Gå til innhold

Velferdskutt i Norge


debattanten

Anbefalte innlegg

Ingen burde få sosial stønad, trygd, eller andre gratis gaver fra staten. Det skal lønne seg å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe bare en time i måneden heller enn å få gratis penger fra staten.

 

Fjern all skatt. Fjern alle ytelser fra staten. Privatiser alt som staten eier. Så vil det endelig gå godt med Norge.

 

Skatt = kommunisme.



Anonymous poster hash: e5123...a53
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

Ja, flott :blomst: .

Er meget interessert i slikt.

Anonymous poster hash: 103c0...d32

Skal svare deg når jeg er hjemme fra jobb om noen timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

AB: 

 

Les her, her

 

Den andre så jeg var allerede satt i gang så der jeg har nok lest mailen litt i full fart, men det handler om å ta hjelpemidlene ut av NAV-systemet og over til kommunen som en del av kommunereformen - litt usikker på om det skal utredes først eller om det er noe som bare skal skje for jeg har lest både og. Noe som vil gi en begrensning fordi at mange hjelpemidler i dag koster voldsomt mye penger og i motsetning til staten så har kommunen sin pengesekk store begrensninger og der kan det ikke kjøpes inn ting konstant. Noe som vil gi ett dårligere tilbud til mange i arbeidslivet som trenger ett hjelpemiddel eller barn som trenger ett hjelpemiddel, noen foreldre må kanskje begynne å spare selv hvis de bor i en kommune med dårlig økonomi og barnet deres trenger ett dyrt hjelpemiddel. 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen burde få sosial stønad, trygd, eller andre gratis gaver fra staten. Det skal lønne seg å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe bare en time i måneden heller enn å få gratis penger fra staten.

 

Fjern all skatt. Fjern alle ytelser fra staten. Privatiser alt som staten eier. Så vil det endelig gå godt med Norge.

 

Skatt = kommunisme.

Anonymous poster hash: e5123...a53

 

Haha, der fikk jeg meg en god latter!  :fnise:

Endret av hofan1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som jeg har spådd, oraklet som jeg er. Kina ser for alvor ut til å slite om dagen, no suprise there! 

 

Dette vil som sagt ha store konsekvenser for Norge om dette fortsetter å utarte seg. Lav oljepris i tillegg til at Kina bremser vil bli tøft. Det er disse to faktorene, altså høy oljepris og kina sin vekst det siste 10-året som har gitt Norge gullårene. 

 

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/08/13/1108/Kina/sjefkonom-dette-er-fryktelig-drlige-nyheter-for-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser kanskje heller ikke ut som om det er noe håp med det første. I et sosialistland så blir vi ikke bare avhengige av Staten med stor S. Vi utdanner også flere folk og det er en sterk vekst av byråkratutdanning: 

 

http://www.tu.no/karriere/2015/08/13/norges-teknologiske-niva-er-milevis-bak-andre-vestlige-land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kina/et-veksteventyr-tar-slutt/a/23511056/

 

Ser ut til at dette bare tiltar i styrke om dagen. 

Høy oljepris og høy vekst i Kina var en av de viktigste årsakene til at Norge har gått som en kule siden litt utpå 2000-tallet og frem til omtrent 2013/14. Nå er disse faktorene svekket dramatisk og vi merker nå dårligere tider, som bare vil bli tydeligere i tiden fremover.

 

Blir spennende å se når vi nærmer oss oktober og forslaget til statsbudsjettet for neste år skal legges frem. Overføringer til oljefondet har blitt kraftig redusert i år. 

 

Det store spørsmålet er omdagens regjering klarer å redusere det offentlige forbruket, noe jeg tviler på. Vi får se! Ikke mye rom for å øke utgiftene fremover. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første man bør kutte er bistandsmidler. Vi kaster bort over 30 milliarder i året på slikt tull. Vi burde maks gi i fra oss 1-2 milliarder. På den måten sitter vi igjen med midler som kan hjelpe dem som trenger det i eget land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kina/et-veksteventyr-tar-slutt/a/23511056/

 

Ser ut til at dette bare tiltar i styrke om dagen. 

Høy oljepris og høy vekst i Kina var en av de viktigste årsakene til at Norge har gått som en kule siden litt utpå 2000-tallet og frem til omtrent 2013/14. Nå er disse faktorene svekket dramatisk og vi merker nå dårligere tider, som bare vil bli tydeligere i tiden fremover.

 

Blir spennende å se når vi nærmer oss oktober og forslaget til statsbudsjettet for neste år skal legges frem. Overføringer til oljefondet har blitt kraftig redusert i år. 

 

Det store spørsmålet er omdagens regjering klarer å redusere det offentlige forbruket, noe jeg tviler på. Vi får se! Ikke mye rom for å øke utgiftene fremover. 

 

 

Det kommer jo egentlig ikke som en overraskelse. Men det som er skummelt, er at norske myndigheter snakker ned norsk oljenæring bare med et år med dårligere priser, etter 10-15 år med fantastisk vekst.

 

Man må nesten være økonom for å være så kortsiktig. Fakta er at verden kommer til å være avhengig av olje en god stund til. I oljens siste dager tipper jeg prisen vil være svært høy. 

Anonymous poster hash: a3fa3...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kommer jo egentlig ikke som en overraskelse. Men det som er skummelt, er at norske myndigheter snakker ned norsk oljenæring bare med et år med dårligere priser, etter 10-15 år med fantastisk vekst.

 

Man må nesten være økonom for å være så kortsiktig. Fakta er at verden kommer til å være avhengig av olje en god stund til. I oljens siste dager tipper jeg prisen vil være svært høy. 

Anonymous poster hash: a3fa3...3f6

 

 

Hehe, godt poeng! Det er nok mange selskaper som nå kutter ansatte i et kortsiktig perspektiv (aksjonærene skal ha sitt osv). Mitt eget selskap er inne i en heftig nedbemanningsrunde etter 15 år med eventyrlig vekst, kun 6mnd med nedtur skulle til før de snakket om å barbere arbeidsstokken. 

 

At oljeprisen nå er så svekket er en kombinasjon av flere ting, en av de er faktisk høy oljepris som har sørget for teknologiutvikling som gjør skiferoljen i USA overraskende konkurransedyktig, men selv der sliter de nå med produksjonskostnadene opp mot den lave prisen. Produksjonen har flatet ut og jeg forventer nedgang i produksjonen. Likevel så er det flere plasser i verden, særlig innen OPEC hvor det produseres mer olje. I tillegg har vi Kina som sliter. Det spørs litt på OPEC og Kina her, jeg tror de vil overgå USA sin effekt på oljemarkedet og vi vil ha lave priser på kort sikt. På lengre sikt vil etterspørselen etterhvert stige å deretter prisene. Da vil USA igjen øke sin produksjon så jeg tror kanskje oljeprisen ikke vil nå 100-140 dollar fatet igjen med det første, det ligger nokså langt frem i tid. 

 

På mange måter er det positivt for Norge da vi blir tvunget til å omstille oss å satse på noe annet enn fisk og olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt poeng! Det er nok mange selskaper som nå kutter ansatte i et kortsiktig perspektiv (aksjonærene skal ha sitt osv). Mitt eget selskap er inne i en heftig nedbemanningsrunde etter 15 år med eventyrlig vekst, kun 6mnd med nedtur skulle til før de snakket om å barbere arbeidsstokken. 

 

At oljeprisen nå er så svekket er en kombinasjon av flere ting, en av de er faktisk høy oljepris som har sørget for teknologiutvikling som gjør skiferoljen i USA overraskende konkurransedyktig, men selv der sliter de nå med produksjonskostnadene opp mot den lave prisen. Produksjonen har flatet ut og jeg forventer nedgang i produksjonen. Likevel så er det flere plasser i verden, særlig innen OPEC hvor det produseres mer olje. I tillegg har vi Kina som sliter. Det spørs litt på OPEC og Kina her, jeg tror de vil overgå USA sin effekt på oljemarkedet og vi vil ha lave priser på kort sikt. På lengre sikt vil etterspørselen etterhvert stige å deretter prisene. Da vil USA igjen øke sin produksjon så jeg tror kanskje oljeprisen ikke vil nå 100-140 dollar fatet igjen med det første, det ligger nokså langt frem i tid. 

 

På mange måter er det positivt for Norge da vi blir tvunget til å omstille oss å satse på noe annet enn fisk og olje. 

 

Ja, det er nesten litt galskap. Flere selskaper kunne kanskje tenkt på å leie ut folk til andre bransjer, slik at man ikke taper penger på dem, samtidig som man heller ikke mister dem når oljeprisen spretter tilbake. Dette kompetansetapet kan bli meget kostbart for disse bedriftene.

 

Enig i betraktningene rundt oljeprisen for så vidt. Samtidig vil verdens oljeressurser utvinnes raskere når alle bare fortsetter utvinningen. Man har sannsynligvis alt fra 2-5 tiår til det begynner å bli knapt, så da blir det spennende å se om man har annen energiteknologi som er like effektiv som raffinerte oljeprodukter. 

Anonymous poster hash: a3fa3...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...