AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #21 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor stenger polet tidligere enn butikk? Hvorfor stenger ølsalget tidligere enn vanlig varer? Hvorfor er alt salg av alkohol stengt flere dager før helligdager? Anonymkode: 008a2...8f0 Og hvorfor får de lov å selge alkohol i barer og restauranter når polet ikke er åpent?? Kjempe teit!!! Om de kan selge alkohol døgnet rundt på resturant og ikke ha åpent på polet døgnet rundt? Gir ikke mening. Om du har penger får du lov å drikke på hellig dag på resturant er så teit!! Anonymkode: 84ace...006 3
Maleficenta Skrevet 16. mai 2016 #23 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, stan skrev: TS drikker da mindre ☺ Så helt bortkastet er det jo ikke. Men det er kun fordi ts glemte å handle før. 1
stan Skrevet 16. mai 2016 #24 Skrevet 16. mai 2016 6 timer siden, Maleficenta skrev: Men det er kun fordi ts glemte å handle før. Altså loven reduserer alkoholinntaket til glemsomme personer. Vi vet at alkohol skader hjerneceller og påvirker hukommelsen. Så det er fornuftig at personer med dårlig hukommelse ikke drikker så mye. Alkoholloven funker og er fornuftig 12
Cuntzilla Skrevet 16. mai 2016 #25 Skrevet 16. mai 2016 11 timer siden, Maleficenta skrev: Det er likevel ingen vettug grunn for disse åpningstidene da folk, dersom de planlegger som du sier, likevel drikker like mye som de hadde gjort selv om det var lengre åpningstider Har du kilde på dette? Vanligvis er det en sammenheng mellom pris, tilgjengelighet og konsum i et marked, merkelig hvis alkohol skal være det store unntaket. 3
Rammfrø Skrevet 16. mai 2016 #26 Skrevet 16. mai 2016 Hvis man absolutt må ha alkohol på helligdager så har man et problem. 1
Maleficenta Skrevet 16. mai 2016 #27 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, Rammfrø skrev: Hvis man absolutt må ha alkohol på helligdager så har man et problem. Ok men ikke når det gjelder alle andre dager? Det skjer gjerne selskapelige ting som innbefatter alkohol både 16 og 17 mai. Ja da mååå man ha et problem.. eh ok? 2
Maleficenta Skrevet 16. mai 2016 #28 Skrevet 16. mai 2016 (endret) 3 timer siden, Cuntzilla skrev: Har du kilde på dette? Vanligvis er det en sammenheng mellom pris, tilgjengelighet og konsum i et marked, merkelig hvis alkohol skal være det store unntaket. Jaha så hvorfor drikker nordmenn seg så jævla kanakkas så snart de får tilgang på mye og billigere alkohol? Poenget er at nordmenn vil ha alkohol og mange kjøper inn store lager på taxfreen når de reiser Endret 16. mai 2016 av Maleficenta 2
Severin Skrevet 16. mai 2016 #29 Skrevet 16. mai 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke klarer å handle når det er åpent så får du bare la være å drikke. Det er ikke sunt for deg uansett, så det går vel bra Anonymkode: d6dcd...421 Pølser, sjokolade og annet dritt er jo like godt tilgjengelig uansett hvilken dag det er og hva klokken viser. Det er ikke sunt for deg, men det er tilgjengelig.
