Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Pust skrev:

Du burde definitivt legge dette i CBE-tråden og tagge vedkommende som forsvarer alt hva husmorbloggerne driver med. Og i de andre husmorbloggtrådene; ABD, villapaprika, mammasom16, m.fl.

Enig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Eirasi skrev:

Jeg klusset litt med en liste i lunsjen i dag. Var egentlig rettet mot noen av debattantene i cbe-tråden, men jeg tror den passer bedre her. Om noen har bedre formuleringer, eventuelt noe å tilføye er det bare å legge til.  

 

1. Bilder kan misbrukes av mennesker med uærlige hensikter.
1a. Bildene trenger ikke å vise hud før de blir misbrukt av pedofile.
1b. Andre barn kan mobbe barnet på bakgrunn av bilder eller historier. Og ikke bare klassekamerater, sosiale medier er dessverre blitt en enorm arena for mobbing, og dermed kan totalt fremmede ha vonde ting å si.
1c. Det finnes mennesker som stjeler andres identitet. Stjeler bildene og poserer barnet som sitt eget.

2. Foreldre eier ikke sine barn.

3. Barna får ikke skape sin egen identitet på sosiale medier.
3a. Et barn har ikke enda utviklet sitt "jeg", altså hva dette barnet liker/ikke liker og hva det står for. Hva om det i ung voksen/voksen alder egentlig ikke syns noe om de forskjellige tingene foreldrene har reklamert og hyllet? Hva om et barn vokser opp til å bli en forkjemper for dyrs rettigheter, men over hele nettet finner man bilder av barnet i dunjakke med pels? En filleting tenker sikkert noen, men mange bekker små...
3b. Din personlighet og verdier er noe du selv eier. Hvordan du ønsker å fremstå, og hva du ønsker å dele burde være opp til deg selv. Et bloggerbarn får ikke denne muligheten når foreldrene deler barnets holdninger og meninger.

4. Barn i "offisielle" reklamer er anonyme. Ingen vet hva barna i Cubus-reklamen liker på brødskiva, når de hadde omgangssyken sist eller om de har gått til talepedagog.

5. Barn er barn og vet ikke hva de eventuelt gir samtykke til. Hvordan kan et barn forstå at et bilde blir på internett til evig tid? At en potensiell arbeidsgiver/livspartner/kamerat/kollega/uvenn kan finne de 10-20 år fram i tid?

6. Det som er på internett, uansett hvor kortvarig(snapchat/stories), forblir på internett. Hva om barnet i tenårene forteller mor/far at det eller det bildet er flaut? Det er ikke mulig å fjerne dem!

7. Barnas "gode" minner er egentlig et kommersielt narrativ for å skape reklame.

8. Hvorvidt bildene eller historiene er flaue eller fine har ingen betydning. Heller ei om de kun viser bakhodet.
8a. Enkelte bloggere deler et mer "realistisk" narrativ og dermed bilder og historier med hensikt å få folk til å kjenne seg igjen. Men er disse bildene/historiene noe barna selv ønsker at hele verden skal kjenne til?
8b. Andre bloggere legger opp til en ekstrem perfeksjonisme. Hva gjør dette med barnas selvbilde? Kun toppkarakterer, gode prestasjoner og flott utseende er bra nok, og det som teller.

9. For de som argumenterer med at "alle" gjør dette, at dette har blitt helt vanlig; det har vært mange endringer i barneoppdragelse opp gjennom årene. En gang i tiden var det vanlig å ikke trøste barn, ikke gi dem særlig oppmerksomhet eller kjærtegn for da ble de bortskjemte. Senere var det vanlig å straffe barn fysisk. Ingen rynket på nesen av at barn fikk smake på riset, beltet eller håndbaken/knyttneven. Mange av dagens besteforeldre og oldeforeldre vokste opp under slike forhold og om du spør dem er jeg sikker på at de ville vært foruten det som en gang var vanlig.

11. De fleste jeg kjenner sier de er glad de vokste opp uten Facebook og sosiale medier... likevel deler enkelte av de bilder av eller historier om barna.

