Gå til innhold

småbarnsmødre - uføretrygdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en kilde til dette kriteriet om at man skal også klare å ha et velfungerende liv utenom jobb? For det er det san

Anon: c8543...871

Dette kan du enkelt selv, slå opp i Lov om Folketrygd, samt tilhørende forskrift og gjeldende praksis hos Nav. Noen forventer tydeligvis å få alt servert på sølvfat når det gjelder linker, lover m.m.

 

Anonymkode: 23ae4...118

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg fatter ikke dette. 

dere kan ikke jobbe pga all slag sykdommer både psykisk eller fysisk. 

Men dere greier å sette 3 -4 barn til verden og oppdra disse mer eller mindre alene i det dagligdagse med far i full jobb eller ikke det engang. 

hvordan går dette egentlig an? det er jo ingenting som er så krevende som å oppdra barn sett forhold til å ha en heldagsjobb

Anonymkode: 4344a...952

Når du først er inne på hvor mange barn andre mennesker kan eller bør få, hvorfor stiller du ikke da spørsmål ved dem som bor i kommunale boliger, har dårlige betalte jobber og sliter med å få pengene til å strekke til og til tross for dette får barn etter barn? 

En annen ting jeg virkelig lurer på, er hvem du er som sitter på din høye hest og tillater deg å dømme andre mennesker på den måten du her gjør. 

Anonymkode: 23ae4...118

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at uføretrygdet de fortjener ingenting. De skal ikke ha aktivitet, og de skal hvert fall ikke ha barn. Alle som er uføre skal bare stirre i veggen fordi det er det som er å være på trygd. Arbeidslivet eller sitte å stirre i veggen. Ingen mellomting.

Jeg er så lei folk som ikke vet hvordan det er å leve med en kronisk lidelse. Som behandler kronisk lidelse som det samme som å være i koma eller forkjølelse. Dette er så komplisert, og man burde ikke blande seg bort i hvor mange barn folk får. Det er ikke et organ som sitter å bestemmer hvem som skal ha barn eller ikke. 

Jeg personlig synes at folk som sliter med fysisk eller psykisk sykdom skal kunne få barn på samme måte som alle andre. Så lenge ikke barnet lider pga det. Jeg vokste opp med en mor som hadde en fysisk sykdom. Hun jobbet 50 prosent og fikk resten trygd. Hun var strålende mor, og jeg blir oppgitt over folk som skal dømme henne fordi hun var syk. Jeg så hvor mye hun sleit med sykdommen, men hun prøvde så godt hun kunne å kombinere alt for å kunne ha et verdig liv.

Skal man ha det at det er bare en viss type mennesker som skal ha barn. du er for fattig, du er for syk, du er rar osv. Jeg støtter ikke at feks narkomane som ikke klarer å holde seg unna rusa skal bli gravide, det er ikke heldig, men det finnes svært mange som er syke eller sliter med noe som er strålende som foreldre.

Folk som er syke kan få litt ekstra hjelp med barna. Via nav, barnevern, familie, venner og ikke minst partner. Synes det er like merkelig at noen som jobber veldig mye får barn.

Det er mange som får barn før de blir syk eller skadet. Skal de bare gi opp barna sine? 

Slutt å bland deg i livssituasjonen til folk bare fordi de er syk så betyr ikke det at de er fritt vilt. 

 

 

Anonymkode: ef131...dad

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett barn og var frisk som en fisk i full jobb. Som lyn fra klar himmel fikk jeg ME. Hadde alvorlig grad ME (finnes 4 grader, jeg hadde grad 3) da jeg ble gravid med nr 2. 

Vi hadde allerede ett barn og ønsket at barnet skulle få søsken. Graviditet og ME er et sjangsespill. Noen blir bedre, andre verre. Jeg var heldig og ble bedre av ME og kom meg opp på grad 2 og så 1. 

