Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

Han har det helt supert. Lagde suge bevegelser og hikke :hjerte: Han har jo selvfølgelig hatt fest siden første tlf inn til føden :fnise: men fikk vite at jeg må ringe hvis jeg blir bekymret eller noe er unormalt :jepp: Virker som de tar mor veldig alvorlig der selv om det er de som er ekspertene ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Han har det helt supert. Lagde suge bevegelser og hikke :hjerte: Han har jo selvfølgelig hatt fest siden første tlf inn til føden :fnise: men fikk vite at jeg må ringe hvis jeg blir bekymret eller noe er unormalt :jepp: Virker som de tar mor veldig alvorlig der selv om det er de som er ekspertene ;)

 

:fnise: Godt han hadde det supert. Noen ganger er de små flinke til å få foreldre til å bekymre seg. :fnise:  Ja, det er godt å vite at de tar dere seriøs. Da føler man seg litt mer avslappet og kanskje ikke fullt så hysterisk, er slik for min del. :jepp:  Har også vært veldig heldig her, siden jordmødrene har tatt alle blødningene mine seriøst og passet på at jeg og babyen har det bra. Det er sikkert normal, men ja. Man er ikke gravid hele tiden, og alle svangerskap kan være vidt forskjellige. De har ringt og hørt om alt står bra til, spesielt når jeg har blitt sendt til forskjellige sykehus. Fant forresten denne: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/faresignaler-i-svangerskapet-1433888.ece. Grei guideline når man kan ringe inn til sykehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker nå at det er mer hormoner på gang enn tidligere. Gah. Blir nesten et følelsesmonster eller kanskje mer hønete.  :fnise: Jeg er en veldig laid-back person, til vanlig blir jeg ikke så lett såret eller lei meg. :sjenert: Men nå i det siste har det vært et par episoder hvor jeg kjenner det stikker litt i hjertet. I dag spurte ene venninna til Vesla om de skulle leke sammen etter skolen var ferdig, og bare minuttet senere spurte en annen mamma om guttungen hennes kunne spille med denne venninna (til faren til venninna). Litt kompliserte greier å skrive.  Vesla satt der og var litt skuffet da hu skjønte at det ikke kom til å være noe lekestund etter skolen var klar. Da stakk det i mammahjertet. Jeg tenkte som så at da inviterer vi noen andre hjem til oss.  Men ja, Vesla løste det opp med å spørre ei annen venninne, så nå er hu der og leker.  Så er nok bare jeg som er litt sånn hønemor. Vanligvis, i ikke-gravid tilstand, tenker jeg ikke stort over det, nå stikker det skikkelig og jeg blir lei meg. Jeg vil så gjerne at hu har det bra. 

Som tidligere skrevet, så er Vesla ei jente som kanskje er høyt begavet på intelligensfronten.  Som et tillegg til det,  er hu ekstremt utsatt for veldig mange sanseinntrykk og blir sliten. Så hu blir fort sur og reagerer på rimelig små ting. Vi jobber med å lære henne å uttrykke disse inntrykkene, for det må være et voldsomt kaos i topplokket hennes.  Sa det til læreren at jeg synes det er vanskelig og frustrerende, for jeg vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe Vesla etter beste evne, men jeg tror det å ordlegge ting, spørre ut hvorfor hu er så sur eller lei seg, hjelper. Det virker jo nesten som hu er et problem, men det er hu jo ikke. Hu er så morsom og flink i sosiale sammenheng, men hu sliter i enkelte sammenheng, spesielt i grupper med mange barn og mange forskjellige ting som skjer, og det er nok slitsomt for henne. Så, selvfølgelig vil jeg være der for henne.. Igjen, hønemor.. :sjenert: 

Mini har vært litt stille, har ikke kjent han så mye, men det er futt i han også.  I går lå jeg og beundret magen min, og det buldret. Men, jeg kjente ikke disse bevegelsene, selv om magen hoppet og skvatt som bare det. Så han ligger nok litt annerledes nå enn vanlig. Det er behagelig hvordan han ligger nå, for da strekker det ikke sånn i mageskinnet. :fnise: Har vært ute og gått en god del den siste tiden. Er oppe på 40 km nå denne uken, men merker at jeg skal ta meg en pause. Magen strakk seg noe voldsomt, noe som førte til at jeg stakk innom biblioteket og satte meg ned, før jeg stakk til matvarebutikken ved siden av. Så, må nok ta en rolig helg. :sjenert: Vil ikke, men må. Denne gangen var det virkelig vondt, ble også ør i hodet. 

 Vesla har også kjent han igjen og synes det er supermorsomt. :fnise: Hu lyser opp og smiler. Dog, hu synes det er slitsomt å vente på lillebror. Hu er ikke den eneste. :laugh:

Håper dere alle får en flott helg! Skal ut og kose meg med  svigermor, svigerbestemor og svigerinne i morgen! High tea: kake og te! Kan det bli bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo selvfølgelig å fortelle noe søtt mannen skrev i dag: 

"I saw you looking back, when you were bringing her to school. When I was at the traffic light I felt butterflies and know you are the one for me"... 

Vi har vært sammen en god stund, og sånne små ting som det gjør at jeg føler dette er mannen for meg. :sjenert: Kjenner jeg blir litt ør i topplokket når jeg skriver dette. :fnise: Kanskje jeg må spise igjen?

Endret av Emiliania
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin mannen din er :rodmer: Jeg blir også litt småforelska igjen i forhold til mannen min. Han sier så mye fint til meg og fremtiden som vi skal ha sammen at jeg blir helt på tuppa. Og så kommer hormonene inn så jeg nesten får lyst til å :grine::ler: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hjerte::fnise::jepp:;)

Gammel kommentar over..... 

........

:hjerte: Fin mann :hjerte: 

Vil også ha romantisk kjærlighetserklæring! !!! (Ser vekk ifra at han har valgt å få barn med meg :P )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/9/2016 at 16.29, Surriball skrev:

Aww, så koselig skrevet av mannen! :hjerte:

Var veldig koselig å få en sånn beskjed, at jeg fremdeles gir han sommerfugler.

Den 4/11/2016 at 15.18, Sjela skrev:

Så fin mannen din er :rodmer: Jeg blir også litt småforelska igjen i forhold til mannen min. Han sier så mye fint til meg og fremtiden som vi skal ha sammen at jeg blir helt på tuppa. Og så kommer hormonene inn så jeg nesten får lyst til å :grine::ler: 

Han er utrolig skjønn. Og så koselig at mannen din også er så søt! Det er godt å få søte ord overøst en når man går rundt og bærer et nytt liv. 

29 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

:hjerte::fnise::jepp:;)

Gammel kommentar over..... 

........

:hjerte: Fin mann :hjerte: 

Vil også ha romantisk kjærlighetserklæring! !!! (Ser vekk ifra at han har valgt å få barn med meg :P )

 

:fnise: Jeg er overrasket over mannen, han er ikke akkurat den mest romantiske personen. Får sjeldent blomster, med mindre det er sjokoladeblomster. :fnise: Så, noen ganger sier han de små tingene som får meg til å falle for han igjen. :sjenert: 

---

Merker at kommentaren fra mannen kom litt rart ut, jeg hentet det ut fra en samtale mellom oss. :fnise: Og jeg har en tendens til å skrive rare kommentarer til mannen. :sjenert: Men ja, jeg er heldig som får søte meldinger fra mannen. Han er også veldig god når jeg er sliten, ber meg legge meg nedpå og tar seg av Vesla når jeg sover. Jeg skal ikke være for sliten i følge han. Så han skjemmer meg litt bort. Vesla er også ei flott storesøster-to-be. Hu har sunget for magen, kysser på magen og har foreslått navn. I går var det Nardo (tror hu mente Leonardo). Hu har fått se TMNT, så tror kanskje det er der navneforslaget kommer fra. Så, alt i alt har jeg det som plommen i egget, blir skjemt bort av to flotte personer. :fnise:

High tea med svigerfamilien var superkoselig! :jepp: Mye latter, koselige samtaler. Jeg var skikkelig sulten, så jeg fikk et godt måltid. Til tross for at jeg hadde spist en relativt stor lunsj før vi spiste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Leonardo var kjempefint jeg :) Godt du blir skjemt bort! Skulle bare mangle ;) 

PS: Hva er high tea?

Endret av Sjela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjela skrev:

Jeg syntes Leonardo var kjempefint jeg :) Godt du blir skjemt bort! Skulle bare mangle ;) 

PS: Hva er high tea?

Det er et fint navn, så vi får se. Er greit å bli skjemt bort, spesielt når jeg blir så sliten som jeg blir nå. :fnise: 

High tea er et slags oppsett hvor man drikker te, får kaker og andre lekre retter ved siden av. Så det var hovedsaklig å stappe trynet med kake. :fnise: Neida, vi hadde skikkelig deilig brødretter og wraps i tillegg. Eneste kjipe var at de hadde to av mine favoritt-ting som en del av high tea (spekeskinke og røkelaks), og så kan jeg ikke spise det. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ja, de matrestriksjonene kan være ganske kjedelige! Jeg har fryktelig lyst på salami hele tiden.  Men ellers høres high tea veldig godt ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surriball skrev:

Æsj, ja, de matrestriksjonene kan være ganske kjedelige! Jeg har fryktelig lyst på salami hele tiden.  Men ellers høres high tea veldig godt ut! :)

Var veldig godt, overrasket over hvor godt det var med wraps med ost og tomat. Er litt lei av restriksjonene. Savner virkelig et stykke brød med krydderost og røkelaks. Men ja, må bare leve uten det en stund til. Mannen har fått beskjed at når mini er født skal han i butikken og kjøpte røkelaks og spekeskinke. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Emiliania skrev:

Var veldig godt, overrasket over hvor godt det var med wraps med ost og tomat. Er litt lei av restriksjonene. Savner virkelig et stykke brød med krydderost og røkelaks. Men ja, må bare leve uten det en stund til. Mannen har fått beskjed at når mini er født skal han i butikken og kjøpte røkelaks og spekeskinke. :fnise: 

Her blir det ferskt brød med bremykt og dansk salami! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Surriball skrev:

Her blir det ferskt brød med bremykt og dansk salami! 

Høres skikkelig deilig ut. Spesielt ferskt brød. Nå fikk jeg lyst til å bake brød igjen. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er ung, men den har started ganske så dårlig. Sovet dårlig, flere oppvåkninger i løpet av natten. Bekkenet, korsryggen og knærne krangler, noe som gjør at jeg har vondt for å gå og å sitte. Hjelper ikke at Vesla også har en dårlig dag, med at alt jeg finner av klær er feil og at hu helst skal ha på seg klær som ikke passer eller passer sammen med det som hu allerede har på seg. Så, ble en litt sint interaksjon mellom meg og Vesla før vi kom oss ut av døra. Huff. Akkurat i dag vil jeg bare ligge i senga og ikke gjøre noenting, bare slappe av. Trenger en sånn dag nå. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en dag i senga på torsdag. Musklene tok kvelden og mannen tok seg av Vesla. Fikk litt dårlig samvittighet for at jeg bare satt der og ikke gjorde noenting. Jeg er liksom personen som skal gjøre alt. :sjenert:  Muskler og bekken har sine dårlige dager og jeg greier knapt nok å gå. Andre dager er jeg som en spretten geit og kan løpe et stykke. Ser sikkert rart ut med den store magen. :fnise: Så, det er jo frustrerende at jeg ikke vet hvordan dagen blir, sånn bevegelsesmessig.

Har blitt en god del rydding de siste par ukene. Har sluntret litt unna med vasking og slikt før jeg ble gravid og etter. I månedene før var det hovedsaklig masteroppgaveskriving, mens etter har det vært lite energi og lite ork til noenting før i starten av mars. Da har hovedfokuset vært på mann og barn, mens huset har fått en liten hvile. Var ikke så ille med støv og slikt, men må gjøre det oftere enn det jeg har gjort det nå. Får sette opp en liste over ting jeg må få gjort.

Vil også bake boller, lurer på om jeg skal ta det en dag også. :jepp: Finnes ikke så gode boller som de man får i Norge. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høyre side er den siden som hele tiden krangler, som slår seg vrang, og det er tydeligvis ikke helt tilfeldig at det er den siden heller. Jeg var hos legen i dag morges og hu sa at høyrefoten min er nesten flat, så jeg går med vekta mi helt feil på høyrefoten. Venstrefoten var ikke på langt nært så ille. Så, det blir jo en ujevn fordeling av vekt på føttene som da igjen går opp mot hoftene og magen. Ingen bekkenløsning her i gården, bare rare føtter. 

Vesla får utfordringer på skolen, i form av oppgaver for intelligente barn. Er jo rart å tenke på at andre ser henne som intelligent, jeg er bare vant til at Vesla er som hu er. Jeg har ikke akkurat andre barn å sammenligne med og synes Vesla er veldig barnslig i oppførsel til tider, at hele verden kan falle sammen om hu ikke får vilja si (spesielt når hu er trøtt). Men, det kan godt være mange tegn på akkurat det: Hu plukker opp ting fort, har alltid vært nysgjerrig. Sov lite på dagtid som barn, mer nysgjerrig på omgivelsene enn det å sove. Har alltid brukt store ord for alderen, alltid lekt med eldre barn og vi har fått kommentarer fra barnehageansatte og læreren på skolen at hu ligger foran i utvikling. Men, om man leser på internett er det jo barn der ute som kan lese når de er 2, telle til 100 når de er 3 etc. Vesla er ikke sånn, Vesla er nysgjerrig og vil lære, når hu gidder. Hu kan allerede gjøre lette matematiske oppgaver, hvorpå kravet for en på hennes alder at de skal kunne telle til 10. Hu er bare sånn, og vi hjelper henne om hu vil lære. Om hu bare får den utfordringen som passer henne, så er jeg fornøyd. Jeg vil bare at hu skal greie seg greit gjennom skolen, slik at hu ikke sitter og tviler på hennes evner og tro hu er dum fordi hu plutselig ikke lærer så lett som hu tydeligvis gjør nå.

Når det kommer til mini er det kraftige dult nå. Skikkelig kraftige, noe som virkelig gir et pekepinn på at han også blir større. Hele 35 cm nå, og det er jo liksom 13-14 uker til termin! Hjelpes! Vesla smører inn magen min med krem og synes det er morsomt. Passer også på at hu kjenner dultene fra lillebror også, selv om det ikke alltid er like spennende å vente på lillebror. Jeg står gjerne og prater med magen, noe Vesla synes er rart, for lillebror kan jo ikke høre enda. Jeg sier joda, han hører, men kanskje ikke like godt som deg og meg. Plutselig prater hu med magen også. Raringen. :fnise:  Mannen gleder seg også. I går sa han til meg at han gledet seg til sommeren, til å møte den lille mannen i magen. Samtalen mellom oss var noe a la: 

Han: Det som skjer om 3 måneder gleder jeg meg til!
Meg: Babyen?
Han: Ja, gleder meg til å møte han.
Meg: Jeg også, men synes du ikke det er litt skremmende med en baby? Med bæsjebleier og slikt?
Han: Nei, det er jo ikke akkurat noe nytt. Vi har jo vært gjennom dette med Vesla.
Meg: Sant det.
Han: Å hjelpes, sa jeg virkelig det? Betyr det at jeg er blitt voksen? 

Han er rar, men også en stolt pappa. Han gleder seg nesten mer til å møte gutten enn det jeg gjør. :fnise: Jeg er så opptatt med Vesla nå for tiden at det ikke blir samme venteprosessen som sist gang. Ikke det at jeg ikke gleder meg altså, men ja. Det er litt annerledes å gå gravid med nummer to, mer slitsomt, men allikevel så spennende. Blir rart med to krabater istedetfor den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er supert at Vesla blir fulgt opp på sitt intellektuelle nivå allerede nå! :) Jeg ville hatt i bakhodet allerede nå at det kan bli aktuelt med fremskyndet skolestart. I Norge er ikke det så vanlig, av en eller annen grunn har de blitt veldig restriktive på det, men jeg har god erfaring med det selv. Jeg har selv god erfaring med å gå et klassetrinn over alderskullet mitt. Jeg begynte på skolen som 7-åring (rett før reformen hvor ungene begynte på skolen som 6-åringer), og jeg mistrivdes skikkelig. Jeg kunne lese, skrive og enkel matte, undervisningen gikk forferdelig sakte og jeg kjeda livet av meg. Skulket skolen en dag bestemor var hjemme, blant annet. Fikk til slutt hoppe opp et trinn og begynne i andre klasse midt i skoleåret. Det var mye artigere og det var ikke noe problem sosialt. Jeg er ikke i nærheten av Mensaintelligent, altså, bare helt normal, men jeg synes det er veldig viktig at de sterke barna følges opp like nøye som de svake, og at alle får utfordringer på sitt nivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Surriball skrev:

Jeg synes det er supert at Vesla blir fulgt opp på sitt intellektuelle nivå allerede nå! :) Jeg ville hatt i bakhodet allerede nå at det kan bli aktuelt med fremskyndet skolestart. I Norge er ikke det så vanlig, av en eller annen grunn har de blitt veldig restriktive på det, men jeg har god erfaring med det selv. Jeg har selv god erfaring med å gå et klassetrinn over alderskullet mitt. Jeg begynte på skolen som 7-åring (rett før reformen hvor ungene begynte på skolen som 6-åringer), og jeg mistrivdes skikkelig. Jeg kunne lese, skrive og enkel matte, undervisningen gikk forferdelig sakte og jeg kjeda livet av meg. Skulket skolen en dag bestemor var hjemme, blant annet. Fikk til slutt hoppe opp et trinn og begynne i andre klasse midt i skoleåret. Det var mye artigere og det var ikke noe problem sosialt. Jeg er ikke i nærheten av Mensaintelligent, altså, bare helt normal, men jeg synes det er veldig viktig at de sterke barna følges opp like nøye som de svake, og at alle får utfordringer på sitt nivå!

Synes jeg også, at hun får oppfølgingen hu trenger. Det er liksom greit at de velger å la barn følges opp på deres nivå enn å tvinge det til å passe i en bås, slik det er i Norge. Jeg kjedet meg på skolen, var kjapt ute med å lære og kunne skrive bokstaver og slikt da jeg begynte på skolen, og det hadde egentlig konsekvenser senere. Fikk helt hetta om det ikke gikk å løse en oppgave første gangen, siden jeg var vant til at det alltid gikk bra. Så jeg prøver å se til at hu blir fulgt opp på hennes nivå. Ville vært det samme om det hadde vært andre veien også. Og det er også godt å høre om positive erfaringer sosialt sett ved å hoppe over en klasse, får bare høre at det kan virkelig slå ut og være en stor negativ ting. Om hu fortsetter som hu gjør nå, kan det være slik at hu hopper over et trinn, og det vil vi på en måte vite går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem sosialt å hoppe opp hvis hun ellers er en unge med normale sosiale antenner som greier å bli kjent med nye unger og som er på modenhetsnivå med unger som er året eldre :) Det virker det jo som hun er, siden hun helst leker med de eldre barna. Jeg syntes bare det var stas å komme i en ny klasse, jeg hadde venner og jeg fant meg til rette. Jeg var fysisk lita for alderen og ble enda litt mindre sammenlignet med klassekameratene mine, men det har null å si. Det var litt sårt å være et år yngre på ungdomsskolen akkurat når venninnene mine fikk pupper og mensen og jeg fortsatt hadde plankebryst, men ellers trivdes jeg. Det hendte at noen kalte meg nerd, men det var fordi jeg var skoleflink og det prellet bare av. Så jeg hadde ikke hørt på skremsel dersom dere synes det ellers hadde vært en god ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...