12. Hva er hensikten bak å legge ut slike bilder/historier? Dette har jeg spurt flere av mine venner/familie om også. De fleste av de har ingen gode svar, de sier at de syns bildet var fint, historien var søt. Hvorfor ikke da bare sende det til nærmeste familie på messenger/snap? Hvorfor er det nødvendig å dele det på de offisielle kanalene? Selv om ingen vil innrømme det, er det fordi vi lever i et samfunn hvor likes og hjerter har blitt ensbetydende med suksess. For bloggerne er det også for å tjene penger. Jo flere likes, jo mer ettertraktet for annonsører. Det er ingen overdrivelse at de selger barna sine. Kari Nordmann gjør også dette, men hun tar betalt i likes.

13. Bloggerne er influensere. De har dessverre stor påvirkningskraft. Jo flere av de som tar et standpunkt og velger å ikke dele barnas liv, jo flere Kari'er vil følge etter.

14. Det å kritisere foreldrenes deling av barnas liv i sosiale medier er ikke kritisering/latterliggjøring/hetsing av barna! Det er å kritisere foreldrene. Punktum.

Flotte punkter!!! 👏👏👏❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen lest det nyeste innlegget til Linnea Myrhe? Litt usikker på om det er lov å linke til det her, i og med at hun nevner spesifikke bloggere og deres utlevering av barn, så jeg velger å ikke gjøre det :)

Men det er et godt skrevet innlegg, og jeg er så enig med synspunktene til Linnea når det kommer til eksponering av barn! Ser noen mammabloggere forsvarer seg med at barna vil være på bloggen selv. Først og fremst er barn veldig lojale mot sine foreldre, og de ser at dette er viktig/gøy/morsomt for mamma, og dermed blir det vanskelig for dem å si nei til eksponeringen av seg selv. For det andre klarer ikke barn og unge å forstå rekkevidden og eventuelle konsekvenser av at mamma viser bilder og omtaler dem på bloggen sin. De gangene jeg dumper inn på en sånn blogg, får jeg ofte informasjon jeg ikke vet om venners barn eller tantebarn en gang. Det synes jeg er ganske utovekkende! Jeg har jo overhodet ingenting med å vite sånt om barna deres, og om jeg ønsker, kan jeg finne utrolig mye personlig informasjon om bloggernes barn, og er jeg syk nok kan jeg bruke informasjonen til mye rart. For vi kan ikke være så naive å tro at det ikke finnes mennesker i Norge som kan finne på å utnytte seg av denne informasjonen om bloggernes barn på en måte som går ut over barna. Bloggere er dog en relativt ny bransje, og kanskje er ikke forståelsen rundt konsekvenser av å eksponere barn særlig utbredt enda i den bransjen. Men det er nok en grunn til at de fleste kjente skuespillere og musikere velger å skjerme barna sine fra media, og kanskje burde bloggere ta lærdom fra disse bransjene. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Speilvegg
1 minutt siden, Kinder skrev:

Har noen lest det nyeste innlegget til Linnea Myrhe? Litt usikker på om det er lov å linke til det her, i og med at hun nevner spesifikke bloggere og deres utlevering av barn, så jeg velger å ikke gjøre det :)

Men det er et godt skrevet innlegg, og jeg er så enig med synspunktene til Linnea når det kommer til eksponering av barn! Ser noen mammabloggere forsvarer seg med at barna vil være på bloggen selv. Først og fremst er barn veldig lojale mot sine foreldre, og de ser at dette er viktig/gøy/morsomt for mamma, og dermed blir det vanskelig for dem å si nei til eksponeringen av seg selv. For det andre klarer ikke barn og unge å forstå rekkevidden og eventuelle konsekvenser av at mamma viser bilder og omtaler dem på bloggen sin. De gangene jeg dumper inn på en sånn blogg, får jeg ofte informasjon jeg ikke vet om venners barn eller tantebarn en gang. Det synes jeg er ganske utovekkende! Jeg har jo overhodet ingenting med å vite sånt om barna deres, og om jeg ønsker, kan jeg finne utrolig mye personlig informasjon om bloggernes barn, og er jeg syk nok kan jeg bruke informasjonen til mye rart. For vi kan ikke være så naive å tro at det ikke finnes mennesker i Norge som kan finne på å utnytte seg av denne informasjonen om bloggernes barn på en måte som går ut over barna. Bloggere er dog en relativt ny bransje, og kanskje er ikke forståelsen rundt konsekvenser av å eksponere barn særlig utbredt enda i den bransjen. Men det er nok en grunn til at de fleste kjente skuespillere og musikere velger å skjerme barna sine fra media, og kanskje burde bloggere ta lærdom fra disse bransjene. 

Så lenge det er aktuelt for tema i tråden er det vel lov å linke til bloggen tenker jeg. Og det høres jo ut som det er veldig aktuelt så jeg blir glad om du linker. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kudos til Linnea, men jeg forstår ikke helt hvorfor hun i ettertid tar selvkritikk for hvordan hun la det fram. Det synes jeg ikke hun har noen grunn til.

For noen dager siden kom det fram i media at Espen Lind har blitt pappa. For et halvt år siden, faktisk. https://www.dagbladet.no/kjendis/avslorte-babynyhet-pa-direkten/70783077 Hvem vet hvor lenge dette barnet sin eksistens hadde forblitt privat, om ikke Alejandro Fuentes hadde røpet det på direktesendt radio. Espen Lind, og heldigvis veldig, veldig mange andre kjendiser, velger å skjerme barna sine fra offentligheten. Kontrasten til influencerne er grell: her pushes barna fram og brukes for alt de er verdt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malum skrev:

Kudos til Linnea, men jeg forstår ikke helt hvorfor hun i ettertid tar selvkritikk for hvordan hun la det fram. Det synes jeg ikke hun har noen grunn til.

For noen dager siden kom det fram i media at Espen Lind har blitt pappa. For et halvt år siden, faktisk. https://www.dagbladet.no/kjendis/avslorte-babynyhet-pa-direkten/70783077 Hvem vet hvor lenge dette barnet sin eksistens hadde forblitt privat, om ikke Alejandro Fuentes hadde røpet det på direktesendt radio. Espen Lind, og heldigvis veldig, veldig mange andre kjendiser, velger å skjerme barna sine fra offentligheten. Kontrasten til influencerne er grell: her pushes barna fram og brukes for alt de er verdt.

Artistene har talent og spille på i motsetning til bloggere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mammabloggers overskrift: «når barn får være barn».

Da blir det litt komisk at innlegget handler om sponset tøy og barna blir brukt i reklame.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kultur/youtube-er-et-ormehull-for-pedofile/70786062

Har sett kjapt på videoen og der ser man utrolig godt hvor vanlige situasjoner med barn er noe helt annet i pedofiles øyne. Videoene han er innom er alt fra barn som trener turn i hagen, til barn som får fysioterapi, barn som spiser is eller barn som bare prater. En kan begynne en diskusjon om hvorfor disse barna får lov til å ha egne youtube-kontoer eller hvorfor disse videoene blir lagt ut, men siden denne tråden handler om bloggerbarna så er ikke dette stedet å ta den.

 

Årsaken til at den er aktuell for tråden er jo fordi en ser hvor mange slike menneskene det faktisk er som blir opphisset av småjenter som stuper kråke i shorts. Det burde være en tankevekker for absolutt alle, både Kari, Per og bloggere, som legger ut bilder og videoer av barna sine. De trenger verken å være lettkledde eller drive med noe vi anser som seksuelt. Ikke tror jeg at de holder seg bare til youtube-videoer heller.

Videoen det er snakk om: 

 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 12.17, Malum skrev:

Kudos til Linnea, men jeg forstår ikke helt hvorfor hun i ettertid tar selvkritikk for hvordan hun la det fram. Det synes jeg ikke hun har noen grunn til.

For noen dager siden kom det fram i media at Espen Lind har blitt pappa. For et halvt år siden, faktisk. https://www.dagbladet.no/kjendis/avslorte-babynyhet-pa-direkten/70783077 Hvem vet hvor lenge dette barnet sin eksistens hadde forblitt privat, om ikke Alejandro Fuentes hadde røpet det på direktesendt radio. Espen Lind, og heldigvis veldig, veldig mange andre kjendiser, velger å skjerme barna sine fra offentligheten. Kontrasten til influencerne er grell: her pushes barna fram og brukes for alt de er verdt.

Jeg tenkte også på alt man vet av detaljer om bloggerbarna da jeg hørte Espen Lind var blitt pappa for et halvt år siden. Han har så solide ben å stå på at han trenger ikke fronte barn. Syndes det er flott når man ikke kjenner til kjendisenes barn og at de ikke dytter de foran seg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eirasi Jeg syns definitivt Youtube-saken hører hjemme i denne tråden, fordi mange bloggere poster videoer av egne (og andres) barn på egen blogg og på Youtube. De som vil ha slike videoer, finner dem, fordi de har et solid nettverk hvor de utveksler nettadresser.

