AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #101 Skrevet 18. mai 2016 Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev: Ja men hva så. Er de avhengige av alkohol så planlegger de dithen at de får tak i det likevel. Hamstrer inn. Evt lager selv Er jo ikke noe vits i diskutere i denne tråden, når det å nevne at man kan kjøpe alkohol og tobakk fra smuglere blir lik Tråden er ryddet for tilrettelegging til lovbrudd Anonymkode: cdeba...965
Gjest Tutte Skrevet 18. mai 2016 #102 Skrevet 18. mai 2016 2 timer siden, Maleficenta skrev: Ja men hva så. Er de avhengige av alkohol så planlegger de dithen at de får tak i det likevel. Hamstrer inn. Evt lager selv. Alkoholloven hjelper ikke på alkoholisme. Rimelig naivt å tro det.
Gjest Tutte Skrevet 18. mai 2016 #103 Skrevet 18. mai 2016 2 timer siden, Maleficenta skrev: Ja men hva så. Er de avhengige av alkohol så planlegger de dithen at de får tak i det likevel. Hamstrer inn. Evt lager selv. Alkoholloven hjelper ikke på alkoholisme. Rimelig naivt å tro det Du er vel enig i at det er lettere å bare stikke en tur ned på vinmonopolet når man går tom enn å bedrive planlegging og hamstring, eller det andre du nevner som er direkte ulovlig?
Maleficenta Skrevet 18. mai 2016 #104 Skrevet 18. mai 2016 10 minutter siden, Tutte skrev: Du er vel enig i at det er lettere å bare stikke en tur ned på vinmonopolet når man går tom enn å bedrive planlegging og hamstring, eller det andre du nevner som er direkte ulovlig? Ja men alkoholikere kureres ikke av sin sykdom fordi det er stengt på polet på helligdager. Blir de despo nok så får de tak i det på et eller annet vis. Er ikke tilgangen på alkohol som gjør folk til alkoholikere
Gjest Tutte Skrevet 18. mai 2016 #105 Skrevet 18. mai 2016 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Ja men alkoholikere kureres ikke av sin sykdom fordi det er stengt på polet på helligdager. Blir de despo nok så får de tak i det på et eller annet vis. Er ikke tilgangen på alkohol som gjør folk til alkoholikere Alkoholikere kureres ikke av det, men snakker om hvor mye lettere det er å få tak i hvis polet er åpent lenger. Tenker heller ikke bare på alkoholikere, men for folk generelt. Alkohol er et rusmiddel og synes det er helt på sin plass at salget av dette ikke stilles på lik linje med dagligvarer som mat og ting vi trenger.
Gjest Tutte Skrevet 18. mai 2016 #106 Skrevet 18. mai 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke helt enig. Jeg kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg var sammen med en mann som var periodedranker og som brøt avtaler. Selvfølgelig var det ille for meg å bli satt på vent, ofte opp mot en ukes tid, og noen kvelder tok jeg meg en pils eller tre for å roe meg litt. Hadde nesten alltid noen pils i kjøleskapet når han ble borte. Men når ølsalget i Oslo stengte 22, endte det med at jeg ikke giddet kjøpe inn øl, når klokka passerte 21 skulle jeg jo legge meg snart likevel. Som det er nå er det mange som hamstrer. Har bodd i en liten by uten vinmonopol når jeg var ung. Det florerte hjemmebrent, og når noen skulle til nærmeste by med vinmonopol tok de med seg bestillinger og hadde bilen fylt til randen tilbake (mest brennevin, som tok mindre plass i bilen). Det resulterte i at mange voksne og ungdom drakk i overkant akkurat den helga. Kjenner par alkoholikere og de hamstrer til helligdager og drikker mer enn de ellers ville gjort. For øvrig eksisterer det et svart marked for øl, og man får kjøpt brennevin også på søndager hvis man vet hvor man skal gå (er som det alltid har vært). Ellers er jeg enig i at alkohol ødelegger mye for mange familier. Men forbud vil ikke nytte. Når Norge innførte forbud mot alkohol endte det med mer smugling. Motstandere av alkohol var ofte kvinner, som så seg lei på at også barn drakk (var vanlig på attenhundretallet i byer og industristrøk). Den andre folkeavstemningen gjorde forskjell på bygd og by, et så og så stort folketall måtte til for å få et utsalg. En alkoholiker vil da hamstre og barskapet vil bli tømt rimelig fort. Det gavner verken alkoholikeren eller familien og samfunnet rundt. Hva om vi stengte ølsalg og vinmonopolet hver fredag i stedet? Hvilket ramaskrik ville det blitt da? Anonymkode: d66a0...ef3 Nei det med forbud hadde ikke nyttet, det var mer min egen mening og skjønner at det i realiteten ikke går. Det ville bare medført mer ulovligheter og kriminalitet. Selv om jammen blir det begått mye kriminalitet og lovbrudd som følge av alkoholruset tilstand også. Og når det kommer til det hvor lett tilgjengelig alkohol er, så tenker jeg ikke bare på de med alkoholproblemer, men også generelt. Drikker man kun i moderate mengder bør det holde lenge med de åpningstidene som er nå. Endret 18. mai 2016 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #107 Skrevet 19. mai 2016 12 timer siden, Tutte skrev: Nei det med forbud hadde ikke nyttet, det var mer min egen mening og skjønner at det i realiteten ikke går. Det ville bare medført mer ulovligheter og kriminalitet. Selv om jammen blir det begått mye kriminalitet og lovbrudd som følge av alkoholruset tilstand også. Og når det kommer til det hvor lett tilgjengelig alkohol er, så tenker jeg ikke bare på de med alkoholproblemer, men også generelt. Drikker man kun i moderate mengder bør det holde lenge med de åpningstidene som er nå. Det holder med de åpningstidene som er nå, men er kjedelig hvis man får uventet besøk å ikke kunne stikke innom butikken og kjøpe en flaske vin. Har også en teori om at alkoholikere vil drikke mindre. Når de har drukket seg helt ned slutter de fleste for en periode og valgfriheten kan være viktig i en healingsprosess. Anonymkode: d66a0...ef3
waco Skrevet 19. mai 2016 #108 Skrevet 19. mai 2016 Den 17.5.2016 at 14.39, AnonymBruker skrev: Man vet man har det bra når det verste man har å klage på er at man ikke får kjøpt seg alkohol klokka 22.00 på søndag. Anonymkode: be110...46c det er vel mer at man ikke får kjøpt alkohol etter klokka 22.00 på en mandag som er mitt problem. 15 timer siden, Tutte skrev: Alkoholikere kureres ikke av det, men snakker om hvor mye lettere det er å få tak i hvis polet er åpent lenger. Tenker heller ikke bare på alkoholikere, men for folk generelt. Alkohol er et rusmiddel og synes det er helt på sin plass at salget av dette ikke stilles på lik linje med dagligvarer som mat og ting vi trenger. Kan man ikke bare kjøpe alkohol på byen eller låne av noen venner? Hvorfor er du så imot at man skal kunne kjøpe alkohol i butikken? Liker du ikke at alkohol er tilgjengelig for de stakkars alkoholikerne? Er det din omsorg mot de svake som blir pirret her? Er du så edel, så snill og så god at du vil nekte en alkis alkohol, - er det som motiverer deg?
makkapakka Skrevet 19. mai 2016 #109 Skrevet 19. mai 2016 jeg bryr meg katten i om polet og ølsalget er stengt hele uken, men så drikker jeg ikke da. Skal jeg ha tak i gave så innretter jeg meg etter åpningstidene.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #110 Skrevet 19. mai 2016 Jesus drakk vin. Allikevel våger kristne moralister å nekte andre for å gjøre det samme når de vil. Anonymkode: 7f326...7a3 1
Ginavn Skrevet 19. mai 2016 #111 Skrevet 19. mai 2016 Fordi Norge må være et spesielt land der vi ikke kan gjøre som andre land. Jeg hata å få høre det av foreldra mine som lita, men: "Kan du ikke bare være normal?!" Andre land har ball, Norge har russetid. Andre land har søndagsåpne butikker, i Norge er dette en stor synd (selv om man ikke kan stenge hele landet på en søndag) Andre land har valgfritt keisersnitt, i Norge er keisersnitt omtrent et nødvendig onde Andre land har muligheter for å kjøpe (sterk) alkohol i butikken, i Norge er dette enda en synd http://www.vg.no/nyheter/meninger/mat/et-dusteforbud-staar-for-fall/a/23672646/ Nå er ikke jeg gammel nok til å ha vært tilstede under overgangen fra svart-hvitt-TV (unnskyld, fjernsyn) til farge-TV, men om det er sant som det står, at politikere ikke ville ha farge-TV... Joda, den diskusjonen minner mye om den pågående om søndagsåpne butikker og de gamle (og forhåpentligvis døende) kreftene som ikke makter at samfunnet endrer seg 1
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #112 Skrevet 19. mai 2016 1 time siden, waco skrev: det er vel mer at man ikke får kjøpt alkohol etter klokka 22.00 på en mandag som er mitt problem. Kan man ikke bare kjøpe alkohol på byen eller låne av noen venner? Hvorfor er du så imot at man skal kunne kjøpe alkohol i butikken? Liker du ikke at alkohol er tilgjengelig for de stakkars alkoholikerne? Er det din omsorg mot de svake som blir pirret her? Er du så edel, så snill og så god at du vil nekte en alkis alkohol, - er det som motiverer deg? 1 time siden, waco skrev: det er vel mer at man ikke får kjøpt alkohol etter klokka 22.00 på en mandag som er mitt problem. Kan man ikke bare kjøpe alkohol på byen eller låne av noen venner? Hvorfor er du så imot at man skal kunne kjøpe alkohol i butikken? Liker du ikke at alkohol er tilgjengelig for de stakkars alkoholikerne? Er det din omsorg mot de svake som blir pirret her? Er du så edel, så snill og så god at du vil nekte en alkis alkohol, - er det som motiverer deg? Skal si at mye av det som motiverer meg er faktisk at det snart burde bli like mye fokus på denne giften som alkohol er som det har vært på tobakk de siste årene. Ser ikke helt logikken om alt hysteriet som har vært om røyking og forbud her og der i forbindelse med det, men alkohol som er mye skadelige og ødelegger livene til mange barn og familier, det er det ikke like mye snakk om. Der er det bare å legge til rette så det blir lettere å få tak i. Men å røyke til og med utendørs, det er fyyyy det.....
