Gå til innhold

- Januar og februar 2017-


Northelia

Anbefalte innlegg

14 timer siden, rosenkål skrev:

Vi har ikke fått noe svar enda så jeg antar vi ikke får plass før neste høst, er det ikke da neste opptak er? Vi søkte ganske sent, I sommer en gang. Burde nok vært tidligere ute. 

På matfronten har det løsnet litt her. Hun spiser endel grøt og middag nå. Når vi er ute har jeg kjøpt de smoothiene på klemmeposer og hun har likt de fleste :)

Hva slags brød gav du? 

Jeg har forstått det slik at man kan søke det året barnet fyllet 1år og at søknadsfristen er 1. mars. Vi har mulighet til å vente til det ordinære opptaket, så har ikke søkt enda. Vurderer også å ta ut kontantstøtte og jobbe deltid etter permisjonen.

Så fint at hun spiser nå! Svigermor bakte grovbrød, som han fikk. Er det noen brød som anbefales mer enn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.9.2017 den 22.40, stine889 skrev:

Styrer i bhg til storesøster sa at nå går det på når barnet er født og ikke når man søkte, så hvis det stemmer så har ikke det noe å si 😄

Vi har søkt fra desember og håper vi får plass en gang mellom da og mars. Da er pappaen ferdig i permisjon. 

 

Her er hun blitt 7,5 mnd og ruller begge veier og kommer seg rundt i ring. Ingen åling ennå og det syntes jeg er helt greit 😅 Kan godt vente litt! Hun spiser grøt til frokost og kvelds, middagsglass og frukt utenom. Også ammer jeg fortsatt. Hun har nå 5 tenner og er såååå søt når hun smiler. Er en skikkelig blid jente om dagen som spreller med hele kroppen når hun ser spesielt storesøster og katten 😂

Har noen av dere tatt avvenning på nattmating? Hun vil jo ikke ha smokk så det er liksom den måten jeg får henne til å sovne igjen på🙄

Jeg ammer også, men nå er det bare om natten/morgenen. På dagen vil han bare ha flaske.

Han våkner normalt 1 gang på natten og 1 gang på morgenen, og når jeg ammer sover han videre.

Jeg har ikke tenkt å avvenne han, men tror nattammingen vil forsvinne av seg selv. Han har allerede hatt noen netter der han sover gjennom hele natten ☺ Og jeg regner med det blir flere slike netter jo større han blir.

Hvor ofte ammer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stine889 oi, 5 tenner! Her er det fremdeles ingen i sikte. Hvordan er det med amming og så mange tenner? Synes det høres litt "skummelt" ut :PNår hun våkner på natten har jeg prøvd å synge henne i søvn igjen, det funker av og til men ofte er det puppen som må til for at hun sovner igjen.. HS sa at når hun begynner å spise godt på dagen(fast føde) så kan vi gi vann på natt i en avvennings fase. Vi er ikke helt der enda men nærmer oss :) 

Nå har hun begynt å ta tak i kanten på sengen sin og står på knærne, av og til klarer hun å få beina under seg og står og kikker nedover. På tide å senke bunnen nå ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Caramelli skrev:

Jeg ammer også, men nå er det bare om natten/morgenen. På dagen vil han bare ha flaske.

Han våkner normalt 1 gang på natten og 1 gang på morgenen, og når jeg ammer sover han videre.

Jeg har ikke tenkt å avvenne han, men tror nattammingen vil forsvinne av seg selv. Han har allerede hatt noen netter der han sover gjennom hele natten ☺ Og jeg regner med det blir flere slike netter jo større han blir.

Hvor ofte ammer du?

Ja, da vil det nok gå av seg selv :-) Her våkner hun unødvendig mye og ammer gjerne 3-4 ganger om natten/morgen. Siden hun spiser så mye på dagtid så skal hun ikke trenge mat om natten egentlig. Hun har ikke sovet natten igjennom og jeg tror hun bruker meg som "smokk" for å sovne igjen. 

Nå ammer jeg vanligvis en gang på formiddag, av og til midt på dagen også rett før hun skal legge seg. Også natten da. Pappaen har tatt henne de siste to nettene og hun sovner igjen uten store protester. 

1 time siden, rosenkål skrev:

@stine889 oi, 5 tenner! Her er det fremdeles ingen i sikte. Hvordan er det med amming og så mange tenner? Synes det høres litt "skummelt" ut :PNår hun våkner på natten har jeg prøvd å synge henne i søvn igjen, det funker av og til men ofte er det puppen som må til for at hun sovner igjen.. HS sa at når hun begynner å spise godt på dagen(fast føde) så kan vi gi vann på natt i en avvennings fase. Vi er ikke helt der enda men nærmer oss :) 

Nå har hun begynt å ta tak i kanten på sengen sin og står på knærne, av og til klarer hun å få beina under seg og står og kikker nedover. På tide å senke bunnen nå ja :fnise:

Det går veldig greit. Hun biter vanligvis ikke men det har hendt, og da hopper jeg til. Det er ikke noe godt 🙈 Pappaen prøvde å gi vann om natten men det var visst ikke interessant. Hun har fått en litt dum vane med å sove på siden, så hun våkner ofte og trenger hjelp til å legge seg over på siden sånn at hun ligger stabilt. 

Haha, så flink 😄 Da er det nok greit å senke den ja før hun kommer seg over. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosenkål Ville bare tipse om å droppe vann på natten, det blir bare en dårlig vane man ikke trenger! 
Skal dere slutte med ammingen så er det like greit å bare slutte, ikke begynn å tilby vann isteden. Vet om veldig mange som har brent seg på den og nå sitter med unger på 2-3år som fortsatt våkner på natten og vil ha vann. 
:) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min lille baby er 8 måneder i dag!

De siste dagene har vi sluttet å vugge han i søvn for å lære han å sovne i senga si. Det har gått veldig bra, men det tar 30-60min før han sovner. Og når han skal sove 2-3 ganger i løpet av dagen før nattesøvn går det mye tid til legging 🙈

Ellers nærmer det seg jul og jeg tenker på hva vi skal kjøpe han i julegave. Hva skal dere kjøpe?

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Caramelli skrev:

Min lille baby er 8 måneder i dag!

De siste dagene har vi sluttet å vugge han i søvn for å lære han å sovne i senga si. Det har gått veldig bra, men det tar 30-60min før han sovner. Og når han skal sove 2-3 ganger i løpet av dagen før nattesøvn går det mye tid til legging 🙈

Ellers nærmer det seg jul og jeg tenker på hva vi skal kjøpe han i julegave. Hva skal dere kjøpe?

Hvordan gjør dere det? Legger dere han ned og synger? Her begynner hun å gråte hvis vi legger henne ned og hun ikke får pupp. Vi sliter litt med at det kun er jeg som får henne til å sove også, hvordan er det hos dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rosenkål skrev:

Hvordan gjør dere det? Legger dere han ned og synger? Her begynner hun å gråte hvis vi legger henne ned og hun ikke får pupp. Vi sliter litt med at det kun er jeg som får henne til å sove også, hvordan er det hos dere? 

 

Vi har prøvd det samme tidligere, men da gråt han etter en stund - til vi tok han opp og vugget han i søvn. Vi fant ut at han var for liten til å skjønne at han skulle sove, så vi hoppet over leggingen og vugget han hver gang. Men etterhvert var det bare pappaen som klarte å vugge han i søvn, så da måtte vi prøve å legge han igjen...

Han fikk ny sprinkelseng, som han ble veldig fornøyd med (har brukt bedside crib før). Vi gir han mat/vann når han våkner og melk en halvtime før vi legger han. Vi roer ned med pjusk og stell, og legger han i senga med smokk og bamse, når han har vært våken ca. 2,5time. Da vet vi at han er trøtt og mett. 

Senga hans står inntil vår seng, så vi ligger ved siden av til han sovner og sørger for at han ligger på rygg, har smokk i munn og bamse nært ansiktet. Han sutrer før han sovner, men det går greit for han sovner jo! 😃 

Har dere mulighet til å bytte på å ligge ved siden av henne? Da blir det ikke så slitsomt og lenge å ligge der...

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det 9 måneder siden lillegutt ble født! Rutiner begynner å ta form og den siste måneden har han lært seg å krype og sette seg opp på kne. Med litt støtte fra mamma kan han også reise seg og gå. I tillegg har tann nummer 3 meldt sin ankomst.

Han trenger nytt utstyr og med Black Friday rundt hjørnet håper jeg å finne noen kupp 🤑 Ikke alt kan vente til jul...

Hvordan er status hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 måneder i dag og stabber rundt med rullatoren sin. :strix:
Skal allerhelst stå eller gå overalt, men går ikke uten støtte enda. 
Har fått 8 tenner, 4 oppe og 4 nede og har litt av et temperament. 
Er fortsatt en meget høylytt liten frøken, skriker og roper hele dagen. 

Vi har blitt muntlig lovet plass i barnehagen til storebroren fra og med Januar. 
Når skal deres starte? 

Og hva kjøper/ønsker dere dem til jul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun også blitt 9 måneder. Hun har fått et skikkelig bra tempo på krabbingen sin, spesielt hvis hun ser at skuffer eller oppvaskmaskinen er åpen :P Hun reiser seg der det er noe å støtte seg på og går langs møbler. Rutiner begynner også å sette seg hos oss, endelig! 

Her har såvidt den første tannen meldt sin ankomst. Jeg visste ikke at de var så skarpe :ohmy: 

Vi må oppdatere bilstolen ellers tror jeg det meste kan brukes fremdeles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Beccy87 skrev:

10 måneder i dag og stabber rundt med rullatoren sin. :strix:
Skal allerhelst stå eller gå overalt, men går ikke uten støtte enda. 
Har fått 8 tenner, 4 oppe og 4 nede og har litt av et temperament. 
Er fortsatt en meget høylytt liten frøken, skriker og roper hele dagen. 

Vi har blitt muntlig lovet plass i barnehagen til storebroren fra og med Januar. 
Når skal deres starte? 

Og hva kjøper/ønsker dere dem til jul? 

@Beccy87 Gratulerer med 10 måneders dagen! 😀

Min vil også helst stå, mens han åpner dører og skuffer. Han liker også å leke med kjøleskapsmagneter. 

Vi trenger feks. ny bilstol, sengekant og prampack - men dette kjøper vi selv. Har ønsket oss klær/strikketøy i ny størrelse, som han trenger fra januar.

Ellers har jeg tenkt å lage en pakkekalender til han. Noen forslag til gaver?

@rosenkål hvilken bilstol skal dere kjøpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Caramelli vi har besafe izi go modular så det blir den neste i serien. De passer begge på samme iso-fix base :)

Vi er litt kjipe av oss og ikke så glad i jul, så det blir ikke noen kalender på henne med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, rosenkål skrev:

@Caramelli vi har besafe izi go modular så det blir den neste i serien. De passer begge på samme iso-fix base :)

Vi er litt kjipe av oss og ikke så glad i jul, så det blir ikke noen kalender på henne med det første. 

Da tror jeg vi skal kjøpe samme stol, men vi trenger ny base i tillegg ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor kan ikke gå, men hun kan si mamma, pappa, hei og hadet. Blir ikke kalender på henne i år (men husker jeg lagde til storesøster første julen hennes, og hun var bare fire måneder:fnise:). 

Har ønsket oss leker og ullklær til henne, gjerne hjemmestrikk (er så glad i det). Ellers har hun ettårsdag på nyttårsaften, så hun får jo bursdagsgaver like etter jul også:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Northelia skrev:

Lillemor kan ikke gå, men hun kan si mamma, pappa, hei og hadet. Blir ikke kalender på henne i år (men husker jeg lagde til storesøster første julen hennes, og hun var bare fire måneder:fnise:). 

Har ønsket oss leker og ullklær til henne, gjerne hjemmestrikk (er så glad i det). Ellers har hun ettårsdag på nyttårsaften, så hun får jo bursdagsgaver like etter jul også:)

 

Så flink å prate! Min kan også si mamma.

Det er nok ikke nødvendig med kalender i år, men vi lager likevel 😉 

Vi vurderer å kjøpe vintersko til jul. Har dere noen anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun også blitt 9 måneder. Hun krabber og reiser seg etter møbler. Hun kan også klappe, vinke og si mamma 😄 Storesøsteren gikk når hun var 9,5 mnd gammel og syntes det er helt merkelig å tenke på når jeg ser på lillesøster nå 🙈 Virker så liten fortsatt. 

Har mer rutiner på ting nå men vi sliter fortsatt litt med sovingen, spesielt på dagtid. Har sluttet å amme på natten så nå tar pappaen henne når hun våkner. 

Vi har også fått plass i samme bhg som storesøsteren 😄 Her begynner hun i april 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, stine889 skrev:

Her er hun også blitt 9 måneder. Hun krabber og reiser seg etter møbler. Hun kan også klappe, vinke og si mamma 😄 Storesøsteren gikk når hun var 9,5 mnd gammel og syntes det er helt merkelig å tenke på når jeg ser på lillesøster nå 🙈 Virker så liten fortsatt. 

Har mer rutiner på ting nå men vi sliter fortsatt litt med sovingen, spesielt på dagtid. Har sluttet å amme på natten så nå tar pappaen henne når hun våkner. 

Vi har også fått plass i samme bhg som storesøsteren 😄 Her begynner hun i april 😊

😊

Hvor mange ganger sover hun på dagen før natten? Her prøver vi å få det ned fra 3 ganger til 2, for da starter nattesøvnen tidligere...men han er ikke alltid enig i det. Skal også prøve å stå opp litt tidligere! *gjesp*

Endret av Caramelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...