Gå til innhold

Er du for eller imot vaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn vegan/hippie/trehugger type mennesker og vaksiner; det er vel en noenlunde tendens i at folk som er "veldig alternative" også velger vekk vaksiner, men det fins sikkert de som "far out" men som likevel er helt for vaksinering.

Her er et eksempel på ei dame som hadde en virkelig hardcore vegan/hippie/trehugger oppvekst, men senere har gått over til "the dark side" (hun er med tiden blitt for vaksinering). Verdt en titt:

http://www.slate.com/articles/life/family/2014/01/growing_up_unvaccinated_a_healthy_lifestyle_couldn_t_prevent_many_childhood.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er SELVFØLGELIG FOR VAKSINE! Jeg er jo ikke dum heller! Gidder ikke lese tråden da jeg er ganske sikker på at jeg kan bli veldig veldig provosert...

De som ikke vaksinerer barna sine har virkelig ikke peiling. Hvilken verden tror de at de lever i? Den er fin den rosa skyen, helt til man faller ned...

Endret av teknosilje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vet denne tråden er litt gammel nå, og jeg har ikke lest alle kommentarene, men det ser ikke ut som noen har drøftet hvilke ingredienser i vaksiner som er giftige for kroppen, særlig tungmetaller, så jeg ville bare legge til min mening om saken.

Det er to sider av debatten rundt vaksiner slik jeg ser det:

1. Hvorvidt de fungerer, eller hvor godt de fungerer.

2. Om det er noen helserisiko i å bli vaksinert og eventuelt hvor stor denne risikoen er. 

 

1. Selv om sykdommene som det har blitt vaksinert mot har stort sett forsvunnet, viser historien at antall forekommelser av disse sykdommene var på vei ned FØR vaksiner ble introdusert, så selv om vaksiner fungerer, er det absolutt ikke det eneste som har vært med på å så å si utrydde sykdommene. På denne tiden (de fleste i første halvdel av forrige århundre) var det også en revolusjon innen hygiene og sanitæranlegg. Dette hadde selvfølgelig stor betydning for folkehelsa generelt.

Vi har også sett i våre dager at det har vært utbrudd av sykdommer i den vaksinerte befolkning av nettopp den sykdommen de ble vaksinert mot, så hvor effektive de er, er virkelig et spørsmål. En stor studie av vaksinerte vs uvaksinerte har aldri blitt gjort. Hvorfor??? Det er mye mer å si om dette, men jeg oppfordrer til at hver enkelt setter seg inn i dette selv.

2. Det er klart at selv om de ikke var så effektive, ville det likevel ikke skade å vaksinere dersom dette ikke innebar noe risiko. Her er nok den viktigste delen av debatten. I tillegg til virusene som kroppen skal bygge immunforsvar imot, inneholder vaksiner mange skadelige stoffer, særlig tungmetaller som aluminium og kvikksølv (thimerosal), som er et kjente nervegiftstoffer. Disse blir sprøytet rett inn i blodårene til barn som ikke engang har utviklet immunforsvar. Dette har blitt forbundet med mange kroniske sykdommer vi ser i dag, men igjen, "de" vil selvfølgelig ikke gjøre en vaksinert vs uvaksinert studie for å bekrefte eller avkrefte dette. Visste du at alle vaksiner har "has not been testet for carcinogenic effect" på kartongen? Og kreft som er mer og mer vanlig, særlig i barn. Hvorfor ikke gjøre denne studien? Likegyldighet? Penger? Sannsynligvis begge deler.

Jeg kunne skrevet mye mer, men vær så snill å sett deg inn i dette litt før du beskriver alle som setter spørsmål ved vaksiner som "dumme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sam French skrev:

Jeg vet denne tråden er litt gammel nå, og jeg har ikke lest alle kommentarene, men det ser ikke ut som noen har drøftet hvilke ingredienser i vaksiner som er giftige for kroppen, særlig tungmetaller, så jeg ville bare legge til min mening om saken.

