Gå til innhold

- Januar og februar 2017-

Northelia

Anbefalte innlegg

Minstejenta vår heter Eva.  Hun har allerede blitt åtte uker! Artig å se forandringer hos henne nesten daglig:) Hun sover fint om natta nå, så endelig føler jeg at rutiner begynner å komme på plass. Skal på vinterferie nå til uka, så det blir spenennde å se hvordan det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har nurket mitt passert 2 uker og vi har hatt utfordringer som tett tårekanal, soppinfeksjon og våkenetter. Dette har resultert i medisiner, sårsalver, brystpumpe, smukk og flaskemating 🍼 Men de stundene alt går på skinner er det som en søt drøm og mammahjertet mitt smelter.

Går alt på skinner hjemme hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Caramelli skrev:

Nå har nurket mitt passert 2 uker og vi har hatt utfordringer som tett tårekanal, soppinfeksjon og våkenetter. Dette har resultert i medisiner, sårsalver, brystpumpe, smukk og flaskemating 🍼 Men de stundene alt går på skinner er det som en søt drøm og mammahjertet mitt smelter.

Her er hun 6 uker og vi har gått over til 100% nan så jeg er ferdig med pumping og det har gått veldig fint! 
Hun (og jeg) har dog blitt smittet av storebror og vært veldig forkjølet. 
Mye snørr og ekkel hosting, så mye at hun har sluttet og puste og blitt helt blå flere ganger, men vi har vært hos lege og sjekket og fikk beskjed om at det bare er en vanlig forkjølelse og at hun ''bare'' har slim øverst i brystet og ikke nede i lungene så vi må bare fortsette med salvann og vente til det går over. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caramelli. Håper ting roer seg hos dere snart :)

@Beccy87 oi, det hørtes litt skummelt ut, jeg hadde sikkert ringt 113 om det skjer her. God bedring til dere begge :)

Her har vi fått ei veldig rolig jente. Hun sover endel på natten, våkner kun en gang i 3-4 tiden og så igjen om morgenen. Hun har det litt vanskelig å sovne om dagen men nå har jeg fått kjøpt et bæresjal og det ser foreløpig ut til å gjøre susen :)

Ammingen går forsåvidt greit men jeg blir fremdeles stresset når hun blir utålmodig og det ender ofte opp med at jeg får en dårlig stilling. Dette er kanskje noe som kommer etterhvert med trening? 

@Haley Hvordan går det hos deg? :)

Endret av rosenkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rosenkål skrev:

@Haley Hvordan går det hos deg? :)

Her går tida fort, og plutselig er frøkna vår ei uke! Hun kom natt til forrige søndag, 2 dager før termin :) Begynte med litt rier og masse murring natt til lørdag, så det ble kun 4 timer søvn. Hadde masse blodtilblandet slim om morgenen og riene kom nå og da 20-30 min mellomrom. Så tok det seg litt opp utover formiddagen og de to storesøstrene ble hentet av besteforeldre, men riene kom ikke noe særlig tettere enn 12-15 minutter, og dabbet av når jeg fikk hvilt meg. Ringte føden i 17-tida og de hadde det rolig så jeg fikk komme til en sjekk og da viste det seg at jeg hadde 3-4cm åpning. Fikk valget om å dra hjem eller bli på sykehuset, men med kun 15 min til sykehuset tok jeg sjansen på å dra hjem til tross for raske fødsler tidligere. Vi spiste litt mat og jeg la meg nedpå, men kjente da at riene begynte å bli sterkere og hyppigere, så kl 23 var vi på plass på sykehuset igjen, og 1t15min etterpå var hun født :rodmer:  Det var en fin og rask fødsel, men uvant at det tok så lang tid før riene tok seg skikkelig opp :fnise:

Ammingen går veldig fint, vi har vært på første trilletur, hatt et par barselbesøk, og storesøstrene begynner å bli vant med å ha babyen her. Merker ikke mye til sjalusi, men litt er det. Hun på 4,5år blir litt lettere sint og "såret" og hun på 2,5 er på vei inn i trassalderen og alt som hører med der :tongue: Men de vil gjerne holde henne i fanget, være med på bleieskift og bad, synge for henne, holde i hånda, stryke på henne - og fortelle meg at nå vil babyen sikkert ha mat igjen :fnise: Så alt i alt er det en fin ny tilværelse :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.3.2017 den 22.25, Caramelli skrev:

Er dere kvitt soppen? Her er mine 8 uker imorra. Hatt 2 runder med kur mot trøske, og ser nå det er på vei tilbake igjen😱 legen mente jeg ikke trengte kur nå med mindre jeg hadde smerter eller ungene virket plaget ved brystet. Men er sår ved "påkobling" så er redd dette vil utvikle seg nok en gang😱 skjønner godt at folk gir opp amming pga dette altså! For et styyyyr!

