Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

Den 6/14/2016 at 13.51, Sjela skrev:

Jeg kjenner meg mer komfortabel og trygg i mitt eget hjem og liker ikke tanken på å bli på sykehuset lenger enn nødvendig. Håper formen er såpass god og at barnelegen får tatt de nødvendige testene på baby så kjapt som mulig så vi kan komme oss ut derfra :fnise: 

Får håpe det for din del også. Om det er nødvendig, ligger jeg jo selvfølgelig på sykehuset selv om jeg ikke er så fan av å være pasient. :fnise: Får håpe denne fødselen er lignende den forrige, selv om jeg også tenker i alle baner, at det kan gå helt annerledes. 

Den 6/15/2016 at 15.11, Surriball skrev:

Hurra, endelig høygravid!

Det er veldig godt å få ting på plass selv om det er tidlig. Plutselig er det jo ikke tidlig lenger, og ungen er jo strengt tatt "til termin" fra og med uke 37. Og er man tidlig ute kan man jo gjøre klart litt etter litt ettersom man orker :)

:fnise: Endelig! 

Ja, er greit å ha ting på plass. Med tanke på at jeg også har Vesla er det greit å få gjort det klart nå. Klærne er nok det mest slitsomme, siden det er snakk om så mye jobb. Så er glad for at jeg er ferdig med det. 

---

Jeg kan ikke klage, jeg er fremdeles aktiv, selv om det er på sykkel og ikke så mye gåing. Lettere å bringe Vesla til skolen når vi begge sykler. Jeg må passe på hvor mye energi jeg har til overs for Vesla, jeg må ha passe på at jeg kan være en "aktiv" mamma som ikke bare er grinete. :sjenert: De siste dagene har jeg hatt nok energi og hatt det supert, mens forrige uke var jeg sliten og grinete, og det liker jeg ikke. Jeg får dårlig samvittighet at jeg ikke leker med henne eller gjør noe med henne, selv om jeg vet hu ikke tar skade av det. Vesla hadde ei venninne over, gikk forsåvidt greit inntil Vesla hadde bestemt at hu ikke ville leke med venninna. Da gikk vi ut istedet (måtte bare gjøre ferdig pastasausen) og de lekte igjen med hverandre. Er hele tiden nye situasjoner og mine mamma-evner testes. :fnise: Men jeg føler jeg løser ting godt. Har lært meg å ikke tvile og overanalysere alt det jeg gjør. Vi lærer av alt vi støter på som foreldre. Ingen er perfekte, andre foreldre har også gjort feil. Barn er små individer som ikke alltid gjør det vi som foreldre helst vil at de skal, og kan være små pøbler. Så lenge barnet får det de trenger og er fornøyde, så er det greit. Ting som leker og klær trenger ikke være nytt, Vesla er fornøyd med en godt brukt sykkel, så lenge den har en sykkelstøtte. :fnise:

Vesla fortjener skryt, hu er flink til å hjelpe. Hu vasket et lite bord i dag morges uten at jeg hadde spurt om det. På onsdag sa hu til en kamerat at hu måtte inn for å hjelpe mamma, var det hu som selv ville hjelpe til. :fnise: Skrelte 400 gram poteter helt alene. Hu er veldig flink, fikser kveldsmaten sin selv og peller eggeskall fra kokte egg. Jeg synes det bare er godt at hu lærer seg sånne småting, så lenge jeg står nær henne. I tillegg er det noe hu selv vil, så jeg lar henne få prøve seg ut Hu rasper rødbeter, kutter grønnsaker med en liten kniv (og en mamma som henger over henne) og skreller dem. :jepp: Hu må bare bli litt flinkere med å rydde opp etter seg selv, der slurver hu litt enda. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink Vesla er! Og så fint at du lar henne holde på og øve seg :) Det kommer du til å få mye igjen for, tror jeg. Unger har så godt av å hjelpe til og klare selv :jepp: 

Og hurra for at du fortsatt er aktiv og i fin nok form! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg fant ut!? Vi har noe som kan minne om kramzorg her! Hvis alt er greit så får man dra fra sykehuset dagen etter (såfremt neste dag er hverdag) for vi har nemlig jordmor hjem 1-2 ganger første uka :nigo: så da kan hun ta tester og følge opp ;) yey! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Vet du hva jeg fant ut!? Vi har noe som kan minne om kramzorg her! Hvis alt er greit så får man dra fra sykehuset dagen etter (såfremt neste dag er hverdag) for vi har nemlig jordmor hjem 1-2 ganger første uka :nigo: så da kan hun ta tester og følge opp ;) yey! 

Det er vel kraamzorg light, vi har barnepleiere hos oss i 8 dager etter fødselen hvor de også gjør husarbeid og steller i stand ting i huset. En eller to av dagene kommer også jordmor hit for å sjekke sting og eventuelt fjerne disse.  Men synes uansett det tilbudet at man kan skrives ut tidligere er greit. Det er noen steder hvor det er mer normalt (tror Vestlandet er flinkere der), der jeg kommer fra er det ikke et slikt tilbud. Eller, det har ikke vært det.

36 minutter siden, Surriball skrev:

Så flink Vesla er! Og så fint at du lar henne holde på og øve seg :) Det kommer du til å få mye igjen for, tror jeg. Unger har så godt av å hjelpe til og klare selv :jepp: 

Og hurra for at du fortsatt er aktiv og i fin nok form! :)

Hu er utrolig flink, og jeg har også tid til å la henne gjøre det. Vi begynner å lage mat en halvtime tidligere enn om jeg gjør det alene, slik at hu får prøvd seg ut. Hu får en god trening, og vi skal også la henne hjelpe til med mini, men på hennes premisser selvfølgelig. 

---

Frøkna har vært sur og tverr, var et helvetes rabalder og bare hyl og skrik da vi syklet fra skolen. Absolutt alt jeg gjorde var feil. Jeg hadde ikke spurt om jakka (visst pokker hadde jeg det), deretter hjalp jeg henne ikke ut porten (etter at hu hadde bedt meg stoppe å holde fast i sykkelen hennes), deretter syklet vi feil vei (vi syklet forbi før hu skreik hu ville den veien og snudde), deretter kom hu seg ikke opp på fortauet (og HYLTE at jeg skulle hjelpe NÅ).   Kan ikke akkurat si jeg gjorde noe for å roe henne, jeg ble forbanna selv. Jeg har bare ikke dagen i dag, merker jeg. To stykk slitne damer mot hverandre er kanskje ikke helt ideelt. Selv tror jeg Vesla er veldig lik meg og at hu trenger frokost. Hu er ikke alltid like flink til å spise frokost, selv om jeg spør hver morgen. Jeg liker ikke å tvinge henne til å spise mat, , men kanskje jeg burde bli strengere si at hu og jeg spiser en toast sammen. Som regel spiser hu frukt, og det er ikke nok, tror jeg. Får se om det er et mønster der, at det faktisk er mat eller mangel på mat som gjør Vesla så sur. Kan også bare være at hu har en dårlig dag, men bedre å sjekke om det kanskje er det. Får inntrykket at det er mat, for med en gang hu spiser roer hu seg ned. Føler meg ikke akkurat som en super mamma akkurat nå.

Meh, nå skal vi rydde gjennom lekene til Vesla, for å se om vi kan kvitte oss noe av sakene hennes. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det blir en del om Vesla, men hu er en stor del av livet mitt. Det er mye frustrasjon ved å være forelder til et lite individ som utvikler seg og utvikler sitt "jeg". Det er gjerne slik at de skal protestere, men til tider ønsker man som regel at de bare kan lytte til rådene mamma og pappa kommer med. Er gjerne en god del år med denne frustrasjonen. :fnise: Selv ønsker jeg å forbedre meg som forelder, for jeg vet at jeg gjør feil og jeg vil så gjerne bare lære av disse feilene. Vesla er så utrolig viktig for min del, og hennes velvære også. Så, jeg skriver det ned her, slik at jeg kan tenke litt over hvordan vi kunne ha løst ting annerledes. 