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #113 Skrevet 19. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det holder med de åpningstidene som er nå, men er kjedelig hvis man får uventet besøk å ikke kunne stikke innom butikken og kjøpe en flaske vin. Har også en teori om at alkoholikere vil drikke mindre. Når de har drukket seg helt ned slutter de fleste for en periode og valgfriheten kan være viktig i en healingsprosess. Anonymkode: d66a0...ef3 Hvis man får uventet besøk er det jo bare å spørre venner eller så er det bare å hamstre inn på forhånd i tilfelle som andre har nevnt her. Dette var jo et bra eksempel på hvor mye lettere det er å få tak i alkohol hvis alkoholloven hadde blitt endret.
Maleficenta Skrevet 19. mai 2016 #114 Skrevet 19. mai 2016 Den 18.5.2016 at 22.55, Tutte skrev: Alkoholikere kureres ikke av det, men snakker om hvor mye lettere det er å få tak i hvis polet er åpent lenger. Tenker heller ikke bare på alkoholikere, men for folk generelt. Alkohol er et rusmiddel og synes det er helt på sin plass at salget av dette ikke stilles på lik linje med dagligvarer som mat og ting vi trenger. Ja men nå tenker jeg mer at forbuden frukt er mer spennende. Jo vanskeligere å få tak i, jo mer attraktivt. Er det like god tilgang som melk og brød, så blir det ikke like spennende 1
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #116 Skrevet 19. mai 2016 19 minutter siden, Maleficenta skrev: Ja men nå tenker jeg mer at forbuden frukt er mer spennende. Jo vanskeligere å få tak i, jo mer attraktivt. Er det like god tilgang som melk og brød, så blir det ikke like spennende Nja, er ikke sikker på det. Er vel rusen folk er ute etter når det gjelder alkohol, og rusen er jo den samme uansett den.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #117 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, Tutte skrev: Nja, er ikke sikker på det. Er vel rusen folk er ute etter når det gjelder alkohol, og rusen er jo den samme uansett den. Og de som driver med dop, får tak i dopen lett som det. Samme gjelder de som drikker alkohol. Enkel matematik. Anonymkode: cdeba...965
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #118 Skrevet 19. mai 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og de som driver med dop, får tak i dopen lett som det. Samme gjelder de som drikker alkohol. Enkel matematik. Anonymkode: cdeba...965 Ja og tenk så mye lettere det hadde vært for narkomane og bare dra på butikken å kjøpe lovlig dop når de trenger det? Det hadde vært fint. Sier heller ikke at alkoholikere ikke kan få tak i alkohol hvis de absolutt trenger det, men poenget er at det blir enda lettere å bare kunne dra på butikken eller vinmonopolet nesten når som helst å kjøpe mer når det er tomt. Endret 19. mai 2016 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #119 Skrevet 19. mai 2016 Et øyeblikk siden, Tutte skrev: Ja og tenk så mye lettere det hadde vært for narkomane og bare dra på butikken å kjøpe lovlig dop når de trenger det? Det hadde vært fint. Sier heller ikke at alkoholikere ikke kan få tak i alkohol hvis de absolutt trenger det, men poenget er at det blir enda lettere å bare kunne dra på butikken eller vinmonopolet nesten når som helst å kjøpe mer når det er tomt. Veit du hva jeg gidder ikke gjenta det samme som blitt sagt gjennom tråden av meg og andre. Greit, alkoholikere og narkomane kan få ikke det de trenger av smuglere lett som det og billigere(smuglerer som er kriminelle og tjener mye på dette)og du har helt rett at anminellige mennesker som deg og meg som ikke har problemmer med alkohol som er lovlig her i Norge skal bli straffet for det.Og bli behandlet som vi er små unger. Greit. Anonymkode: cdeba...965
Gjest Tutte Skrevet 19. mai 2016 #120 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veit du hva jeg gidder ikke gjenta det samme som blitt sagt gjennom tråden av meg og andre. Greit, alkoholikere og narkomane kan få ikke det de trenger av smuglere lett som det og billigere(smuglerer som er kriminelle og tjener mye på dette)og du har helt rett at anminellige mennesker som deg og meg som ikke har problemmer med alkohol som er lovlig her i Norge skal bli straffet for det.Og bli behandlet som vi er små unger. Greit. Anonymkode: cdeba...965 Bli behandlet som små unger å bli straffet for det? Er det så innmari vanskelig å få handlet det man trenger til moderat alkoholforbruk med de åpningstidene som er nå? Akkurat det fatter jeg ikke at skal være noe problem. Du og flere her snakker jo mot dere selv her også, dere nevner at det ikke er noe vanskelig å skaffe alkohol, er jo bare å hamstre inn og låne av venner osv. Så hva er da problemet hvis vinmonopolet er stengt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå