Gå til innhold

- Januar og februar 2017-


Northelia

Anbefalte innlegg

På 24.6.2017 den 15.57, rosenkål skrev:

Vi spiste lunsj i dag, alle tre. Hun fikk litt søtpotet, tror ikke hun svelget så veldig mye akkurat. Var ikke den helt store reaksjonen fra henne heller,så vet ikke om hun likte det eller ikke. Hun har et veldig bra pokeransikt :P

Ja,jeg fullammer. Jeg ammet først og så fikk hun smake og så ammet jeg litt igjen etterpå :)

Jeg ammer også og gir morsmelkerstatning i tillegg. Hvor lenge tenker du å amme?

Vi skal kjøpe barnemat på glass, hvor det er merket hva som passer til en mage på 4mnd +. Håper det faller i smak 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Caramelli skrev:

Jeg ammer også og gir morsmelkerstatning i tillegg. Hvor lenge tenker du å amme?

Vi skal kjøpe barnemat på glass, hvor det er merket hva som passer til en mage på 4mnd +. Håper det faller i smak 😆

Jeg tenkte å følge anbefalingene om å amme til hun er ett år, men jeg får se hva jeg tenker om det når hun får tenner :fnise: 

Jeg kjøpte Margit Vea sin bok, Babymat, men har ikke fått lest så mye i den enda. Håper jeg får litt inspirasjon til å lage mat til henne og fryse ned. Jeg er ikke så veeeldig glad i å lage mat så vi får se hvor lenge jeg klarer å holde på med det :)

Synes hun gulper litt mer på kvelden nå enn før, lurer på om det kan komme av den lille t-skjeen med mat som hun får på formiddagen? 

Krysser fingrene for at det faller i smak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 23.21, rosenkål skrev:

Jeg tenkte å følge anbefalingene om å amme til hun er ett år, men jeg får se hva jeg tenker om det når hun får tenner :fnise: 

Jeg kjøpte Margit Vea sin bok, Babymat, men har ikke fått lest så mye i den enda. Håper jeg får litt inspirasjon til å lage mat til henne og fryse ned. Jeg er ikke så veeeldig glad i å lage mat så vi får se hvor lenge jeg klarer å holde på med det :)

Synes hun gulper litt mer på kvelden nå enn før, lurer på om det kan komme av den lille t-skjeen med mat som hun får på formiddagen? 

Krysser fingrene for at det faller i smak :) 

Hva skal du lage? 🙂 Min gulper også, men mest når han får morsmelkerstatning. Han storkoser seg med flaska og jeg tror han drikker for mye... for når jeg ammer går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi blir 6 mnd på fredag:lillesky: Hun har fått grøt en god stund nå (blir ikke ammet, og da er jo rådene å gi annen næring fra 4 mnd).  Ellers får hun litt middag og fruktpurèer. Ellers sover hun hele natten, og mulig det er derfor hun sover veldig lite på dagen? Jeg syns hvterfall hun sover veldig lite på dagtid sammenlignet (ja, man skal ikke sammenligne, men man gjør det jo likevel) med de andre på babygruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/28/2017 den 16.39, Northelia skrev:

Mi blir 6 mnd på fredag:lillesky: Hun har fått grøt en god stund nå (blir ikke ammet, og da er jo rådene å gi annen næring fra 4 mnd).  Ellers får hun litt middag og fruktpurèer. Ellers sover hun hele natten, og mulig det er derfor hun sover veldig lite på dagen? Jeg syns hvterfall hun sover veldig lite på dagtid sammenlignet (ja, man skal ikke sammenligne, men man gjør det jo likevel) med de andre på babygruppa. 

I dag fikk han smake på fruktpure fra Hipp. Litt skeptisk i begynnelsen, men så ville han ha mer 😊 Vet du hvor lenge et åpnet glass holder?

Min er våken ca. 2 timer på dagen, så må han sove litt før han er våken nye 2 timer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med dere? Minstemor er nå snart 7 mnd gammel (31.juli), og er helt herlig. Ler og smiler, og er stort sett i godt humør. Vi har kjøpt oss nytt og større hus, så nå er det flytting som står på agendaen. Blir kanskje litt pes med en baby, men det må jo til ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.7.2017 den 13.09, Northelia skrev:

Hvordan går det med dere? Minstemor er nå snart 7 mnd gammel (31.juli), og er helt herlig. Ler og smiler, og er stort sett i godt humør. Vi har kjøpt oss nytt og større hus, så nå er det flytting som står på agendaen. Blir kanskje litt pes med en baby, men det må jo til ;) 

Her har vi bikket 6 måneder (18.juli) og Bølla blir gøyere og gøyere for hver dag nå. 
Jeg er ikke noe babymenneske og synes det er mye bedre når de blir litt mer mobile og kan leke heller enn å bare ligge der eller henge på meg. :P  

Hun har begynt å få en del hår, men vi klarer ikke bestemme oss for om det er blondt eller mørkt. :sprettoy:
Hun smiler mye mer nå enn hun gjort de i starten (da smilte hun jo aldri) og ler hver gang storebroren kommer og prater til henne. Hun ruller fra rygg til mage men ikke tilbake og roterer rundt i ring liggende på magen, men kommer seg ikke verken frem eller bak enda. 
Har fått to små tenner nede og det kan virke på humøret at flere er på vei. :)  

Gratulerer med hus da! Når flytter dere, og er det langt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med huskjøp northelia :)

Her er det turbo nesten hele dagen. Savner av og til sovebabyen min, det er ikke så mye igjen av henne :fnise: Hun ruller begge veier og rundt seg selv. Nå har hun begynt å skyve seg bakover også. Det begynner å bli travelt nå. 

Hun er 5,5 mnd nå, og ikke så veldig glad i å spise. Hun får litt mos hver dag, noe går ned men ikke alt. Hadde vår første bleie med hint av fast føde for et par dager siden. Er det heeelt sikkert at de ikke kan leve på luft,kjærlighet og mm til de klarer å gå på do selv? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/25/2017 den 13.09, Northelia skrev:

Hvordan går det med dere? Minstemor er nå snart 7 mnd gammel (31.juli), og er helt herlig. Ler og smiler, og er stort sett i godt humør. Vi har kjøpt oss nytt og større hus, så nå er det flytting som står på agendaen. Blir kanskje litt pes med en baby, men det må jo til ;) 

Gratulerer med nytt hus 😄

Det går bra med oss også. Han er nå 5 måneder og kan rulle fra mage til rygg. Han elsker å smake på nye ting og gaper høyt når han ser skjeen.

Han sover godt, men er ikke så flink til å sovne hvis vi legger han i senga. Da må det melk, vugging, trilletur eller biltur til. Håper det går seg til etterhvert! Ellers sover han godt på natta, men sovner sent og ammes to ganger i løpet av natta. Kjenner jeg gleder meg til å få sammenhengende søvn igjen...

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 13.09, Northelia skrev:

Hvordan går det med dere? Minstemor er nå snart 7 mnd gammel (31.juli), og er helt herlig. Ler og smiler, og er stort sett i godt humør. Vi har kjøpt oss nytt og større hus, så nå er det flytting som står på agendaen. Blir kanskje litt pes med en baby, men det må jo til ;) 

Så gøy med nytt og større hus 😄 Gratulerer! Vi er også på husjakt i disse dager 😊

Her er hun blitt 5 1/2 mnd og er stort sett en blid jente om dagen :) Ruller fra rygg til mage men ikke tilbake. Fikk sin første tann for en uke siden og i dag kjente jeg jammen nr 2 også 😄 Så nå er begge de to nede på vei opp. Hun får en porsjon grøt om dagen og elsker det. Har også fått smake banan, eple og fruktgrøt da hun er veldig interessert i fast føde. 

4 timer siden, Caramelli skrev:

Gratulerer med nytt hus 😄

Det går bra med oss også. Han er nå 5 måneder og kan rulle fra mage til rygg. Han elsker å smake på nye ting og gaper høyt når han ser skjeen.

Han sover godt, men er ikke så flink til å sovne hvis vi legger han i senga. Da må det melk, vugging, trilletur eller biltur til. Håper det går seg til etterhvert! Ellers sover han godt på natta, men sovner sent og ammes to ganger i løpet av natta. Kjenner jeg gleder meg til å få sammenhengende søvn igjen...

Her sliter vi også litt med sovingen. Må vugges i søvn på kveldstid, våkner etter 30-40 min, vugges igjen og sover nye 30-40 min. Våkner 2-3 ganger hver kveld før hun sovner godt og kan sove til 03-04. Tar fortsatt ikke smokk heller. Vi skal begynne nå etter ferien med nye rutiner der vi prøver å få henne til å sovne i sengen og ikke på oss. Håper det blir bedre for det er så slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan rapportere om bedre soving her endelig 😁 Sover fortsatt bare 30 min x3 på dagtid, men leggingen går mye bedre. Legger hun i sengen og står der og stryker litt på henne (tar opp hvis hun begynner å gråte) men lar hun aldri sovne på oss. Det har gått over all forventning og hun sovner på ca 10 min og kan sove fra 19.30 til 01-02. Av og til våkner hun på kvelden men da er det bare inn og stryke litt så sovner hun igjen. 

Hvor mye fast føde får deres små? Syntes det er vanskelig å vite hvor mye og når vi skal øke når hovednæringen fortsatt skal være morsmelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, stine889 skrev:

Kan rapportere om bedre soving her endelig 😁 Sover fortsatt bare 30 min x3 på dagtid, men leggingen går mye bedre. Legger hun i sengen og står der og stryker litt på henne (tar opp hvis hun begynner å gråte) men lar hun aldri sovne på oss. Det har gått over all forventning og hun sovner på ca 10 min og kan sove fra 19.30 til 01-02. Av og til våkner hun på kvelden men da er det bare inn og stryke litt så sovner hun igjen. 

Hvor mye fast føde får deres små? Syntes det er vanskelig å vite hvor mye og når vi skal øke når hovednæringen fortsatt skal være morsmelk. 

Oi! Her er det gråting med en gang vi legger henne ned. Enten sovner hun når hun spiser eller så har vi henne i bæresjal og synger og går rundt. Får endel skritt av den siste måten, så om ikke annet når jeg ofte til de anbefalte 10000 de dagene 😂 

Hun vil ikke spise så mye her enda. Kun et par-tre skjeer. Vet ikke helt hvor mye hun skal spise nå heller. Hs sa vi skulle øke etterhvert til det ble et fullt måltid.. 

Hun er ellers superaktiv! Ruller og skyver seg bakover så hun havner overalt. Begynner å bli travelt nå merker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rulles det også. Hun sover egentlig helt fint, og det er jeg glad for. Derimot skal hun helst ha oppmerksomhet HELE tiden, og hyler dersom hun må være alene lite grann. (Typ at jeg må varme flaska hennes). 

Annenhver dag får hun full porsjon grøt, og de andre dagene full porsjon middag. Kommer til å begynne med litt brød også etterhvert. Gir henne også most frukt. (Men hun er jo litt eldre enn de andre babyene her inne?)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, rosenkål skrev:

Oi! Her er det gråting med en gang vi legger henne ned. Enten sovner hun når hun spiser eller så har vi henne i bæresjal og synger og går rundt. Får endel skritt av den siste måten, så om ikke annet når jeg ofte til de anbefalte 10000 de dagene 😂 

Hun vil ikke spise så mye her enda. Kun et par-tre skjeer. Vet ikke helt hvor mye hun skal spise nå heller. Hs sa vi skulle øke etterhvert til det ble et fullt måltid.. 

Hun er ellers superaktiv! Ruller og skyver seg bakover så hun havner overalt. Begynner å bli travelt nå merker jeg :P

Jeg trodde aldri det kom til å gå her men ble veldig overrasket 🙈 Hun gråt litt de første gangene men prøvde å trøste henne i sengen og tok henne opp først når hun begynte å skrike (ikke bare sutre). Roet henne mens jeg holdt henne inntil meg også la jeg hun ned igjen. Sånn holdt vi på en stund. Nå må jeg sjeldent ta henne opp igjen i det hele tatt. Har tatt hodet nedi til henne og lagt kinnet mitt inntil hennes og da har hun ofte roet seg. 

Hehe, ja det gjelder å se det positive med det 🙈 Dere får bevegd dere da. Men sover hun lenge når dere legger henne ned da eller våkner hun mye? Så flink hun er med rulling og åling! Her ruller hun fra rygg til mage, men ikke tilbake så blir ofte sint når hun blir sliten og ikke vil ligge sånn mer 😂

Vi begynte med litt grøt når hun var 4 mnd så nå er vi oppe i en liten porsjon morgen og kveld. Ellers får hun litt banan, avokado eller annen puré 😁 Hun elsker det, spesielt grøten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Northelia skrev:

Her rulles det også. Hun sover egentlig helt fint, og det er jeg glad for. Derimot skal hun helst ha oppmerksomhet HELE tiden, og hyler dersom hun må være alene lite grann. (Typ at jeg må varme flaska hennes). 

Annenhver dag får hun full porsjon grøt, og de andre dagene full porsjon middag. Kommer til å begynne med litt brød også etterhvert. Gir henne også most frukt. (Men hun er jo litt eldre enn de andre babyene her inne?)  

 

Hvor mye er en full porsjon grøt? Jeg har prøvd å koke litt forskjellige grøter (Hirse, bokhvete, havregryn, emmer) men får ikke i henne halvparten engang. Det pleier å være ca 1 dl væske og ulik mengde mel. Det er kanskje for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stine889 skrev:

Jeg trodde aldri det kom til å gå her men ble veldig overrasket 🙈 Hun gråt litt de første gangene men prøvde å trøste henne i sengen og tok henne opp først når hun begynte å skrike (ikke bare sutre). Roet henne mens jeg holdt henne inntil meg også la jeg hun ned igjen. Sånn holdt vi på en stund. Nå må jeg sjeldent ta henne opp igjen i det hele tatt. Har tatt hodet nedi til henne og lagt kinnet mitt inntil hennes og da har hun ofte roet seg. 

Hehe, ja det gjelder å se det positive med det 🙈 Dere får bevegd dere da. Men sover hun lenge når dere legger henne ned da eller våkner hun mye? Så flink hun er med rulling og åling! Her ruller hun fra rygg til mage, men ikke tilbake så blir ofte sint når hun blir sliten og ikke vil ligge sånn mer 😂

Vi begynte med litt grøt når hun var 4 mnd så nå er vi oppe i en liten porsjon morgen og kveld. Ellers får hun litt banan, avokado eller annen puré 😁 Hun elsker det, spesielt grøten. 

Holdt dere på sånn i flere dager? Gjør dere det sånn om dagen også? Vi har vurdert å prøve gjøre det sånn. Men her er det ikke bare sutring men hylgrining. Hun er utrøstelig i sengen. Skal være med i en søvngruppe på helsestasjonen nå til uken, håper å få litt tips da. 

Når hun først sovner på kvelden(senest 2330) så sover hun til morningen. Spiser et par ganger i halvsøvne. På dagtid sliter vi også. Har begynt å skrive logg for å se om jeg ser noe mønster. Hun sover maks 30-45 min og er trøtt 15 min etterpå men sovner ikke. 

Hun er mest glad i grønnsaksmos enn grøt her egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, rosenkål skrev:

Hvor mye er en full porsjon grøt? Jeg har prøvd å koke litt forskjellige grøter (Hirse, bokhvete, havregryn, emmer) men får ikke i henne halvparten engang. Det pleier å være ca 1 dl væske og ulik mengde mel. Det er kanskje for mye? 

Jeg lager på 1dl vann/mme. Noen ganger blander jeg frukt i. Det er ikke alltid hun spiser opp alt, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rosenkål skrev:

Hvor mye er en full porsjon grøt? Jeg har prøvd å koke litt forskjellige grøter (Hirse, bokhvete, havregryn, emmer) men får ikke i henne halvparten engang. Det pleier å være ca 1 dl væske og ulik mengde mel. Det er kanskje for mye? 

Ja det er 1 dl vann også er det vell 4(?) spiseskjeer med grøt. Hun liker den best når den ikke er så tykk. Vi har prøvd litt forskjellige men her en med banansmak favoritten 🙈 Husker ikke helt hvilken grøt det er. Har faktisk egentlig byttet til Semper sin grøt fordi den inneholder vitamin B12 som visstnok er forsket en del på og har en sammenheng med utvikling av hjernen på babyer. Og forskningen viste at babyer flest hadde for lite av det. Så prøver å holde oss til den 😁

9 minutter siden, rosenkål skrev:

Holdt dere på sånn i flere dager? Gjør dere det sånn om dagen også? Vi har vurdert å prøve gjøre det sånn. Men her er det ikke bare sutring men hylgrining. Hun er utrøstelig i sengen. Skal være med i en søvngruppe på helsestasjonen nå til uken, håper å få litt tips da. 

Når hun først sovner på kvelden(senest 2330) så sover hun til morningen. Spiser et par ganger i halvsøvne. På dagtid sliter vi også. Har begynt å skrive logg for å se om jeg ser noe mønster. Hun sover maks 30-45 min og er trøtt 15 min etterpå men sovner ikke. 

Hun er mest glad i grønnsaksmos enn grøt her egentlig. 

Ja holdt på sånn en stund. Begynte vell for rundt 2 uker siden og syntes det er mye bedre allerede. Tenker å prøve å gi mindre og mindre hjelp. På dagtid gjør jeg det innimellom men blir ofte en tur i vognen eller så sovner hun i bilstolen. Jeg skal også være med i søvngruppe denne uken. Skal vi samme sted kanskje?🙈 Her er det helt likt på dagtid med 30-45 min også er hun sutrete fordi hun ikke er uthvilt. 

Hva lager du grønnsaksmos av? Det er ikke veldig populært her. 

Endret av stine889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/14/2017 den 20.34, stine889 skrev:

Kan rapportere om bedre soving her endelig 😁 Sover fortsatt bare 30 min x3 på dagtid, men leggingen går mye bedre. Legger hun i sengen og står der og stryker litt på henne (tar opp hvis hun begynner å gråte) men lar hun aldri sovne på oss. Det har gått over all forventning og hun sovner på ca 10 min og kan sove fra 19.30 til 01-02. Av og til våkner hun på kvelden men da er det bare inn og stryke litt så sovner hun igjen. 

Hvor mye fast føde får deres små? Syntes det er vanskelig å vite hvor mye og når vi skal øke når hovednæringen fortsatt skal være morsmelk. 

Så heldig dere er som får til leggingen! Hvor mange måneder er hun nå?

Min er 6 måneder og det vi sliter mest med er søvn. Både at han ikke sovner av seg selv og at nattesøvnen starter veldig sent. Jeg tror fokuset på at han skal sovne av seg selv har forskjøvet døgnet, fordi det tar mye lengre tid å legge han. Nå fokuserer vi heller på døgnrytmen og fortsetter med vugging, melk og trilletur som "sovemedisin" 😪

Vi har gitt grøt og pure som smaksprøver, men skal prøve å gi det fast 2-3 ganger hver dag. Vi har kjøpt ferdig grøtpulver og pure på glass i butikken. Lillegutt har fått 2 tenner og elsker alt han får smake på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Caramelli skrev:

Så heldig dere er som får til leggingen! Hvor mange måneder er hun nå?

Min er 6 måneder og det vi sliter mest med er søvn. Både at han ikke sovner av seg selv og at nattesøvnen starter veldig sent. Jeg tror fokuset på at han skal sovne av seg selv har forskjøvet døgnet, fordi det tar mye lengre tid å legge han. Nå fokuserer vi heller på døgnrytmen og fortsetter med vugging, melk og trilletur som "sovemedisin" 😪

Vi har gitt grøt og pure som smaksprøver, men skal prøve å gi det fast 2-3 ganger hver dag. Vi har kjøpt ferdig grøtpulver og pure på glass i butikken. Lillegutt har fått 2 tenner og elsker alt han får smake på! 

Det har vært et stort problem her også så det er veldig deilig at det endelig går bra! Hun var 6 måneder den 11. Det er sikkert en god idé å ha døgnrytmen inne før man øver på å sovne selv. Her begynte vi ganske tidlig å "legge" henne i 19.30 tiden. Hun sovnet gjerne på skulderen til pappaen og ble liggende der en stund før vi la henne i sin egen seng. Så hun fikk i det minste døgnrytmen selv om vi måtte vugge. Storesøsteren våkner mellom 6-7 så dermed er vi også tidlig oppe hver dag og hun er trøtt igjen tidlig på kvelden. I går sovnet hun liggende i sin egen seng mens jeg sang, uten å røre henne 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...