Gå til innhold

Han ble far mot sin vilje


Sirah

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, waco skrev:

Menn bør ha adgangen til å bortadoptere barn, akkurat som kvinner har rett til å adoptere bort barn dere ikke vil ha.

Hva f... snakker du om?

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva f... snakker du om?

Anonymkode: 12aa2...ace

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Adopsjon? Hvorfor snakker du om adopsjon? Skjønner ikke.

Anonymkode: 0047c...272

Selvsagt forstår ikke dere noe. 

Men la meg forklare den uopplyste.

AnonymBruker ace beskriver en hendelse hvor en mann er i thailand og eksen har barnet. Ja da foreslår jeg at mannen adopterer bort barnet sitt til eksen. Enkelt og greit. 

At dere ikke forstår noe av dette her er fordi at i norge har kvinner rett til å adoptere bort barn, men menn har ikke den retten til å adoptere bort barn.

Forstår dere nå skal jeg forklare en gang til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har uthevet skjønte jeg ikke. Økonomisk ansvarlig dersom hun utfører en abort? 

Anonymkode: 12aa2...ace

Dersom det inngås en avtale om at de sammen skal ha barn, så kan ikke mannen ta JA. Men kvinnen kan fortsatt ta en selvbestemt abort. Det er i så fall et avtalebrudd, og jeg stiller bare spørsmål om kvinnen skal ansvarliggjøres for avtalebruddet? 

Forøvrig mener jeg at JA også må kunne gjelde for kvinnen, selv om det er mindre sannsynlig at hun ønsker å bære frem et barn og så overlate det fullt og helt til faren. Forutsetter jo at faren ikke ønsker JA. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

 

Selvsagt forstår ikke dere noe. 

Men la meg forklare den uopplyste.

AnonymBruker ace beskriver en hendelse hvor en mann er i thailand og eksen har barnet. Ja da foreslår jeg at mannen adopterer bort barnet sitt til eksen. Enkelt og greit. 

At dere ikke forstår noe av dette her er fordi at i norge har kvinner rett til å adoptere bort barn, men menn har ikke den retten til å adoptere bort barn.

Forstår dere nå skal jeg forklare en gang til?

Innlegget om Thailand var kun for å illustrere at ansvaret far har er i realiteten er forsvinnende lite allerede. Og det kan gjelde både planlagte og uplanlagte barn. 

Anonymkode: 0047c...272

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ting jeg ikke har sett blitt nevnt i disse diskusjonene, og det er biologi.

La oss si at menn får muligheten til å ta juridisk abort.
Menn kan befrukte flere kvinner i løpet av kort tid, så la oss nå si at en mann har vært aktiv, og i løpet av en 5-års periode har han befruktet 10 kvinner i samme by.  Han er ikke registrert som far til noen av disse barna siden han har benyttet seg av sin rett til å ta juridisk abort.

Norge er et lite land, og sannsynligheten for at noen av disse 10 barna skal møtes, eller ha en eller annen forbindelse i forbindele med jobb eller fritid, er ganske stor, i alle fall hvis de lever i samme by.
Kanskje blir noen av disse til og med romantisk involverte med hverandre.  Det har skjedd før, og sannsynligheten vil øke ytterligere dersom menn får lovfestet rett til juridisk abort.


Selv kjenner jeg ett par som måtte avlyse bryllup fordi det kom frem at de var halvsøsken, og jeg kjenner også til et tilfelle der venner fant ut at de var halvsøsken under en donorscreening.

Hvis juridisk abort noen gang blir en mulighet, må det i det minste være med samme regelverk som adopsjon, at barna kan få informasjon om sin biologiske familie når de blir 18 år.

 

 

 

 

Anonymkode: 28d55...c02

Nemlig, så jeg får på et vis inntrykk av at menn så gjerne vil befrukte kvinner og hun ta seg av avkommet, men ikke så like gjerne vil ta ansvar for ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Dersom det inngås en avtale om at de sammen skal ha barn, så kan ikke mannen ta JA. Men kvinnen kan fortsatt ta en selvbestemt abort. Det er i så fall et avtalebrudd, og jeg stiller bare spørsmål om kvinnen skal ansvarliggjøres for avtalebruddet? 

Forøvrig mener jeg at JA også må kunne gjelde for kvinnen, selv om det er mindre sannsynlig at hun ønsker å bære frem et barn og så overlate det fullt og helt til faren. Forutsetter jo at faren ikke ønsker JA. 

Nå er du altfor avansert for disse kvinnene. Dette her er kvinner som oppdratt til å mene at fri abort for kvinner er likestilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En setning vi aldri ville ha sett skrevet til en kvinne. 

Som sagt kvinner vil ikke ha likestilling vel de vil ha det men bare når det er til fordel for dem.

Anonymkode: 265e1...87c

Vel, når menn vil ha likestilling så går det utover ungene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Nå er du altfor avansert for disse kvinnene. Dette her er kvinner som oppdratt til å mene at fri abort for kvinner er likestilling.

Mener du at det ikke burde være selvbestemt abort? 

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det ikke burde være selvbestemt abort? 

Anonymkode: 12aa2...ace

Selvsagt for begge kjønn. Menn kan fraskrive seg farsansvaret dersom han føler for det og mor kan fraskrive seg morsansvaret dersom hun føler for det. 

Gjør ikke du? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Selvsagt for begge kjønn. Menn kan fraskrive seg farsansvaret dersom han føler for det og mor kan fraskrive seg morsansvaret dersom hun føler for det. 

Gjør ikke du? 

Dersom han føler for det???

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Dersom det inngås en avtale om at de sammen skal ha barn, så kan ikke mannen ta JA. Men kvinnen kan fortsatt ta en selvbestemt abort. Det er i så fall et avtalebrudd, og jeg stiller bare spørsmål om kvinnen skal ansvarliggjøres for avtalebruddet? 

Forøvrig mener jeg at JA også må kunne gjelde for kvinnen, selv om det er mindre sannsynlig at hun ønsker å bære frem et barn og så overlate det fullt og helt til faren. Forutsetter jo at faren ikke ønsker JA. 

Jeg forstår fremdeles ikke det du skrev om "økonomisk ansvarlig". Hva tenker du på da?

Anonymkode: 12aa2...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han føler for det???

Anonymkode: 12aa2...ace

Hvis du mener at kvinner skal ha fri abort dersom de føler for det er det likestilling at en mann også kan fraskrive seg ansvaret dersom han føler for det.

Hva er det du ikke skjønner med dette her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår fremdeles ikke det du skrev om "økonomisk ansvarlig". Hva tenker du på da?

Anonymkode: 12aa2...ace

Lurer på om @waco har et poeng.

Når det gjøres en bindende avtale mellom to parter, er det vanlig at det blir konsekvenser om avtalen brytes. Ellers er det ingen poeng med avtalen. Så når en mann og kvinne avtaler at de skal ha barn sammen (trygghet for kvinnen mot at mannen tar JA), skal da ikke mannen kompenseres om kvinnen bryter avtalen ved å (gå bevisst mot avtalen og) ta abort. Dersom du mener avtalen bare skal trygge kvinnen mot at mannen tar JA, er det en skjevt avtale og da har mannen bare noe å tape på å signere. Det kan gjøre det vanskeligere for kvinnen å få mannen til å signere. En avtale skal ha likevekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du brukte ikke kondom. Du er derfor ikke endel av de situasjonene som diskuteres her. Din graviditet er din egen feil.

Anonymkode: 1f2e9...cfb

Med den tankengangen der så burde jo ikke kvinner få til å utføre abort heller. Jeg synes det er mye dobbeltmoral når det kommer til abortspørsmål i Norge og resten av den vestlige verden. Jeg synes definitivt at menn burde hatt retten til juridisk abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, kaninen skrev:

Med den tankengangen der så burde jo ikke kvinner få til å utføre abort heller. Jeg synes det er mye dobbeltmoral når det kommer til abortspørsmål i Norge og resten av den vestlige verden. Jeg synes definitivt at menn burde hatt retten til juridisk abort.

Så det burde ikke være selvbestemt abort for kvinner hvis ikke menn får rett til juridisk abort?

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det burde ikke være selvbestemt abort for kvinner hvis ikke menn får rett til juridisk abort?

Anonymkode: 12aa2...ace

Det mest riktige er nok at abort er noe to stykker er enige om. Synes jeg da. Men jeg respekter dere som ikke er for likestilling og som mener at heller kvinnen skal bestemme alt sammen alene.

Dere er opplært til å tro at dette er likestilling derfor kan dere egentlig ikke noe for meningene deres. Hadde dere levd på femti-tallet så ville dere nok mest sannsynlig vært imot fri abort da, - 90% av alle kvinner var imot fri selvbestemt abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Det mest riktige er nok at abort er noe to stykker er enige om. Synes jeg da. Men jeg respekter dere som ikke er for likestilling og som mener at heller kvinnen skal bestemme alt sammen alene.

Dere er opplært til å tro at dette er likestilling derfor kan dere egentlig ikke noe for meningene deres. Hadde dere levd på femti-tallet så ville dere nok mest sannsynlig vært imot fri abort da, - 90% av alle kvinner var imot fri selvbestemt abort.

Jeg levde på 50-tallet men da var jeg et lite barn. Jeg gikk i tog på 70-tallet for selvbestemt abort.

Selvfølgelig skal man diskutere abort om man er et par, men den endelige avgjørelsen er kvinnen sin alene.

Anonymkode: 12aa2...ace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 23.43, Sirah skrev:

I denne artikkelen i Aftenposten kommer det frem flere forskjellige meninger. Hva tenker Kvinneguiden? Er juridisk abort noe menn bør ha rett til?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Han-ble-far-mot-sin-vilje-8448684.html

Menes det med dette at de bør få rett til å si fra seg farsskapet og også slippe å betale barnebidrag? Det mener jeg at de ikke bør få lov til.

I gamle dager tok vel størsteparten av menn sitt ansvar, og giftet seg med den kvinnen de hadde befruktet.

Anonymkode: 071bf...a0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...