Gå til innhold

Hva tror dere ME skyldes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg egentlig fint lite om hva legfolk på et diskusjonsforum mener at ME skyldes. Veldig mange svar her vitner om lav forståelse for hvordan kroppen fungerer.

Det er nok en viss sannsynlighet for at ME (hvis det er én tilstand....) er en postinfektiøs autoimmun reaksjon der man ikke har funnet HLA-spesifikt antigen, men manifestasjonene er noe atypiske. Vi må avvente nærmere forskning.

Anonymkode: 57914...887

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, HarleyQuinn skrev:

jeg har ME og jeg har vært hos psykologer og prøvd LP behandling som går på tanke mønster, men jeg er fortsatt like dårlig. Selvom jeg prøver og ikke fokusere for mye på sykdommen, så har jeg mange begrensninger. Så jeg er veldig sikker på at det ikke er psykisk

Kanskje behandlingen du fikk ikke fungerte på deg. Det er det som er med terapi, det finnes ikke en metode som fungerer på alle. :) 

Anonymkode: 50a64...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg egentlig fint lite om hva legfolk på et diskusjonsforum mener at ME skyldes. Veldig mange svar her vitner om lav forståelse for hvordan kroppen fungerer.

Det er nok en viss sannsynlighet for at ME (hvis det er én tilstand....) er en postinfektiøs autoimmun reaksjon der man ikke har funnet HLA-spesifikt antigen, men manifestasjonene er noe atypiske. Vi må avvente nærmere forskning.

Anonymkode: 57914...887

Hvorfor har det plutselig blusset opp da? Og hvorfor er dette hovedsaklig et vestlig fenomen? 

Anonymkode: 50a64...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blusset opp da? Og hvorfor er dette hovedsaklig et vestlig fenomen? 

Anonymkode: 50a64...2f8

1. Fordi man har begynt å gjenkjenne at det er en sykdom/tilstand/syndrom med visse fellestrekk som mange sliter med. Det var "ingen" som hadde astrocytomer i hjernen heller før man hadde tilstrekkelig vitenskap til å påvise det.

2. Fordi det er en tilstand som krever en viss kapasitet i helsevesenet for å bli diagnostisert. Det må være kunnskap om det hos helsepersonellet og det må eksistere ressurser til å utrede det. Hvis kapasiteten hos helsevesenet mangler, så er det "ingen" som har multippel sklerose eller Parkinson heller - men det er ikke fordi pasientene mangler. I tillegg kan det være genetiske forskjeller i folkegrupper eller klimaforskjeller. Eksempelvis har vi her nord mye mer eksem og multippel sklerose enn i sørlige områder.

Anonymkode: 6e691...345

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blusset opp da? Og hvorfor er dette hovedsaklig et vestlig fenomen? 

Anonymkode: 50a64...2f8

ME er en nevrologisk sykdom. Sentralnervesystemet og muskulaturen blir utmattet. Betegnelsen ME oppstod i 1956. ME er en immflamasjon/sykdom i hjerne og ryggmarg. WHO klassifiserte sykdommen som en nevrologisk sykdom i 1969.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen med ME beskrive litt hvordan det er å ha det? Hvilke symptomer har du på ME? Hvordan utartet det seg? Blir man gradvis værre? Hvordan var livet ditt før du ble syk? Hadde du hørt om diagnosen før du fikk den ? Får du noen form for behandling? 

Vil gjerne forstå mer av sykdommen. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: 50a64...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Sialove skrev:

Sikker på at det ikke er fatigue, og ikke ME? 

Fatigue er bare en tilstandsbeskrivelse. Alle kan få fatigue som et symptom på sykdom/traume. Fatigue er blant annet det mest invalidiserende symptomet til en gjennomsnittspasient med multippel sklerose.

Kronisk fatigue/utmattelse er en sekkebetegnelse på flere sykdommer der ME/CFS (myalgisk encefalopati/chronic fatigue syndrome) er den mest kjente. Det finnes andre utmattelsessyndromer som ikke er ME.

Rituximab (som gjerne feilaktig omtales som cellegift) er nå i utprøvingsfasen mtp bruk mot spesifikt ME/CFS.

Anonymkode: 6e691...345

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er en svært alvorlig fysisk sykdom, sannsynligvis en autoimmunsykdom. Noe som det omtrent ukentlig kommer flere og flere beviser på. 

Feildiagostiseringen er dessverre STOR, noe som blir avdekket når pasientene blir vurdert av spesialister 

image.jpg[/url

Kreftmedisin er det som viser best resultat for ME, det sier vel sitt. 

Anonymkode: c7b2b...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blusset opp da? Og hvorfor er dette hovedsaklig et vestlig fenomen? 

Anonymkode: 50a64...2f8

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg har ikke noe peiling eller mening om ME,  da jeg ikke ser noe grunn til å mene noe om andre sin sykdom.

Det finnes flere andre sykdommer som har økt i omfang de siste årene, feks psoriasis som er en lett sykdom å diagnostisere. De vet ikke hvorfor denne har blitt den såkalte nye folkesykdommen.

