Gå til innhold

Den likestilte norske mannens misunnelsesverdige situasjon


Cuckold

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst med kvinners kamp for likestilling, og jeg støtter at kvinner og menn skal sees som likeverdige og behandles likt både på skolen, i arbeidsliv og av det offentlige. Men nettopp fordi jeg støtter selve konseptet likestilling og ønsker et samfunn der vi av det offentlige oppfattes som likeverdige individer med rett til likebehandling uavhengig av kjønn, livssyn, seksuell legning, hudfarge, osv skulle jeg ønske likestillingen i Skandinavia hadde vært så vellykket at den kunne friste menn fra mindre likestilte land til å tenke i nye baner.

Det triste og tankevekkende er at det nok er det motsatte som er tilfelle. Jeg tror faktisk skandinavisk likestilling skremmer menn både fra Sør-Europa og fra konservative kvinneundertrykkende kulturer i Asia og Afrika fra å tenke likestilling. Snarere enn å se på de norske menn med misunnelse, ser man på oss som skrekkens eksempel; så galt kan det gå hvis man gir kvinnene for mye frihet. Det gjelder både menn fra de mest kvinneundertrykkende innvandrermiljøene og menn fra søreuropeiske land som har kontakt med mange nordmenn via turisme.

Jeg skulle ønske menn fra mindre likestilte kulturer ville se på den nordiske mannens situasjon og si til seg selv:

"Disse nordiske mennene har sannelig mange fordeler også, de har riktignok mistet den posisjon vi har i vår kultur, men de har også vunnet mye nytt, og samlet sett har de kommet like bra eller bedre ut. Kanskje det ikke ville vært så dumt å innføre likestilling likevel? De likestilte skandinaviske mennene har f.eks en helt annen tilgang til tilfeldig sex."

Men dessverre vil de nok i neste øyeblikk tenke:

"Ups, nei, det har de visst ikke, for sannheten er jo at vi kanskje har enda lettere for å få jentene deres til sengs, noe som bare er et bevis på at kvinner foretrekker mindre likestilte menn. Så det var et dårlig eksempel... Når jeg tenker etter var det et veldig dårlig eksempel. For mange av disse jentene har jo selv beklaget seg over de tafatte likestilte nordiske guttene og sagt rett ut at de foretrekker oss fordi vi er mer menn."

Men så kan det jo være at en slik mann tenker videre:

"Men siden de har likestilling og har politikere som gjennom en årrekke har brukt mange flotte ord om betydningen av at far tar sin del av ansvaret for barna, må vi vel anta at far stiller sterkere når det gjelder barnefordeling ved samlivsbrudd i Skandinavia? Det ville jo vært verd å misunne dem."

Hvorpå han igjen må ta rev i seilene:

"Men nei, det har visst ikke blitt slik heller, for selv om likestilling er et ord man ofte tar i sin munn, viser praksis at mor, med mindre hun er grei og sier seg villig til å dele omsorgen med far, kan være rimelig trygg på å få den daglige omsorgen for barna ved et samlivsbrudd."

Og sånn kan man fortsette... Jeg tror dessverre ikke vår likestilling slik den fungerer i praksis i dag frister så mange mindre likestilte menn til å tenke på å gi opp sine privilegier og endre kjønnskulturen i vår retning. Det er synd, men det må vi selv ta vår del av ansvaret for.

Endret av Cuckold
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest videmo

Du bruker feil ord her. Det er ikke likestilling som skal være målet, det må da være rettferdighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker feil ord her. Det er ikke likestilling som skal være målet, det må da være rettferdighet?

Jeg er i prinsippet for likestilling, jeg, i den betydning jeg har skissert: At man skal behandles likt både på skole, i arbeidsliv og i møte med det offentlige uavhengig av kjønn, hudfarge, seksuell legning og livssyn. Så selve likestillingsbegrepet er ikke problematisk slik jeg ser det, det er praksis i vår kultur som ikke er helt slik jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke alt, men ville bare nevne at min søreuropeiske mann er veldig imponert over Norge og norske likestillingslover, og mange ganger har uttalt at han skulle ønske hans hjemland hadde kommet like langt på likestillingsfronten. Familien hans og de aller fleste av vennene hans er også enige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest videmo

Jeg er i prinsippet for likestilling, jeg, i den betydning jeg har skissert: At man skal behandles likt både på skole, i arbeidsliv og i møte med det offentlige uavhengig av kjønn, hudfarge, seksuell legning og livssyn. Så selve likestillingsbegrepet er ikke problematisk slik jeg ser det, det er praksis i vår kultur som ikke er helt slik jeg skulle ønske.

Problemet med ordet likestilling er at det er en falsk forutsettelse. Menn og kvinner kan ikke likestilles da det for eksempel ikke er rom for mannlige fødestuer og kvinnelige pissoar. Om du ønsker en kjønnsdebatt på et rettferdig grunnlag der kjønnene har lik tyngde så må du nok bruke ordet rettferdighet. Hvis ikke har du, som mann, tapt lenge før diskusjonen har startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med ordet likestilling er at det er en falsk forutsettelse. Menn og kvinner kan ikke likestilles da det for eksempel ikke er rom for mannlige fødestuer og kvinnelige pissoar. Om du ønsker en kjønnsdebatt på et rettferdig grunnlag der kjønnene har lik tyngde så må du nok bruke ordet rettferdighet. Hvis ikke har du, som mann, tapt lenge før diskusjonen har startet.

Nei, å behandles likt innebærer ikke at man ikke kan ha et toalett for kvinner og et annet for menn, at kvinner kan føde, at begge kjønn kan bli blodgivere, men bare menn sædgivere, de forskjeller som eksisterer mellom kjønnene kan ikke hviskes ut, men man kan likevel ha likebehandling. Rettferdighet er et altfor vagt begrep, en konservativ religiøs mann som mener kvinner skal ha helt andre oppgaver enn menn i samfunnet mener nok at dette er rettferdig. Så det jeg legger i rettferdighet er noe litt annet enn det en slik person legger i det. Stikkordet er likestilling/likebehandling. Jeg ønsker et samfunn der individet så langt det er mulig skal være trygg på å få den samme behandling uavhengig av kjønn. Om en mann hadde kunnet føde barn måtte han selvsagt også få hjelp under fødselen, men siden menn ikke føder barn er det en uaktuell problemstilling. Poenget er at kjønnet ikke skal bety noe for om du kommer inn på et studium, for muligheten til å fortsette å ha daglig omgang med ditt barn etter samlivsbrudd osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste ikke alt, men ville bare nevne at min søreuropeiske mann er veldig imponert over Norge og norske likestillingslover, og mange ganger har uttalt at han skulle ønske hans hjemland hadde kommet like langt på likestillingsfronten. Familien hans og de aller fleste av vennene hans er også enige.

Det er jo litt symptomatisk at du som norsk kvinne greier å svare uten å ha lest innlegget og uten å berøre det som er trådens tema, nemlig i hvilken grad norske menn har fordeler og ikke bare ulemper av likestillingen. At kvinnen stiller sterkere her enn i din søreuropeiske manns hjemland er vi enige om, og at han er imponert over hvor godt norske kvinner har det er heller ikke så rart, det interessante er om menn i hans hjemland skulle ha grunn til å misunne norske menn. (utover oljerikdommen)

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at han misunte norske menn (spesielt i forhold til rettigheter rundt barn), ikke at han mente norske kvinner har det bedre...

Og jeg bare skumleste delen din om seksualmoral, for jeg ser absolutt ikke at det har noe med likestilling å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

For meg er likeverd mer verdifullt enn likestilling, og da tenker jeg på alle områder, ikke bare mellom kjønn.

For øvrig har vi det så godt i dette landet, at norske menn knapt har så mye å klage over (ikke kvinner heller, for den saks skyld). Man er også sin egen lykkes smed.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig snakker vi om et land der en kvinne uten engang i oppgi grunn kan nekte barnefar å se barna igjen noensinne... og du klager på norske menns rettigheter? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Forøvrig snakker vi om et land der en kvinne uten engang i oppgi grunn kan nekte barnefar å se barna igjen noensinne... og du klager på norske menns rettigheter? ;)

Må innrømme at åpningsinnlegget får meg til å tenke: Cry me a river...buhuu. Det har alltid vært en manns samfunn, og er det til dels fortsatt. At kvinner står sterkere nå, bør være noe alle ser positivt på. Hvis ikke er man rett og slett arkaisk. Vi er alle mennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at han misunte norske menn (spesielt i forhold til rettigheter rundt barn), ikke at han mente norske kvinner har det bedre...

Og jeg bare skumleste delen din om seksualmoral, for jeg ser absolutt ikke at det har noe med likestilling å gjøre.

Selvsagt har dobbeltmoralen som ligger i at kvinnen må holde seg ren mens mannen kan pule rundt med likestilling å gjøre. Hva skulle likestilling handle om hvis noe så sentralt skulle være utenfor begrepet? At norske menn stiller sterkere enn søreueropeiske i barnefordeling er fremmed for meg. At den søkkrike norske stat kan bidra med barnetrygd og diverse støtteordninnger til permisjon for mor og far etter fødselen kan sikkert være verd å misunne, men her handler det tross alt bare om at staten gir mer støtte til småbarnsforeldre og at litt av dette for skams skyld også drypper på far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at åpningsinnlegget får meg til å tenke: Cry me a river...buhuu. Det har alltid vært en manns samfunn, og er det til dels fortsatt. At kvinner står sterkere nå, bør være noe alle ser positivt på. Hvis ikke er man rett og slett arkaisk. Vi er alle mennesker.

Det er selvsagt denne strategiske offertankegangen som ligger til grunn for at du og mange andre norske kvinner ikke har vilje til å ta i spørsmålet jeg reiser. Du er oppflasket med barnelærdommmen "kvinnen er undertrykt og vil alltid forbli det så lenge det finnes fordeler å hente at å se det sånn" og holder fast på denne.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Det er selvsagt denne strateigiske offertankegangen som ligger til grunn for at du og mange andre norske kvinner ikke har vilje til å ta i spørsmålet jeg reiser. Du er oppflasket med barnelærdommmen "kvinnen er undertrykt og vil alltid forbli det så lenge det finnes fordeler å hente at å se det sånn" og holder fast på denne.

Selvsagt. :roll:

Hva oppnår menn med å innta offerrollen? På hvilke områder har menn det så forferdelig i Norge i dag?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye er opp til hvaer enkelt mann hvordan de oppfører seg. at vi kvinner ser på dem som ekte mannfolk.

Men seriøst når jeg mannfolk med stripet hår, rosa skjorte og dobbelt så lang tid på badet enn meg selv er det kanskje ikke rart at jeg har det vanskelig med å se på de som MANN.

Min kjæreste er heller ikke norsk, det trenger ikke å ha så mye betydning, men ja jeg liker utenlandske menns rå maskulinitet, ikke nødvendigvis på kroppen men heller væremåten.

Han min behandler meg faktisk pent, er snill, respektfull,samtidig som han lager mat, flink med barn, er i full jobb...

Jeg har ikke så mye erfaring med norske menn i antall, en jeg har vært gift med og var sammen med i 6 år og en i 2 år.

Førstnevnte hadde en voldsom sinne og slå meg, barna også, og mente at plassen min var på køkkenet, om han laget mat 2 ganger i året, så hørte om det resten av året rundt,hvor flink kokk egentlig han er.

Han nr 2. var en slik fjott som klarte aldri å bestemme hva han vil, jeg måtte alltid komme med ideer om program for datene våre, ikke kunne noen av dem danse eller være ut på byen en sjelden gang på en lørdag, sofakos og jævla turer i skog og mark var liksom hele interessen ( 2 ganger i året) de kunne vifte med.

Så nei takk til norske menn fremtil de kan virkelig vise å være mannen i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. :roll:

Hva oppnår menn med å innta offerrollen? På hvilke områder har menn det så forferdelig i Norge i dag?

Kaskje du skulle ta deg tid til å lese startinnlegget? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Belgia innførte de nettopp den fjerde måneden med fødselspermisjon, hvorav de fremdeles ikke har satt av to sekunder til far. Så selv om vi fremdeles ikke er helt likestilte på barneomsorgen så bør vi huske at vi har kommet langt (og at andre kommer etter, sakte men sikkert). (Ikke at det bør bli noen hvilepute!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig snakker vi om et land der en kvinne uten engang i oppgi grunn kan nekte barnefar å se barna igjen noensinne... og du klager på norske menns rettigheter? ;)

Ok, jeg har en kamerat som har blitt nektet å se sin datter i hele barndommen, han er norsk og bor i Norge, så den slags kan også skje her. Hvis mor setter seg helt på bakbena. Om han skulle satt seg på bakbena og nektet å betale sitt bidrag ville myndighetene hatt reaksjonsformer å ty til, men overfor en mor som nekter å respektere samværsretten har det offentlige ingen midler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Belgia innførte de nettopp den fjerde måneden med fødselspermisjon, hvorav de fremdeles ikke har satt av to sekunder til far. Så selv om vi fremdeles ikke er helt likestilte på barneomsorgen så bør vi huske at vi har kommet langt (og at andre kommer etter, sakte men sikkert). (Ikke at det bør bli noen hvilepute!)

Nå vet ikke jeg hvordan denne ordningen i Beliga fungerer, men det er jo fullt mulig å gi par mulighet til å ta fødselspermisjon og fordele den seg imellom uten å fastsette en viss kvote for far. Vet ikke om det var det det er snakk om i Belgia, eller om det kun var mor som har rett på fødselspermisjon? Det siste vil være diskriminerende overfor menn, men ikke om det bare er opp til paret selv å avgjøre hvem som skal være hjemme og hvordan de skal fordele dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Kaskje du skulle ta deg tid til å lese startinnlegget? ;)

Har gjort det. Jeg svarer aldri i tråder uten å ha lest startinnlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...