Gå til innhold

Velferdskutt i Norge


debattanten

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier handler dette om velferdskutt i Norge. Jeg tenker hovedsaklig på større kutt som kommer i form av reform av pensjonssystemet eller typiske ytelser vi får via NAV som uføretrygd, AAP, sykepenger osv osv. 

 

Nå har vi nettopp fått en uførereform, men jeg ser det ikke som usannsynlig at det kan komme justeringer i fremtiden. 

 

Velferdskutt er kanskje ikke det eneste som kan skje, jeg anser kraftige øknining i skatter og avgifter som sannsynlig scenario.

 

Grunnen til at jeg tar det opp er nedgangen i den økonomiske veksten i landet og at staten stadig øker sine økonomiske forpliktelser, pengene må hentes en plass og vi har snart ikke mer handlingsrom i oljepengebruken da oljeprisen synker. Ingenting tyder på at oljeprisen skal opp med det første.

 

Jeg tipper at vi etter valget i 2017 vil se konturene av hva som vil skje. Jeg ser for meg mer skatter og avgifter og muligens en reform av sykepenger. Pensjonskaoset kan de utsette litt til.

Valgkampen vil dreie seg om at Norge sliter med finansene og at det ikke er nok inntekter i forhold til utgiftene på statsbudsjettet. 

Kan bli en morsom tråd å se tilbake på når vi nærmer oss slutten av 2017 og starten på 2018.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det da kuttes i alle bauger og kanter allerede. Det kommer nok mer også, men før du fordømmer den sosialdemokratiske politikken nedenom og hjem så kan du tenke på det faktum at det mest sannsynlig ikke hadde vært noe oljefond hvis ikke staten hadde vært inne i bildet. 

 

Du ser dette bla i UK som førte en mer konservativ politikk, landet har masse oljeressurser, men null oljefond. 



Anonymous poster hash: a3fa3...3f6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det kuttes både her og der. Det er min påstand/spådom at det vil komme betraktelig mer, allerede når neste statsbudsjett legges frem vil det bli diskusjoner om dette. Det vil bli fokus på at handelsoverskuddet for landet krymper, eller vi kan for første gang i historien oppleve røde tall. 

 

Ja, det kan godt være vi ikke hadde hatt et oljefond i den stil vi har i dag, men viktig å huske på at UK er et stort land med mange, mange flere mennesker til å dele den samme rikdommen. Og har egentlig oljefondet gjort noe særlig for folk? Det er verdi plassert i et fond som skal være en slags garanti for fremtidige pensjonister. Disse fremtidige pensjonistene har jo allerede vært utsatt for reformer(kutt).

Oljefondet er ingen god garanti i seg selv slik staten forvalter det som er felleskapets gode i dagens demokrati. Faktisk er det flere vurderinger som viser at oljefondet er spist opp og vel så det av dagens økonomiske forpliktelser og at vi vil ha problemer med å innfri de løftene velferdsstaten har gitt oss i fremtiden. Da syns jeg det ser mørkt ut, når dette problemet bare ser ut til å øke år for år. 

Sist ut er AP med flertall som trumfer igjennom 8000 flyktninger + familiegjenforening med anslag som snakker om helt opp til 95 milliarder kroner i fremtidige forpliktelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da vært mye kutt fra det offentlige.

Kutt i bostøtte

Grunnstønad

Uførepensjon

Alderspensjon

Dagpenger

Sykemeldte skal i jobb etter x uker

I til egg kommer det som kommuner kutter

Det som kommunen øker i utgift til folk

Så oppi dette så har du glansbildet av Norge er så bra. Kutt i skatt til de mest rike.

Politikere gjentar hele tiden at det ikke er krise.De kommer til å tygge på dette til det er forsent.

Anonymous poster hash: 3654f...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt sykelønna til samme nivå som dagpenger, innføre karensdager, avskaff AFP, null ufør til de under 50 og ny sjekk av alle uføre for å sørge for at de fortsatt er syke og aktivitetskrav for sosialhjelp. Så skal man nok se at det plutselig er mange som blir friske nok til å jobbe :fnise:



Anonymous poster hash: 8ab0c...754
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville helt klart hjulpet, samtidig må de også kutte tilsvarende ned på f.eks inntektsskatten. 

 

Staten kunne f.eks også kuttet støtten på 1 milliard som gis årlig til Polen for å støtte kurvfletting, dukketeater, poesi, fugletitting, feministiske holdningskampanjer osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg syntes det da kuttes i alle bauger og kanter allerede. Det kommer nok mer også, men før du fordømmer den sosialdemokratiske politikken nedenom og hjem så kan du tenke på det faktum at det mest sannsynlig ikke hadde vært noe oljefond hvis ikke staten hadde vært inne i bildet. 

 

Du ser dette bla i UK som førte en mer konservativ politikk, landet har masse oljeressurser, men null oljefond. 

Anonymous poster hash: a3fa3...3f6

 

 

Er det mye å skryte av at man har mindre penger på bok enn man har sløst bort? For du er vel klar over at de summene man har spart om er langt mindre enn kun det politikerne har lovet bort til offentlig ansattes pensjoner? Og da snakker vi om de som er i jobb idag, ikke de nye fra imorgen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kuttes det i dag og det blir enda større kutt i nær fremtid. Det må settes til side penger for å betale for Støres galskap.



Anonymous poster hash: b3a92...122
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Flyktninger-skal-klare-seg-med-halvparten-av-den-hjelp-etniske-dansker-far-8079035.html

 

Danmark begynner med det for å gjøre landet mindre attraktivt for vise grupper søkere. Norge må absolutt følge etter!!



Anonymous poster hash: b3a92...122
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for å kutte ned på en god del ting, så lenge det ikke går utover min egen økonomi. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Jeg tror også det kommer til å komme flere kutt i velferden for vi har ikke råd til å drive på sånn vi gjør i flere år fremover. Det vil nok både kuttes i øst og vest, dessverre. Vi har utrolig mange offentlige ansatte for å drifte det gigantiske velferdssystemet og det er jo bare en syk stor utgift. Det er nå man må jobbe for å sikre fremtiden sin, sikre seg med leilighet, med jobb osv. Har du en fast jobb så hold fast på den med alle mulige klør og ikke la den gå. Jeg tror også at FRP og Høyre kommer til å jobbe for å finne muligheter for å øke den private næringen i Norge for det trenger vi, blant annet for å gjøre det enklere for å danne arbeidsplasser som ikke er offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Flyktninger-skal-klare-seg-med-halvparten-av-den-hjelp-etniske-dansker-far-8079035.html

Danmark begynner med det for å gjøre landet mindre attraktivt for vise grupper søkere. Norge må absolutt følge etter!!

Anonymous poster hash: b3a92...122

Dette er helt retardert politikk som de umulig kan ha tenkt gjennom.

Hvis man ikke vil ha et land med store sosiale forskjeller og mye kontrollert, kan man ikke bare kutte støtten til flyktninger. De kommer fra krigsherjede land og har ofte opplevd vold og tortur.

Jeg er sykepleier og har jobbet på sykehjem og har sett hva de som deltok i 2.verdenskrig sliter med av psykiske problemer. De krever selvfølgelig utrolig mye mer enn andre.

Og dere synes ikke de skal få det?

Det er faktisk mye bedre å la være å ta imot flyktninger enn å ta dem imot men ikke gi dem det de har behov for. Det vil ha uante konsekvenser og er uetisk. Da bør vi heller bare droppe å ta imot.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry for autocorrect. Kontrollert = kriminalitet. Vi kan også legge til arbeidsledighet.

Et mye bedre tiltak må være å få dem kjappere ut i jobb enn i dag. Jeg tok sykepleierutdanning sammen med en flyktning fra Etiopia eller Eritrea. Han var utdannet sykepleier der, hadde videreutdanning i anestesi og i tillegg 20 års arbeidserfaring. Ekstremt dyktig, det var en vits at han måtte begynne fra scratch. Å gå gjennom kompetansen han har og at han fikk oppdatert eventuelt manglende kunnskap ville vært mye mer samfunnsøkonomisk.

Nå har jeg jobbet sammen med en matematikklærer. Han har måttet utdanne seg som helsefagarbeider. Det er en skandale at vi ikke heller tar i bruk den kompetansen mange flyktninger faktisk besitter. Vi har jo til og med manko på sykepleiere og matematikklærere her i landet.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har ikke lenger medvind på alle bauger og kanter. 

 

Kina har som sagt bremsene på. Med Iran i tillegg som får sanksjonslettelser fremover vil det bli utfordrende.

 

http://www.dagbladet.no/2015/07/07/nyheter/innenriks/okonomi/hellas/norge/39908738/

 

Lurer på hvordan sosialistene skal kunne klare å forsvare sin politikk fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karensdager på sykepenger kommer, det er jeg overbevist om.



Anonymous poster hash: 20bf2...9d5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norge har ikke lenger medvind på alle bauger og kanter.

Kina har som sagt bremsene på. Med Iran i tillegg som får sanksjonslettelser fremover vil det bli utfordrende.

http://www.dagbladet.no/2015/07/07/nyheter/innenriks/okonomi/hellas/norge/39908738/

Lurer på hvordan sosialistene skal kunne klare å forsvare sin politikk fremover.

Oi, her leser vi forskjellige ting. Jeg ble sittende å tenke at jeg lurte på hvordan alle de oljesvarte partiene kunne forsvare sin politikk. Hvorfor var vi ikke satset på å legge om tidligere? Hvorfor har ingen snakket om dette?

De eneste med troverdighet er for øyeblikket SV, Venstre og MDG. De eneste partiene som vil ha oss bort fra olja. Eller...SV har også gjort en elendig jobb der.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her leser vi forskjellige ting. Jeg ble sittende å tenke at jeg lurte på hvordan alle de oljesvarte partiene kunne forsvare sin politikk. Hvorfor var vi ikke satset på å legge om tidligere? Hvorfor har ingen snakket om dette?

De eneste med troverdighet er for øyeblikket SV, Venstre og MDG. De eneste partiene som vil ha oss bort fra olja. Eller...SV har også gjort en elendig jobb der.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

 

Grunnen til at jeg sier sosialister er at disse er de største tilhengerene av å øke en velferdsstat som vi vet går i feil retning. Velferdsstaten er som sagt helt avhengig av oljepenger. De rødgrønne brukte mer oljepenger og økte offentlig sektor mer en noen regjering i historien osv. I tiden fremover kan altså gå i minus på statsbudsjettet.

 

SV har helt klart gjort en dårlig jobb, men det har de andre partiene også i mine øyne. MDG og Venstre er så useriøse at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Om du ønsker kan jeg fortelle mitt synspunkt på de sin miljøsatsning. Hovedproblemet er dog at de står for en politikk som vil fullstendig rævkjøre landet og velferdsstaten, uten at miljøet tjener noe særlig på det. 

Endret av debattanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sier sosialister er at disse er de største tilhengerene av å øke en velferdsstat som vi vet går i feil retning. Velferdsstaten er som sagt helt avhengig av oljepenger. De rødgrønne brukte mer oljepenger og økte offentlig sektor mer en noen regjering i historien osv. I tiden fremover kan altså gå i minus på statsbudsjettet.

 

SV har helt klart gjort en dårlig jobb, men det har de andre partiene også i mine øyne. MDG og Venstre er så useriøse at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Om du ønsker kan jeg fortelle mitt synspunkt på de sin miljøsatsning. Hovedproblemet er dog at de står for en politikk som vil fullstendig rævkjøre landet og velferdsstaten, uten at miljøet tjener noe særlig på det. 

 

Her er jeg helt uenig, bortsett fra når det gjelder SV. De har jo tross alt sittet i regjering, og hatt mulighet til å påvirke AP til å fokusere mer på klima og miljø, mens AP er falske og later som de bryr seg.

 

Hvorfor anser du MDG og Venstre som useriøse? At de vil rævkjøre landet er vel litt drastisk og krisemaksimering å påstå. Det er jo ikke som at de vil sitte alene i regjering. Jeg synes det har kommet en del positivt ut av at de begge har hatt en viss makt i det siste.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt uenig, bortsett fra når det gjelder SV. De har jo tross alt sittet i regjering, og hatt mulighet til å påvirke AP til å fokusere mer på klima og miljø, mens AP er falske og later som de bryr seg.

Hvorfor anser du MDG og Venstre som useriøse? At de vil rævkjøre landet er vel litt drastisk og krisemaksimering å påstå. Det er jo ikke som at de vil sitte alene i regjering. Jeg synes det har kommet en del positivt ut av at de begge har hatt en viss makt i det siste.

Anonymous poster hash: 69c4d...f02

Jeg ser på politikken de fører og jeg klarer ikke forstå hvordan det skal gå. De ønsker tiltak som koster enorme beløp, men de vil legge ned den viktigste inntektskilden staten har.

Så kan man se på hva f.eks Venstre gjør i Oslo, ref. Guri Melby. Fjerner parkeringsplasser og setter steinblokker der, akkurat som om det redder miljøet.

Elektrifisering av norsk sokkel er også tullepolitikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...