I dag kom det frem i nettavisene at Anita Skorgan har to tvillingjenter på 22 år, begge har CP. Jeg visste at hun hadde barn, men ikke at hun hadde tvillinger, og ikke at de hadde CP. Slik skal det være, en god familie skjermer og beskytter sine barn, de legger ikke ut bilder, videoer og opplysninger om dem på nettet. Jeg blir fysisk dårlig med tanken på hva alle bloggermødre og -fedre holder på med. Det er så lite innsiktsfullt, så sløvt, og så egoistisk gjort. De mener det er deres rett til å eksponere barna som de vil og tjene penger på at barnas privatliv blottlegges.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også visst om døtrene til Anita Skorgan lenge - fordi jeg har møtt dem i RL. Jeg har alltid syntes at det er så bra at hun har skjermet dem. 

Jeg synes bare det er trist at foreldre ikke tenker over dette.

Jeg så at Monica Nyhus skrev et innlegg i bloggen for noen dager siden hvor hun hevder at det er unødvendig slemt å skrive om foreldre som velger å eksponere barna sine - og at alle foreldre gjør så godt de kan. Det gjør de sikkert. Men å ikke skjønne hva de tar fra ungene ved å eksponere dem så bredt som mange av SoMe-aktørene, er både trist og litt opprørende. Man får ikke ungenes barndom tilbake. De får ingen ny mulighet til å gjøre et førsteinntrykk. 

Det er bare trist. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica Nyhus skriver nok som hun gjør fordi hun egentlig vet at det hun driver med er galt, hun må jo ha norgesrekord i å eksponere unger. Gjett hva, hennes følelser er ikke viktige, det er ungenes rettigheter. Vil hun ikke beskytte dem selv, må hun innse at andre vil ha et ønske om det. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Firestone skrev:

Monica Nyhus skriver nok som hun gjør fordi hun egentlig vet at det hun driver med er galt, hun må jo ha norgesrekord i å eksponere unger. Gjett hva, hennes følelser er ikke viktige, det er ungenes rettigheter. Vil hun ikke beskytte dem selv, må hun innse at andre vil ha et ønske om det. 

Jepp, det virker som om hun nok egentlig skjønner at det faktisk er problematisk. Men det er klart - hvis hun skal slutte å eksponere barn, så faller jo hele imaget deres som den vakre, lykkelige familien, fra hverandre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emmy_H
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Jepp, det virker som om hun nok egentlig skjønner at det faktisk er problematisk. Men det er klart - hvis hun skal slutte å eksponere barn, så faller jo hele imaget deres som den vakre, lykkelige familien, fra hverandre.

Spør du meg så er det at man eksponere barna sine på SoMe En så ugrei handling at man allerede der har diskvalifisert seg til det imaget. Oppegående folk gjør ikke sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en idé til en dokumentar jeg vil lage om 15-20 år, hvor jeg besøker alle disse bloggerne som er store nå, og stiller dem ett enkelt spørsmål:

-Var det verdt det?

 

(Evt med underspørsmål om de i retrospekt vil si at alle disse pengene, alle festene og alle fordelene de fikk, og alle "bekjentskaper" de gjorde seg, gjorde det verdt å leve livet sitt på utstilling. Om det var verdt å selge ungenes privatliv og barndom for det de solgte dem for.  Ville de gjort det igjen? )

 

Da jeg ikke er dokumentarskaper håper jeg noen andre gjør det isteden.  Men det må gå så lang tid at denne bloggbobla sprekker, og bloggerbarna (og bloggerne selv!) blir voksne nok til å se følgene av valga som ble tatt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emmy_H skrev:

Spør du meg så er det at man eksponere barna sine på SoMe En så ugrei handling at man allerede der har diskvalifisert seg til det imaget. Oppegående folk gjør ikke sånt. 

Jeg er enig med deg. Men det er jo slik de tjener til livets opphold. 

Jeg synes jo det er helt feil å lage seg en karriere av å blogge om barna sine. Men der har du meg. Sur KG-kjerring. :nigo:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
2 timer siden, pøbelsara skrev:

Jeg er enig med deg. Men det er jo slik de tjener til livets opphold. 

Jeg synes jo det er helt feil å lage seg en karriere av å blogge om barna sine. Men der har du meg. Sur KG-kjerring. :nigo:

Sur og feit (first price) pizzaspisende kjerring her 🙋🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...