Er også litt rart å tenke på at vi skal starte helt fra scratch med mini. Er ikke nødvendigvis slik at alle "triksene" våre med Vesla virker på mini. Heldigvis er det kunnskapen om dette som hjelper oss denne gangen. Ting trenger nødvendigvis ikke virke første gangen, ungen blir ikke akkurat helt ødelagt. :fnise: Jeg legger merke til at det gjør at jeg ikke akkurat gruer meg til å bli mamma for andre gang. Lurer på hvordan det blir for Vesla den første tiden, det blir jo mindre tid for henne. Vi får se hvordan vi løser det også. :jepp: Har allerede sagt til Vesla at vi kan trille barnevognene våre sammen ute. Hu med en dukke, jeg med mini. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, til helga skal jeg spandere middag på mannen, Vesla og nærmeste familien til mannen. Mannen blir 30 og jeg vil gi han en flott overraskelse. Mannen tror at det bare er oss tre som skal spise middag sammen, og at jeg har valgt å ikke invitere familien hans.... Han er nok litt skuffa at vi ikke gjør noe større for bursdagen hans.. :P Han reagerer ikke på at vi spiser fin middag på en søndag, han er faktisk takknemlig at jeg valgte den dagen istedetfor lørdag, han er Ikke så stor fan av hektiske plasser... Er grunnet svigerinna at det blir søndag, hu jobber natt på lørdagen. :fnise: I tillegg skal vi gi han en overraskelse på tirsdagen også, i regi av svigermor denne gangen. Vi er slemme.. Mohahahah

Kroppen krangler med huet, skulle helst å kunnet mer uten å få så vondt som jeg gjør. Oh well, begynner å nærme seg slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen digget overraskelsen! :strix: 

Jeg holdt på å sprekke, greide jo nesten ikke vente med å se ansiktet hans. Vi kom inn døra, han så seg rundt og så moren sin i et hjørne. Da var det bare et stort smil mens han gikk bort til familien. Det var utrolig koselig, men på slutten merket jeg at jeg var sliten og fikk vondt i magen igjen. Følte meg ikke helt 100 prosent da og var litt redd for å ødelegge festen hans. Fikk problemer med voldsomt mye luft i magen (kjiiipt). Men, mannen sa han fikk sommerfugler i magen og kjente virkelig at jeg var den rette for han. :sjenert: Jeg ønsket bare å gi en fin overraskelse på 30-årsdagen (som forøvrig ikke er før på tirsdag), han har ikke akkurat hatt det letteste året. Ble sykemeldt i starten grunnet utmattelse (halve avdelingen har vært ute med sykemelding), blødningene mine og de mange turene til sykehus eller legevakt. Han har vært en massiv støtte for meg, men er jo vanskelig også for han. Disse blødningene var liksom siste dråpa som førte til at han ikke fungerte i det hele tatt, han var allerede såpass utslitt før det. Han fikk ikke roet seg ned, stresset voldsomt mye over ting. Så, en liten "Vi digger deg og hurra for deg" middag med de aller nærmeste. :sjenert: 

Det er et helvetes rabalder i magen, han beveger seg ekstra mye nå føles det ut som. Vesla har overraskende nok gjettet seg til navnet til mini. Jeg har spurt henne en to-tre ganger om hu synes J var et fint navn eller jeg har påpekt at jeg synes J er et fint navn. Plutselig sa hu til meg en dag vi syklet fra skolen: Mamma, broren min skal hete J, sant? Kanskje ikke så vanskelig å gjette når det er det eneste navnet jeg har spurt henne om. 

Når det kommer til fødsel er det fint lite å melde om. Har hatt et par dager med en del modningsrier, en symfyse som er kjip og en liten gutt som dupper opp og ned i bekkenet (og som gjør det vanskelig for meg å gå). Jeg drikker mye og tisser mye. Føler jeg ikke spiser like mye som tidligere, i samme slengen sliter jeg ikke fullt så mye med sure oppstøt. Det er utrooolig deilig! :jepp: Han dytter nedi her, slik at det stråler mot.... kremt... klitoris.. Storesøster presset mer mot livmorhalsen, mini har funnet en annen nerve å dytte på. Jaja, forhåpentligvis bare 5 uker igjen (tops) før vi får møtt den lille krabaten vår. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at overraskelsen ble en suksess! Morro å gjøre litt stas på mannfolka også, de blir jo gjerne litt neglisjert i disse gravidtider :jepp: 

Vedrørende fødetegn virker det som vi har det ganske likt om dagen. De lovende, regelmessige nattlige sammentrekningene mine har gitt seg for lengst, men jeg har riesmerter i ny og ne, som jeg antar er modningsrier. Satser på at vi er så modne når det først setter i gang at fødselene våre forløpet som rene drømmefødsler! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner deg ikke den nervesmerten :fnise: Er det med å spise mindre en ting eller? Føler ikke jeg greier å spise nok nå...

Hurra for at det ble så bra! :nigo: Så koselig når slike ting er vellykket og ikke minst når hovedpersonen setter pris på det og blir glad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frøken Vims skrev:

Så gøy at overraskelsen ble en suksess! Morro å gjøre litt stas på mannfolka også, de blir jo gjerne litt neglisjert i disse gravidtider :jepp: 

Vedrørende fødetegn virker det som vi har det ganske likt om dagen. De lovende, regelmessige nattlige sammentrekningene mine har gitt seg for lengst, men jeg har riesmerter i ny og ne, som jeg antar er modningsrier. Satser på at vi er så modne når det først setter i gang at fødselene våre forløpet som rene drømmefødsler! :nigo: 

Ja, jeg synes det var morsomt å gjøre litt for mannen også. Han har tross alt vært en stor støtte og til stor hjelp. Han har tatt seg fri bare sånn at jeg kan få slappet av de dagene jeg har hatt det skikkelig vondt (eller ikke sovet godt). Han ber meg slappe av og roe meg ned, men han er håpløs på det selv. :fnise: 

Jeg håper får din del at du føder før meg altså. :fnise: Jeg er ikke akkurat helt klar til det helt enda, selv om det begynner å gå seg til. Har noen dager med modningsrier, men de er ikke vonde, bare ubehagelig. Hadde vært greit med en fødsel a la den jeg hadde med Vesla. 4 timer i aktiv fase og 20 minutter pressing. Om jeg bare slipper unna riene i ryggen, hadde det vært greit.   

8 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg misunner deg ikke den nervesmerten :fnise: Er det med å spise mindre en ting eller? Føler ikke jeg greier å spise nok nå...

Hurra for at det ble så bra! :nigo: Så koselig når slike ting er vellykket og ikke minst når hovedpersonen setter pris på det og blir glad! 

Den er så fæl, men heldigvis skjer det ikke ofte. Det å spise mindre er virkelig en ting, med tanke på at vi sitter fullstappa med småstore gutter som snart skal ut.

:jepp: Var så morsomt å se at han ikke hadde ventet det. Han sa at han hadde et lite håp at vi skulle spise sammen alle sammen, men han synes uansett det hadde vært koselig om det ikke hadde vært slik. Jeg løy flere ganger om at de ikke kunne. :fnise: 

---

Om en 5 timer skal Vesla og jeg se hvordan lillebror ligger. :jepp: Blir morsomt å se han igjen. Sånn kroppslig status så har jeg vondt i magen (må nummer to), symfysen krangler og jeg har gått opp 2 kg på like mange dager. Så, jeg har fått en god del vann i kroppen. Hurra? Ellers føler jeg meg ok, vet bare ikke om jeg orker å vaske gulvet i stua nå.. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at mannen satte pris på overraskelsen! :) De trenger å bli gjort litt stas på, de også. Høres ut som han har gjort en kjempeinnsats for dere i det siste.

Lykke til med UL i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Surriball skrev:

Så artig at mannen satte pris på overraskelsen! :) De trenger å bli gjort litt stas på, de også. Høres ut som han har gjort en kjempeinnsats for dere i det siste.

Lykke til med UL i dag :)

Han har virkelig gjort mye for oss, og det er jeg supertakknemlig for. :jepp: 

Tusen takk! Er spent å se om hodet hans sitter nedi der nå. 

----

Vi kan snakke om svimehue (overtrøtt), men jeg måtte ringe til jordmorkontoret for å finne ut om jeg faktisk hadde skrevet ned riktig tid. Plutselig begynte jeg å tvile på meg selv, selvsagt samme dagen jeg har timen. :fnise: Jooooda, hadde heldigvis skrevet ned riktig tid og sekretæren lo litt sammen med meg. :jepp: Så, om 3,5 timer ser vi om hodet hans faktisk er nedi bekkenet, for nå kjenner jeg at bekkenet krangler. Symfysen er vond og hoftene verker når jeg går (er det kanskje bekkenløsning dette?), føler meg som en eldgammel kjerring. 

Og, i morgen kommer svigers til oss for å feire bursdagen til mannen. Han veit ikke at de kommer, de sa at de ikke kom, siden de var der i går. Denne gangen er det svigermors ide at de kommer. Så, vi kjører på med overraskelse nummer to. :fnise: Heldigvis ser leiligheten grei ut, slik at det ikke virker som jeg gjør for mye for ingenting (selv om en ren leilighet er fint å ha), og mannen får en mistanke at de faktisk kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet er godt plantet i bekkenet. :strix: Hadde en følelse at det var sånn. Han ligger også som jeg trodde, med ryggen mot venstre side og føttene til høyre. Han er litt liten rundt magen, ellers er hode og ben over snittet. Så kan godt hende han er lang og lett. :sjenert: 3400 gram er vekta estimert til, han er rundt 2,5 kg nå. Vi får se om det stemmer når han kommer på utsiden. Vondtene jeg har i bekkenet stammer fra at leddene er løsere og at mini presser ned. Jeg må roe meg ned om det gjør skikkelig vondt. Vesla var utrolig pratsom og hu fikk hjelpe jordmor å fylle på noen flasker med den klissete kremen som sprutes på magen. :fnise: Hu skal også bli jordmor sa hu, siden hu hjalp jordmor... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra! :strix: Og den estimering var jo ikke så verst. Midt på snittet er jo overkommelig ;) Her opererer de med % i forhold til gjennomsnitt så mini blir vel -6% :fnise: 

Du vet det er tiden for hvile nå ;) Det sier hvertfall min kropp for jeg sover og sover og sover.... 

Heldige Vesla :nigo: Er nok ikke det verste å bli jordmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at hodet er festet! :) Vesla er kjempesøt :) Synes du fikk et finfint estimat, 3400 g er perfekt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Hurra! :strix: Og den estimering var jo ikke så verst. Midt på snittet er jo overkommelig ;) Her opererer de med % i forhold til gjennomsnitt så mini blir vel -6% :fnise: 

Du vet det er tiden for hvile nå ;) Det sier hvertfall min kropp for jeg sover og sover og sover.... 

Heldige Vesla :nigo: Er nok ikke det verste å bli jordmor. 

Nei, ikke så verst nei. :fnise: Vesla var rundt 3800 g da hu kom på utsiden, så forventer nesten rundt det samme med mini. :jepp: Han er nok litt lett ja, men har også lest at det er vanskeligere å måle magen når de er såpass store som det mini er nå. Ellers har han vært litt større enn snittet hele veien. 

Jeg vet nå at det er tid for hvile, men jeg greier ikke helt å roe meg ned. Skal helst gjøre alt mulig. :fnise: Må sies at jeg sitter de dagene jeg har vondt, så er ikke sånn at jeg halter rundt og rydder.

Vesla er heldig, var koselig at de gjorde det for henne. Hu har nå tenkt på det å bli renholder, politimann, og nå.. Jordmor.. :fnise: Vi får se hva det blir om en 13-14 år. Jeg skulle jo bli snekker, forfatter og ingeniør da jeg var liten, endte opp med å bli oseanograf istedet. :fnise: 

19 minutter siden, Surriball skrev:

Så flott at hodet er festet! :) Vesla er kjempesøt :) Synes du fikk et finfint estimat, 3400 g er perfekt!

 

Det er utrolig godt å vite at han ligger riktig og et greit estimat å ha med å gjøre. De små ligner mer på pappaen sin enn meg, jeg var over 4 kg da jeg ble født. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag var modningsriene i gang, og det kjentes ikke helt behagelig ut. De har holdt på i en seks timers tid, men er ikke spesielt regelmessig. Var en periode for en to-tre timer siden hvor de var veldig regelmessige, så roet de seg ned. Nå, mens jeg skriver, tar de seg på nytt opp igjen. Virker som jeg kjenner dem mer i enkelte posisjoner. Satte sammen senga til mini sånn halvveis i panikk, siden den stod uklar i et hjørne på soverommet. Når jeg har fått vasket over med en klut vasker jeg madrasstrekket og gjør klar senga så mye det lar seg gjøre. 

Vesla er sikker på at mini kommer i morgen. :fnise: Om det skjer, blir jeg overrasket altså. Kanskje hu merker at jeg ikke har det helt godt og vil helst at det skal være over, slik at hu får gamle mammaen sin tilbake. :jepp: 

Lista:

  • å sette sammen senga til mini
  • Vaske senga og madrasstrekk, så gjøre klar senga med laken.
  • fødekort (en ting her i Nederland) - Må bare bli enige, så bestiller vi.
  • å hente vogna og badebalja til mini fra boden
  • vasking av vogna
  • vasking av badebalja
  • Få tak i tomme ølkratter for å heve senga.
  • bretting av klær pluss innkjøp av klær i minste størrelsen
  • se gjennom klær fra Vesla, og sortere mellom det som kan spares og det som kan gis bort.
  • ommøblering av stua 
  • Fødebaggen må klargjøres.
  • Og surrehuet av en mamma må fornye passet sitt. Så, blir en tur til den Haag
  • Henting av pass (eller å få det tilsendt).
  • Henting og sammensetting av lekegrinda til mini (mannen tar seg av det).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går det fødekortet ut på? Ble litt nysgjerrig :)

Håper det snart skjer noe så du slipper å gå med maserier lenge. Høres veldig slitsomt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, maserier høres slitsomt ut! Mye bedre om det bare skjer noe på ordentlig.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sjela skrev:

Hva går det fødekortet ut på? Ble litt nysgjerrig :)

Håper det snart skjer noe så du slipper å gå med maserier lenge. Høres veldig slitsomt ut...

Er vel kanskje mer fødselskort enn fødekort, sånn oversatt. Det er kort som sendes ut til familie og venner når babyen er født, hvor vitale mål og invitasjon til å besøke babyen står inni. :sjenert: Ser noe slikt ut: 

BX-145_bouquet_tekst.jpg

Det var overlevbart egentlig, bare ubehagelig. Skal ikke klage, vasker og står på selv om magen strammer seg. Må få gjort unna vaskingen. :fnise: 

31 minutter siden, Surriball skrev:

Æsj, maserier høres slitsomt ut! Mye bedre om det bare skjer noe på ordentlig.... 

Det er alltid bedre når det kommer litt mer ordentlig. Skjønte at noe var på gang, men var ikke helt på det nivået at "Nå er babyen på vei", var mer "okay, forberedelser, hurra". :jepp: Vi får nå se, det kommer av og til enda, så det gir seg ikke helt med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...