Gå til innhold

Norge og de helvetes alkoholreglene!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Chibi skrev:

Hva? Slike som meg?

Ble du fornærmet? ......... 

Anonymkode: c3ce9...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du fornærmet? ......... 

Anonymkode: c3ce9...502

Ok...
Deg om det :) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er da vitsen med innskrenket stengetid?

Anonymkode: afa1d...dee

Ja det kan man saktens spørre om... kanskje for de som ikke klarer å styre seg?

Men så bor vi nå i pottitlandet Norge og da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å klag og vær glad for at dere tross alt er bosatt i ett trygt land. med dagligvarebutikker som bare er stengt noen få dager i løpet av ett helt år.

Makan til unødvendig tullball, som idioter heile tiden skal klage og sutre over!

Anonymkode: cf2ad...50f

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Maleficenta skrev:

Med lett tilgang på alkohol vil ikke folk hamstre inn. Hva skjedde f eks på 30 tallet i forbudstiden. Det ble smugla som bare faen. Og mafiaen var i sitt ess og tjente gode penger. Nei pisken funker som regel dårligere enn gulrota

Er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Jeg har ikke forfektet noe forbud.

Men selv med forbud var det sikkert mindre alkoholforbruk enn om det hadde vært helt fritt. Synsingen din og andres her i tråden om at man drikker mer når man får mindre tilgang er ikke verdt noe uten en kilde, men den finner dere ikke, fordi dere tar enkelt og greit feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det opplyst og vedtatt at målet er lavere konsum? Hvis det er det bør dette utfordres.

Målet kan like gjerne være et ansvarlig forhold til alkohol. Antall alkoholenheter konsumert i et land gir ikke nødvendigivis et riktig bilde av om alkohol er et problem. Det er hva som konsumeres, når det konsumeres og hvor mye et individ konsumerer som sier noe om alkoholen er et problem. Og det kan og bør løses på andre måter enn omfattende begrensinger i salgstider.

Problemet i Norge er "en for alle, alle for en"- tankegangen. De aller færreste av oss har, eller har anlegg for å utvikle, alkoholproblemer. Likevel må alle være med å "betale"-prisen for at et svært lite mindretall har komplekse sosiale problemer som fører til alkoholmisbruk.

Men spørsmålet om salgstider i butikk bør virkelig tas opp til diskusjon. For de reglene er i ferd med å gå ut på dato. Butikken stenger kl 22, men ølsalget stenger 20? Gir virkelig ikke noe mening. Hvis målet er å begrense tilgangen, hadde det gitt større mening å bare tillate salg av alkohol for eksempel på tirsdager.

Da har jeg mer tro på målrettet tiltaket mot problemgrupper. Holdningskampanjer, straff/belønning, større differansiering mellom alkoholtyper osv.

Anonymkode: 9391c...18e

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å klag og vær glad for at dere tross alt er bosatt i ett trygt land. med dagligvarebutikker som bare er stengt noen få dager i løpet av ett helt år.

Makan til unødvendig tullball, som idioter heile tiden skal klage og sutre over!

Anonymkode: cf2ad...50f

Du vet " First world problem"

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, The Architect skrev:

Du vet " First world problem"

Forvaltning av oljefondet er også "first world problem". Hvorfor skal vi bry oss om det? Kan vi ikke bare være glad vi bor i et trygt land?

Anonymkode: 0bf2b...00a

Gjest Sunhands
Skrevet
Den 15.5.2016 at 23.07, Maleficenta skrev:

Jeg tenker trenger og trenger. Det er kjekt å ha. Jeg mener nå uansett at motivasjonen bak alkoholutsalgstidene er jo for at folk skal drikke mindre... men det funker jo ikke

Jo, det funker faktisk. Personlig skulle jeg ønske at man kunne kjøpe alt på butikken osv., men det viser seg faktisk at dette fører til et høyere konsum og sånn sett er et folkehelseproblem. I dag har vi muligens det laveste forbruket av de nordiske landene, og kanskje i hele Europa. Så derfor er det fint at det er som det er.

Skrevet
1 time siden, Sunhands skrev:

Jo, det funker faktisk. Personlig skulle jeg ønske at man kunne kjøpe alt på butikken osv., men det viser seg faktisk at dette fører til et høyere konsum og sånn sett er et folkehelseproblem. I dag har vi muligens det laveste forbruket av de nordiske landene, og kanskje i hele Europa. Så derfor er det fint at det er som det er.

Jeg mener fortsatt at voksne folk skal få velge konsumet sitt selv.

Skrevet

Hvorfor er du nødt til å handle etter at alkoholsalget er stengt?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Hvorfor er du nødt til å handle etter at alkoholsalget er stengt?

Nødt? Handle?

Strengt tatt så får man vel ikke kjøpt noe som helst etter at alkoholsalget er stengt.

Anonymkode: cdeba...965

Gjest Sunhands
Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg mener fortsatt at voksne folk skal få velge konsumet sitt selv.

Det mener i teorien jeg også, men forskning viser at det dessverre funker dårlig.

Skrevet
3 minutter siden, Sunhands skrev:

Det mener i teorien jeg også, men forskning viser at det dessverre funker dårlig.

Men gjør det noe? I sydligere strøk drikker de mer og lever mulugvis litt kortere men de koser seg nå mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men gjør det noe? I sydligere strøk drikker de mer og lever mulugvis litt kortere men de koser seg nå mer. 

Det er ikke alle som blir koselig når de drikker.

Anonymkode: 4c0a3...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som blir koselig når de drikker.

Anonymkode: 4c0a3...494

Nei ikke alle, men de fleste

• Liker 1
Skrevet
Den 15. mai 2016 at 21.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stenger polet tidligere enn butikk?  Hvorfor stenger ølsalget tidligere enn vanlig varer? Hvorfor er alt salg av alkohol stengt flere dager før helligdager? 

Anonymkode: 008a2...8f0

Du får sørge for å møte opp ett minutt før det stenger da ser du. Du får ikke noe sympati fra meg i hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Strengt tatt burde godteri og potetgull være underlagt et like strengt eller strengere tilgjengelighetsregime som alkohol.

Skal butikkene begynne å dekke til eller låse inn potetgullposene kl 20?

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja da trengte du jo ikke den alkoholloven. Jeg syns det er utrolig at staten skal sitte barnevakt for voksne mennesker ved å kontrollere deres alkoholinntak. De med alkoholisme får tak i alkohol uansett hvor streng loven er. 

Dere får oppføre dere som voksne mennesker da ser du og ikke som sutrete unger. Buhu, jeg får ikke kjøpt alkohol før helligdager. Patetisk.

Gjest Tutte
Skrevet
Den Sunday, May 15, 2016 at 21.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stenger polet tidligere enn butikk?  Hvorfor stenger ølsalget tidligere enn vanlig varer? Hvorfor er alt salg av alkohol stengt flere dager før helligdager? 

Anonymkode: 008a2...8f0

Heldigvis for det. Skulle vært stengt hele tiden spør du meg. Alkohol er noe dritt som sjelden medfører noen noe godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...