Det er to sider av debatten rundt vaksiner slik jeg ser det:

1. Hvorvidt de fungerer, eller hvor godt de fungerer.

2. Om det er noen helserisiko i å bli vaksinert og eventuelt hvor stor denne risikoen er. 

 

1. Selv om sykdommene som det har blitt vaksinert mot har stort sett forsvunnet, viser historien at antall forekommelser av disse sykdommene var på vei ned FØR vaksiner ble introdusert, så selv om vaksiner fungerer, er det absolutt ikke det eneste som har vært med på å så å si utrydde sykdommene. På denne tiden (de fleste i første halvdel av forrige århundre) var det også en revolusjon innen hygiene og sanitæranlegg. Dette hadde selvfølgelig stor betydning for folkehelsa generelt.

Vi har også sett i våre dager at det har vært utbrudd av sykdommer i den vaksinerte befolkning av nettopp den sykdommen de ble vaksinert mot, så hvor effektive de er, er virkelig et spørsmål. En stor studie av vaksinerte vs uvaksinerte har aldri blitt gjort. Hvorfor??? Det er mye mer å si om dette, men jeg oppfordrer til at hver enkelt setter seg inn i dette selv.

2. Det er klart at selv om de ikke var så effektive, ville det likevel ikke skade å vaksinere dersom dette ikke innebar noe risiko. Her er nok den viktigste delen av debatten. I tillegg til virusene som kroppen skal bygge immunforsvar imot, inneholder vaksiner mange skadelige stoffer, særlig tungmetaller som aluminium og kvikksølv (thimerosal), som er et kjente nervegiftstoffer. Disse blir sprøytet rett inn i blodårene til barn som ikke engang har utviklet immunforsvar. Dette har blitt forbundet med mange kroniske sykdommer vi ser i dag, men igjen, "de" vil selvfølgelig ikke gjøre en vaksinert vs uvaksinert studie for å bekrefte eller avkrefte dette. Visste du at alle vaksiner har "has not been testet for carcinogenic effect" på kartongen? Og kreft som er mer og mer vanlig, særlig i barn. Hvorfor ikke gjøre denne studien? Likegyldighet? Penger? Sannsynligvis begge deler.

Jeg kunne skrevet mye mer, men vær så snill å sett deg inn i dette litt før du beskriver alle som setter spørsmål ved vaksiner som "dumme".

For det første:

Les hele tråden før du begynner med påstander. Mye av dette har vært adressert tidligere, og det finnes en mengde tråder som tar opp temaet, med gode forklaringer på veldig mye av det du spør om - også med henblikk på tilsetningsstoffene du er så kritisk til. Disse er testet, og utgjør ikke noen risiko i de dosene de foreligger, selv om man skulle ta flere vaksiner samtidig. Mange av stoffene folk bekymrer seg for, finnes ikke i vaksiner gitt i norge.

For det andre:

Du må sette deg inn i det du snakker om. Her er det utrolig mange misforståelser som kommer av for dårlig kunnskap og konklusjoner trukket på sviktende grunnlag. Sett deg inn i hvilke studier som er gjort og ikke gjort (og ikke bare anta, slik du gjør her), og sett deg også inn i HVORFOR forekomst og dødelighet sank før innføringen av vaksineprogrammene. Det finnes det nemlig gode forklaringer på. Vaksiner har ingen direkte effekt på dødeligheten, da død er et fenomen som rammer smittede. vaksinerte blir ikke syke. Derfor kan ikke mortalitet brukes som argument. Derimot har jeg utfordret mange her på forumet til å vise til tall på FOREKOMST av infeksjonssykdommer før og etter vaksinasjonsprogrammene, men dette har ingen vist. Mon tro hvorfor?

 

Men les hele tråden før du begynner med de evinnelige argumentene.

