Gå til innhold

Sykemeldt, og kollegaer sender meldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fryktelig usikker på i hvilken kontekst dette skulle kunne kvalifisere som "mobbing"? Altså: du mener å kunne tillegge dine kollegaer å si en ting og mene en annen. Men det er å tillegge andre personer motiver du ikke aner om de har. Og å kalle noen en mobber uten håndfaste, konkrete beviser er ærekrenkende. Som er et lovbrudd. Så her bør du passe hvor du setter foten, ts. Du er ikke et barn men en voksen. Og da er det så enkelt at du sier pent, pyntelig og hyggelig ifra når noen trår over streken. Har du ikke sagt fra så har ingen heller trått over. Så enkelt. 

 

Alt over er helt normalt i en hektisk hverdag. Med mindre du jobber med noe meget enkelt og simplistisk er dette situasjoner du forventes å håndtere der og da. Jeg har blitt kalt udugelig foran forsamlinger, og det er ikke mobbing. Det er en mening. Det er lov å ha den, og å uttrykke den. Jeg blir ikke støtt. 

Anonymkode: b79c6...80b

Uten å vite hvilke situasjoner TS egentlig har vært i, så er jeg litt tilbøyelig til å være enig med deg her. Ting som sies og som er tatt ut av sammenheng kan lett oppfattes verre (evt. mindre ille) enn de faktisk er, men opp gjennom et arbeidsliv kan man risikere å oppleve en del "interessante" situasjoner. Her kommer eksempler på ting jeg selv har opplevd: 

  • Sjefen har beordret meg til å stille på et møte alle andre deltakere hadde trukket seg fra. (Jeg gikk, ventet i 10 minutter og gikk tilbake og spure om jeg nå kunne fortsette å jobbe for det var ingen der jeg kunne ha møte med.) 
  • En kollega har i mange år lagt jobbannonser på skrivebordet mitt ("skal du ikke snart søke ny jobb"?) 
  • Et par kollegaer satt og fleipet med og om begravelsen min. (Jeg lever enda ;)  ) 
  • Jeg er blitt kalt udugelig og inkompetent i full offentlighet på abeidsplassen. 
  • Jeg er to ganger blitt kalt ut på jobb i perioder der jeg har vært sykemeldt etter kirurgiske inngrep. 

Tatt ut av sin sammenheng så kan nok en del av dette se ut som trakassering, tror jeg. Men alle disse situasjonene har inntruffet  i sammenhenger som gjør dem forklarlige, men det det synes naturligvis ikke når enkelthendelser listes opp som her. Sjefen fra hendelse 1 viste seg å være en veldig god støtte i flere andre vanskelige situasjoner. Kollega i hendelse 2 har mange ganger vært den som har stilt opp og hjulpet meg med ting utenom jobb. Hendelse 3 skjedde da vi i fellesskap satt og fleipet med dommedagsprofetier i 2012. Kollega som skjelte meg ut i hendelse fire hadde et svært frustrert øyeblikk og jeg sto nærmest da det smalt. Vi er gode venner og vel forlikte den dag i dag og har til og med omgåttes hverandre i forbindelse med  en felles fritidsinteresse. Hendelsene i pkt. 5 er uansett over streken, men for dem som prøvde å kalle meg ut så opplevdes det som stor krise som gjorde at de mente jeg måtte ut til tross for sykemeldingen. 

Dermed tenderer jeg til å være enig med deg, AB...80b. TS kan selvsagt være utsatt for mobbing på arbeidsplassen, men det kan også være snakk om overtolking av situasjoner slik at TS legger mer i hendelsene enn det kollegene gjør. 

 

Anonymkode: 5ec5c...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,legger ikke mer i hendelser. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å vite hvilke situasjoner TS egentlig har vært i, så er jeg litt tilbøyelig til å være enig med deg her. Ting som sies og som er tatt ut av sammenheng kan lett oppfattes verre (evt. mindre ille) enn de faktisk er, men opp gjennom et arbeidsliv kan man risikere å oppleve en del "interessante" situasjoner. Her kommer eksempler på ting jeg selv har opplevd: 

  • Sjefen har beordret meg til å stille på et møte alle andre deltakere hadde trukket seg fra. (Jeg gikk, ventet i 10 minutter og gikk tilbake og spure om jeg nå kunne fortsette å jobbe for det var ingen der jeg kunne ha møte med.) 
  • En kollega har i mange år lagt jobbannonser på skrivebordet mitt ("skal du ikke snart søke ny jobb"?) 
  • Et par kollegaer satt og fleipet med og om begravelsen min. (Jeg lever enda ;)  ) 
  • Jeg er blitt kalt udugelig og inkompetent i full offentlighet på abeidsplassen. 
  • Jeg er to ganger blitt kalt ut på jobb i perioder der jeg har vært sykemeldt etter kirurgiske inngrep. 

Tatt ut av sin sammenheng så kan nok en del av dette se ut som trakassering, tror jeg. Men alle disse situasjonene har inntruffet  i sammenhenger som gjør dem forklarlige, men det det synes naturligvis ikke når enkelthendelser listes opp som her. Sjefen fra hendelse 1 viste seg å være en veldig god støtte i flere andre vanskelige situasjoner. Kollega i hendelse 2 har mange ganger vært den som har stilt opp og hjulpet meg med ting utenom jobb. Hendelse 3 skjedde da vi i fellesskap satt og fleipet med dommedagsprofetier i 2012. Kollega som skjelte meg ut i hendelse fire hadde et svært frustrert øyeblikk og jeg sto nærmest da det smalt. Vi er gode venner og vel forlikte den dag i dag og har til og med omgåttes hverandre i forbindelse med  en felles fritidsinteresse. Hendelsene i pkt. 5 er uansett over streken, men for dem som prøvde å kalle meg ut så opplevdes det som stor krise som gjorde at de mente jeg måtte ut til tross for sykemeldingen. 

Dermed tenderer jeg til å være enig med deg, AB...80b. TS kan selvsagt være utsatt for mobbing på arbeidsplassen, men det kan også være snakk om overtolking av situasjoner slik at TS legger mer i hendelsene enn det kollegene gjør. 

 

Anonymkode: 5ec5c...3ef

Slik har ikke min situasjon vært, min er langt mer alvorlig.

Anonymkode: 4e1ba...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,legger ikke mer i hendelser. 

Slik har ikke min situasjon vært, min er langt mer alvorlig.

Anonymkode: 4e1ba...b23

Først må jeg påpeke at jeg selvsagt ser svært alvorlig på mobbing og trakassering, enten om det er på arbeidsplassen eller andre steder. Det TS skisserer høres ikke bra ut. Likevel høres det litt ut som at TS inntar offerrollen (noe som jo på mange måter er forståelig), men sier i lite om sin egen væremåte, innsats osv. Uansett hva det er, er det åpenbart at ikke TS trives og det beste er vel å forsøke å skaffe seg en annen jobb?

Anonymkode: 82a27...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎03‎.‎2016 at 0.32, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? at i tillegg og bli plaget på denne jobben i åresvis, i tillegg skal måtte risikere pg stå uten inntekt en måned? er det virkelig lov å holde på slik som dette?

Anonymkode: 4e1ba...b23

Nei, mente ikke å skremme. Men kjenner en som fikk en knekk etter kort tid i jobb (mange årsaker, men gikk på en smell).

Sykemeldte seg og tror vedkommende fikk penger. Så valgte han å slutte, da han følte seg presset med dårlig samvittighet og visste at han aldri ville tilbake til den jobben. Det som da skjedde var at sjefen nektet å underskrive på et par vesentlige papirer som skulle til NAV. Siden nav ikke kontaktet sjefen etter dette tok det da 3 mnd før han fikk penger. Så mener bare at før du sender oppsigelse må du ta en prat med hvertfall NAV for å rådføre deg. Husk at du sannsynligvis kan være sykemeldt lenge før du må tilbake til jobb uansett, og du får bare forsøke å svare falskt på meldingene, og spare på de mld du får.

Anonymkode: a52c5...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Prøv å ikke ta dette som et angrep eller på en negativ måte, men det er ingen sjangs for at du har forstått arbeidssituasjonen på en helt annen måte enn de har? 

Feks, se sier vitser på alles bekostning, og når du får din "tur" så tar du det litt mer til deg? 

Synes det var merkelig oppførsel fra de hvis de "hater deg". Men enkelte mennesker gjør jo de merkeligste ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dwight skrev:

Prøv å ikke ta dette som et angrep eller på en negativ måte, men det er ingen sjangs for at du har forstått arbeidssituasjonen på en helt annen måte enn de har? 

Feks, se sier vitser på alles bekostning, og når du får din "tur" så tar du det litt mer til deg? 

Synes det var merkelig oppførsel fra de hvis de "hater deg". Men enkelte mennesker gjør jo de merkeligste ting. 

 

Går helt fint.

Nei, det er spesefikk mobbing som ikke kan misforstås.

TS

Anonymkode: 4e1ba...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fortsetter og sende meldinger.

Får høre hva legen sier om noen dager, jeg er så FORBANNA og sint at jeg bør bli hjemme en periode-og få i gang psykologtimer rundt meg.

 

Normalt å gå rundt og være sint hele tiden?

Anonymkode: 4e1ba...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fortsetter og sende meldinger.

Får høre hva legen sier om noen dager, jeg er så FORBANNA og sint at jeg bør bli hjemme en periode-og få i gang psykologtimer rundt meg.

 

Normalt å gå rundt og være sint hele tiden?

Anonymkode: 4e1ba...b23

Har du oppgitt noen grunn til hvorfor du er sykemeldt?

Anonymkode: e0073...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går helt fint.

Nei, det er spesefikk mobbing som ikke kan misforstås.

TS

Anonymkode: 4e1ba...b23

Veldig synd du opplever det :klem:

 Det er innstillinger på tlf som gjør at du kan blokkere sms, så slipper du å lese de. Du kan også be legen skrive at du ønsker ingen kontakt utover sykeoppfølging, og da skal ikke sjefen heller sende sms i hytt og pine. Hvis du blir langtidssykemeldt fremover så må du også i dialog med sjefen ang tiltak, så vær forberedt på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. mars 2016 at 2.35, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt feil å bruke sykemeldinger når en ikke trives i en jobb.  Slutt hvis ikke folk liker jobben sin, men alt for mange bare sykmelder seg uten å faktisk være syk.  Å ikke orke denne jobben lenger, eller de som en jobbe med, er ikke grunn for å få en sykemelding.   

Anonymkode: c4494...58d

Signerer denne!

Anonymkode: 15210...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne!

Anonymkode: 15210...c61

Prøv selv og bli trakkasert i noen år, kom tilbake da. En blir så sliten til slutt, mister all energi.

Anonymkode: 4e1ba...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...