AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #121 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, Tutte skrev: Bli behandlet som små unger å bli straffet for det? Er det så innmari vanskelig å få handlet det man trenger til moderat alkoholforbruk med de åpningstidene som er nå? Akkurat det fatter jeg ikke at skal være noe problem. Du og flere her snakker jo mot dere selv her også, dere nevner at det ikke er noe vanskelig å skaffe alkohol, er jo bare å hamstre inn og låne av venner osv. Så hva er da problemet hvis vinmonopolet er stengt? Sorry,men jeg gidder ikke lengre. Anonymkode: cdeba...965
Maleficenta Skrevet 19. mai 2016 #122 Skrevet 19. mai 2016 54 minutter siden, Tutte skrev: Nja, er ikke sikker på det. Er vel rusen folk er ute etter når det gjelder alkohol, og rusen er jo den samme uansett den. Hva med narkotika? Er ulovlig det men likevel er det mange som bruker det
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #123 Skrevet 19. mai 2016 (endret) 23 minutter siden, Maleficenta skrev: Hva med narkotika? Er ulovlig det men likevel er det mange som bruker det Og hva tror du hadde skjedd hvis narkotika ble lovlig med lettere tilgang? Tror du antallet narkomane hadde blitt redusert som følge av at det ikke lenger var så vanskelig å få tak i? Det tviler jeg sterkt på, heller tvert i mot. Endret 19. mai 2016 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #124 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev: Hva med narkotika? Er ulovlig det men likevel er det mange som bruker det Gudos at du orker. Skulle nesten tro vi mener at det skal være åpen 24/7 og ikke bare noen timer til slik vanlig butikker er. Anonymkode: cdeba...965 1
Maleficenta Skrevet 20. mai 2016 #125 Skrevet 20. mai 2016 16 timer siden, Tutte skrev: Og hva tror du hadde skjedd hvis narkotika ble lovlig med lettere tilgang? Tror du antallet narkomane hadde blitt redusert som følge av at det ikke lenger var så vanskelig å få tak i? Det tviler jeg sterkt på, heller tvert i mot. Ja det tror jeg faktisk
waco Skrevet 21. mai 2016 #126 Skrevet 21. mai 2016 Den 19.5.2016 at 0.44, Tutte skrev: Og hva tror du hadde skjedd hvis narkotika ble lovlig med lettere tilgang? Tror du antallet narkomane hadde blitt redusert som følge av at det ikke lenger var så vanskelig å få tak i? Det tviler jeg sterkt på, heller tvert i mot. Selvfølgelig hadde ikke flere brukt narkotika selv om narkotika hadde blitt lovlig. Ville du brukt mer narkotika? Si meg, - er du litt overtroisk eller noe sånt? Mener du narkotika er noe positivt for mennesker? At flere vil bruke narkotika, - forstår du ikke at mennesker bruker narkotika fordi de ikke har det bra, - og en måte mennesker ikke har det bra på, - ja det er ved et narkotikaforbud. Visste du at det er flere ungdommer i norge som har forsøkt cannabis kontra nederland? Visste du at færre drikker alkohol i japan hvor man selger brennevin uten aldergrenser på automater overalt, kontra i norge hvor det finnes vinmonopol? Visste du at dengang all narkotika var lovlig i norge før 1975 så var all forbruk av narkotika lavere enn idag, - hvor narkotika er forbudt? Forbruket av GHB ble femdoblet etter at GHB ble forbudt i 1998! 2
Gjest Tutte Skrevet 21. mai 2016 #127 Skrevet 21. mai 2016 1 time siden, waco skrev: Selvfølgelig hadde ikke flere brukt narkotika selv om narkotika hadde blitt lovlig. Ville du brukt mer narkotika? Si meg, - er du litt overtroisk eller noe sånt? Mener du narkotika er noe positivt for mennesker? At flere vil bruke narkotika, - forstår du ikke at mennesker bruker narkotika fordi de ikke har det bra, - og en måte mennesker ikke har det bra på, - ja det er ved et narkotikaforbud. Visste du at det er flere ungdommer i norge som har forsøkt cannabis kontra nederland? Visste du at færre drikker alkohol i japan hvor man selger brennevin uten aldergrenser på automater overalt, kontra i norge hvor det finnes vinmonopol? Visste du at dengang all narkotika var lovlig i norge før 1975 så var all forbruk av narkotika lavere enn idag, - hvor narkotika er forbudt? Forbruket av GHB ble femdoblet etter at GHB ble forbudt i 1998! Nå får du tenke litt før du skriver da. Selvfølgelig begynner ikke hvem som helst med narkotika selv om det hadde vært lovlig. Men med lettere tilgang, så står også tilbudene høyere for mulighet til å prøve dette. Det at mennesker bruker narkotika fordi de ikke har det bra stemmer ikke alltid. Er flere ungdommer uten problemer som blir med i feil gjenger og hvor nysgjerrigheten tar overhånd- dessverre. Hvis du bruker Japan som eksempel på at alkoholsalg overalt medfører at færre drikker alkohol, så kan jeg til gjengjeld nevne Russland. Der også får man kjøpt alkohol overalt, og det finnes ikke noe land i hele verden hvor folk drikker mer. De har faktisk det høyeste alkoholforbruket i verden i følge WHO rapport. Og dødsfallene er også høye av samme grunn. Du snakker om at narkotika var lovlig i Norge før 1975 og at narkotika forbruket var lavere den gang. For det første, lovligheten før 1975 vil jeg anta gjelder medisinsk bruk og ikke generelt bruk. For det andre, så anbefaler jeg deg å lese Statens institutt for rusmiddelforskning - og et historisk tilbakeblikk på rus og rusmiddelpolitikk i Norge. Der står det bl.a om eksplosjonen av ungdomsmisbruket i 1960 årene, og at det var i andre halvdel av 60 årene at narkotikamisbruk oppsto som et samfunnsproblem i Norge.
Chizue Skrevet 21. mai 2016 #128 Skrevet 21. mai 2016 1 time siden, Tutte skrev: Nå får du tenke litt før du skriver da. Selvfølgelig begynner ikke hvem som helst med narkotika selv om det hadde vært lovlig. Men med lettere tilgang, så står også tilbudene høyere for mulighet til å prøve dette. Det at mennesker bruker narkotika fordi de ikke har det bra stemmer ikke alltid. Er flere ungdommer uten problemer som blir med i feil gjenger og hvor nysgjerrigheten tar overhånd- dessverre. Hvis du bruker Japan som eksempel på at alkoholsalg overalt medfører at færre drikker alkohol, så kan jeg til gjengjeld nevne Russland. Der også får man kjøpt alkohol overalt, og det finnes ikke noe land i hele verden hvor folk drikker mer. De har faktisk det høyeste alkoholforbruket i verden i følge WHO rapport. Og dødsfallene er også høye av samme grunn. Du snakker om at narkotika var lovlig i Norge før 1975 og at narkotika forbruket var lavere den gang. For det første, lovligheten før 1975 vil jeg anta gjelder medisinsk bruk og ikke generelt bruk. For det andre, så anbefaler jeg deg å lese Statens institutt for rusmiddelforskning - og et historisk tilbakeblikk på rus og rusmiddelpolitikk i Norge. Der står det bl.a om eksplosjonen av ungdomsmisbruket i 1960 årene, og at det var i andre halvdel av 60 årene at narkotikamisbruk oppsto som et samfunnsproblem i Norge. Mange kreftpasienter og andre med kroniske smerter ønsker at hasj blir lovlig. Hvorfor? Fordi den demper smerte. De bruker hasj til folk HIV/Aids for å gi de matlyst, de som er på cellegift, så kan den lindre kvalme og oppkast. Noen blir bedre av å røyke marijuana om de har tourettes, de får rett og slett mindre tics. Fordi musklene slapper av. Forskningen er der og de finner noe nytt ut om denne planten. Klart. Det er ikke slik at leger -Hvor planten er legalisert ,anbefaler til pasienten at de må starte å røyke weed for å bli bedre. Men de blir tipset om det og pasienten velger selv om de vil starte, eller fortsette med de medisinene de har. Nylig ble det oppdaget at weed kan redusere enkelte kreftceller og kan mulig stoppe spredning av kreften. Men den forskningen er ny og det trengs mer info og bevis at det faktisk gjør det. 1