Jeg følte meg til tider så frisk at jeg trodde jeg kunne jobbe. Men nei, hver gang jeg prøvde fikk jeg alvorlig tilbakeslag som gradvis gikk oppover til grad 1 igjen (mild ME). Med mild ME kan man føle seg veldig frisk og kanskje var jeg overmodig som ble gravid med nr 3. Jeg følte jo at jeg tålte ganske bra å være hjemme, men tålt dårlig å være i jobb eller sosial (men hadde funnet en fin balanse). 

Da jeg ble gravid med nr 3 var jeg altså i fin form, men ble raskt redusert og har hatt ME grad 2 og 3 hele svangerskapet. Lett å være etterpåklok, men jeg trodde jeg skulle respondere som sist svangerskap: å bli friskere    

Nav og leger har støttet meg hele veien. Det er kun på fora som dette jeg føler meg hetset for at jeg fikk 3 barn som ufør. 

Mine babyer har til alt hell vært drømmebabyer og venner og familie, og ikke minst MIN MANN, stiller opp for barna våre. 

ME tar livet fra deg,  men heldigvis fikk jeg oppleve gleden av å bli mor før det var for sent.. Barna skal jeg ha med meg hele livet, sykdommen SKAL jeg overvinne 👊🏻❤️

 

Anonymkode: f60a4...eb3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg fatter ikke dette. 

dere kan ikke jobbe pga all slag sykdommer både psykisk eller fysisk. 

Men dere greier å sette 3 -4 barn til verden og oppdra disse mer eller mindre alene i det dagligdagse med far i full jobb eller ikke det engang. 

hvordan går dette egentlig an? det er jo ingenting som er så krevende som å oppdra barn sett forhold til å ha en heldagsjobb

Anonymkode: 4344a...952

Du skal være svært forsiktig med å si noe om slike personer. Selv er jeg svært mye hjemme da jeg kun har en liten vikarjobb. Sikkert mange som kan anta at jeg lever på NAV, men jeg har ikke mer derfra enn barnetrygda. Normal barnetrygd. Og ja, jeg har en profesjonsutdannelse. Ingen kroniske sykdommer verken fysisk, eller psykisk. Tror ikke at du har halvparten av alle fakta på bordet en gang om de det gjelder. Bare synd at du ikke gidder å se lengre enn til din egen nesetipp for å prøve å snakke vanlig med dem i stedet for å baksnakke dem her.

 

Dessuten: Det er noe som heter at man har store bokstaver i begynnelsen av setninger.

Anonymkode: 2d8f2...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg fatter ikke dette. 

dere kan ikke jobbe pga all slag sykdommer både psykisk eller fysisk. 

Men dere greier å sette 3 -4 barn til verden og oppdra disse mer eller mindre alene i det dagligdagse med far i full jobb eller ikke det engang. 

hvordan går dette egentlig an? det er jo ingenting som er så krevende som å oppdra barn sett forhold til å ha en heldagsjobb

Anonymkode: 4344a...952

Du må forstå at det er forskjell på å arbeide og å ta seg av barna sine. Noen er faktisk trygdet etter at barna allerede er født! Men ja, det er tøft å ha unger. Men det er farlig å spekulere i slike saker... Du vet ikke hvordan de har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

faktisk har jeg et sånt tilfelle i nærheten av meg og må ta stilling til det i forhold til mine barn. Vi får besøk av dette barnet som kommer akkurat fra en slik familie, det barnet har det ikke godt, blir sendt rundt til slektningene alt etter hvordan foreldrene har det psykisk, jeg håper bare det går bra for dette barnet, jeg håper ikke alle andre tilfeller er slik rundt i familiene. 

Anonymkode: 4344a...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

faktisk har jeg et sånt tilfelle i nærheten av meg og må ta stilling til det i forhold til mine barn. Vi får besøk av dette barnet som kommer akkurat fra en slik familie, det barnet har det ikke godt, blir sendt rundt til slektningene alt etter hvordan foreldrene har det psykisk, jeg håper bare det går bra for dette barnet, jeg håper ikke alle andre tilfeller er slik rundt i familiene. 

Anonymkode: 4344a...952

Hva mener du?

Et tilfelle av uføretrygdet familie som rammer barna dine?? Eller tilfelle av psyisk syk person....

