Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

Den 5/10/2016 at 12.09, Sjela skrev:

Uff, disse kynnerne altså :( Nå har ikke jeg vært hardest rammet, men kjenner til følelsen og vet i alle fall at det fort sliter en ut. Så husk på å ta deg pause og hvile godt når du har behov for det! 

Sender deg en stor klem når det gjelder broren din. Tror det er biologien i oss som gjør at vi generelt tenker mye på familie nå som familien vår selv utvides om du skjønner. Jeg har tenkt mye på hvordan mine foreldre og svigers vil være som besteforeldre, og hvordan vårt forhold vil endres når et barnebarn kommer til verden. Det skal være lov å kjenne på savnet, men ta vare på de fine minnene :hjertesmil: 

Det er slitsomt, men ja. Heldigvis har jeg ikke så mye problemer med det nå. Var en periode hvor det strammet så voldsomt at jeg måtte sette meg. Nå er jeg i full futt, igjen. Prøver uansett å ta det rolig når jeg er sliten. 

Det er nok det, biologien. Jeg har fått bedre forhold til foreldrene mine og svigers, etter at vi fikk Vesla. I starten var det litt knotete mellom meg og svigermor, men etterhvert har det løsnet og vi har et veldig godt forhold. Og, jeg tar vare på minnene. Jeg har mange bilder av broren min, så jeg kan mimre fra barndommen min. :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I morgen får vi se mini igjen! :strix: Ultralyd-kontroll for å sjekke om deler av tarmene ikke er tette. :jepp: De vil utelukke det, da det kan bety operasjon med en gang etter han blir født (akkurat som pappaen sin). Tror også det går kjappere denne gangen, siden det bare er tarmene og vekst som skal sjekkes, antar jeg. :jepp: 

Vesla er turbo, mini er turbo og jeg prøver så godt jeg kan å henge med. Jeg er høyt og lavt, men slått ut på slutten av dagen. Rart at ikke kynnerne har dukket opp, men kan godt hende jeg er inne i en god periode nå, hvor kroppen tåler mer. Jeg slapper av på kvelden og ser på et program som heter "Trauma Centrum". Når jeg ser gravide kvinner og hører babyskrik (en sjelden gang på det programmet), får jeg lyst til å gråte. Blir også litt misunnelig at de får se babyene sine. :fnise: Jaja, bare 2,5 måned og mini kommer på utsiden! :D Vi gleder oss alle sammen til å hilse på mini og bli kjent med han. 

Enten så er det støv på hjernen eller så er det nesting i full sving. Jeg MÅ rydde! Jeg må ha det ryddig og skal helst ha ting opp fra boden vår, slik at ting står klart til mini kommer. Sånn at jeg har bedre oversikt over hva vi faktisk har. Nå vasker jeg en del klær og ser over om det er noe vi trenger å kjøpe inn. Vi har fått mye i størrelse 62 og oppover,og lite i den aller minste størrelsen. Dog tror jeg vi har noe fra da Vesla var liten, da moren min kjøpte inn kjønnsnøytrale ting før Vesla ble født. Får ta meg en dag (imorgen tenker jeg meg) og bare gått gjennom den samlingen vi har nede. :fnise: I tillegg må vi gjennom klesskapet vårt og få kastet ut eller få gitt vekk noen av våre klær også. Jeg MÅÅÅÅÅ rydde! Gah, men kan godt hende det er smart at jeg gjør det nå. Om et par uker kan jeg være slått ut (eller bare giddalaus :fnise:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skulle jeg ut og shoppe med svigermor og svigerinna, trodde jeg. Vi reiste fra svigerforeldrene mine sitt hus rundt 2-tida, før vi får en melding at huseieren til svigerinna mi hadde avtalt å fikse noe i leiligheten. Så, svigerinna mi kunne ikke bli med. Svigermor sa at vi kunne bare gå opp og drikke en kopp te for å vente, før vi gikk videre. Vi går opp og der satt en del av familien til mannen (bare damene), ikke en mann som jeg hadde trodd. Overraskelses-babyshower! :laugh: De luringene hadde planlagt ting ned til detalj, slik som hva de skulle si til hverandre og sånt, slik at jeg ikke fattet mistanke. :fnise: Var superkoselig, vi spiste god mat og det ble selvfølgelig gjetteleker. Ene kusina til mannen ga litt opp til slutt, siden jeg gjettet ting så fort. :fnise: Svigermor måtte minne henne på at jeg hadde vært gjennom alt dette en gang før, så det var ikke så voldsomt nytt for meg. Vi fikk skjønne klær til lillegutten vår, leker, en pakke bleier og også de store mye innleggene man bruker etter å ha født (en del av gjetteleken, men jeg fikk med meg pakken hjem). Jeg synes sist gang at de var utrolig herlige å bruke, så bare pluss egentlig.

Vesla fikk også en kake fra babyshoweren, helt for seg selv. Er litt overrasket hvordan hu tok det at lillebror fikk ting, men hu  var superhappy for mamma og lillebror. Tror hu bare var glad for å se oss igjen. :fnise: Jeg tror også at mannen og svigerfar hadde forklart at de også feiret en sånn fest for Vesla da hu var i magen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: Ikke se filmer av fødsler av premature babyer. Både jeg og mannen får tårer i øynene. De er så bittesmå jo og så sårbare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig med babyshower :hjerte: 

Hvorfor gjør dere det!?!?! :sjokk: Jeg nekter å gjøre det. Og finnes det på nett liksom??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Så koselig med babyshower :hjerte: 

Hvorfor gjør dere det!?!?! :sjokk: Jeg nekter å gjøre det. Og finnes det på nett liksom??? 

Var kjempekoselig.

Det var fra sykehuset Vesla ble født på, så jeg var jo litt nysgjerrig. Var bare en film vi så, men man blir jo sentimental over så små babyer. Så begynte vi å diskutere babyer og min mening er at de ser ut som små frosker med de lange bena. Hvertfall Vesla. Mannen ble litt snurt og sa at Vesla var den vakreste babyen på jord. 

Den 5/15/2016 at 11.35, Diddles skrev:

Så koselig!! :hjerte: Ekstra gøy når en ikke aner hva som er i vente også da :hoppe: 

Var utrolig koselig! Da jeg kom inn døra så jeg disse kjempeflotte damene sitte, da forstod jeg at jeg hadde blitt "lurt". Både kusina til mannen og kjæresten til fetteren hans ville at jeg skulle ha det gøy, så de spurte jo en del etterpå om jeg virkelig hadde kost meg. Har desverre et problem med resting bitch-face, så de trodde jeg var sur. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har jeg kjent på vondtene i korsrygg og ben, men denne gangen er det på venstre siden istedetfor høyre. Litt irriterende egentlig, da jeg er mye ute og går. Får roe meg ned en periode nå før fødselen, tror jeg. Får spørsmål om jeg er lei svangerskapet, sier at jeg ikke er det. Dog, kan godt hende jeg er drittlei og bare i en helvetes fornektelse. Jeg savner jo å ha litt mer kontroll over energien, å gjøre mer ting med Vesla. Merker jo at jeg er sliten nå og ikke orker halvparten så mye som jeg gjorde før. Sommerferien i fjor var 6 uker og vi var mye ute, nesten hver dag og jeg var sliten på slutten, men følte vi hadde det mer gøy. De to ukene hu hadde ferie nå var jeg sliten og drittlei på slutten, og gledet meg til hu skulle på skolen. Hu gledet seg også, siden hu digger skolen. :fnise: Men ja, føler meg litt som en kjip mamma som gleder meg til hu skal på skolen. Vil jo helst slappe av så mye som mulig nå. Hvordan blir det når nummer to kommer? 

Mini ruller rundt og har det gøy, magen vokser som den skal. Jeg tok blodprøve i dag, for å få sjekket hemoglobinnivået og vitamin D, så nå har jeg et fint blåmerke på armen. :fnise: 

Merker også at det nærmer seg, er de små tegnene som babyshower, som at jordmødrene spør hvor jeg vil føde, kynnere og melkeproduksjon. Har valgt å droppe hjemmefødsel og skal kjøre på med sykehusfødsel. Etter dette svangerskapet føler jeg at det kan være greit å kjøre safe. Blir nok ikke smertestillende, men ja. Never say never! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med babyshower! Og så flinke der har vært til å skjule det :) Jeg er også sånn som alltid får et stort blått merke på armen etter blodprøver. Ikke særlig glad i å ta dem heller :dry: Håper alle nivåer er fine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sjela skrev:

Så koselig med babyshower! Og så flinke der har vært til å skjule det :) Jeg er også sånn som alltid får et stort blått merke på armen etter blodprøver. Ikke særlig glad i å ta dem heller :dry: Håper alle nivåer er fine :) 

Jeg også, ser jo helt grusomt ut. Jeg har aldri hatt noe problem, men blir litt ør i hodet noen ganger. Alle nivåer var flotte, fremdeles litt lavt vitamin D nivå, men innenfor normalen. :jepp: 

---

Hentet Vesla hos ei venninne i dag og var i en litt ubehagelig situasjon. Venninna hennes fulgte oss til en vei som er rimelig trafikkert, noe jeg ikke synes var helt ok. Sa flere ganger til henne at hu måtte gå tilbake til pappaen sin, han savnet henne nok. Tilslutt ropte hu noe jeg ikke hørte, da vi allerede var på andre siden. Så, tilbake gikk vi til denne jenta og jeg lurte med meg henne tilbake til huset hennes, ved å si til min datter at vi skulle gå en omvei. Jeg burde nok å ha gjort det tidligere, å gå tilbake til der hu bodde. Jeg sjekket flere ganger om hu snudde og gikk hjem, noe hu ikke gjorde. Dog, litt dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde det tidligere, selv om jeg tenkte på det.

Ellers er mannen rar eller søt, eller begge deler. Mannen leste nettopp i en av bøkene vi har lånt fra biblioteket, som omhandler dette å få søsken. Etter å ha lest et par sider roper han ut navnet mitt og sier at han ikke kan lese denne boka. Det viser seg at de forteller hvordan babyer blir laget. :fnise: "Sædceller kommer ut av tissen til pappa". Dette er en bok for barn fra 3-årsalderen, så er ikke snakk om en voksenbok altså. :fnise: Har selv sagt til Vesla at mamma og pappa lager barn sammen, bare ikke så detaljert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det virkelig synlig når mini er aktiv, samme om jeg står, sitter eller ligger. Man ser at han ruller rundt inni der. I går opplevde vi noe morsomt: mini øvde på å puste. Bevegelsene var veldig kjappe, akkurat som når en baby puster. Mannen synes det var rart, jeg synes det var rått. Viser jo at mini øver seg på det han må gjøre når han kommer om en 8-9 ukers tid. Jeg begynner å bli litt utålmodig, blir jo morsomt å hilse på den lille pjokken vår. I samme slengen gruer jeg meg litt til fødselen, selv om jeg har gått gjennom det en gang før. Hver fødsel er forskjellig, det kan gå helt andre veien denne gangen enn sist gang. De tok vannet etter flere timer med ineffektive rier. Den aktive fasen var over på under 4 timer (hadde 3 cm da jeg kom inn), så ble en veldig hektisk fødsel selv om jordmor mente den var perfekt. Alt gikk som det skulle, selv om det gikk fort. 

Mannen hadde snakket med moren sin og fikset barnevakt når den tid kommer at mini blir født. Svigermor er tilgjengelig, så Vesla skal være hos besteforeldrene sine. Det hadde mannen ikke nevnt i det hele tatt før vi snakket om alle tingene som må fikses, Lista er nå: 

  • å sette sammen senga til mini
  • fødekort (en ting her i Nederland)
  • å hente vogna og badebalja til mini fra boden
  • vasking av vogna
  • bretting av klær pluss innkjøp av klær i minste størrelsen
  • ommøblering av stua
  • Fødebaggen må klargjøres.
  • Og surrehuet av en mamma må fornye passet sitt. Så, blir en tur til den Haag. 

Lista blir vel langere når jeg finner ting jeg kan eller må gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista:

  • å sette sammen senga til mini
  • fødekort (en ting her i Nederland)
  • å hente vogna og badebalja til mini fra boden
  • vasking av vogna
  • vasking av badebalja
  • bretting av klær pluss innkjøp av klær i minste størrelsen
  • se gjennom klær fra Vesla, og sortere mellom det som kan spares og det som kan gis bort.
  • ommøblering av stua
  • Fødebaggen må klargjøres.
  • Og surrehuet av en mamma må fornye passet sitt. Så, blir en tur til den Haag

Reiste til den Haag, til den norske ambassaden. Var morsomt å snakke norsk igjen til en vilt fremmed, og å se bøker med norsk natur og kultur. Bare litt synd det ikke var brunost og vafler tilgjengelig. :fnise: den Haag er en utrolig fin by, selv om jeg bare kikket kjapt. Var en varm dag og begynte å bli sliten, så ble bare en to timer der. Fikk sett hvor regjeringen sitter, arkitekturen osv. Neste gang reiser jeg vel innom Madurodam og Keukenhof (er mer morsomt med Vesla). Kanskje en kjapt tur til kysten, til Scheveningen, for å se den delen av den Haag. Tror det å være turist er mer morsomt med flere. :fnise: 

Når det kommer til klær viser det seg at vi ikke trenger å stresse så veldig med de minste størrelsene. Vi hadde noe nøytrale bodyer fra Vesla som vi kan bruke til mini. For å unngå at vi har for mye klær her oppe, har jeg sortert klærne vi fikk fra familien til mannen og lagt dem i noen gamle pampersbokser, etter størrelse. Så, etterhvert som mini vokser kan jeg hente de nødvendige boksene og ta de med opp. :sjenert:  Har i tillegg gått gjennom alle klærne fra Vesla og prøvd å kvitte meg med noe. Boden begynte å bli litt full, så det var nødvendig. Alt i alt har vi 4 søplesekker med klær vi gir vekk og en med klær vi kaster vekk, grunnet stygge flekker. Alle nødvendige møbler har vi ordnet, så nå er det bare å omorganisere ting her. Vesla vil jo helst at lillebror skal ligge på rommet hennes, men det blir ikke med det første. Tror neppe det blir så veldig populært når hu finner ut at lillebror bare kommuniserer gjennom gråt den første tiden, for deretter kanskje å ikke sove gjennom natten. Selv om hu var et sovetroll uten like det første halvåret, forventer vi ikke det med mini. Vi har fortalt det flere ganger, men det er så spennende med et søsken at hu glemmer seg. 

  •  
Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ææææh, høygravid! Hjelp! Nå begynner det virkelig å gå mot slutten her! Klærne til mini ligger klart i kommoden, sortert etter størrelse. Alt for å gjøre ting lettere for meg. :sjenert: Har også de større størrelsene nede i boden, sortert etter størrelse. Kjekt og kjapt å fikse, da bruker vi ikke så mye tid på å gå gjennom ting når mini er her. 

Lista over ting vi må få gjort:

  • å sette sammen senga til mini
  • fødekort (en ting her i Nederland) - Må bare bli enige, så bestiller vi.
  • å hente vogna og badebalja til mini fra boden
  • vasking av vogna
  • vasking av badebalja
  • Få tak i tomme ølkratter for å heve senga.
  • bretting av klær pluss innkjøp av klær i minste størrelsen
  • se gjennom klær fra Vesla, og sortere mellom det som kan spares og det som kan gis bort.
  • ommøblering av stua (Sånn halvveis, jenta har fått lekene sine inn på soverommet og et lekekjøkken har blitt flyttet ut hit. Lettere å finne ut når lekegrinda kommer i hus.)
  • Fødebaggen må klargjøres.
  • Og surrehuet av en mamma må fornye passet sitt. Så, blir en tur til den Haag
  • Henting av pass (eller å få det tilsendt).
  • Henting og sammensetting av lekegrinda til mini.

Det føles ikke ut som jeg har gjort en døyt, men tror lista mi er litt dårlig. :fnise: Har vasket skikkelig her hjemme: gulvene i alle soverommene, stua, kjøkkenet, gangen og doen. Alle overflater er vasket skikkelig over. Vi tok ned de største klærne til mini og rydda i boden. Så har vi god plass der nede (endelig! Mannen hadde en stor samling tomme pappesker). Senga og badebalja er kommet opp, maxi-cosien også. Så får jeg vaske dem snart. Føles greit å få ting på plass nå, selv om det fort kan gå 7 uker før mini er på utsiden. Jeg har lagt merke til at kroppen ikke tåler like mye lengre, jeg blir fortere sliten av små ting og trenger mer hvile. Så det nærmer seg snart slutten på dette svangerskapet. Et hektisk et og litt annerledes enn forventet, med alle blødningene og alle ultralydene, men ja. Mini har vokst seg stor og sterk, sparker rundt og hikker som en gal. Blir så godt å se mini og å holde ham. Blir deilig å ikke slite mer med muskler, sure oppstøt og alle de vondtene jeg har hatt, og å få kroppen min litt mer tilbake.

Navnet er bestemt og det er godkjent av Vesla, selv om jeg ikke har sagt at han skal hete akkurat det. Er en tegneserie hu ser på hvor en av guttene heter akkurat det, jeg spurte hva hu synes og hu synes det var fint. :fnise: Min mor er irritert på meg fordi hu ikke får vite navnet, men hu gjettet ved en tilfeldighet kombinasjonen og sa det var et utrolig fint navn, før hu gikk videre til neste navnekombinasjon. :fnise: Svigermor vil som sagt ikke vite, hu vil at mannen skal presentere guttens navn ved fødselen, slik vi gjorde med Vesla. Hu synes det var så spesielt å se mannen så stolt over å fortelle om sitt nyfødte barn, så hu vil ikke gå glipp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det hørtes ut som en veldig fin måte å presentere den nyeste lille til familien på :rodmer: kanskje vi må gjøre det samme ;) 

Jeg er enig i at det skal bli godt å slippe alle vondtene og kunne bevege seg litt mer normalt igjen. Du må høre på jordmor og hvile!! :) Kroppen sier jo ifra også, jeg merker det hvertfall veldig godt. Dette er tungt for kroppen! 

Det med å få tak i knotter (?? Vet ikke noe om de du snakker om men vet det finnes slike til seng og vaskemaskin) var en god ide! Vi har ekstra høy seng så hvis jeg får hevet senga hans litt vil kanten komme over madrassen vår og jeg slipper å bekymre meg for å dytte ned puta på han... Meeeen da blir det høyere når jeg skal løfte han over også... Hmmm :klo: 

Dere har ikke så mye igjen ser jeg ;) Det føles greit å ha alt på plass i tilfelle. Og så er det jo det med hvor mye du orker fremover, greit å vite at det er gjort så du kan slappe av, evnt finne ett prosjekt som du vil, men ikke må, gjøre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Åh det hørtes ut som en veldig fin måte å presentere den nyeste lille til familien på :rodmer: kanskje vi må gjøre det samme ;) 

Jeg er enig i at det skal bli godt å slippe alle vondtene og kunne bevege seg litt mer normalt igjen. Du må høre på jordmor og hvile!! :) Kroppen sier jo ifra også, jeg merker det hvertfall veldig godt. Dette er tungt for kroppen! 

Det med å få tak i knotter (?? Vet ikke noe om de du snakker om men vet det finnes slike til seng og vaskemaskin) var en god ide! Vi har ekstra høy seng så hvis jeg får hevet senga hans litt vil kanten komme over madrassen vår og jeg slipper å bekymre meg for å dytte ned puta på han... Meeeen da blir det høyere når jeg skal løfte han over også... Hmmm :klo: 

Dere har ikke så mye igjen ser jeg ;) Det føles greit å ha alt på plass i tilfelle. Og så er det jo det med hvor mye du orker fremover, greit å vite at det er gjort så du kan slappe av, evnt finne ett prosjekt som du vil, men ikke må, gjøre ;) 

Vi synes det var fantastisk forrige gang, i tillegg kunne ikke folk diskutere navnet til Vesla og være uenige eller enige, selv om jeg neppe tror de hadde synes navnet til Vesla var så fælt. Er jo uansett godt å vite at navnet er godkjent i flere leire, selv om de ikke helt vet det enda. :fnise: Mannen ville ha det førstenavnet og jeg synes også førstenavnet er fint. :jepp: 

Jeg prøver så godt jeg kan. :fnise: mannen ber meg også skjerpe meg, og ber meg legge meg nedpå eller å sette meg ned og slappe av. Jeg kjører fremdeles rundt i ikke-gravid tilstand energimessig, men kroppen er jo godt inni svangerskapet og der oppstår jo problemene. 

Er ølkasser jeg mente, fant ikke ordet i går. Her heter det bierkratten, så jeg oversatte i god tro at det kanskje var det samme på norsk. Vi må heve senga vår siden vi får barnepleiere hjem og for at de skal unngå vond rygg når de skal sjekke hvordan det går med amming, meg nedentil (sånn med sting og sånt). Her skrives vi ut såpass tidlig etter fødsel at vi får et par barnepleiere hjem (kraamzorg) som da hjelper til i huset og med babyen. Er noe vi betaler delvis selv, resten betales av helseforsikringa.

Nei, er ikke så veldig mye igjen og føles virkelig godt å ha alt på plass før han kommer. Mannen setter sammen senga, han vil ikke at jeg skal ta meg av absolutt alt. Tror lekegrinda fikses rundt den tiden mini blir født, mens vogna og babysetet vaskes så snart som mulig.  Så blir jo mindre å få gjort unna før han blir født, og da kan jeg nyte den siste tiden med Vesla og mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aha! Ølkasser ja :fnise: Jeg babler jo om noe helt annet :P Høres veldig greit ut med sånn kramzorg opplegg! Det hadde vært noe her og, selv om det er litt trygghet i å være på sykehuset en dag eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Aha! Ølkasser ja :fnise: Jeg babler jo om noe helt annet :P Høres veldig greit ut med sånn kramzorg opplegg! Det hadde vært noe her og, selv om det er litt trygghet i å være på sykehuset en dag eller to. 

:fnise: Det er et greit oppsett, om man er frisk og ikke har komplikasjoner. For min del ville jeg hjem, så for meg var det ideelt å ikke være så lenge på sykehuset. Jeg er ikke så stor fan av å ligge i en sykehusseng selv om det har blitt en 6 ganger i livet, grunnet diverse operasjoner og fødsel. Nesten hver gang har jeg skrevet meg selv ut tidlig, siden jeg føler det er nytteløst å ligge der og ta opp plass. Første operasjonen lå jeg lengre enn de fleste, var bare 9 og faren min mente at det kanskje var greit å vente, siden jeg var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg mer komfortabel og trygg i mitt eget hjem og liker ikke tanken på å bli på sykehuset lenger enn nødvendig. Håper formen er såpass god og at barnelegen får tatt de nødvendige testene på baby så kjapt som mulig så vi kan komme oss ut derfra :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, endelig høygravid!

Det er veldig godt å få ting på plass selv om det er tidlig. Plutselig er det jo ikke tidlig lenger, og ungen er jo strengt tatt "til termin" fra og med uke 37. Og er man tidlig ute kan man jo gjøre klart litt etter litt ettersom man orker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...