Mot psoriasis ser lavdose cellegift ut til å ha veldig god effekt. De senere årene er det forsket mer på sykdommen, og nå mener en del av forskerne at psoriasis kan føre med seg fatigue. En annen sykdom knyttet til psoriasis er psoriasis artritt som angriper leddene. Denne sykdommen skal det mye til å diagnostisere,  og den eneste sikre måten å få det diagnostisert er røntgenbilder som viser leddforandringer, altså at leddene er begynt å ødelegges. Mange har da slitt med sykdommen i mange år allerede.

Anonymkode: 51e63...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blusset opp da? Og hvorfor er dette hovedsaklig et vestlig fenomen? 

Anonymkode: 50a64...2f8

Hvilke kilder har du på at det hovedsaklig er et vestlig fenomen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Her står det en del om hva ME er. 

http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?d=Touch&blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition%3A&blobheadervalue1=+attachment%3B+filename%3DPresentasjon%C3%98ysteinFluge.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1274505395554&ssbinary=true

 

etter så mange fysiske funn det siste året synst jeg det et morsomt at folk fremdeles står på sitt og påstår det er psykisk. Nesten som å fremdeles nekte å innrømme at jorden er rund og ikke flat 

Anonymkode: c7b2b...063

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Her står det en del om hva ME er. 

http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?d=Touch&blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition%3A&blobheadervalue1=+attachment%3B+filename%3DPresentasjon%C3%98ysteinFluge.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1274505395554&ssbinary=true

 

etter så mange fysiske funn det siste året synst jeg det et morsomt at folk fremdeles står på sitt og påstår det er psykisk. Nesten som å fremdeles nekte å innrømme at jorden er rund og ikke flat 

Anonymkode: c7b2b...063

Det er jo mulig at psyken manifisterer seg fysisk i kroppen. 

Anonymkode: 50a64...2f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De lærde strides ;) 

Anonymkode: eae48...f81

Selvfølgelig er de desperat når de bruker 200 000kr i håp om å bli frisk 

Anonymkode: c7b2b...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ME er en psykisk sykdom, men det tåler ikke folk med ME å høre. Psykisk sykdom er da ikke mindre reelt enn somatisk sykdom, men for ME er det tydeligvis det.

Anonymkode: 5483e...5a7

Hvis du hadde vært en forsker skal jeg love jeg hadde hørt på deg, men siden du er en kvakksalver på et kvinneforum, uten reel kompetanse til å kunne mene noe om emnet, så NEI!

Anonymkode: 857a8...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv blitt feil diagnotisert men ikke for ME så jeg har lært nokk kan mer om min egen kropp en fastlegen gjør ivertfall.

Anonymkode: a5795...af4

Men det er DEG!  Du kan jo ikke brukes som et forskningsresultat!

Anonymkode: 857a8...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, kun 13,2 % av alle som mistenktes å ha ME kvalifiserte til diagnosen hos spesialist. 

46,3 % hadde derimot psykisk sykdom. 

Ikke rart ME blir sett på med kritiske øyne da. 

Anonymkode: c7b2b...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er som 80-tallets Whiplash og 90-tallets Fibryomyalgi.

En sekkebetegnelse for en samling av "vondter" man ikke finner noen god forklaring på.

Hvis man ser på resten av verden så var aldri noen av disse sykdommene utbredte i noe annet land enn norge.

Det henger vel sammen med velferdsordningen vår. Man ser ingen av disse sykdommene i fattige land og i veldig liten grad blant høyt utdannede. Påfallende.

Anonymkode: eae48...f81

Du har jo vitterlig ingen som helst peiling på det du uttaler deg om. Et tastetrykk vedrørende fibromyalgi  på google og du vil få utallige linker til forskning på denne sykdommen som er framtredende i blant annet land som USA. Har selv en mastergrad og jobber innen et felt som ansees som høytstående og vet, via forskning, at dette er normen hos fibromyalgi pasienter. Blir så utrolig lei av folk som skal framstå som vitende, UTEN å gidde å sette seg inn i det mest grunnleggende forskning vedrørende emnet de utaler seg om.

 

 

Anonymkode: 857a8...5bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIV og MS var jo også bare tullediagnoser for noen tiår siden 

Anonymkode: c7b2b...063

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart ME er en fysisk sykdom. Men så er jeg også der at jeg nesten kaller såkalte psykiske sykdommer for fysiske. Kjemiske prosesser i hjernen er jo ren fysikk, så jeg forstår ikke at depresjoner og angst utelukkende kalles for psykiske sykdommer. Traumer fra miljøet som forårsaker angst eller annet, er noe helt annet. 

ME er etter min mening en kompleks fysisk sykdom. Men jeg tror ikke alle med diagnosen ME faktisk har det. 

Endret av Version 2.0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Version 2.0 skrev:

Jeg tror helt klart ME er en fysisk sykdom. Men så er jeg også der at jeg nesten kaller såkalte psykiske sykdommer for fysiske. Kjemiske prosesser i hjernen er jo ren fysikk, så jeg forstår ikke at depresjoner og angst utelukkende kalles for psykiske sykdommer. Traumer fra miljøet som forårsaker angst eller annet, er noe helt annet. 

ME er etter min mening en kompleks fysisk sykdom. Men jeg tror ikke alle med diagnosen ME faktisk har det. 

Mei kun 1 av 5 tilfredsstiller diagnosekriteriene i en undersøkelse gjort av Haukeland sykehus 

Anonymkode: c7b2b...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...