Gå til innhold

Gentlemannan er utryddet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi unnskyld, jeg trodde vi var i 2015! Dere som mener at han ikke er en ekte MANN fordi han satte seg kan ikke være seriøse? Hvorfor skal hun ha setet og ikke han? Sånt gentleman-tull er jo bare noe de drev med i gamledager når man trodde kvinner var skjøre dukker, som ikke klarte å gjøre ting selv. Om noen gir deg setet sitt på bussen så er jo det kjempehyggelig, men hvis du forventer det bare fordi du tilfeldigvis er jente, så er du bra teit

Så klart man burde gi bort setet sitt en gang i blant, holde dører for folk, og spandere middag, men det burde både menn og kvinner gjøre for hverandre uavhengig av kjønn!

Ble litt flau av å lese den artikkelen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...


Problemet er at selv om dere kvinner vil ha full likestilling, så krever dere også ekstra særbehandling på andre ting. Særbehandling som dere har krav på pga. dere er kvinner. Behandling oss menn ikke har rettigheter på.

 

Det handler ikke om rettigheter, men om å være gentlemann. 

Anonymkode: f07dc...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi unnskyld, jeg trodde vi var i 2015! Dere som mener at han ikke er en ekte MANN fordi han satte seg kan ikke være seriøse? Hvorfor skal hun ha setet og ikke han? Sånt gentleman-tull er jo bare noe de drev med i gamledager når man trodde kvinner var skjøre dukker, som ikke klarte å gjøre ting selv. Om noen gir deg setet sitt på bussen så er jo det kjempehyggelig, men hvis du forventer det bare fordi du tilfeldigvis er jente, så er du bra teit

Da er alle jenter teite da? Vet du hvor mye positiv respons hun har fått fra jenter på den artikkelen?

Anonymkode: f07dc...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om rettigheter, men om å være gentlemann. 

Anonymkode: f07dc...e86

nei. det handler om å være likeverdige og likestilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen handler om ei sprek jente på 24 år. Hu har ikke noe vondere av å stå enn herren som satt seg.

Om man ønsker likeverd mellom kjønnene så må dere også belage dere på at likestilling ikke bare gjelder når det passer dere.

Bullshit! Likeverd mellom kjønnene har da ingenting med likestilling å gjøre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kvinnen var gravid så er det fortsatt helt greit at mannen deiser ned i det ledige setet? Du vet ikke hva likestilling betyr. 

Var hun gravid? Man gir selvsagt fra seg det ledige setet om det er en gravid kvinne eller handicapped kvinne ELLER mann. En eldre kvinne eller en eldre MANN. Ikke pga kjønn.

Anonymkode: e0567...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er alle jenter teite da? Vet du hvor mye positiv respons hun har fått fra jenter på den artikkelen?

Anonymkode: f07dc...e86

Åpenbart ikke alle. Verken jeg, eller venninnene mine krever å bli dullet av menn i hvert fall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om rett, men om å være gentlemann. Ja, du har rett til å la Olga på 98 stå og lene seg på rullatoren sin også, men hvis du har noe som helst manerer og sosial intelligens så lar du henne ta setet ditt. 

Anonymkode: f07dc...e86

hvorfor sammenligner du en en gammel og syk person med en ung, frisk kvinne?

Anonymkode: 1d366...7dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Det er ikke rart mannen ikke lenger har en identitet når kvinnen til stadig skal avgjøre når han skal være myk, tøff, passiv, aktiv, gentleman etc. I et hav av forskjellige forventninger vil ethvert menneske til slutt gi opp.

Det sagt - Det er massevis av gentleman der ute. Det er nemlig slik at hvordan personer forholder seg til oss er basert på hvordan de blir møtt av oss som personer. 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet sliter han med en skjult sykdom som gjorde at han trengte å sette seg...? 

Jeg selv reiser meg alltid opp for de gamle og for barn på bussen, skulle bare mangle! Det handler ikke om å være en gentleman/woman, men om å vise omverdenen at man bryr seg.:) 

Det er veldig sexy å se en mann gi fra seg plassen sin til olga på 98 år, men hvis det er ubehagelig å være ekstra hot er det bare å la være. ;)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gentlemen!

Men som holder opp dører for deg osv!

Og når man står og venter på bussen, og du får gå på først.

Setter pris på sånt jeg :) Nok av ego folk.

Anonymkode: 8e07a...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være en selvfølge at en mann lar kvinnen ta plassen. At det i det hele tatt er en debatt er utrolig. Jeg er flau på mitt eget kjønns vegne når jeg leser om slike hendelser. 

Anonymkode: 56164...d51

Oser "white knight" tendenser av deg nå ...

En jevnaldrende kvinne skal jeg liksom gi avkall på plassen min? ...MÅ DU KUTTE UT. 
Skal du gjøre det i håp om at det blir noe på deg da etterpå? ....

Anonymkode: 8ef56...170

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

Herregud denne dama kan ta seg en bolle. 2 unge spreke mennesker og en ledig sitteplass? Ja da er det første person til mølla. Hvorfor i helvete skal en mann gi fra seg plassen til en som fint kan stå?
Hun prøvde å smile seg til en sitteplass og fyren bet ikke på. Og nå lager hun blogginnlegg der hun syter over at hun ikke fikk viljen sin. Stakkarslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at hun skulle ha plassen før han. Prinsessefakter kaller man slikt. 

Dersom det er en gammel person eller av en eller annen grunn noen som har et behov for å sitte så er det en selvfølge at man lar denne personen sitte.

En annen greie er "kvinner og barn først". Når er tidspunktet guttebarnet er ute av den likningen. Når han fyller 18 år og kan stemme og kjøre bil? Eller når han har skjegg på haka? 

Anonymkode: 9a406...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre og gravide bør ha førsteretten foran unge friske men at menn skal gi plassen til en dame bare fordi hun er dame skjønner jeg ikke. Dersom jeg hadde mistet et ledig sete til en mann ville jeg blitt mest irritert på meg selv fordi jeg sto tafatt og ventet istedet for å sette meg (noe jeg faktisk gjør litt for ofte). Det er fint å være et høflig medmenneske for begge kjønn og jeg er enig i at man godt kan slippe andre foran seg for å være hyggelig, men at man skal få sitte på kollektivtransport fordi man er dame synes jeg ikke er noen selvfølge. Så lenge jeg er frisk og oppegående og ikke gravid klarer jeg helt fint å stå. Skulle det bli et ledig sete som jeg ønsker å sitte på, så setter jeg meg der. Man står ikke og smiler dumt til den andre personen og forventer at de skal "gi" plassen til deg fordi man er hunnkjønn.

Når det kommer til høflighet og omtanke så synes jeg faktisk det burde være full likestilling; begge kjønn kan gjerne bli flinkere til å tilby andre en plass å sitte, å gå foran i køen osv., men da fordi det er hyggelig og ikke fordi det er forventninger om det basert på kjønn. Å forvente å få sitteplass fordi man er hunnkjønn er like egoistisk som å ta plassen rett foran nesa på en annen person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ingen grunn til at hun skulle ha plassen før han. Prinsessefakter kaller man slikt. 

Dersom det er en gammel person eller av en eller annen grunn noen som har et behov for å sitte så er det en selvfølge at man lar denne personen sitte.

En annen greie er "kvinner og barn først". Når er tidspunktet guttebarnet er ute av den likningen. Når han fyller 18 år og kan stemme og kjøre bil? Eller når han har skjegg på haka? 

Anonymkode: 9a406...a82

Jeg er selvfølgelig enig med deg i det meste her men jeg ser meg nødt til å arrestere deg litt her.

For "kvinner og barn" og ridderlighet på havet er en myte som ikke har rot i virkeligheten. Jeg har tenkt til å lage en tråd om dette imorgen.

I en gjennomgang av 18 store forlis fra 1800-tallet frem til idag så kommer det frem at menn over dobbelt så høy sjangse som kvinner til å overleve. Menn har 35% sjangse til å overleve, kvinner litt under 18% og barn rundt 14%. 

Så myten om at om at sjøfolk redder kvinner og barn flest er feil (det har bare skjedd ved 2 av 18 forlis siden 1800-tallet. Nemlig på Titanic og HMS Birkenhead. Hollywood har så innført dette i populærkulturen).

De som har høyest sjangse til å overleve i et forlis er faktisk mannskapet om bord, de er som regel de første til å hoppe å redningsbåtene. Og når det da ikke er noen igjen til å styre passasjer køen eller dirigere så blir det jungelens lover med den sterkestest rett og mannfolka brøyter seg på mens de dytter kvinner og barn bakover mens de selv hopper ombord i livbåtene.

Selv her på land er det ikke kvinner og barn først. Jeg leste en artikkel heromdagen om en gruppe mennesker som ble evakuert fra en område i midtøsten som var under angrepet. De ble sendt 5 busser for å hente de. Når de ankom så var det absolutt ikke kvinner og barn som fikk gå først, de ble slengt bakover i køen og mannfolka slåss seg imellom om plassene. De hyttet med nevene mot barn å kvinner mens de skrek "ALLAH AKBAR JIHAD", både ungene og damene hyl gråt mens mannfolka fylte opp ALLE 5 bussene. Ikke et eneste barn eller hunnkjønn fikk plass! Noen av de fikk seg tilogmed noen blåveiser i basketakene med de illsinte og aggressive unge sterke mannfolka som kjempet seg frem.

Noen av disse unge sterke mannfolka har kommet til Norge faktisk så kvinner har en fin tid i møte kan jeg tenke meg.

 

Endret av WubWub
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en runde på Feministisk Forum med påstander om at likestilling bare dreier seg om de jure-problemstillinger som stemmerett, og dere vil få så ørene flagrer. :P

I gentlemannsland, også USA, regjerer "make me a sandwich" og "bros before hoes". Har sett forumtråder her hvor kvinner lengter etter menn fra USA, Frankrike, Italia og Tyrkia, mens venninner fra disse landene er fullstendig oppgitt over at mannfolka de møter verken gidder å vaske eller lage mat, selv om de holder oppe aldri så mange dører.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jenter likte likestilling jeg.

De liker bare likestilling når likestillingen er til fordel for dem. 

Anonymkode: 7c3f9...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...