Gå til innhold

Norge og de helvetes alkoholreglene!

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, OPIgirl skrev:

Dere får oppføre dere som voksne mennesker da ser du og ikke som sutrete unger. Buhu, jeg får ikke kjøpt alkohol før helligdager. Patetisk.

I byer...Tettsteder hvor det ikke er vinmonopol florerer hjemmebrenten.
De som har alkoholisme, vil få tak i sprit uansett om polet er stengt.
De som har alkoholisme kjøper gjerne alkohol tidlig på dagen i en matbutikk, for å komme dritings rett før ølsalget stenger for å kjøpe 12 til. Eller de kjøper 4 kasser øl.. Skal vi nekte de å kjøpe 4 kasser øl? -Vi vet jo at de ikke kommer tilbake før i morgen igjen.

Kanskje det beste hadde vært å bare ha lov å kjøpe ett par enheter pr uke..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tutte skrev:

Heldigvis for det. Skulle vært stengt hele tiden spør du meg. Alkohol er noe dritt som sjelden medfører noen noe godt.

Dette er jo bare tull, etanol brukes som desinfiseringsmiddel og vi er helt avhengig av det. Jeg tipper alkohol faktisk har reddet flere liv enn det har tatt. Hvertfall ikke langt unna.

Anonymkode: 9391c...18e

Gjest Tutte
Skrevet
Den Sunday, May 15, 2016 at 21.38, AnonymBruker skrev:

Gjest Tutte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull, etanol brukes som desinfiseringsmiddel og vi er helt avhengig av det. Jeg tipper alkohol faktisk har reddet flere liv enn det har tatt. Hvertfall ikke langt unna.

Ja alkohol er veldig sunt. Bare se hvor godt det gjør for hjerneceller og lever. Og bare se alle de med alkoholproblemer og avhengighet. Alkohol og narkotika går faktisk for det samme, eneste forskjellen er at alkohol er lovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Man vet man har det bra når det verste man har å klage på er at man ikke får kjøpt seg alkohol klokka 22.00 på søndag. :) 

Anonymkode: be110...46c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet man har det bra når det verste man har å klage på er at man ikke får kjøpt seg alkohol klokka 22.00 på søndag. :) 

Anonymkode: be110...46c

Altså er diskusjoner som dette et sunnhetstegn. Og noe fattige samfunn bør etterstrebe å oppnå.

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Men gjør det noe? I sydligere strøk drikker de mer og lever mulugvis litt kortere men de koser seg nå mer. 

Koser seg mer... Spesielt dagen derpå er veldig koselig. Da kjenner man virkelig hvor godt alkoholen gjør med kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tutte skrev:

Koser seg mer... Spesielt dagen derpå er veldig koselig. Da kjenner man virkelig hvor godt alkoholen gjør med kroppen. 

Du har et ganske unyansert syn på alkoholkonsum. Du har sikkert hatt noen forferdelige erfaringer med skadepotensialet i alkholbruk, og det skal man ta på alvor. Men det viktig å huske at de aller aller færreste vil ha erfaringer som virker negativt inn på livet deres. Det er også en myte at alkoholkonsum er det samme som flatfylla. Alle som beveger seg inn på Vinmonopolet kommer til å ligge i rennesteinene i sitt eget spy i kveld. Tidene har forandret seg, og det må våre alkoholregler tilpasse seg.

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har et ganske unyansert syn på alkoholkonsum. Du har sikkert hatt noen forferdelige erfaringer med skadepotensialet i alkholbruk, og det skal man ta på alvor. Men det viktig å huske at de aller aller færreste vil ha erfaringer som virker negativt inn på livet deres. Det er også en myte at alkoholkonsum er det samme som flatfylla. Alle som beveger seg inn på Vinmonopolet kommer til å ligge i rennesteinene i sitt eget spy i kveld. Tidene har forandret seg, og det må våre alkoholregler tilpasse seg.

Det kan nok sikkert virke som om jeg har et unyansert syn på dette ja, det skal jeg være enig i. Er ikke det jeg mener at alle som drikker er på flatfylla og ligger rett ut og spyr, er forskjellig grader av alkoholforbruk selvfølgelig. Men faktum er at mange og flere enn det vi vet om sliter med alkoholproblemer, og jeg synes det er skummelt at alkohol i våre dager blir bagatellisert. Er også skummelt å påstå at de fleste ikke har problemer som virker inn på livene deres som følge av alkohol, det holder lenge at det er mange som sliter rundt omkring som vi ikke en gang legger merke til.

Alkohol er ikke sunt, er ekstremt vanedannende og har ødelagt mange folk og familier rundt omkring, det er noe vi alle vet. Og det å bagatellisere dette skal man være ekstremt forsiktig med. 

