6, og det er 60 dager til termin!

I dag har jeg vært på mammaprat på helsestasjonen, det er et tilbud for førstegangsgravide i kommunen som har termin samme måned om å møtes. Vi var bare tre som kom da (seks som var påmeldt), men det var utrolig koslig. Hun ene er jo gift med en nær kollega av meg, vi har bare aldri møttes før. Supert tilbud, altså, jeg kjenner jo ikke så veldig mange her fra før (innflytter), og ihvertfall ikke som er i samme situasjon. Blir litt som barselgruppe, bare før babyene kommer?

Jeg merker at tiltakslysten er så veldig mye større enn gjennomføringsevnen akkurat nå. Jeg vil innrede ferdig barnerommet, rydde i hagen, gå tur i finværet ute og mye mer, men på mystisk vis så ender jeg opp på sofaen dautrøtt ganske fort :veslejenta: Godt vi har to måneder fortsatt på å komme i orden!

Nå har jeg begynt å strikke en slik kjolebody i gammelrosa: https://www.knittingforolive.dk/products/blondekjolebody

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå må jeg bare skryte litt! Kjolebody er ferdig, og den ble bare supersøt! Den er str 6 måneder, så tror jeg må lage en til i 3 måneder :Nikke:

 

IMG_2117.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33+6 i dag! Det begynner å nærme seg, bare fire arbeidsuker igjen (og bare en av de med fem arbeidsdager). Og det er litt godt, for energinivået er ikke noe å skryte av om dagen. Fin form ellers, men jeg må hvile etter hver gang jeg har gjort noe.

Påska har blitt tilbrakt på sofaen med sjokolade og nye Zelda-spillet. Herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ojojoj, så flink du er! Den var supersøt :) Her går det også mye i Zelda for tiden - moro :nigo: Har du kommet langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, miore skrev:

Ojojoj, så flink du er! Den var supersøt :) Her går det også mye i Zelda for tiden - moro :nigo: Har du kommet langt?

Tja, ikke veldig langt tror jeg. Spillet er jo så stort! Og jeg (vi) blir jo bare distrahert av side quests, matlaging og å finne hele kartet :P Men fy søren for et fantastisk spill altså :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, _marielle_ skrev:

Tja, ikke veldig langt tror jeg. Spillet er jo så stort! Og jeg (vi) blir jo bare distrahert av side quests, matlaging og å finne hele kartet :P Men fy søren for et fantastisk spill altså :nigo:

Hehe, det er "vi" som spiller hos oss også ;) Og ja, vi føler vi har null attention span og suser rundt etter hver ting som blinker og hver side quest som lander i fanget vårt :) Supert spill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så nydelig!! 

Ja nå går tida fort framover altså. Nyt det og tilbring så mye tid på sofaen med spilling som du kan :lur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny vekstkontroll i dag, og alt ser fortsatt fint ut. Mini veier 2,2 kg, som tilsier et vekstavvik på -5% (helt normalt i følge jordmor). Og det var god gjennomstrømming i navlestrengen og alle vitale organer, så topp stemning :nigo: Selvfølgelig lå hun med armen foran ansiktet, som igjen var passe skvist mot morkaka, så helt umulig å få noe fint bilde. Neste vekstkontroll blir om fire uker, også blir jeg satt opp til time for igangsetting på termindato. Det er litt godt å vite at jeg slipper å gå lenge på overtid, også har jeg jo en dato å forholde meg til (der jeg vet at det skjer noe)! 

Ellers begynner det å bli litt tungt.. I går var jeg mye på beina, og da merka jeg at anklene var litt hovne på kvelden. Prosjekt "drikk masse vann" er herved startet! I dag tenkte jeg å gå litt tidlig fra jobb og hente babybokser. Det begynner å gå opp for meg at det kommer en baby snart :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tiden, dette. Vente og kose seg. Gjør klar en ammekurv! Selv om du ender med flaske og MME, så er de gull verdt. En kurv eller tøy pose til drikkeflaske, mobilkamera, fuktighetskrem,  mobil, lypsyl, neglefil, fjernkontroll og et par gulpekluter. Kanskje to nye ammeinnlegg også, alt du trenger for å kunne bli sittende behagelig med en sovende unge i favnen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammekurv er notert @Havrekjeksen (og det hørtes jo skikkelig koselig ut :) ). 

Jeg begynner å bli skikkelig klar for permisjon jeg :sjenert: Alle prosjektene mine ble mer eller mindre avslutta før påske, og jeg får ikke noe stort ansvar nå som jeg har så kort tid igjen (13 arbeidsdager). Så da blir det bare småjobber og oppfølgingsarbeid og sånn, og det er ganske kjedelig altså! Da har jeg egentlig mer lyst til å være hjemme og slappe av og :veslejenta: og :tekola:og :hund:

Snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...