Anonymkode: 992a4...5ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nath3lie

Da jeg reiste til Afrika måtte jeg vaksinere meg, men hadde ikke vaksinert meg for kusma og meslinhger og tok ihvertfall det også. Mulig det ble gjort en gang, men jeg ville ikke bli smittet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2016 den 2.52, Gjest Hapi skrev:

Dette er ikke en "reaksjon på at folk ikke vil vaksinere og gamle sykdommer dukker opp igjen", det er en plan som kommer fra de globale farmasøytiske selskapene som har utrolig mye makt og penger, og som vil ha mer av det.

Men disse globale selskapene ville da ha tjent langt mer på langvarig og kontinuerlig medisinering av de som blir syke enn av en dose med vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, jabx skrev:

Men disse globale selskapene ville da ha tjent langt mer på langvarig og kontinuerlig medisinering av de som blir syke enn av en dose med vaksine?

Ikke hvis vaksinene selv forårsaker andre kroniske sykdommer som gjør at folk "trenger" livslang support fra legemiddelindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sam French skrev:

Ikke hvis vaksinene selv forårsaker andre kroniske sykdommer som gjør at folk "trenger" livslang support fra legemiddelindustrien.

Men det gjør de ikke. Vi har lang erfaring og dokumentasjon på det. Og sannsynlighetsovervekten for at det stemmer er overveldende med tanke på det enorme omfanget av vaksiner som settes hver eneste dag. Det er INGEN statistisk korrelasjon med oppvekst av bestemte sykdomstilstander forbundet med dette.

Jeg er lei av vitenskapsfiendtlige påstander fra folk med mastergrad fra youtubeuniversitetet og null kildekritikk. Sett deg inn i ordentlig vitenskap, og vær kritisk til usannsynlige påstander.

Og ikke minst - les gjennom tråden i sin helhet!

Anonymkode: 992a4...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første:

Les hele tråden før du begynner med påstander. Mye av dette har vært adressert tidligere, og det finnes en mengde tråder som tar opp temaet, med gode forklaringer på veldig mye av det du spør om - også med henblikk på tilsetningsstoffene du er så kritisk til. Disse er testet, og utgjør ikke noen risiko i de dosene de foreligger, selv om man skulle ta flere vaksiner samtidig. Mange av stoffene folk bekymrer seg for, finnes ikke i vaksiner gitt i norge.

For det andre:

Du må sette deg inn i det du snakker om. Her er det utrolig mange misforståelser som kommer av for dårlig kunnskap og konklusjoner trukket på sviktende grunnlag. Sett deg inn i hvilke studier som er gjort og ikke gjort (og ikke bare anta, slik du gjør her), og sett deg også inn i HVORFOR forekomst og dødelighet sank før innføringen av vaksineprogrammene. Det finnes det nemlig gode forklaringer på. Vaksiner har ingen direkte effekt på dødeligheten, da død er et fenomen som rammer smittede. vaksinerte blir ikke syke. Derfor kan ikke mortalitet brukes som argument. Derimot har jeg utfordret mange her på forumet til å vise til tall på FOREKOMST av infeksjonssykdommer før og etter vaksinasjonsprogrammene, men dette har ingen vist. Mon tro hvorfor?

 

Men les hele tråden før du begynner med de evinnelige argumentene.

Anonymkode: 992a4...5ee

 

Jeg har satt meg ganske godt inn i dette, og som jeg sier benekter jeg ikke at vaksiner virker, men når det gjelder spørsmålet om det forårsaker andre lidelser eller kroniske sykdommer er det ingen store studier bortsett fra denne som viser forskjellen på helsetilstanden til vaksinerte vs uvaksinerte:

http://www.oatext.com/Pilot-comparative-study-on-the-health-of-vaccinated-and-unvaccinated-6-to-12-year-old-U-S-children.php

Hvis du kan henvise til større studier, så gjør gjerne det.

Du kan jo ikke si at det er ingen risiko?! Det er jo dokumentert risiko, spørsmålet er om hva risikoen består i først og fremst og om fordelene utveier risikoen.

https://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/side-effects.htm

Endret av Sam French
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sam French skrev:

Jeg har satt meg ganske godt inn i dette, og som jeg sier benekter jeg ikke at vaksiner virker, men når det gjelder spørsmålet om det forårsaker andre lidelser eller kroniske sykdommer er det ingen store studier bortsett fra denne som viser forskjellen på helsetilstanden til vaksinerte vs uvaksinerte:

http://www.oatext.com/Pilot-comparative-study-on-the-health-of-vaccinated-and-unvaccinated-6-to-12-year-old-U-S-children.php

Hvis du kan henvise til større studier, så gjør gjerne det.

Du kan jo ikke si at det er ingen risiko?! Det er jo dokumentert risiko, spørsmålet er om hva risikoen består i først og fremst og om fordelene utveier risikoen.

https://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/side-effects.htm

Med de spørsmålene du stiller, så har du ikke satt deg godt nok inn i materien. Da ville du ikke stilt slike spørsmål. Du har misforstått hva risikoprofilen går ut på, og du ser ikke ut til å ha forstått hvordan vaksiner virker, eller hvorfor de inneholder det de gjør.

Du må unnskylde at jeg sier det, men her er det din utilstrekkelige kunnskap som styrer konklusjonene dine.

Anonymkode: 992a4...5ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med de spørsmålene du stiller, så har du ikke satt deg godt nok inn i materien. Da ville du ikke stilt slike spørsmål. Du har misforstått hva risikoprofilen går ut på, og du ser ikke ut til å ha forstått hvordan vaksiner virker, eller hvorfor de inneholder det de gjør.

Du må unnskylde at jeg sier det, men her er det din utilstrekkelige kunnskap som styrer konklusjonene dine.

Anonymkode: 992a4...5ee

Hvorfor kan du ikke gi et saklig svar på det jeg skriver isteden for å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg forstår jo hvordan vaksinene fungerer, og jeg forstår at de "må" inneholde giftstoffer for at kroppen gi en reaksjon og lage de nødvendige antistoffene mot sykdommen det vaksineres imot. 

Det betyr jo ikke at disse adjuvantene ikke kan forårsake skadelige bivirkninger. Se litt på den andre siden av saken, det kan jo være at ikke alt er så perfekt med vaksiner som du kanskje trodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For.

Har såpass omtanke for barna mine at jeg har valgt å vaksinere dem

Anonymkode: c21ad...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er er for noe som har reddet så mange liv opp gjennom tidene. Blir kvalm av vaksinemotstandere som gir elendige og farlige helseråd basert på følelser og ideer og ikke fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Sam French skrev:

Hvorfor kan du ikke gi et saklig svar på det jeg skriver isteden for å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg forstår jo hvordan vaksinene fungerer, og jeg forstår at de "må" inneholde giftstoffer for at kroppen gi en reaksjon og lage de nødvendige antistoffene mot sykdommen det vaksineres imot. 

Det betyr jo ikke at disse adjuvantene ikke kan forårsake skadelige bivirkninger. Se litt på den andre siden av saken, det kan jo være at ikke alt er så perfekt med vaksiner som du kanskje trodde?

Les hele tråden. Jeg har gitt en masse saklige svar. Så kommer påstandene igjen. Når du begynner med å si at du ikke har lest alt, og så kommer med spørsmål som allerede er adressert, så blir debatten litt dum. Spørsmålene dine er heller ikke særlig konkrete.

Nei, du forstår ikke hvordan vaksiner fungerer, og du forstår heller ikke dette med det du kaller "giftstoffer," eller hvilke sikkerhetskrav og tester vaksiner må gjennom. Hvis du hadde den forståelsen du mener å ha, hadde du ikke stilt de spørsmålene du stiller.