Gjest Tutte Skrevet 21. mai 2016 #129 Skrevet 21. mai 2016 1 minutt siden, Chibi skrev: Mange kreftpasienter og andre med kroniske smerter ønsker at hasj blir lovlig. Hvorfor? Fordi den demper smerte. De bruker hasj til folk HIV/Aids for å gi de matlyst, de som er på cellegift, så kan den lindre kvalme og oppkast. Noen blir bedre av å røyke marijuana om de har tourettes, de får rett og slett mindre tics. Fordi musklene slapper av. Forskningen er der og de finner noe nytt ut om denne planten. Klart. Det er ikke slik at leger -Hvor planten er legalisert ,anbefaler til pasienten at de må starte å røyke weed for å bli bedre. Men de blir tipset om det og pasienten velger selv om de vil starte, eller fortsette med de medisinene de har. Nylig ble det oppdaget at weed kan redusere enkelte kreftceller og kan mulig stoppe spredning av kreften. Men den forskningen er ny og det trengs mer info og bevis at det faktisk gjør det. Ja det har jeg hørt om. Men da er det til medisinsk bruk for kreftpasienter i så fall og ikke tilgjengelig for hvem som helst til misbruk.
Lykkehjerte Skrevet 21. mai 2016 #130 Skrevet 21. mai 2016 Den 15.05.2016 at 22.01, ambivalentReaction skrev: Det er nå jeg inviterer meg selv på besøk.
Chizue Skrevet 21. mai 2016 #131 Skrevet 21. mai 2016 2 timer siden, Tutte skrev: Ja det har jeg hørt om. Men da er det til medisinsk bruk for kreftpasienter i så fall og ikke tilgjengelig for hvem som helst til misbruk. De statene i USA, som har legalisert, så får du dette på resept. Har du ikke sykdommer eller plager, så får du ikke kjøpt heller. (mange får jo tak i dette uansett) Men jeg synes det er flott at du har egne meninger om ting her i tråden Det er slik det skal være, man kan ikke være enig i alt (Og om vi var det, hvor kjedelig hadde ikke alt vært da?) x)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #132 Skrevet 24. mai 2016 Den 19.5.2016 at 0.08, Tutte skrev: Bli behandlet som små unger å bli straffet for det? Er det så innmari vanskelig å få handlet det man trenger til moderat alkoholforbruk med de åpningstidene som er nå? Akkurat det fatter jeg ikke at skal være noe problem. Du og flere her snakker jo mot dere selv her også, dere nevner at det ikke er noe vanskelig å skaffe alkohol, er jo bare å hamstre inn og låne av venner osv. Så hva er da problemet hvis vinmonopolet er stengt? Jeg må ikke handle alkohol klokken 19 på en lørdag, men det er ikke at argument for at jeg ikke skal få lov til det. Jeg må ikke handle mat på søndager, men det er ikke et argument for at jeg ikke skal få lov til det. Dette du kommer med er et ikke-argument. Du må ikke ha homofilt samleie, men det betyr da vel ikke at jeg skal forby deg det? Hva slags argument er det for å forby et annet menneske å gjøre noe? Jeg har forsåvidt ikke store problemer med vinmonopolordningen i Norge, men jeg synes at om de skal ta monopol på en vare, burde de holde de åpningstidene andre butikker har. Det er vanlige mennesker som ikke tenker på alkohol fra de står opp morgenen dette meningsløse, kristenmoralistiske regelverket går utover, ikke alkoholikerne. At ølsalget stenger klokken 18 på lørdager et et meningsløst kompromiss KrF har tvunget gjennom, og er et resultat av et ødelagt politisk system i Norge der småpartier kan forhandle seg til mindre særinteressesaker gjennom å gi støtte i saker som er viktigere for de større partiene i Norge folk faktisk stiller seg bak. Det betyr i praksis at om 5% av Norges befolkning vil forby resten å gjøre noe, får de gjennomslag for dette. Dette er udemokratisk. Anonymkode: 221ec...b06 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå