Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av dårlig service på bigbite tråden.

Her kan vi som har jobbet en årrekke i serviceyrker klage på dem som klager og plager på oss som jobber i dette yrket.

En viktig faktor er at de fleste som jobber i serviceyrker kun har dette som en midlertidig jobb ved siden av studier osv. De få personene som klarer å leve med et serviceyrke livet ut gjør det neppe av fri vilje, og har en ekstrem tålmodighet. Når man jobber i et serviceyrke har man selvsagt evne til å overse ting og hanskes med uoppdragne idioter. Denne tråden handler ikke om å gi dårlig service!

Jeg kan starte med at jeg flere ganger i uken har voksne mennesker samt ungsom i 20årene som kaster snus, matrester osv i lysbeholderne våre, tilogmed oppi stearinlyset. Om jeg ser det, har jeg faktisk i enkelte tilfeller spurt vedkommende om de gjør slik hjemme også. Det er rett fortjent når de kommer inn på en over middelklasses restaurant og bestiller den billigste retten til 60 kr og drikker vann! BARE for å tagge seg selv der med vennene på facebook! (kan det virke som)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inspirert av dårlig service på bigbite tråden.

Her kan vi som har jobbet en årrekke i serviceyrker klage på dem som klager og plager på oss som jobber i dette yrket.

En viktig faktor er at de fleste som jobber i serviceyrker kun har dette som en midlertidig jobb ved siden av studier osv. De få personene som klarer å leve med et serviceyrke livet ut gjør det neppe av fri vilje, og har en ekstrem tålmodighet. Når man jobber i et serviceyrke har man selvsagt evne til å overse ting og hanskes med uoppdragne idioter. Denne tråden handler ikke om å gi dårlig service!

Jeg kan starte med at jeg flere ganger i uken har voksne mennesker samt ungsom i 20årene som kaster snus, matrester osv i lysbeholderne våre, tilogmed oppi stearinlyset. Om jeg ser det, har jeg faktisk i enkelte tilfeller spurt vedkommende om de gjør slik hjemme også. Det er rett fortjent når de kommer inn på en over middelklasses restaurant og bestiller den billigste retten til 60 kr og drikker vann! BARE for å tagge seg selv der med vennene på facebook! (kan det virke som)

Jeg kan forresten nevne at til dere som ikke vet hvor dere skal kaste "bosset" deres på restauranter, så bruk tallerkenen, servietten, glasset, hva som helst. Bare ikke gulv, lysestaker, osv. Om det er snakk om barn er det selvfølgelig en annen sak, men når barnet ditt sitter og kaster store biter mat på gulvet hadde det da også vært greit om du gadd å plukke det opp, vi forventer ikke at du plukker opp små riskorn.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

ingen går i hatboksen for min del. selv om de har skjelt meg ut for ting jeg ikke har gjort. en mann siklet og spytte overalt der jeg jobbet for noen år siden. han ble utestengt. synes han var fryktelig ekkel, men så han kanskje hadde en hjerneskade, så klarte ikke annet enn å synes synd på han.

i sinneboken min er det anderledes :gjeiper: var ei dame som drapstruet meg. hun skulle ha en ting og sa at hvis jeg ikke leverte det, så skulle hun drepe meg. hun kjeftet og kjeftet. skulle slå meg først sa hun. jaja.. uansett så håpet jeg faktisk at vi ikke hadde det hun skulle ha, for jeg var mer enn klar til å sloss selv om det hadde betydd sparken for meg. vi hadde produktet, så jeg var litt skuffet :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

ingen går i hatboksen for min del. selv om de har skjelt meg ut for ting jeg ikke har gjort. en mann siklet og spytte overalt der jeg jobbet for noen år siden. han ble utestengt. synes han var fryktelig ekkel, men så han kanskje hadde en hjerneskade, så klarte ikke annet enn å synes synd på han.

i sinneboken min er det anderledes :gjeiper: var ei dame som drapstruet meg. hun skulle ha en ting og sa at hvis jeg ikke leverte det, så skulle hun drepe meg. hun kjeftet og kjeftet. skulle slå meg først sa hun. jaja.. uansett så håpet jeg faktisk at vi ikke hadde det hun skulle ha, for jeg var mer enn klar til å sloss selv om det hadde betydd sparken for meg. vi hadde produktet, så jeg var litt skuffet :gjeiper:

Hehe! JA sinnaboken er vel heller en bedre beskrivelse, jeg hater ikke disse kundene. Jeg hater pasta, lukten på sykehus osv. Men det er vel veldig få mennesker jeg hater, disse med god grunn :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Skaaaal vi se...

-De som flytter på ALLE bordene inntil hverandre, sånn at en gjeng får et "langt" bord, å færre bord for andre kunder.

-Inni cafeen vår, er det ikke en så stor plass, å på midtgangen holdt jeg på og si, så er det flere ganger at folk setter seg der de egentlig ikke kan sitte, for da sperrer de veien for andre gjester. Jeg måtte hoppe over 4 jakker på lørdag pga det her..

-Visst jeg misforstår (alle kan misforstå noe), å gjesten ser ut til å drepe meg. :sjenert:

-Ikke rasistisk eller vondt ment, men gjester som diskuterer hva de skal ha, på eget språk. Da får jeg jo ikke komme med innspill for å hjelpe dem :klo:

-De på senteret vårt, får personalrabatter. Senteret er stort, å jeg kan ikke huske ALLE ansatte som er innom hos oss. Og etter at jeg har trykket inn på kassen(vi har en fucked up kasse), å fått fram subtotal, DA kommer dem; Forresten jeg jobber her. Det kan forusake feil på oppgjøret, det er stress og ta ALT i retur på hver enkelt som gjør det her.

-De som gir en 500lapp/1000 for en ting til 36 kr. :)

-Visst en spør om noe ang mat, f.eks hva som er på osv. Så svarer jeg, å får "HUFF, nei!!" i en megasint stemme. Don't like!

-De som går å setter seg når jeg sier at kaffen/smoothien kommer på disken om et øyeblikk (tar ikke 1 min engang), å kjefter fordi at det er blitt kaldt o.l

-Barnemødre, som ikke rydder LITT opp etter seg engang. Barnematglass på gulvet, papir etter dem flyter, å masse generelt graps på gulvet og bordet.

-Fjortiser som bare fjoller, tøffer seg for hverandre

Jeg jobber nesten hver dag fra formidag, til tidlig kveld, å i tillegg er det på et kjøpesenter så jeg treffer mange rare hver dag. :gjeiper: Treffer mange både hyggelige og søte, som gir komplimenter på hva vi gjør og lager, så er det jo alltids de mindre hyggelige.. :filer:

Velger og være anonym, tilfelle andre ansatte, kjenninger, sjef o.l skulle komme over dette. :pisk:

• Liker 6
Skrevet

Anonym meg i rævva. :fnise:

• Liker 30
Skrevet

Skaaaal vi se...

-De som flytter på ALLE bordene inntil hverandre, sånn at en gjeng får et "langt" bord, å færre bord for andre kunder.

-Inni cafeen vår, er det ikke en så stor plass, å på midtgangen holdt jeg på og si, så er det flere ganger at folk setter seg der de egentlig ikke kan sitte, for da sperrer de veien for andre gjester. Jeg måtte hoppe over 4 jakker på lørdag pga det her..

-Visst jeg misforstår (alle kan misforstå noe), å gjesten ser ut til å drepe meg. :sjenert:

-Ikke rasistisk eller vondt ment, men gjester som diskuterer hva de skal ha, på eget språk. Da får jeg jo ikke komme med innspill for å hjelpe dem :klo:

-De på senteret vårt, får personalrabatter. Senteret er stort, å jeg kan ikke huske ALLE ansatte som er innom hos oss. Og etter at jeg har trykket inn på kassen(vi har en fucked up kasse), å fått fram subtotal, DA kommer dem; Forresten jeg jobber her. Det kan forusake feil på oppgjøret, det er stress og ta ALT i retur på hver enkelt som gjør det her.

-De som gir en 500lapp/1000 for en ting til 36 kr. :)

-Visst en spør om noe ang mat, f.eks hva som er på osv. Så svarer jeg, å får "HUFF, nei!!" i en megasint stemme. Don't like!

-De som går å setter seg når jeg sier at kaffen/smoothien kommer på disken om et øyeblikk (tar ikke 1 min engang), å kjefter fordi at det er blitt kaldt o.l

-Barnemødre, som ikke rydder LITT opp etter seg engang. Barnematglass på gulvet, papir etter dem flyter, å masse generelt graps på gulvet og bordet.

-Fjortiser som bare fjoller, tøffer seg for hverandre

Jeg jobber nesten hver dag fra formidag, til tidlig kveld, å i tillegg er det på et kjøpesenter så jeg treffer mange rare hver dag. :gjeiper: Treffer mange både hyggelige og søte, som gir komplimenter på hva vi gjør og lager, så er det jo alltids de mindre hyggelige.. :filer:

Velger og være anonym, tilfelle andre ansatte, kjenninger, sjef o.l skulle komme over dette. :pisk:

Superanonym, det blir nok ikke en krise uansett, tror de fleste som leser i denne tråden klarer tildels å sette seg inn i hvorfor vi ønsker å dele dette. :fnise:

Det mest tragikomiske man opplever når man jobber i kaffebar er de som kommer inn og straight up forventer at man vet hva en moccafrappuchino eller annet man ikke har på menyen er for noe. Og så blir de drittsur når man kommenterer at hvis ikke det står på menyen kan vi ikke lage det. Takk gud for at starbucks er kommet til landet, så alle fancy bedrevitere som kan "alt" annet enn de som står bak disken om kaffe kan gå der!

• Liker 3
Skrevet

Eller at de har franske, tyske ord for kaffelatte.. Jadda! :snurt:

Men moccafrappuchino har vi, eller vi har "isfrappe" som vi kaller det, men det er jo frappuchino. :) Så kan gjesten velge mellom opptil 8-10 smaker tror jeg at vi har.

Og jo! Jeg hjelper en kunde, å den skal ha mat. Og når de bare peker raskt på det de vil ha, før jeg har rukket å få med meg noen ting som helst. Så spør jeg, hva pekte du på? Da får jeg et sukk, å "følger du ikke med?" blikk.. :sjenert:

• Liker 2
Gjest UngKalven
Skrevet

Var en kunde som kjøpte varer for mellom 100-200 kroner tror jeg. Han dro Trumfkortet mens jeg så en annen vei, og betalte kontant. "Husket du trumfen?". "Eh, nei.. Jeg fikk ikke med meg at du hadde trumf."

Da ble han sur og forlangte at jeg skulle gjøre alt på nytt. Gi tilbake pengene og slå inn alle varene på nytt. Noe som er ganske komplisert og tungvint. Jeg prøvde å beklage at han ikke fikk brukt trumfen denne gangen, men han SKULLE ha trumf denne gangen.. Altså, trumfen er 1% av det du handler. Hva F*** feiler det folk?

• Liker 1
Skrevet

:klaske:

Newsflash: de kundene bruker akkurat like mange sitteplasser på ett langt bord som de ville gjort på flere, mindre bord.

• Liker 14
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Newsflash: de kundene bruker akkurat like mange sitteplasser på ett langt bord som de ville gjort på flere, mindre bord.

De gjør jo nødvendigvis ikke det. Hvis du setter tre bord á fire sitteplasser inntil hverandre mister du et helt bord. De ytterste bordene mister en plass, mens de i midten mister to.

• Liker 18
Gjest Wolfmoon
Skrevet

En sannhet med store moderasjoner vil jeg si. For eksempel er det jo sitteplasser på de sidene som blir plassert inntil hverandre, og det er gjerne ekstraplasser som ingen sitter på når en stor gruppe slår sammen bord :)

Vil man gå ut som en stor gruppe kan det være greit å gå et sted med store bord, og kanskje også mulighet til å bestille bord.

• Liker 4
Gjest finurlig
Skrevet

Det jeg misliker mest er:

- Kunder som tror vi prøver å lure dem. Det du ser er det du får, jeg driter i om du kjøper det her eller hos konkurrenten, så lenge du blir fornøyd! Og ja.. Du har sikkert en haug med teppeunderlag hjemme.....

- Kunder som "skal ha" diverse. Hva med litt vanlig høflighet?

- Kunder som tror de er de eneste som trenger service på travleste salgsdagen

• Liker 2
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Vi har et kassasystem på jobben som ikke registrerer salgsprisene, det må vi legge inn manuelt hver gang. Det sier seg selv at i en 200kvm butikk er det enkelte varer jeg ikke klarer å huske prisen på, og har ikke tall på hvor mange kunder som tror jeg lurer dem ved å legge inn lavere rabatt. Jeg går alltid og dobbeltsjekker, men likevel.

Vi selger også varer som er på vei til å byttes ut i nye produkter, men mange ønsker fortsatt å bruke de gamle. Det medfører at leverandøren har skrudd opp innprisen på denne varen hos oss, men på Meny/Rimi osv er den fortsatt billig. Her er det også ørten kunder som beskylder oss for å prøve å svindle gamle damer og det som er.. :sukk: JEG kan jo ikke noe for innprisene vi har fra leverandøren! Jeg kan jo ikke akkurat si at jeg kjøper mitt på matbutikken heller.. :fnise:

• Liker 1
Gjest Little princess
Skrevet (endret)

Gjester som kommer på en lørdag, gjerne 14 stykker og SKAL ha bord. Når jeg da spør om de har reservert så får jeg et dumt blikk og "eh, nei!". Også ler de seg litt imellom for de syntes tydeligvis det er gøy å forsure dagen min. Altså, er det ikke normalt/vanlig høflighet å reservere bord når man skal ut å spise, er 14 stk OG det er lørdag?? Idiotgjester.

De gjestene som valser rett forbi "Vennligst vent på å bli plassert av hovmester" skiltet, setter seg ned ved et bord og blir grinete fordi bordet ikke er ryddet og vasker og de ikke har fått menyer. Hallo?? Bruk øynene deres!! :kjefte:

Foreldre som ikke har brukt en dag i sitt liv på barneoppdragelse og lar gullungene løpe rundt som små hyener rundt i resturanten. Og kjefter på oss som jobber der når de faller og slår seg.... Er dette vanlig? At små barn står for all bestemmelsesrett i familien? Hvis ditt barn løper inn i meg etter x antall advarsler om å IKKE løpe i resturanten, så våger dere ikke å kjefte på oss som jobber der. Det er din oppgave å passe på ditt eget barn, ikke min.

Edit: leif.

Endret av Little princess
  • Liker 18
Skrevet

Gjester som kommer på en lørdag, gjerne 14 stykker og SKAL ha bord. Når jeg da spør om de har reservert så får jeg et dumt blikk og "eh, nei!". Også ler de seg litt imellom for de syntes tydeligvis det er gøy å forsure dagen min. Altså, er det ikke normalt/vanlig høflighet å reservere bord når man skal ut å spise, er 14 stk OG det er lørdag?? Idiotgjester.

De gjestene som valser rett forbi "Vennligst vent på å bli plassert av hovmester" skiltet, setter seg ned ved et bord og blir grinete fordi bordet ikke er ryddet og vasker og de ikke har fått menyer. Hallo?? Bruk øynene deres!! :kjefte:

Foreldre som ikke har brukt en dag i sitt liv på barneoppdragelse og lar gullungene løpe rundt som små hyener rundt i resturanten. Og kjefter på oss som jobber der når de faller og slår seg.... Er dette vanlig? At små barn står for all bestemmelsesrett i familien? Hvis ditt barn løper inn i meg etter x antall advarsler om å IKKE løpe i resturanten, så våger dere ikke å kjefte på oss som jobber der. Det er din oppgave å passe på ditt eget barn, ikke min.

Edit: leif.

Så gjenkjent! Skjønner ikke hva som får folk til å tro at de kan gå ut en større gruppe og spise på en lørdag UTEN å reservere. Hadde forøvrig sikkert 30 desperate mannfolk som ringte på valentines day klokken fem og utover kvelden og skulle ha bord, som om det går. Og enda verre, det kom inn en haug med mennesker vi heller ikke hadde bord til, hvem VIL gå ut og spise på valentines i det hele tatt. Det hadde ikke falt meg inn, og jeg er i et forhold.

Når det gjelder de som bare går rett og setter seg og sitter og glor på deg, de får somoftest bekjed om at eneste bord som er ledig er det nærmest døren der det er mye trekk og iskaldt. Veldig lett å få til ettersom restauranten er liten, og somoftest alltid full.

Jeg hadde faktisk en type som skjelte meg huden full når det var rett etter rushet og et par bord var ledig, jeg var alene på jobb. Noe jeg ellers ikke er. Jeg henviste han til et bord, men han krevde å sitte på det eneste bordet som ikke var ryddig! Jeg spurte høflig om han vennligst kunne velge et av dem som var oppdekket, fordi jeg hadde veldig mye mat jeg måtte ut med før jeg fikk tid til å rydde. Da fikk jeg til svar at hvis ikke jeg kunne ta meg den tiden det tok å rydde bordet for han nå så gikk han, og kom aldri tilbake. Jeg sa "du gjør som du vil" i ren trass! Han gikk :lur:

• Liker 9
Skrevet

Det jeg misliker mest er:

- Kunder som tror vi prøver å lure dem. Det du ser er det du får, jeg driter i om du kjøper det her eller hos konkurrenten, så lenge du blir fornøyd! Og ja.. Du har sikkert en haug med teppeunderlag hjemme.....

- Kunder som "skal ha" diverse. Hva med litt vanlig høflighet?

- Kunder som tror de er de eneste som trenger service på travleste salgsdagen

Jeg SKAL ha er klassisk i restauranter også, typisk som "og så skal jeg ha vann!!!!" ...alle gjestene får ALLTID en flaske vann etter de har bestilt vann eller annen drikke. 9 pers på et bord og alle sier, og så vann! og så vann! og så vann! etter bestilling, skyt meg!..

Nå kom jeg faktisk på at de som KNIPSER, PLYSTRER eller sier "DU" "DØ" ELLER hallloooooooo, når de skal ha kontakt er verst. Det holder med et blikk og et smil, eller unnskyld, så reagerer vi, og takk, ja takk!

• Liker 3
Skrevet

Eller at de har franske, tyske ord for kaffelatte.. Jadda! :snurt:

Men moccafrappuchino har vi, eller vi har "isfrappe" som vi kaller det, men det er jo frappuchino. :) Så kan gjesten velge mellom opptil 8-10 smaker tror jeg at vi har.

Og jo! Jeg hjelper en kunde, å den skal ha mat. Og når de bare peker raskt på det de vil ha, før jeg har rukket å få med meg noen ting som helst. Så spør jeg, hva pekte du på? Da får jeg et sukk, å "følger du ikke med?" blikk.. :sjenert:

ARRRHG peking! jeg skal ha *peke* en sånn, og en sånn og en sånn! Heldigvis holder de apene jeg omgås med menyen på bordet sånn at jeg somoftest kan se hva de mener, men jeg forstår fremdeles ikke hva som er problemet med å bare SI hva det heter. Jeg mobber deg ikke om du staver noe feil liksom!

... og de som skal lese opp alt som står i tillegg!

"Jeg skal ha en indrefilet med surret bacon fløtesaus poteter gulrøtter erter blomkål og bønner og så limejuice med fersk sitron og så til dessert bringebærsorbet med sjokolademousse og kaffe med melk og sukker. (som et eksempel) .

Skrevet

Av en eller anne grunn liker gjeste bord som ikke er ryddet.Om det er 10 ledige bord og ett av de ikke er ryddet kan du banne på at det bordet vil de ha.

Jeg hater gjester som sier de er klare til å bestille, men så er de ikke det likevel, og så blir man stående der da, mens mange andre venter og gjesten prøver å bestemme seg.

En annen ting er de som later som de ikke forstår konseptet med "tast totalbeløp" for å slippe å tipse. Greit at dere ikke gir tips altså, men drit i å kast vekk tiden min da!

• Liker 1
Skrevet

Dream on. Mange jobber kanskje ikke i rene serviceyrker som f. eks butikk o.l. hele livet, men det er svært mange yrker med utstrakt kundekontakt. F. eks selger, ordrebehandling, konsulent eller andre yrker der man har mye kontakt med kunder i det daglige. Man må lære seg å bare ikke bli så affektert av sure kunder selv om det er vanskelig, for det kommer flere av dem og det vil alltid være noen som aldri blir fornøyd. Det beste er å lære seg å heve seg over det, for det er likevel aldri noe som vil forsvinne i svært mange yrker.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...