Fint om du redegjør litt for hvilken fordommer du ønsker å fremme dersom du vil bli forstått eller tatt på alvor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufør selv og kan se langt etter å få barn, jeg har ofte ikke kapasitet til å lage middag engang. Det er helt klart store variasjoner innenfor gruppen uføre.

Anonymkode: 8f3cb...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ts. Hvorfor i helvete få så mange barn når de er syk og er ufør? Greit med ein unge. Men 2 og flere? WTF? Så har vi der idiotene som blir ufør bare på grunn av de har fått barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er omtrent like mange småbarnsfedre på AAP eller uføretrygd. Dvs. jeg kjenner bare en småbarnsmor som går på AAP og et par småbarnsfedre. 

Hvorfor synes du ikke at det er like problematisk med fedre på trygd? 

Det er forresten utrolig sjeldent jeg ser at noen skriver innlegg, der man generaliserer over småbarnsfedre i det hele tatt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mødre og fedre som går helt opp i jobben og knapt har tid til å ta av seg barna sine. Hvorfor får slike barn?

Anonymkode: 05378...a76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med mødre og fedre som går helt opp i jobben og knapt har tid til å ta av seg barna sine. Hvorfor får slike barn?

Anonymkode: 05378...a76

Nettopp. Og spikeren på hodet er nettopp at "alle disse kvinnene" får penger fra staten. Eller TS sine skattepenger kanskje...?

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Anonymkode: 7eeab...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis foreldre ikke er til stede er det større sjanse for at de barna utvikler psykiske lidelser, ruser seg osv. Da havner de på trygd da.:fnise: Herregud, det er så mange tåpelig folk her inne at jeg blir helt svett. Uføre skal helst tvangssteriliseres, de skal ikke blogge om noe som helst for livet deres er så jævlig teit uansett, de skal ikke ha aktiviteter, de skal ikke på ferie, ikke være gjester i bryllup blablablabla. 

Jeg kjenner ingen som er i 20 årene med fire barn som er ufør. Det kan hende det eksisterer, men tror ikke at det er normalen. Det er tusenvis av mennesker som er trygdet, og det gjøre en så snever problemstilling er nesten så du kan plukk ut de som det gjelder. Da skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å diskutere det.

Selv om det er en så kalt økende trend at det er flere unge som blir uføre, betyr det ikke at den største andelen som er ufør er ung. Det er ofte mennesker som er eldre, som har barn og har hatt jobb. La nå disse folka få beholde ungene sine og bevar din egen verdighet med å slutte snakke om dette som et kjempestort samfunnsproblem. Der kvinner først legger seg skadelidende  ned på gulvet hos NAV, gråter til seg trygd, sprer beina og freser ut unger i et enormt tempo. 

Anonymkode: ef131...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ett barn og var frisk som en fisk i full jobb. Som lyn fra klar himmel fikk jeg ME. Hadde alvorlig grad ME (finnes 4 grader, jeg hadde grad 3) da jeg ble gravid med nr 2. 

Vi hadde allerede ett barn og ønsket at barnet skulle få søsken. Graviditet og ME er et sjangsespill. Noen blir bedre, andre verre. Jeg var heldig og ble bedre av ME og kom meg opp på grad 2 og så 1. 

Jeg følte meg til tider så frisk at jeg trodde jeg kunne jobbe. Men nei, hver gang jeg prøvde fikk jeg alvorlig tilbakeslag som gradvis gikk oppover til grad 1 igjen (mild ME). Med mild ME kan man føle seg veldig frisk og kanskje var jeg overmodig som ble gravid med nr 3. Jeg følte jo at jeg tålte ganske bra å være hjemme, men tålt dårlig å være i jobb eller sosial (men hadde funnet en fin balanse). 

Da jeg ble gravid med nr 3 var jeg altså i fin form, men ble raskt redusert og har hatt ME grad 2 og 3 hele svangerskapet. Lett å være etterpåklok, men jeg trodde jeg skulle respondere som sist svangerskap: å bli friskere    

Nav og leger har støttet meg hele veien. Det er kun på fora som dette jeg føler meg hetset for at jeg fikk 3 barn som ufør. 

