Gå til innhold

Fra valmuefrø til vannmelon. Vol 2


Nautika

Anbefalte innlegg

Redebygging er så koselig! :nigo: Jeg ser det er flere med termin i april som har begynt å vaske klær nå, jeg har ikke tenkt på det i det hele tatt! Nå har jeg plutselig mer å gjøre - og glede meg over, selvfølgelig :) 

Glukosebelastning høres ut som noe dritt, men det er greit å få det unnagjort. Lykke til! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Leviora skrev:

Tror det var snakk om at det blir fast praksis og at den skal tas i uke 28(ca?) :Nikke: Det er flere normalvektige i min termingruppe som har måttet ta den. Det er vel ulik praksis mellom forskjellige leger enda. 

:hoppendeglad: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de i risikogruppen med blant annet diabetes i familien, overvekt og de som får påvist sukker i urinen som må ta tror jeg. Nye retningslinjer sier at det skal tas 2 ganger for de i risikogruppen, den første tok jeg i uke 16 og nå denne i uke 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg å vel også ta glukosebelastning denne gangen, så mye som jeg la på meg i høst. :( Får man liksom beskjed om det ved første svangerskapskontroll? Blir man kalt inn til egne timer for det? :klo: Krysser fingrene for at du står med glans og slipper å droppe den sjokoladen! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, juliane skrev:

Æsj, jeg å vel også ta glukosebelastning denne gangen, så mye som jeg la på meg i høst. :( Får man liksom beskjed om det ved første svangerskapskontroll? Blir man kalt inn til egne timer for det? :klo: Krysser fingrene for at du står med glans og slipper å droppe den sjokoladen! :nigo: 

Jeg fikk beskjed om det ved første svangerskapskontroll denne gangen, mens sist gang måtte jeg etterlyse det. Tror det muligens er bmi over 30 eller noe som er grensen? 

Prøven skal tas fastende og man sitter 2 timer på venterommet mellom første blodprøve og drikking av melisvann til man tar ny blodprøve. Så det må nok bestilles egen time til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke den glukosetesten var så værst jeg! Møtte opp på legekontoret, tok blodprøve og drakk sukkervannet, så hørte jeg på lydbok og strikka mens jeg venta, så ny blodprøve og ferdig. Ikke noe å grue seg til iallefall! I følge legen min er det på vei til å bli standard for alle å ta den nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, _marielle_ skrev:

Jeg syns ikke den glukosetesten var så værst jeg! Møtte opp på legekontoret, tok blodprøve og drakk sukkervannet, så hørte jeg på lydbok og strikka mens jeg venta, så ny blodprøve og ferdig. Ikke noe å grue seg til iallefall! I følge legen min er det på vei til å bli standard for alle å ta den nå!

Da jeg tok den i uke 16 var jeg fremdeles litt kvalm, og resten av dagen blir man gående i koma pga sukkersjokket. Det går greit å drikke blandingen, men det er noen bølger av kvalme underveis, som når man har jafset i seg litt for mye smågodt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FruN skrev:

Avdekke mulig svangerskapsdiabetes tidlig. Noe overvektige har en tendens til å være mer utsatt for enn normalvektige. At normalvektige også kan få det, er ikke så farlig å undersøke.. :dry: Gleder meg til det blir fast praksis på alle gravide... 

Ah, takk for info!

Fikk aldri tilbud eller hørt noe om det, så er tydelig at det er forskjellig praksis ute og går da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod! Såvidt :ler: 5,2 før og 7,0 etterpå, og grensa for friske går på 7 :sjenert: Bør kanskje tenke litt over hva jeg putter i kjeften, men legen sa at det var en normal prøve, så da stoler jeg på det. 

Glemte å be om terminbekreftelse da :murvegg: Må sjekke om nav godkjenner skanning av helsekortet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Så lenge legen sier det er greit er det jo ingen grunn til å ikke stole på det, men trenger jo ikke spise 200 gram sjokkis hver dag liksom. Det gjelder jo helt uavhengig av den testen også. :sjenert: 

Sjekket opp i går og grensa er 27, så da ligger jeg rett over og må nok ta testen jeg også. Håper jeg er ferdig med kvalmen innen den tid, for foreløpig høres både faste, sukkerdrikke og å sitte på venterommet i to timer ut som tortur. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du var frisk:jepp: Regner med jeg også må ta den testen, men er det noe jeg må gi beskjed om selv? Eller har jordmor/lege kontroll på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mumsy skrev:

Så bra at du var frisk:jepp: Regner med jeg også må ta den testen, men er det noe jeg må gi beskjed om selv? Eller har jordmor/lege kontroll på det? 

De skal vel egentlig sjekke om du er i en av risikogruppene, men som jeg skrev tidligere måtte jeg etterlyse test i første svangerskap.

 

Jeg hadde fått for meg at grensen var på 7,0, tror det var det de på legekontoret sa. De offentlige retningslinjene er visst på 7,8 :nigo: Så da kan jeg senke skuldrene litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min sa at det var kommet nye retningslinjer i september/oktober hvor de ønsket at alle gravide skulle sjekkes rundt uke 24, men er man i risikogruppe var det vanlig fra uke 12-16 og igjen i uke 28.

Veldig greit å være ferdig med den ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble visst bestilt en rosa easygrow grandma til lillesøster i dag :sjenert: M bestemte farge, og jeg fikk bestemme type. Satser på at den holder frem til T er ferdig med å sove på dagtid, så kan lillesøster overta hennes easygrow hood. Jeg merker jeg er litt mer tilbøyelig til å kjøpe "jentefarger" til lillesøster, for nå trenger jeg ikke å tenke på at nestemann skal arve. Forhåpentligvis blir det ikke bare rosa og lilla på henne, vogna er tross alt marineblå ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at uvi-en min har blusset opp igjen. Har hatt press på magen og litt i ryggen tidligere i dag, og nå kjennes det enda mer i ryggen og det stikker litt ved urinrørsåpningen. Nå i kveld har jeg også begynt å med litt frostrier, har ikke feber enda, men det er kanskje en indikasjon på at feberen er på vei? Jeg har ringt til fødeavdelingen og de henviste meg bare videre til legevakta. Siden jeg brukte 3 timer der sist helg har jeg ikke akkurat veldig lyst til å ta en ny tur dit i kveld. Jeg tenkte jeg skulle se an temperaturen litt fremover, og om smertene i ryggen blir verre før jeg ringer til legevakta. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, æsj! Skjønner godt at du ikke har spesielt lyst til å gjenta den legevaktsventinga altså, men det er kanskje litt mindre pågang nå på kvelden? Kan jo være greit å få tatt knekken på det før det slår til med full kraft? :vetikke: 

Skjønner godt at du slipper opp og kjøper rosa når du får jente nr to altså. Jeg venter spent på å finne ut kjønn og se om S får rosa klær i årene fremover eller om hun blir tvunget til å gå kjønnsnøytralt i alle år fremover. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ble en tur innom legevakta i går kveld. Jeg ventet en drøy halvannen time for å finne ut at det ikke var noe utslag på urinen, og crp var også grei :sukk: Da føler man seg litt som et hypokonder... :sjenert: Jeg har fremdeles litt press i ryggen nå i dag, men ikke noe verre enn i går. Jeg skal uansett levere urinprøve til dyrking hos fastlegen om en uke, hvis det da ikke blir verre før det..

Ellers er jeg megatrøtt i dag. Kom jo hjem fra legevakta halv tolv i går, og ble vekket av de andre i huset litt over 7. Da jeg kjørte inn mot jobb lurte jeg på om jeg i det hele tatt var skikket til å kjøre bil :sjenert: Jeg fikk klemt inn 45 min med soving før de andre kom hjem nå i ettermiddag, så får jeg være flink og legge meg tidlig i dag. I morgen skal jeg på kurs mellom 9 og 16. Heldigvis kan jeg ta en kortere dag senere i uka :nigo: Med min flaks blir det vel hjemme med sykt barn den dagen. Det ser ut til at T ikke er i form til barnehagen i morgen, men M skal ha aktivitetsdag på jobb og kunne godt være hjemme sa han :hoho: Det er ikke bare elevene som skulker på aktivitetsdagen altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så himla typisk å ha sykt barn den dagen man har fri! Krysser fingrene for at  T blir frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, malicious skrev:

Så himla typisk å ha sykt barn den dagen man har fri! Krysser fingrene for at  T blir frisk :)

Jeg har jo ikke bestemt hvilken dag jeg skal ha fri, så sånn sett kan jeg være slu og ta fri dagen etter sykt barn-dag :hoho: Får se hva som skjer, og jeg kanskje tar kortere dager de dagene jeg uansett jobber ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...