StineN Skrevet 16. mai 2016 #30 Skrevet 16. mai 2016 Så jævlig mange idioter som svarer her. Det handler om at det er lite praktisk. Det gir ingen mening at det skal være egne tider for alkoholsalg i butikk. 1
waco Skrevet 16. mai 2016 #31 Skrevet 16. mai 2016 14 timer siden, stan skrev: TS drikker da mindre ☺ Så helt bortkastet er det jo ikke. Gjør jo ikke det. Eneste forskjellen er at nå skal trådstarter snylte på andre, - og komme på festen uten medbragt drikke. Hvorfor er du så veldig glad stengt vinmonopol? Er det fordi at da blir det ekstra lukrativt å selge brennevin og vin på si? Kunne dette svarte markedet opprettholdt seg dersom polet var oppe? 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #32 Skrevet 16. mai 2016 15 timer siden, Maleficenta skrev: Jeg tenker trenger og trenger. Det er kjekt å ha. Jeg mener nå uansett at motivasjonen bak alkoholutsalgstidene er jo for at folk skal drikke mindre... men det funker jo ikke Hvordan vet du det? Anonymkode: 1bd74...262 1
waco Skrevet 16. mai 2016 #33 Skrevet 16. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Anonymkode: 1bd74...262 Fordi 50% av alle brennevin som omsettes i norge blir omsatt utenfor vinmonopolet. Derfor. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #34 Skrevet 16. mai 2016 Hvorfor er helligdager synonymt med alkohol for enkelte, det er et spørsmål jeg har stilt meg selv mye oftere enn hvorfor alkoholsalget stenger tidligere enn annet. Pinse, påske, Kristi Himmelfartsdag - drekkaaaa!!!!! Jeg synes det er rølpete. (er ikke kristen) Anonymkode: 2d2f2...04e 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #35 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, Cuntzilla skrev: Har du kilde på dette? Vanligvis er det en sammenheng mellom pris, tilgjengelighet og konsum i et marked, merkelig hvis alkohol skal være det store unntaket. 15 minutter siden, Maleficenta skrev: Jaha så hvorfor drikker nordmenn seg så jævla kanakkas så snart de får tilgang på mye og billigere alkohol? Poenget er at nordmenn vil ha alkohol og mange kjøper inn store lager på taxfreen når de reiser Eh ... nettopp derfor? Jeg skal ikke legge meg bort i resten av diskusjonen, men akkurat her skjøt du deg selv i foten. Anonymkode: 96cda...16e 4
stan Skrevet 16. mai 2016 #36 Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, waco skrev: Gjør jo ikke det. Eneste forskjellen er at nå skal trådstarter snylte på andre, - og komme på festen uten medbragt drikke. Hvorfor er du så veldig glad stengt vinmonopol? Er det fordi at da blir det ekstra lukrativt å selge brennevin og vin på si? Kunne dette svarte markedet opprettholdt seg dersom polet var oppe? Enda bedre. TS drikker mindre enn planlagt, og vennene gjør også det samme. Alkoholloven fungerer For min del kunne gjerne vinmonopolet vært nedlagt, jeg hadde handlet det samme uansett. Har bodd bl.a. i Tyskland, jeg drakk ikke mer der, selv om det var rimeligere og tilgjengelig overalt, hele tiden. 2
Maleficenta Skrevet 16. mai 2016 #37 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh ... nettopp derfor? Jeg skal ikke legge meg bort i resten av diskusjonen, men akkurat her skjøt du deg selv i foten. Anonymkode: 96cda...16e Men tror du ikke nordmenn vil få sunnere alkoholvaner når de ikke føler de må drikke opp et halvt års kvote på en helg eller sydenferie når de endelig får fatt på billig alkohol? 1
Maleficenta Skrevet 16. mai 2016 #38 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, stan skrev: Enda bedre. TS drikker mindre enn planlagt, og vennene gjør også det samme. Alkoholloven fungerer For min del kunne gjerne vinmonopolet vært nedlagt, jeg hadde handlet det samme uansett. Har bodd bl.a. i Tyskland, jeg drakk ikke mer der, selv om det var rimeligere og tilgjengelig overalt, hele tiden. Ja da trengte du jo ikke den alkoholloven. Jeg syns det er utrolig at staten skal sitte barnevakt for voksne mennesker ved å kontrollere deres alkoholinntak. De med alkoholisme får tak i alkohol uansett hvor streng loven er. 1
waco Skrevet 16. mai 2016 #39 Skrevet 16. mai 2016 4 timer siden, stan skrev: Enda bedre. TS drikker mindre enn planlagt, og vennene gjør også det samme. Alkoholloven fungerer For min del kunne gjerne vinmonopolet vært nedlagt, jeg hadde handlet det samme uansett. Har bodd bl.a. i Tyskland, jeg drakk ikke mer der, selv om det var rimeligere og tilgjengelig overalt, hele tiden. Jeg som deg liker heller ikke alkohol og det hadde ikke gjort meg noe å legge ned vinmonopolet. Grunnen til at jeg er her er at jeg liker også å løse problemstillinger som ikke angår meg selv personlig. =)
waco Skrevet 16. mai 2016 #40 Skrevet 16. mai 2016 2 timer siden, Maleficenta skrev: Ja da trengte du jo ikke den alkoholloven. Jeg syns det er utrolig at staten skal sitte barnevakt for voksne mennesker ved å kontrollere deres alkoholinntak. De med alkoholisme får tak i alkohol uansett hvor streng loven er. Det handler om illusjonen av kontroll. Reklameforbudet og avholdsorganisasjoner har gjort at andelen kvinner som drikker har doblet seg siden reklameforbudet mot alkohol fra 1972 tror jeg det var? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå