Gå til innhold

Hva tror dere ME skyldes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir en spekulasjonstråd. ME er en sykdom som fascinerer meg. Og ME-pasientene fascinerer meg. Da tenker jeg særlig på deres egne tanker rundt hva sykdommen skyldes. Virker som ME-pasienter som har effekt av psykoterapi blir utstøtt og avvist av sine egne. Føler temaet er et stort vepsebol, men hadde vært spennende å høre ulike hypoteser om dette, både fra friske og syke, under friheten det gir at man kan være anonym!

Er det nevrologisk? Psykogent? Revmatisk? Kjør debatt :)

Anonymkode: e4ce4...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke engang forskere hva det skyldes. Og jeg tror at mesteparten av de som har ME, de har ikke ME. Men ME er en samlediagnose, hvor alle de som de ikke finner en annen diagnose til, så får de ME. Men det betyr jo ikke at det er det de har.

Jeg fikk selv diagnosen ME, av spesialist, og de var ikke i tvil. Var syk i 7 år, men jeg tror ikke jeg hadde ME. Jeg hadde en grusom barndom, jeg prøvde å fortrenge og løpe fra, så var jeg hun som skulle gjøre alt, være den beste på jobb, alltid si ja til overtid, være den perfekte student, perfekte kjæreste, og etter hvert perfekte mor. Og jeg hjalp og stilte opp for alle andre. Så fikk jeg kyssesyken, legene testet ikke for det, sa at det var forkjølelsesvirus. Så jeg kjørte på, og ble ikke frisk, da fant de ut at det var kyssesyken. Og etter det var jeg syk i 7 år. For å bli frisk, så måtte jeg endre mitt tankemønster, jeg måtte ta tak i hele barndommen min, og jeg gikk fra mannen min. Jeg flyttet, og startet på det livet jeg ønsket meg.

Anonymkode: 27c6e...f7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med veldig mye annet så tror jeg det er mange årsaker til det. Forskere kaller seg forskere fordi det er nettopp det de gjør. De forsker. De er ikke i besittelse av sannheten. Vi må finne vår egen sannhet. Fordi vi vet vel egentlig ikke så veldig mye om årsaker til ulike lidelser, gjør vi vel. Og min teori er at jeg tror det har mye med barndom å gjøre. Og da snakker jeg ikke bare om ME, men om nesten alt av lidelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ME er en psykisk sykdom, men det tåler ikke folk med ME å høre. Psykisk sykdom er da ikke mindre reelt enn somatisk sykdom, men for ME er det tydeligvis det.

Anonymkode: 5483e...5a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er en sykdom så gjør at de blir svakere helt til de til slutt sitter å elektrisk rullestol.

Anonymkode: a5795...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg når jeg hører ME er vondt i viljen. 

Anonymkode: 2aba3...a25

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ME er en psykisk sykdom, men det tåler ikke folk med ME å høre. Psykisk sykdom er da ikke mindre reelt enn somatisk sykdom, men for ME er det tydeligvis det.

Anonymkode: 5483e...5a7

Jeg har selv ME og tror også det kan skyldes noe psykisk. Men akkurat hva, det vet riktig nok ikke jeg. For min del kan man spekulere i om det er en blanding av at jeg har hatt kyssesyken (mange tror jo at det er en utløsende faktor) og fordi jeg har vert dypt deprimert siden jeg  var 6 år. Det tar sikkert på i lengden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev:

Jeg har selv ME og tror også det kan skyldes noe psykisk. Men akkurat hva, det vet riktig nok ikke jeg. For min del kan man spekulere i om det er en blanding av at jeg har hatt kyssesyken (mange tror jo at det er en utløsende faktor) og fordi jeg har vert dypt deprimert siden jeg  var 6 år. Det tar sikkert på i lengden :sjenert:

Da har du blitt feildiagnotisert. ME er en sykdom ikke noe psykisk.

Anonymkode: a5795...af4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troe mange som har diagnosen me, egentlig er psykisk syke. Psykisk sykdom kan slå deg helt i bakken fysisk. Jeg er selv psykisk syk og har alle symptomer på me. Uten psykologbehandling hadde jeg vert sengeliggende hele døgnet pga mangel på energi og fysiske smerter. 

Anonymkode: d5684...f0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ME og jeg har vært hos psykologer og prøvd LP behandling som går på tanke mønster, men jeg er fortsatt like dårlig. Selvom jeg prøver og ikke fokusere for mye på sykdommen, så har jeg mange begrensninger. Så jeg er veldig sikker på at det ikke er psykisk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du blitt feildiagnotisert. ME er en sykdom ikke noe psykisk.

Anonymkode: a5795...af4

De lærde strides.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev:

De lærde strides.

Jeg har selv blitt feil diagnotisert men ikke for ME så jeg har lært nokk kan mer om min egen kropp en fastlegen gjør ivertfall.

Anonymkode: a5795...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du blitt feildiagnotisert. ME er en sykdom ikke noe psykisk.

Anonymkode: a5795...af4

Du er klar over at "noe psykisk" også er sykdom...? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at ME er en fysisk sykdom, blant annet da rituximab, som er cellegift, virker som den mest lovende medisinen. Det er også forsket noe på om det kan komme av betennelse på vagus-nerven.

Anonymkode: 89ee0...9de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det er en samlebetegnelse for alt mulig av "vi vet ikke hva som feiler der, så vi putter deg her". Noen av de er nok fysisk syke, noen psykisk syke og noen har litt vondt i viljen.

Kjenner flere med påstått ME, og jeg er fascninert av hva de orker å gjøre. De jobber selvfølgelig ikke, det har de ikke ork til. Og de påstår at de har "dårlige perioder", men de er det søren meg lite av. Og de har ork til akkurat det de ønsker merkelig nok.

Så har man de som blir frisk av å endre hvordan de spiser. Omtrent fra rullestol til maratonløper på noen få uker pga endring i deiett. Nå har jeg veldig troa på at vi blir hva vi spiser, men SÅ magisk er ikke mat (i såfall må de ha hatt verdens mest crappy kosthold og slår selveste Nugattimannen på dette).

Anonymkode: 9fbe2...95f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er en sykdom så gjør at de blir svakere helt til de til slutt sitter å elektrisk rullestol.

Anonymkode: a5795...af4

Tror du blander ME med MS, men slett ikke alle med MS havner i rullestol.

Anonymkode: 95d9c...9e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv blitt feil diagnotisert men ikke for ME så jeg har lært nokk kan mer om min egen kropp en fastlegen gjør ivertfall.

Anonymkode: a5795...af4

Ingen fastlege gav meg noen diagnose. Fastlegen min tror ikke på ME, han mener det ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er følgessykdom av kyssesyken  og/eller forårsaket av stråling, men det er bare noe jeg tror og har ikke noe bevis av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Jeg tror det finnes to grupper innen ME. Den ene består av de som har blitt feildiagnostisert med ME. De har rett og slett en eller annen form for en psykisk lidelse, som de da blir bedre av med lightning-kurs og endring av tankemønster.

Så har du den gruppen som faktisk ha ME. En fysisk sykdom. Her kan dere lese litt om symptomene til en som har sykdommen: http://me-forskning.no/hva-er-me/

Har ei venninne der både hun og faren har ME. Faren har så mye smerte at han besvimer, og jenta kunne solgt sjela si for å komme seg i jobb. Begge har store fysiske hemninger, som gjør at de sliter med enkle hverdagslige ting. De har prøvd utrolig mange av disse kursene som vissnok skal gjøre deg frisk, uten hell. Der i mot har de blitt mye verre, for de ikke har lyttet til kroppen.

Venninnen min har ved 2 anledninger nå fått plass på rehabliteringshjem, gjennom helsevesnet. Rart at de ser på det som en fysisk sykdom, når dere tydeligvis ikke gjør det.

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...