Skrevet
6 timer siden, Tutte skrev:

Du blir jo ikke dårlig dersom du drikker i moderate mengder. Men her kommer du typisk nordmann: alkohol = fylla

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Tutte skrev:

Det kan nok sikkert virke som om jeg har et unyansert syn på dette ja, det skal jeg være enig i. Er ikke det jeg mener at alle som drikker er på flatfylla og ligger rett ut og spyr, er forskjellig grader av alkoholforbruk selvfølgelig. Men faktum er at mange og flere enn det vi vet om sliter med alkoholproblemer, og jeg synes det er skummelt at alkohol i våre dager blir bagatellisert. Er også skummelt å påstå at de fleste ikke har problemer som virker inn på livene deres som følge av alkohol, det holder lenge at det er mange som sliter rundt omkring som vi ikke en gang legger merke til.

Alkohol er ikke sunt, er ekstremt vanedannende og har ødelagt mange folk og familier rundt omkring, det er noe vi alle vet. Og det å bagatellisere dette skal man være ekstremt forsiktig med. 

De som har alkoholproblemer har de likevel, tross den strenge alkoholloven...

• Liker 2
Gjest Tutte
Skrevet
9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du blir jo ikke dårlig dersom du drikker i moderate mengder. Men her kommer du typisk nordmann: alkohol = fylla

Hvis man drikker kun i moderate mengder har man heller ikke behov for utvidede åpningstider på vinmonopolet. Da holder det da lenge med de åpningstidene som er nå.

Gjest Tutte
Skrevet
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

De som har alkoholproblemer har de likevel, tross den strenge alkoholloven...

Ja men utvidede åpningstider vil gjøre det enda lettere å få tak i. Det sier vel seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Den 15.5.2016 at 22.00, stan skrev:

Hvis du ikke klarer å planlegge såpass er du enten ikke moden nok, eller så har du drukket nok allerede. 

Jeg har til enhver tid et par kartonger vin og noen flasker stående. Hvis jeg har mindre enn ti ølsorter, handler jeg inn. I tillegg alltid en konjakk og ett par andre flasker brennevin. 

Det krever egentlig ikke planlegging, bare vanen med å handle regelmessig. 

Marry me :vin::rodmer:

Anonymkode: 39a8a...a5f

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marry me :vin::rodmer:

Anonymkode: 39a8a...a5f

For seint, og hun drikker ikke :fnise:

Skrevet

Tråden er ryddet for tilrettelegging til lovbrudd 

Mynona, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Tutte skrev:

Ja men utvidede åpningstider vil gjøre det enda lettere å få tak i. Det sier vel seg selv.

Ikke helt enig. Jeg kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg var sammen med en mann som var periodedranker og som brøt avtaler. Selvfølgelig var det ille for meg å bli satt på vent, ofte opp mot en ukes tid, og noen kvelder tok jeg meg en pils eller tre for å roe meg litt. Hadde nesten alltid noen pils i kjøleskapet når han ble borte. Men når ølsalget i Oslo stengte 22, endte det med at jeg ikke giddet kjøpe inn øl, når klokka passerte 21 skulle jeg jo legge meg snart likevel.

Som det er nå er det mange som hamstrer. Har bodd i en liten by uten vinmonopol når jeg var ung. Det florerte hjemmebrent, og når noen skulle til nærmeste by med vinmonopol tok de med seg bestillinger og hadde bilen fylt til randen tilbake (mest brennevin, som tok mindre plass i bilen). Det resulterte i at mange voksne og ungdom drakk i overkant akkurat den helga.

Kjenner par alkoholikere og de hamstrer til helligdager og drikker mer enn de ellers ville gjort. For øvrig eksisterer det et svart marked for øl, og man får kjøpt brennevin også på søndager hvis man vet hvor man skal gå (er som det alltid har vært). Ellers er jeg enig i at alkohol ødelegger mye for mange familier. Men forbud vil ikke nytte. Når Norge innførte forbud mot alkohol endte det med mer smugling. Motstandere av alkohol var ofte kvinner, som så seg lei på at også barn drakk (var vanlig på attenhundretallet i byer og industristrøk). Den andre folkeavstemningen gjorde forskjell på bygd og by, et så og så stort folketall måtte til for å få et utsalg.  En alkoholiker vil da hamstre og barskapet vil bli tømt rimelig fort. Det gavner verken alkoholikeren eller familien og samfunnet rundt.

Hva om vi stengte ølsalg og vinmonopolet hver fredag i stedet? Hvilket ramaskrik ville det blitt da?

Anonymkode: d66a0...ef3

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 timer siden, Tutte skrev:

Ja men hva så. Er de avhengige av alkohol så planlegger de dithen at de får tak i det likevel. Hamstrer inn. Evt lager selv. Alkoholloven hjelper ikke på alkoholisme. Rimelig naivt å tro det

Endret av Maleficenta
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...