Hverken jeg, eller andre med relevant fagbakgrunn har noen sinne påstått at vaksiner er perfekte, men vi har satt oss inn i hvordan dette fungerer, og bygger på lang, lang empiri og reproduserbar forskning.

Anonymkode: 992a4...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2016 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Hva mener du, og hva er dine grunner til å ta eller ikke ta vaksine? 

Anonymkode: 04669...c6a

Jeg er for vaksiner på samme grunnlag som deg, at det foreligger et bunnsolid vitenskapelig grunnlag for vaksiner.

Jeg tenker at hvis man skal være motstander av vaksiner, må man ha gode vitenskapelige argumenter. Noe vaksinemotstanderne ikke har. Derfor er jeg tilhenger av vaksiner, fordi de vitenskapelige argumentene er på vaksinetilhengernes side.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2016 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest endel, og kommet frem til at jeg ikke kommer til å vaksinere meg noe mer. Vet ikke hvordan det blir hvis jeg får barn, men mye av vaksiner handler om legemiddelindustriens måte å tjene penger på. Jeg tror på at kroppen kan heale seg selv over tid, og mange av vaksinene tukler med systemet vårt. Tenk tanken : hvordna klarer man å finne en vaksine som skal passe til alle, når vi i utgangspunktet er skapt så forskjellige! Det er bare å se på hvor forkjellig man reagerer på andre legemidler osv. Jeg tror at kosthold, bevegelse, nok søvn osv, er den nye medisinen. Jeg tror at man idag lar altfor mye av makt over egen helse, ligge i hendene på ukjente ansatte som gjør sine rutineundersøkelser. Det er mye overbehandling, som da selvsagt blir feilbehandling, som man ikke hører noe om. Ta makt over egen helse!

Anonymkode: 3f546...a8d

For en uvitende ting å si. Ja, mange kropper healer seg selv, men hva med de som ikke gjør det? Syke og svake i samfunnet. Vaksinasjonsprogrammet for barn er godt utprøvd og dokumentert. 

Finnes barn som er for syke for å få vaksine, samme med mennesker på cytostatika eller som har immunsvikt. Skal de dø pga hippietrenden om å unngå vaksiner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.7.2017 den 10.00, Sam French skrev:

Jeg har satt meg ganske godt inn i dette

Nei det har du ikke. Derfor er det også tilbake til start hver jævla gang. Til slutt synker vaksinedekningen såpass at vaksinering blir obligatorisk, slik som i Italia nå nylig. Imellomtiden vil x antall barn bli syke og dø, fordi dere gir totalt faen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.2.2016 den 2.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva vaskine er, og jeg tror ikke kroppen trenger den. Jeg tror kroppen selv er i stand til å ødelegge sykdommer, men at vi i den vestlige verden har blitt så vant til å ta noe for enhver plage, istedenfor å la kroppen få den tiden den trenger til å komme seg igjen.

Anonymkode: 3f546...a8d

Menneskets historie, der tusener eller millioner har dødd av sykdommer vi nå har vaksiner mot, motbeviser dette tøvet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 8.27, Sam French skrev:

Ikke hvis vaksinene selv forårsaker andre kroniske sykdommer som gjør at folk "trenger" livslang support fra legemiddelindustrien.

Det gjør de ikke. Og alt du skriver er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 10.00, Sam French skrev:

Jeg har satt meg ganske godt inn i dette, og som jeg sier benekter jeg ikke at vaksiner virker, men når det gjelder spørsmålet om det forårsaker andre lidelser eller kroniske sykdommer er det ingen store studier bortsett fra denne som viser forskjellen på helsetilstanden til vaksinerte vs uvaksinerte:

http://www.oatext.com/Pilot-comparative-study-on-the-health-of-vaccinated-and-unvaccinated-6-to-12-year-old-U-S-children.php

Dette er bare tøys igjen. Les dette, du:

https://www.skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/vaccinated-children-sicker-anti-vaccine-trope/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...