Tett tårekanal hadde ene tvillingen min også i starten. Dryppet med morsmelk i laaang tid følte jeg, men det fungerte liksom ikke. Så leste jeg at jeg kunne massere innerst ved øyekroken/nesa og da forsvant det i løpet av et par dager. Ikke sett det siden👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 å nei! Hvordan går det med dere nå?

@rosenkål takk 😘 I går var det knusk rolig, men i dag var han våken i 6 timer før han sovnet... han duppet av flere ganger, men våknet like fort igjen. Hvilket bæresjal har du kjøpt?

@emhanse han fikk mycostatin, mens jeg fikk diflucan og canesten. Hva fikk du/dere? Jeg tror han får vondt i magen av medisin, men det er fortsatt hvitt belegg i ganen og jeg er fortsatt sår... så vi må vel bare fortsette - men det er blitt bedre. Ellers Bruker jeg pyrisept, purelan og multi-mam kompresser.

Tårekanalen ble helt fin igjen etter litt massasje og saltvannsdråper!

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caramelli Jeg kjøpte et ellevill zara bæresjal som var på tilbud. 

Synes hun blir stadig vanskeligere å få til å sovne skikkelig på kveldene. Hun sovner og så våkner hun igjen etter en halvtime ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2017 den 23.18, rosenkål skrev:

@Caramelli Jeg kjøpte et ellevill zara bæresjal som var på tilbud. 

Synes hun blir stadig vanskeligere å få til å sovne skikkelig på kveldene. Hun sovner og så våkner hun igjen etter en halvtime ca. 

Off det var ikke lenge! Her er døgnet snudd på hodet... 🙃 men han sover ca. 3 timer når han først sovner.

I dag er lillegutten vår 3 uker!

Jeg er i ammetåka, sliter fortsatt med vondt fra keisersnittet og er litt stuck hjemme. Men jeg tar tiden til hjelp.

Alt bra med dere andre mammaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner endelig å føle meg fullt funksjonsabel etter ks nå (7 uker). Nå tørr jeg til og med å løfte rundt litt på eldstemann men merker fortsatt at jeg får litt vondt om jeg ikke er forsiktig så prøver å ta det litt roligere enn det jeg egentlig vil. 
Minsta hadde sove rekord i natt med nesten 5 timer i ett strekk, håper det blir en trend! :) 

Hadde time for å få satt inn spiral i dag også, men så viser det seg at man må vente 3 måneder etter ks så det var en bomtur! 
Kjedelig.. Så da får vi vente til etter påske.. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 fikk du forklart hvorfor? Går du for kobber eller hormonspiral?  Jeg hadde kobber før men tenker å prøve hormonspiral denne gangen. Merker jeg gruer meg til å få satt den inn, synes det var grusomt vondt sist gang. Ikke akkurat smertefritt å ta den ut heller...

Vi skal på helsestasjonen neste uke kl 11. Tror vi må øve oss litt i helgen på å gjøre oss klar og komme oss ned dit tidsnok :fnise: ting tar litt lenger tid nå enn før, og jeg er en av de som alltid kommer for sent. Hvordan skal dette gå? Id 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål Hun sa det var pågrunn av såret innvendig. De ville være sikker på at alt er grodd til ordentlig før de putter den inn sånn at man ikke skal risikere at den skal kunne rote seg inn i arrvev og andre groteske ting... :sprettoy:

Det er hormonspiral jeg skal ha. Jaydess (?), den med minst hormoner i fordi jeg blir så dårlig til sins av p-piller. 
Har ikke prøvd før og gruer meg veldig fordi jeg har hørt det skal være kjempe vondt.. 

Ting tar helt klart mye mer tid med baby, fatter ikke hva som skjer men plutselig har jeg blunket og det er gått 3 timer! :P 

Endret av Beccy87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går alt bare bra 😊 Vi er kommet litt i rutine og morgenene med levering i barnehage går overraskende fint. Leverer til og med en time tidligere enn før 😅 Største utfordringen her er at storesøster våkner kl 06 hver dag, og kommer da inn og vekker meg og nekter å sove igjen. Så det blir ikke mye søvn 😩 Prøver å ta det igjen på dagen men enkelte dager er minsten våken flere timer på dagtid og da er det ikke så lett. 

De to siste dagene har hun vært mye mer våken og grinete. Hun har en del puss på det ene øyet. Kan det være tette tårekanaler? Hvordan merket dere andre det, og kan det være smertefullt?

@Beccy87 Tror det er veldig forskjellig. Jeg syntes ikke det var vondt å få satt den inn, eller å ta den ut 😊 Ubehagelig ja, men ikke vondt. Tok også en Paracet/Ibux fordi man kan få litt menssmerter etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 Det tar sin tid... håper bare alt gror slik det skal. Har et søkk i magen over snittet og det er sårt, men har også nedsatt følelse der. Kan det være pga det som er sydd under huden?

@stine889 det kan være tett tårekanal. Min hadde gult puss fra øyet, men virket ikke som det var vondt. Har du prøvd å dryppe morsmelk på øyet? Det skal visst fungere. Vi brukte saltvannsdråper.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stine889 Her starter også dagen tidlig for alle mann. En gang mellom 5.30 og 6.30.. Så vi har løst det ved at jeg ofte går å legger meg når eldste har sovnet for kvelden, gjerne rundt 20.00 mens mannen har babyen på stua også kommer de inn og legger seg rundt midnatt. Vi flasker jo så det er litt enklere sånn sett at mannen kan ta over, men du kan kanskje få deg et par timer du også på kveldstid uten babyen? :)  

Vi hadde også tette tårekanaler og det gjør ikke vondt, bare slitsomt og litt ekkelt for baby. 
Bruk saltvann på engangskluter og tørk fra utsiden av øyet og inn mot nesen. Hvis det ikke gir seg og blir rødt kan det være infeksjon og da ville jeg tatt kontakt med lege. ;)  

@Caramelli ja det er mest sannsynlig derfor. Har hørt om flere som aldri har fått tilbake all følelsen der arret er.. Også skal man vente et helt år før man ser det ''endelige resultatet''... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Caramelli skrev:

@Beccy87 Det tar sin tid... håper bare alt gror slik det skal. Har et søkk i magen over snittet og det er sårt, men har også nedsatt følelse der. Kan det være pga det som er sydd under huden?

@stine889 det kan være tett tårekanal. Min hadde gult puss fra øyet, men virket ikke som det var vondt. Har du prøvd å dryppe morsmelk på øyet? Det skal visst fungere. Vi brukte saltvannsdråper.

Virker nesten sånn ja. Renner fra øyet og til tider mye gult puss. Har dryppet morsmelk en gang men ellers bare vasket og skylt med saltvann og massert ved neseroten. Får prøve med morsmelk igjen kanskje 😊

@Beccy87 Har prøvd et par kvelder, men hun er litt urolig på kvelden og ofte kun puppen som hjelper, så da blir det ikke så lett 😓 Men nå leverer mannen 1-2 dager i uken i bhg så da får jeg sovet litt lengre på morgenen de dagene hvertfall, også prøver jeg å sove litt på dagen. Gleder meg til det blir litt rutiner på søvn!

Øyet ser ikke noe irritert ut og er ikke rødt, så vil tro det kanskje er tårekanalene. Får se det an noen dager 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Beccy87 Da er det bare å vente og se! Var på første trilletur i går, 3 uker etter keisersnittet. Det var litt vondt å gå, men godt å komme seg ut 😀

@stine889 hvor lenge har hun hatt tett tårekanal? Her gikk det over av seg selv etter ca. 1 uke, og det er visst helt normalt og ufarlig.

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med trilletur @Caramelli :) Jeg var på min første "lange" trilletur alene i går. Jeg la opp ruten sånn at jeg gikk forbi et senter med stellerom tilgjengelig i tilfelle hun skulle våkne, jeg blir litt stressa om hun våkner når vi er ute på tur... Så er ikke helt konfortabel med å være ute med henne enda. 

Samboeren min skal på jobbreise i litt over en uke neste uke. Gruer meg litt til å være helt alene med henne så lenge. Men det går sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Caramelli skrev:

@Beccy87 Da er det bare å vente og se! Var på første trilletur i går, 3 uker etter keisersnittet. Det var litt vondt å gå, men godt å komme seg ut 😀

@stine889 hvor lenge har hun hatt tett tårekanal? Her gikk det over av seg selv etter ca. 1 uke, og det er visst helt normalt og ufarlig.

Det har vell egentlig ikke vart en uke ennå, og syntes egentlig det er litt bedre allerede 😊 Så kanskje det er på vei over 👍🏻

2 timer siden, rosenkål skrev:

Så koselig med trilletur @Caramelli :) Jeg var på min første "lange" trilletur alene i går. Jeg la opp ruten sånn at jeg gikk forbi et senter med stellerom tilgjengelig i tilfelle hun skulle våkne, jeg blir litt stressa om hun våkner når vi er ute på tur... Så er ikke helt konfortabel med å være ute med henne enda. 

Samboeren min skal på jobbreise i litt over en uke neste uke. Gruer meg litt til å være helt alene med henne så lenge. Men det går sikkert bra :)

Her liker hun ikke vognen i det hele tatt så jeg syntes heller ikke det er veldig kjekt om hun våkner ute på tur. Spesielt siden hun ikke tar smokk så har ikke noe å roe henne med. Har prøvd mange forskjellige men hun er ikke interessert. Kjøpte nettopp noen fra Natursutten og krysser fingrene for at hun vil ha de.

Tar deres smokk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...