Gå til innhold

Norge og de helvetes alkoholreglene!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, waco skrev:

Det handler om illusjonen av kontroll. Reklameforbudet og avholdsorganisasjoner har gjort at andelen kvinner som drikker har doblet seg siden reklameforbudet mot alkohol fra 1972 tror jeg det var?

Du mener det er grunnen? haha

Anonymkode: db764...65c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Jaha så hvorfor drikker nordmenn seg så jævla kanakkas så snart de får tilgang på mye og billigere alkohol? Poenget er at nordmenn vil ha alkohol og mange kjøper inn store lager på taxfreen når de reiser

Ja, er jo nettopp derfor det bør det være restriksjoner. 

Er ikke rakettforskning dette, men det finnes også tonnevis av forskning på sammenhengen mellom tilgjengelighet og konsum om du vil lese.

Skulle som sagt gjerne likt og sett en kilde på at økt tilgang gir lavere konsum. Det strider jo mot all fornuft og markedsteori.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 8
Skrevet
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Ok men ikke når det gjelder alle andre dager? Det skjer gjerne selskapelige ting som innbefatter alkohol både 16 og 17 mai. Ja da mååå man ha et problem.. eh ok?

Nevnte ikke andre dager, men gjelder nok for de også. Ser ut som jeg traff en nerve. Da er vel du skyldig i det jeg skreiv tidligere. :klo:

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, waco skrev:

Det handler om illusjonen av kontroll. Reklameforbudet og avholdsorganisasjoner har gjort at andelen kvinner som drikker har doblet seg siden reklameforbudet mot alkohol fra 1972 tror jeg det var?

Det var da en underlig påstand. Hvor har du det fra?

Anonymkode: 342a2...483

Skrevet
5 timer siden, Rammfrø skrev:

Nevnte ikke andre dager, men gjelder nok for de også. Ser ut som jeg traff en nerve. Da er vel du skyldig i det jeg skreiv tidligere. :klo:

Nope. Edru. Jobber tidlig 17. Sier bare at alkohol er helt normalt 16 mai da de fleste da går ut på byen

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Cuntzilla skrev:

Ja, er jo nettopp derfor det bør det være restriksjoner. 

Er ikke rakettforskning dette, men det finnes også tonnevis av forskning på sammenhengen mellom tilgjengelighet og konsum om du vil lese.

Skulle som sagt gjerne likt og sett en kilde på at økt tilgang gir lavere konsum. Det strider jo mot all fornuft og markedsteori.

Med lett tilgang på alkohol vil ikke folk hamstre inn. Hva skjedde f eks på 30 tallet i forbudstiden. Det ble smugla som bare faen. Og mafiaen var i sitt ess og tjente gode penger. Nei pisken funker som regel dårligere enn gulrota

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nope. Edru. Jobber tidlig 17. Sier bare at alkohol er helt normalt 16 mai da de fleste da går ut på byen

Det er det gjerne men det å være slik at hvis man ikke har fått ordnet alkohol innen da at det er en slags katastrofe og man ikke kan ha en fin tid. Det som jeg reagerer på.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rammfrø skrev:

Det er det gjerne men det å være slik at hvis man ikke har fått ordnet alkohol innen da at det er en slags katastrofe og man ikke kan ha en fin tid. Det som jeg reagerer på.

Mange syns det er kjipt om planen var at man skulle på fest da. Helt normalt å bli irritert for det. Ts sa aldri at det var katastrofe 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er mer problematisk at man begynner å kjøpe inn mer alkohol for å ha stående slik at man skal slippe løpe på butikken når det skal være stengt. Jeg drikker ihvertfall ofte om jeg har alkohol i huset, men sjeldent om jeg ikke kjøper.

Anonymkode: afa1d...dee

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mer problematisk at man begynner å kjøpe inn mer alkohol for å ha stående slik at man skal slippe løpe på butikken når det skal være stengt. Jeg drikker ihvertfall ofte om jeg har alkohol i huset, men sjeldent om jeg ikke kjøper.

De fleste voksne har faktisk alkohol i huset, uten at de dermed bøtter innpå daglig. Her har vi vel en ca 10 forskjellige whiskysorter i hylla, flere konjakker, mange flasker vin i vinkjelleren, og mannen min har diverse ølsorter stående. 

Men selv om vi har det i hus så drikker vi ikke så ofte. Kan ta et glass vin til middagen eller en kaffe og konjakk til kvelden. Eller en skotsk malt foran peisen mens jeg leser ei bok. Og det blir med det glasset. 

Det heter å ha et avbalansert forhold til alkohol. 

• Liker 7
Skrevet
10 timer siden, Maleficenta skrev:

Jaha så hvorfor drikker nordmenn seg så jævla kanakkas så snart de får tilgang på mye og billigere alkohol? Poenget er at nordmenn vil ha alkohol og mange kjøper inn store lager på taxfreen når de reiser

Stemmer det :/

Var selv innom polet på Fredag, kjøpte 1 flaske vin. -Har faktisk ikke åpnet den enda :fnise:  Og kan heller ikke åpne den senere idag, for skal på jobb dagen etterpå. (liker ikke å drikke dagen før jobb).

Men..
Der står jeg på polet, i nesten 30minutter i kø og tenkte selv "Burde kanskje bare ha dratt innom butikken og kjøpt ett par cidere istedet..." For folk handlet som om polet skulle vært stengt i flere uker.
Han foran meg hadde 6 flasker vin, 1 likør og ett par spritflasker...
Og flere bak meg hadde gjort akkurat det samme. Så står da jeg der med en ynkelig flaske vin... :fnise: 

Men du ser jo akkurat det samme på taxfree også.
Eller på grensa.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kjøper inn fordi de absolutt må ha alkohol til enhver tid. Mange har et fylt barskap og vinhylle/-kjeller selv om de ikke drikker verken ofte eller mye, men fordi det er praktisk å ha et utvalg når anledningen skulle by seg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Chibi skrev:

Stemmer det :/

Var selv innom polet på Fredag, kjøpte 1 flaske vin. -Har faktisk ikke åpnet den enda :fnise:  Og kan heller ikke åpne den senere idag, for skal på jobb dagen etterpå. (liker ikke å drikke dagen før jobb).

Men..
Der står jeg på polet, i nesten 30minutter i kø og tenkte selv "Burde kanskje bare ha dratt innom butikken og kjøpt ett par cidere istedet..." For folk handlet som om polet skulle vært stengt i flere uker.
Han foran meg hadde 6 flasker vin, 1 likør og ett par spritflasker...
Og flere bak meg hadde gjort akkurat det samme. Så står da jeg der med en ynkelig flaske vin... :fnise: 

Men du ser jo akkurat det samme på taxfree også.
Eller på grensa.

Jobber på vinmonopolet, kan bekrefte at gjennomsnitte i slike helligdager handler for 800 - 1200,- NOK. Det er slik jeg har forstått gjennomsnittet, men så har vi slike som deg. Kjøper en bitte liten jægermeister og bare "Trur du dette holder for juletiden?" jeg bare; Det kommer på person til person :fnise:

Alle har rett til og drikke hvor mye og lite de ønsker, respektere dere alle. 

Anonymkode: c3ce9...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Maleficenta skrev:

Men tror du ikke nordmenn vil få sunnere alkoholvaner når de ikke føler de må drikke opp et halvt års kvote på en helg eller sydenferie når de endelig får fatt på billig alkohol?

Den diskusjonen har jeg som sagt ikke planer om å begi meg inn på, jeg bare påpekte at det var noe som skurret i argumentasjonen din. Les en gang til det jeg har uthevet i Cuntzillas innlegg, og det jeg har uthevet i ditt svar under. Svaret på spørsmålet ditt ligger jo nettopp i det Cuntzilla skriver. 

Anonymkode: 96cda...16e

• Liker 1
Skrevet

JA JEG HATER DET

JEG ELSKER NEDERLAND HVOR VI KAN KJØPE HVA FAEN VI VIL OG NÅR FAEN VI VIL KJØPE DET

#NEDERLAND2016

• Liker 3
Skrevet

OG BILLIG PRIS

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på vinmonopolet, kan bekrefte at gjennomsnitte i slike helligdager handler for 800 - 1200,- NOK. Det er slik jeg har forstått gjennomsnittet, men så har vi slike som deg. Kjøper en bitte liten jægermeister og bare "Trur du dette holder for juletiden?" jeg bare; Det kommer på person til person :fnise:

Alle har rett til og drikke hvor mye og lite de ønsker, respektere dere alle. 

Anonymkode: c3ce9...502

Hva? Slike som meg?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Ja da trengte du jo ikke den alkoholloven. Jeg syns det er utrolig at staten skal sitte barnevakt for voksne mennesker ved å kontrollere deres alkoholinntak. De med alkoholisme får tak i alkohol uansett hvor streng loven er. 

Enig.

Anonymkode: cdeba...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Med lett tilgang på alkohol vil ikke folk hamstre inn. Hva skjedde f eks på 30 tallet i forbudstiden. Det ble smugla som bare faen. Og mafiaen var i sitt ess og tjente gode penger. Nei pisken funker som regel dårligere enn gulrota

Sant.

Anonymkode: cdeba...965

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, skruf skrev:

De fleste voksne har faktisk alkohol i huset, uten at de dermed bøtter innpå daglig. Her har vi vel en ca 10 forskjellige whiskysorter i hylla, flere konjakker, mange flasker vin i vinkjelleren, og mannen min har diverse ølsorter stående. 

Men selv om vi har det i hus så drikker vi ikke så ofte. Kan ta et glass vin til middagen eller en kaffe og konjakk til kvelden. Eller en skotsk malt foran peisen mens jeg leser ei bok. Og det blir med det glasset. 

Det heter å ha et avbalansert forhold til alkohol. 

Hva er da vitsen med innskrenket stengetid?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...