Gå til innhold

Gentlemannan er utryddet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler om å være gentlemann. Men det nytter vel ikke å forklare til noen som ikke vet hva en gentlemann er.

Det handler om å ha skamvett. Men det ordet aner vel ikke du hva betyr; jeg, jeg og jeg er de tre orda du kan.

Anonymkode: b1434...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner i dag ønsker ikke likestilling, de ønsker særstilling. 

Anonymkode: 5b4a0...c62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin kommentar der:

"Hvor er husmora, hun som var hjemme og passet unger, vasket hus, klær, lagde middag når mannen kom hjem fra jobb. Er det helt dødt i Norge?. Kom ikke her med unnskyldning om likestilling. :)"

Anonymkode: 6f946...1c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at hun har opplevd gentlemen treatment i USA er at hun ser jævlig bra ut og mennene ville ha henne på rygg. Prøv å være en gjennomsnitlig kvinne i USA og du får ikke noe gentlemen treatment.

Mvh

Mann 26 studert 3 år i USA.

Anonymkode: 95f6c...b79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere med gentleman? Idag har dere noe som kalles likestilling og dermed kan vi behandle kvinner som menn. Før hadde jenter og gutter treningstime hver for seg. Nå har jenter og gutter trening sammen. Likestilling kalles dette så dermed har dere ikke lenger bruke for gentlemen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å være gentlemann. Men det nytter vel ikke å forklare til noen som ikke vet hva en gentlemann er.

Anonymkode: f07dc...e86

Chivalry is frown upon i vårt samfunn vil jeg si, på lik linje med å det å smalltalke med fremmede på trikken.

Det er heller ingen handicap å være kvinne når det kommer til dette emnet. I vårt samfunn er ridderlighet veldig uvanlig, og dermed bør vi menn handle deretter.

Altså når det i dagens samfunn skal være likestilling på alle plan, og jentene skal være feminine tomboys så er det fullt ut helt riktig at han tok det setet. 
Likestillingen har som formål å likestille kjønnene. I lys av denne bør det ikke forventes at en mann skal gi opp sete, åpne opp dører, ei heller betale for restaurantmiddagen, med mindre det er et fysisk "handicap" inne i bildet. Gravide/eldre er en annen sak. Feministene vil rope at visse elementer ved ridderlighet bidrar til å opprettholde gamle kjønnsroller. Dermed har siden starten av 20-årene praktisert å gi faen i ridderligheten, og likestiller kvinnen som mine mannlige kolleger/kompiser. Selv når jeg dater, enda jeg er tilhenger av ridderligheten, og har stor respekt for kvinner. Ridderlighet er hos meg lagt død fremtil jeg har funnet den utkårede kvinnen som får ring på fingeren. Føler det er kun hun som kan sette pris på den gesten som kommer av det å være en gentleman, uten at det skal være et motiv bak. 

Så til kvinner/jenter der ute - dere får bære handleposer, finne ledig bussete, og åpne dører sjæl.

Anonymkode: da4e4...9fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel. Hun kunne vært det. Er en norm i mine øyne at man lar kvinner sitte framfor mannen, med mindre han er syk. 

Forklar er du snil - hvorfor i alle dager skulle det være en selvfølge?

Anonymkode: da4e4...9fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, man bør lære dagens unge litt høflighet. Dette gjelder både gutter og jenter. En annen ting som er helt borte er at gutter(nå snakker jeg små gutter altså) ikke blir opplært til å ikke slå jenter. Når jeg vokste opp for 30 år siden var det helt utenkelig at en gutt la hånd på en jente. Dette er nå like vanlig som at gutter knuffer på hverandre. Hvor er gutteforeldrene? Ha de glemt denne lærdommen? selv verstingen i klassen kunne slikt på 80-tallet.

Og det er en selvfølge at alle, uansett kjønn, reiser seg for eldre på bussen, går ut av veien om man er på "kollisjonskurs" med noen som er eldre enn seg etc. Og er situasjonen slik som er beskrevet i dette blogginnlegget, så gir mannen/gutten selvfølgelig setet til jenta/kvinnen. Det er ikke snakk om likestilling, men god, gammeldags oppdragelse.

Det eneste jeg ikke er enig i i innlegget er det med betaling av regningen. Den synes jeg fint kan deles, eller betale hver sin gang. For i dagens samfunn, så tjener man stort sett noe av det samme, uansett kjønn.

Anonymkode: 264bc...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha alle de andre forventningene som gjelder kjønnsroller også, er vel sørstatene en god ide :) Men da er det nok en del særnorske dameting som må legges bort også. Ellers blir det bare ønske om pose OG sekk, og da er man ikke kvinne, men bortskjemt drittunge, og det er lite sjarmerende. 

 

"I have tits, so I have rights", liksom :D

Anonymkode: e13a9...1ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl

Hun prøvde å flørte seg til et ledig sete og det funka ikke. Og så skylder hun på at det ikke finnes gentlemenn lengre.

Kan vel hende at han tolket smilet hennes som en invitasjon til å sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gentlemen!

Men som holder opp dører for deg osv!

Og når man står og venter på bussen, og du får gå på først.

Setter pris på sånt jeg :) Nok av ego folk.

Anonymkode: 8e07a...e7d

Det går en fin linje mellom "creepy" flørting  ,uønsket oppmerksomhet og gentlemanns oppførsel. Ser ikke for meg en mann som "presser" seg foran en kvinne til et ledig sete, DET er sært. Men om man sitter på et pendlertog veg til Oslo. På Lillestrøm kommer det på en kvinne I arbeidsfør alder uten krykker eller handlevesker, baby på armen el inn på et fullt tog.. Å reise seg opp og tilby plassen er jeg ikke sikker på vil bli møtt med applaus av rette dama. Kan lett bli en klein togtur gitt....

Har nok noe med forventning til de man møter også?? En mann fra noen andre kulturer er forventet å være mer stereotypisk "mann", ta styringen, bruke blomsterspråket, mer flørtende oppførsel, tilsynelatende behandle alle som prinsesser osv. Typisk "syden" kelner som er slenger rundt seg med beautiful ditt og datt....

En nordmann som prøver seg på noe tilsvarende vil nok lett bli oppfattet som temmelig slesk.....

Blir lett feil nærmest uansett...

Anonymkode: a4cde...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, man bør lære dagens unge litt høflighet. Dette gjelder både gutter og jenter. En annen ting som er helt borte er at gutter(nå snakker jeg små gutter altså) ikke blir opplært til å ikke slå jenter. Når jeg vokste opp for 30 år siden var det helt utenkelig at en gutt la hånd på en jente. Dette er nå like vanlig som at gutter knuffer på hverandre. Hvor er gutteforeldrene? Ha de glemt denne lærdommen? selv verstingen i klassen kunne slikt på 80-tallet.

Og det er en selvfølge at alle, uansett kjønn, reiser seg for eldre på bussen, går ut av veien om man er på "kollisjonskurs" med noen som er eldre enn seg etc. Og er situasjonen slik som er beskrevet i dette blogginnlegget, så gir mannen/gutten selvfølgelig setet til jenta/kvinnen. Det er ikke snakk om likestilling, men god, gammeldags oppdragelse.

Det eneste jeg ikke er enig i i innlegget er det med betaling av regningen. Den synes jeg fint kan deles, eller betale hver sin gang. For i dagens samfunn, så tjener man stort sett noe av det samme, uansett kjønn.

Anonymkode: 264bc...405

Som far til 2 unge gutter og 1 ung jente er jeg dundrende uenig. ALLE gutter prentes inn med at de ikke skal slå jenter. Det skal man ikke. Selv min 8 åring veit dette. Har ikke hørt om en guttpå vår oversiktlige skole på 130 elever som har slått ei jente, det finnes ikke noe mindre mandig. Vær snill mot jentene prentes det inn tidlig!!

Men blir jentene fortalt at de ikke skal slå gutter, eller være voldelige??  DET tviler jeg på, det er ikke forventet at de har overgrepspotensial men er et potensielt kommende offer for en slem mann.

Statistikken derimot viser at  kvinner er fysiske mot menn oftere enn omvendt. Menn sender koner på sykehuset. Men flere menn enn kvinner lar være å gi et ydmykende bitchslap når de mister kontrollen under diskusjoner.

Anonymkode: a4cde...616

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at hun har opplevd gentlemen treatment i USA er at hun ser jævlig bra ut og mennene ville ha henne på rygg. Prøv å være en gjennomsnitlig kvinne i USA og du får ikke noe gentlemen treatment.

Mvh

Mann 26 studert 3 år i USA.

Anonymkode: 95f6c...b79

Jeg er enig i mye av dette. Hvit, middelklasse eller overklasse, bra utseende og kvinne = gentleman treatment.

Farget, noe slitt i tøyet, overvektig = not so much.

Å bruke sørstatene som eksempel er horribelt. Jeg leser mye på et forum hvor majoriteten er amerikanske postere. På det underforumet som handler om religion og politikk flommer det over med linker til hat og grums. Ikke minst mot kvinner. Sørstatene har en understrøm av misogyni som først kommer til overflaten når du får problemer. Som "date rape" og menns "superiority" når det kommer til rettigheter i ekteskapet, deltagelse i familieoppgaver og forventninger til kvinner. Nei, gentleman holdningene forsvinner fort når kvinnen trer ut av den dekorative og takknemlige rollen.

Pluss deres bigotteri. Å du store min. Den norske mannen er hverdagshelten.

Forbehold om at alle friske mennesker skal reise seg for gravide, eldre og handicappete. Uansett kjønn! Men dette handlet om manglende dilling med en frisk kvinne.

Endret av ops2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aye, det er ganske vesentlig at hun har blitt kurtisert i sørstatene. Hun har ikke vært ektefelle der. Hun har altså opplevd alle fordelene av en reaksjonær holdning til likestilling, men ingen av ulempene. Blir vel litt som å flytte til Japan og være fra seg av begeistring for hvor høflige alle er, uten å få med seg at det også forventes tolvtimersdager og fullstendig underdanighet overfor både kunder og overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, man bør lære dagens unge litt høflighet. Dette gjelder både gutter og jenter. En annen ting som er helt borte er at gutter(nå snakker jeg små gutter altså) ikke blir opplært til å ikke slå jenter. Når jeg vokste opp for 30 år siden var det helt utenkelig at en gutt la hånd på en jente. Dette er nå like vanlig som at gutter knuffer på hverandre. Hvor er gutteforeldrene? Ha de glemt denne lærdommen? selv verstingen i klassen kunne slikt på 80-tallet.

Anonymkode: 264bc...405

Kvinner slår oftere enn menn i forhold da, så om det er noen som trenger bedre oppdragelse så er det jentebarn.

Vold mot menn av kvinner blir sett på som humor og noe en må tåle. Vold mot kvinner blir sett på som tragedie. Men vold er vold uansett hvilket kjønn som står bak mishandlingen. Det er leit at kvinner alltid blir fremstilt som ofre når det faktisk er kvinner som har størst tilbøyelighet for vold mot sin partner.

Hvor er jenteforeldrene? Har de glemt lære jentene sine at man ikke skal slå?

 

 
BAGATELLISERES: Når det gjelder partnervold mot menn er det mest psykisk vold det er snakk om, eller at menn selv bagatelliserer den fysiske volden de blir utsatt for fordi de ikke anser den som farlig. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
Derfor bagatelliseres vold mot menn
Kvinner som slår, har nesten alltid drevet psykisk vold først.
 
 
Kvinner som mishandler menn
 
Sosionom Per Kristian Dotterud intervjuet av Gudrun Vinsrygg
 
Nyere forskning viser at kvinner faktisk er mer voldelige mot partneren sin enn menn, og at mange menn lar være å ta igjen. De fleste menn som blir mishandlet forteller det ikke til noen – kvinners vold er et fortiet og tabubelagt samfunnsproblem som er mye større enn vi liker å tro.
 
Kvinner er mest voldelige
 
- Hvem er det som mishandler hvem?
 
- De fleste forskningsrapporter om fysisk og psykisk vold, både fra helse- og sosialvesenet, og ikke minst fra krisesenterbevegelsen, handler om menns vold mot kvinner. Men også kvinner mishandler sine mannlige partnere – og her er det nok store mørketall. Men det finnes en del undersøkelser. I 1975 ble dokumentasjon for at menn utsettes for partnervold skaffet til veie i en stor amerikansk spørreundersøkelse. Her viste det seg at litt flere menn enn kvinner oppgav at partneren hadde brukt fysisk vold mot dem. Også litt flere kvinner enn menn i undersøkelsen svarte at de hadde utøvd slik vold. Senere har flere titalls studier, de fleste fra Amerika, avdekket lignende resultater.
 
En norsk undersøkelse fra NTNU i Trondheim, stadfester bildet av kvinner som mer aggressive og voldelige enn menn. Her kom det også frem at når bare en part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinner som slår.
 
 
 
Kvinner som slår menn
Nesten 20 prosent av alle norske menn har opplevd vold eller seksuelle overgrep fra kjæresten.
 
Over 20 prosent av alle norske kvinner har blitt voldtatt eller utsatt for vold av en kjæreste eller eks.
 
Tvunget til sex, banket opp, truet med våpen, sparket eller angrepet.
 
Men, det finnes også kvinner som fysisk, psykisk og seksuelt misbruker mennene de deler livet med.
 
 
 
- Kvinners voldsutøvelse er undervurdert, sier forsker Hilde Pape. Hun står bak en sjelden undersøkelse av kvinners voldsbruk mot partner. Illustrasjonsfoto: Colourbox
1 av 10 kvinner slår kjæresten
Blant unge kvinner i parforhold hadde 11 prosent angrepet partneren siste halvår, viser ny norsk studie.

 

Endret av WubWub
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Herregud, hvorfor har hun mer rett på det setet enn mannen? Fordi hun er kvinne? Hva skjedde med likestillingen spør nå jeg..

Irriterende at gentlemenkortet blir dratt når en bortskjemt dame ikke får viljen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette med gentlemen har ikke noe med likestilling å gjøre.Det finnes gentlewomen også.Både gentlemen og gentlewomen har med dannelse og høflighet å gjøre.En gentlewoman reiser seg gjerne på bussen for en  annen mer trengende person,uavhengig av kjønn.Grunnen til at disse menneskene ikke eksisterer i så stort antall lengre er at folkeskikk generelt sett er på vei nedover.Dessuten har nordmenn aldri vært spesielt god på dannelse og høflighet i det offentlige rom.Jeg trenger bare ta turen til Danmark for å finne en helt annen høflighetskultur,der fremmede mennesker - inkludert andre kvinner, velvillig holder døra for meg fremfor å smelle den i fjeset på meg.

At mange kvinner liker gentlemen må dessuten norske menn bare ta til etterretning.Men mange er så sutrete og usikre på seg selv at de fremfor å være rause og tenke at de faktisk kan dra damer på dette,velger å spille ut likestillingskortet.Dere aner ikke hva dere går glipp av om dere hadde vært mer gentlemen,men det er kanskje like greit for dere fortjener ikke damer heller dersmom dere ikke kan spandere en kaffe på en dere inviterer ut!Ikke engang å vente ved bussstoppet til damens buss kommer eller låne henne jakken om hun fryser.Skam dere!

Anonymkode: 29ef8...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange kvinner liker gentlemen må dessuten norske menn bare ta til etterretning.

Anonymkode: 29ef8...7b9

At mange menn liker husmødre må dessuten norske kvinner bare ta til etterretning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange menn liker husmødre må dessuten norske kvinner bare ta til etterretning.

Ja,klart det.

Anonymkode: 29ef8...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle jenter teite da? Vet du hvor mye positiv respons hun har fått fra jenter på den artikkelen?

Anonymkode: f07dc...e86

Jeg synes alle skal gå inn på artikkelen og lese kommentaren til May Frøshaug. May er en dame som har skjønt det. Jeg vil ti ganger heller sammenliknes med en dame som May, enn med neket som har skrevet artikkelen. 

Neket er en slik som gir antifeministene vann på mølla, og slike trenger vi slett ikke i likestillingsdebatten. 

Anonymkode: 0e7f1...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...