Mine babyer har til alt hell vært drømmebabyer og venner og familie, og ikke minst MIN MANN, stiller opp for barna våre. 

ME tar livet fra deg,  men heldigvis fikk jeg oppleve gleden av å bli mor før det var for sent.. Barna skal jeg ha med meg hele livet, sykdommen SKAL jeg overvinne 👊🏻❤️

 

Anonymkode: f60a4...eb3

Heier på deg og tror du vinner!! Kos deg med barna dine ❤

Anonymkode: 9ffc3...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 20.44, AnonymBruker skrev:

Er ufør selv og kan se langt etter å få barn, jeg har ofte ikke kapasitet til å lage middag engang. Det er helt klart store variasjoner innenfor gruppen uføre.

Anonymkode: 8f3cb...b16

Samme problem her (jeg som har et barn, og har tenkt å få flere selv med kronisk sykdom og uten mann i hus). Derfor forbereder jeg, jeg har alltid ferdige middager i fryseren, alltid en frossenpizza, evt bestiller jeg mat på døren. Om man planlegger for de dårlige dagene så overlever man de helt fint, men man må være føre var.

Anonymkode: eb06a...417

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å være uføretrygdet handler ikke nødvendigvis om at man ikke har omsorgsevne eller kan bli gode foreldre. Det handler egentlig om arbeidsevne og hvordan man fungerer i en jobb. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Friday, February 12, 2016 at 16.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør, ble syk mens jeg gikk gravid. Og jeg har tenkt til å få flere barn! Tilogmed alene. Har jo allerede oppdratt et barn alene, så vet hva jeg går til, selv med sykdommen. Den verste perioden er når de er 2-3 år og trasser, ikke vil ha på klær, men fortsatt trenger hjelp osv. Den perioden skal jeg klare, jeg har jo hjemmehjelp til husarbeid fra før, og kan be om avlastning fra barnevernet hvis jeg sliter veldig. 

For min del er det uansett statisk arbeid som er problemet, og at jeg trenger hvile en gang i løpet av dagen for å holde ut. Barnet skal jo i barnehage, så der får jeg dekket det behovet. Dessuten er min erfaring at mange foreldre gjerne "bytter" på det vi kan tilby. Jeg har mange hjemmedager, god tid til å snakke med barna, åpent hjem og mange venner innom. Andre foreldre ber med mitt barn på skiturer og fjellturer, mens jeg kan gi tilbake med helgekos eller fast besøk en eller to ettermiddager i uka for at de kan slippe SFO. 

Anonymkode: eb06a...417

Dette ble så feil for meg! Greit,du har klart et barn.

Men du skriver at du vil ha flere,til og med alene,for du kan søke om hjelp/avlastning fra Barnevernet?!

Altså,du tror du kan planlegge å bruke deres ressurser på deg i din situasjon? Som om Barnevernet ikke har nok å gjøre som de har,så kan du "bare"be om avlastning mens du akter å få flere barn? 

Vel,om du står for dette,syns jeg Barnevernet bør vurdere om du trenger mer enn avlastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Friday, February 12, 2016 at 14.36, AnonymBruker skrev:

jeg fatter ikke dette. 

dere kan ikke jobbe pga all slag sykdommer både psykisk eller fysisk. 

Men dere greier å sette 3 -4 barn til verden og oppdra disse mer eller mindre alene i det dagligdagse med far i full jobb eller ikke det engang. 

hvordan går dette egentlig an? det er jo ingenting som er så krevende som å oppdra barn sett forhold til å ha en heldagsjobb

Anonymkode: 4344a...952

Hvilken sykdommer og lidelser ser du på som tilsvarer at de ikke kan oppdra barn? Alle er jo ikke uføretrygdet av samme grunn? Hvis du finner svar på første spørsmål,så vil du jo finne svar selv. Men del gjerne her,så får du nok innspill på hvordan det også går an å være ufør og samtidig kunne oppdra barn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...